Nederlands matrieel

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
marco1
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2009 20:53
Locatie: Roosendaal

Nederlands matrieel

Bericht door marco1 »

Hallo,

Als ik foto's bekijk van mensen die met een N-spoorbaan rijden, dan zie ik soms Nederlands matrieel waarvan ik denk, hoe komen ze eraan.
Op beurzen of in winkels heb ik dit spul nog nooit gezien. Ik denk hierbij aan de dubbeldekker (DDM), Beneluxtrein sprinter in vla/flip kleuren.
Deze treinen zie ik wel in Ho maar niet in N-spoor. :(
Is er iemand die mij op weg kan helpen?


reed Ho, daarna N, toen weer Ho, nu ga ik ermee stoppen.......
Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1399
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Nederlands matrieel

Bericht door richard7877 »

Hallo Marco

je kunt tegenwoordig 3d printen en daardoor kun je ze zelf maken(http://www.n-spoorforum.nl/viewforum.php?f=36), maar ook zijn er klein fabrikanten die ook NS materiaal maken.
denk aan THS Trawos en phildie.
Phildie heeft bijvoorbeeld de ddm(dubbeldekker) gemaakt.(http://www.phildie.nl/)

Groeten Richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

Rik
Berichten: 404
Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
Contacteer:

Re: Nederlands matrieel

Bericht door Rik »

Ja op de Koploper en wat reizigers rijtuigen na is het NL aanbod van de fabrikanten zeer mager
te noemen. Als je dan toch nl wil rijden is zelfbouw de beste optie aangezien je voor een phildie model
praktisch miljonair moet zijn :cry:



Onderwerp starter
marco1
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2009 20:53
Locatie: Roosendaal

Re: Nederlands matrieel

Bericht door marco1 »

Hoi,

Ik heb de site's bezocht die Richard vermelde. Je moet inderdaad over een flinke bankrekening beschikken.
Zijn er evt nog andere oplossingen?


reed Ho, daarna N, toen weer Ho, nu ga ik ermee stoppen.......
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Nederlands matrieel

Bericht door Michiel »

Hoi Marco,

Het probleem is in België nog accuter. En eigenlijk, je ben modelbouwer of je bent het niet. Wat houdt je tegen om zelf te gaan knutselen. Je begint eenvoudig, met omschildereningen, daarna ombouw van buitenlands materieel dat er erg op trekt, later kitbashing, en uiteindelijk scratchbuilding. Het voordeel van schaal N is dat detail niet prioritair is. Als een model een goede uitstraling heeft, en de juiste verhouding en kleur, dan ben je al erg ver.

...'t is maar een idee, maar zo heb jij ook die modelletjes waar anderen naar kijken en zich afvragen waar: "heeft hij die rariteitjes gekocht?" :lol:


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Zolderspoor
Berichten: 811
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Nederlands matrieel

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Michiel.

Jouw opmerking "je bent modelbouwer of je bent het niet" roept bij mij enige reaktie op. Ik weet niet hoe anderen hier over denken, maar ik ben in de eerste plaats modelSPOORDER, in de tweede plaats modelspoorwegbouwer. En als je al kunt spreken van modelbouwer, dan wil dat naar mijn mening nog niet zeggen dat je lokomotieven en treinstellen moet bouwen om je modelbouwer te mogen noemen. Het anders in elkaar zetten van een bouwpakket is ook een vorm van modelbouw.

Bij mij staat de nabootsing van de exploitatie van het spoorgebeuren op de eerste plaats en niet het zelