Rails in een Helix.

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Jelle

Rails in een Helix.

Bericht door Jelle »

Hallo mede N-spoorders,

Ik ben ondertussen zover met mijn baan dat ik rails wil gaan vast leggen. In ieder geval het dubbelspoor wat bij mij door de Helix gaat. (flexrails)
Het probleem is alleen, hoe krijg ik dat goed voor elkaar.
Ik weet dat sommige de rails monteren tijdens de bouw van de Helix, maar dat was in mijn geval niet mogelijk.
Ik heb nu dus twee helixen op de baan staan, en daar moet nu de rails in vastgelegd worden. Ik heb een poging gedaan met railspijkertjes en een tang (met lange bek), om de spijkertjes door de drukken, maar dat werkt dus ook niet. Enigste resultaat is kromme spijkertjes. :cry: De tussenruimte van de tussenlagen is overigens 55mm.

Ik kan me ook niet voorstellen dat ik de enige met dit probleem ben/was, dus vraag ik hier of er andere oplossingen zijn bedacht / bestaan om de rails toch goed vast te krijgen.

Edit:
(Oeps, ik zie dat ik dit in de verkeerde rubriek heb geplaatst, zou eigenlijk in de vraagbaak moeten.)

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Maurits71

Re: Rails in een Helix.

Bericht door Maurits71 »

als je niet met spijkertjes kan werken zou ik zeggen lijmklemmen gebruiken en vastlijnen die hap.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Lemland

Bericht door Lemland »

Jelle schreef:(Oeps, ik zie dat ik dit in de verkeerde rubriek heb geplaatst, zou eigenlijk in de vraagbaak moeten.)
Verplaatst. 8-)

Bart

martinb

Bericht door martinb »

spijkertje er iets indrukken met de tang (dat het net blijft staan en door de toplaag heen is) en daarna doordrukken met een grote platte schroevendraaier. Werkt prima.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Jelle

Bericht door Jelle »

martinb schreef:spijkertje er iets indrukken met de tang (dat het net blijft staan en door de toplaag heen is) en daarna doordrukken met een grote platte schroevendraaier. Werkt prima.
Dat lukt dus ook niet, ik heb zelfs een speciaal gemaakt tangetje voor geprobeerd. (ook gebruikt om messing spijkertjes door spanten heen te drukken van modelschepen)
Mijn Helix bestaat uit allemaal 3mm triplex trapeziums op elkaar gelijmd zodat je feitelijk 6mm multiplex krijgt. Dit is waarschijnlijk zo verschrikkelijk hard dat ik ze er met geen mogelijkheid doorheen krijg.

Maar om nou maar alles te lijmen vind ik ook wat ver gaan, zeker als in de toekomst de rails aangepast of verandert moet worden. Dan krijg je zeker afgebroken stukken.

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...

Hookies

Bericht door Hookies »

Vastlijmen met flexibele tegellijm. Wil je de rails ooit weer los, natte doek op leggen en na een dagje zijn de rails wel los.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Jelle

Bericht door Jelle »

Ach ja, dat ik daar niet eerder aan had gedacht.

Ik heb het zoveel gelezen hier op en op andere fora's. En dan ben je het gewoon even kwijt.

Bedankt Hookies 8-)

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Binnenkort meer...

Zolderspoor

Bericht door Zolderspoor »

Met water verdunde houtlijm is ook met een natte doek op te lossen.
Niet uit eigen ervaring maar van "van horen zeggen": Bisonkit zou ook met water zijn op te lossen.

rob schellenbach

Bericht door rob schellenbach »

Hi Jelle ,

waaah , ik type te langzaam , jullie zijn me allemaal voor .
n
Goed om weer wat te horen . Je bent druk bezig geweest , zo te lezen .
Grappig , je bent exact het zelfde aan het maken ,als waar ik nu net mee begin .
2 helixen met trapezium plaatjes .De houthandel kom wel het triplex in strips zagen , maar had niet de tijd en mankracht om ook nog de plaatjes uit te zagen .
Daar heb ik gisteravond een begin me gemaakt , wat een but klus .Maar ja , daar krijg je spierballen van en heel veel plaatjes .Oh , plaatjes , heb je fotos en vertel hoe je de helix hebt gemaakt.Nieuwsgierig .Ah , je web weer gevonden .Begint er goed uit te zien . http://www.jellesweb.nl

Maar goed , jou probleem , hum ..

Wat voor flex ga je gebruiken , zitten daar al voor geboorde gaatjes in , wat is de afstand tussen de bielsen ?

1: spijkertjes
Dat zal niet werken , zoals je al hebt gemerkt , je kunt niet genoeg kracht zetten .

2: Schroefjes
Dat zou in theorie moeten kunnen , als je ze er in kan draaien .
Je zou dan een soort haakse schroef toestand moeten vinden . Het moet wel klein zijn , b,v, iets voor een dremel achtig apparaat. Of iets als dit :http://www.geerdinkbv.nl/producten/hoek ... lpstuk-zb/ alleen staan er gteen maten bij .
Je kunt misschien wat extra ruimte tussen de niveaus maken door de boven moer van het boven liggende niveau los te maken .
Ik heb gemerkt dat het vinden van heel kleine schroefjes best lastig is .Ik weet dat minitrix rail schroefjes heeft
nummer 66548 die waarschijnlijk in de biels gedraaid kunnen worden .Misschien is dit ook nog iets , minitrix railklemmen , nummer 66528
Voor schroefjes tussen de rails moet je denk ik zoeken naar plaat schroeven 2,9 x 6,5 of 9,5 met , ik geloof dat het een cilinderkop heet .Het kopje heeft dan een platte onderkant die de biels aandrukt .

3: Lijm
Ja , dat zou moeten kunnen .hoe bedoelen jullie tegellijn ?dat word dan toch een soort laagje waar je de rails in drukt . word dat niet een enorme kliederboel . en houd dat op hout ?

4: Iets anders , geen idee .
Nietjes , gaat niet , net als spijkers , krom.

Nou , dan ga ik de volgende stapel plaatje maar weer zagen .

Groet
Rob Schellenbach

Groet

Rob Schellenbach

Michiel

Bericht door Michiel »

Eigenlijk is het probleem niet zo'n probleem als het lijkt.

In een helix ga je je flex rails aan elkaar solderen. Raillasjes plaasten, volgend stuk flex in rechte stand eraan solderen. Het geheel buigen naar de radius van de helix, en de te lange binnenrailstaaf afknippen. Zo ga je door tot de volledige helix is gelegd.

De rails ligt nog los, zeg je dan. Maar doordat de flex in de helix nu een lange spiraal is, is ze niet meer onder spanning tov het rijvlak. Met een zwakke lijm kan je dan de rails tegen het rijvlak lijmen. Of, een druppel secondenlijm om de 10 cm is ook een oplossing.

Het probleem komt op de proppen wanneer je isolatiesleuven gaat aanbrengen. Doorslijpen van een spoorstaaf zal zorgen dat de railuiteinden recht willen trekken, met een knik als gevolg. Peco Code55 rails is hier een aanrader, want deze dit diep in de bielzen gegoten, en zal niet gemakklijk los scheuren. Maar code 80 rails is er erg gevoelig voor. 2 methodes: de spoorstaaf VOOR het doorslijpen stevig vastkleven (met vb 2 componenten lijm, epoxy of dergelijke) of alle isolatielassen plannen in het rechte stuk van een ovaal-helix. ;)

Succes met de werkzaamheden.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

rob schellenbach

Ha michiel ,

Ja , daar raak je gelijk een vraag .

het aan elkaar solderen van de rails . ik kan wel een draadje solderen of zo , maar ik weet niet alles van solderen . dan ben ik eigenlijk dus een bakvis :lol:

ik neem aan : flex leggen , flex op , nieuw stuk flex , beide stukken netjes op maat maken , al dan niet verspringende raillas plekken .raillassen er op , solderen .ja ?
goed , waarmee en hoe solderen .
doe ik dat met het boutje en de electronica soldeer die ik gebruik voor de draadjes en decoders of moet ik daar nog speciale dingen mee en voor doen

groet Rob Schellenbach

Groet

Rob Schellenbach

Onderwerp starter
Jelle

Bericht door Jelle »

Zo, ondertussen even naar de lokale bouwmarkt geweest. Die hadden zoals gewoonlijk weer eens niet wat ik wilde hebben, flexibele tegellijm (in poedervorm) Alleen zakken van 25 kilo. Nou daar kan ik niet alleen mijn eigen baan mee vast plakken, maar volgens mij de baan van iedereen hier op het forum en dan houd ik nog genoeg over voor m'n schoonmoeder...

In plaats van tegellijm heb ik dus iets anders als experiment, vloerbedekkinglijm op waterbasis. Dit moet later eventueel ook weer goed los te krijgen zijn. Bovendien kan dit verschillende materialen aan elkaar lijmen, dus zou het naar mijn idee ook moeten kunnen met de rails en de triplex. Bijkomend 'voordeel' is dat de hoeveelheid niet zo groot is dat ik heel modelspoorbaan-bouwend europa kan voorzien van plakpoeder en het is kant-en-klaar voor gebruik. Dus spateltje er in, lijm kliederen op de helix... flexrail er op klemmen en nu maar 24 uur afwachten.
rob schellenbach schreef:Hi Jelle ,
Ha die Rob,
Als je tijd hebt, is hier het een en ander over mijn baanbouw te lezen (en andere obstakels), en heb ik hier wat foto's van de bouw staan.

Als flex gebruik ik rail waar ik geen herkenbaar merk op kan ontdekken, maar gemaakt is in Italië. En mijn flexrail-dealer berekend € 1,85 per stuk, dus niet te duur dacht ik. (Toch nog iets goeds bij die Italianen)
rob schellenbach schreef:3: Lijm
Ja , dat zou moeten kunnen .hoe bedoelen jullie tegellijn ?dat word dan toch een soort laagje waar je de rails in drukt . word dat niet een enorme kliederboel . en houd dat op hout ?
Ja, tegellijm (flexibel) hecht prima aan hout, ik heb er jaren geleden een houten koker mee betegeld in een vorige woning na een renovatie. 't zit er nu geloof ik nog op.

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Binnenkort meer...

Michiel

Bericht door Michiel »

Het solderen van nieuwzilveren rails (de gewone rails zoals van Fl, Peco, ...), doe je met de gewone soldeerbout (15W - 30W, niet te heet) en gewone souduur met harskern (60/40).

Wel zien dat het te solderen metaal mooi proper en corrosievrij is. Raillasje erop en de 2 spoorstaven goed uitlijnen. Langs de buitenkant, net boven de raillas in de oksel van het spoorprofiel, met de bout licht drukkend bovenop de raillas, en met toevoeging van het souduur, de handel 1 a 2 seconden laten opwarmen. Plots gaat het souduur vloeien. Met de bout en toevoeging van souduur het uitvloeien begeleiden. Niet meer dan 2 tot 3 seconden verwarmen, want anders gaan de bielzen mee smelten. Rustig laten afkoelen ZONDER bewegen of blazen. Een glanzende soldeerlas is een goede las. Een matte soldeerlas is een foute las.

Het is echt niet moeilijk, maar een techniek dat je even moet oefenen. Dus, proberen op afvalrails totdat het in de vinger zit.
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 jun 2012 13:46, 2 keer totaal gewijzigd.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Michiel

Bericht door Michiel »

Die Italiaanse flex is GT-gleis flex en is goed en goedkoop. Heb ik ook gebruikt. Prima spul, maar kwa visueel detail wel vrij ruw afgewerkt.

rob schellenbach

jelle ,
dat is GT flex geloof ik . http://www.meine-n-welt.de/Bezugsquelle ... is_gt.html

flex dealer ? is dat zo''n enge man in een donker steegje die fluisterd : wanna buy some flex miester .
Laatst gewijzigd door rob schellenbach op 19 jun 2012 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Groet

Rob Schellenbach

rob schellenbach

Michiel ,
dat ga ik eens proberen . oefening baart kust etc .
das mooi voor tussen het zagen van de trapezium plankjes door .

Groet

Rob Schellenbach

shoven

Bericht door shoven »

Tip: leg na elke opgebouwde laag de rails er meteen op en maak hem vast. Dat scheelt gepruts om de rails ertussen te krijgen, zoals Jelle nu heeft. Soldeer dan ook meteen de voedingsdraden eraan, ook dat scheelt later gepruts. En tenslotte (duh): breng dan ook meteen de isolatie aan (lasjes/slijpen) voor de blokken/bezetmelders/dat soort rommel. Je wilt niet met je dremeltje in een ruimte van 5 of 6 cm hoog zitten slijpen, dat schiet niet op. En na elke laag even testrijden.

Boekbinderslijm werkt overigens ook prima, daarmee zit hier de rails in de helix vast. Met een natte doek en enig geduld weer te verwijderen.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Jelle

Bericht door Jelle »

rob schellenbach schreef:jelle , dat is GT flex geloof ik . http://www.meine-n-welt.de/Bezugsquelle ... is_gt.html.
Inderdaad dat is m helemaal...
Maar die Duitser is niet helemaal helder denk ik "naar rechts buigt hij goed.. naar links minder..."
Draai de rails dan om... dan buigt hij naar links ook mooi. :lol:
Wat betreft de 'grove' afwerking, hobby mesje doet wonderen. En met ballast straks tussen de rails zie je er niets meer van.
rob schellenbach schreef:flex dealer ? is dat zo''n enge man in een donker steegje die fluisterd : wanna buy some flex miester .
Inderdaad... met een grote donkere zonnebril... :D

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Binnenkort meer...

FidOo

Bericht door FidOo »

Jelle schreef:
rob schellenbach schreef:jelle , dat is GT flex geloof ik . http://www.meine-n-welt.de/Bezugsquelle ... is_gt.html.
Inderdaad dat is m helemaal...
Maar die Duitser is niet helemaal helder denk ik "naar rechts buigt hij goed.. naar links minder..."
Draai de rails dan om... dan buigt hij naar links ook mooi. :lol:
Wat betreft de 'grove' afwerking, hobby mesje doet wonderen. En met ballast straks tussen de rails zie je er niets meer van.
rob schellenbach schreef:flex dealer ? is dat zo''n enge man in een donker steegje die fluisterd : wanna buy some flex miester .
Inderdaad... met een grote donkere zonnebril... :D
Zie je maar weinig van hoor in een helix....

overigens ik heb nog nooit gehoord dat iemand zijn rails met flexibele tegellijm vast legt... hooguit bergen maken.
Je zult Boekbinderslijm bedoelen (dat is een soort flexibele houtlijm)
En inderdaad moet je stroomonderbrekingen maken (dus isolatie sleufjes) in de rail, pas dan goed op voor het terugbuigen van de rail. (dus open staan) Je kunt hier misschien ook 2 schroefjes indraaien vlak naast de rail zodat deze druk opvangen en dan goed vastlijmen met sterke lijm o.i.d...

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

shoven

Bericht door shoven »

Dat met die schroefjes naast de rail lukt wel maar is bewerkelijk. De overgang blijft niet ideaal. Je kunt beter op een recht stuk een sleuf zagen. Wat ook helpt is een dot lijm op de grens van rail en bedding voor je zaagt.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Hookies

Bericht door Hookies »

Oeps, foutje in mijn antwoord van eerder. Natuurlijk niet flexibele tegellijm, want dat is mooi voor bergwerk. Ik bedoelde natuurlijk de boekbinderslijm van Pippoo's. Werkt prima en die natte doek doet het daar net zo goed als bij houtlijm.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Jelle

Bericht door Jelle »

Jelle schreef:heb ik dus iets anders als experiment, vloerbedekkinglijm op waterbasis. Dit moet later eventueel ook weer goed los te krijgen zijn. Bovendien kan dit verschillende materialen aan elkaar lijmen, dus zou het naar mijn idee ook moeten kunnen met de rails en de triplex.
Ik kan één ding met zekerheid zeggen... Experiment compleet mislukt. De rail spring weer los van de lijm zodra je hem ook maar iets aanraakt. :twisted:

Boekbinderslijm is hier in de verste omtrek niet te krijgen, bovendien ben ik bang dat het daarmee ook los springt.
Dus ben ik bang dat het hele feest niet door gaat.

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Binnenkort meer...

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

een gek idee, de helix afbreken en laag voor laag opnieuw opbouwen ?

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

martinb

Bericht door martinb »

Ik heb zelf fleischmann spijkertjes gebruikt (van die dunne zwarte). De hebben een HEEL klein scherp puntje wat wel door de deklaag heenkwam, de andere spijkertjes (standaard ijzerhandel) waren te stomp. Wellicht een idee om daar een doosje van te halen? Zijn op d punt zo scherp als een naald en kun je mee in je vinger prikken.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Jelle

Bericht door Jelle »

martinb schreef:Zijn op d punt zo scherp als een naald en kun je mee in je vinger prikken.
Dat weet ik, heb ik ook proefondervindelijk vast gesteld ;) :D

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Binnenkort meer...
Plaats reactie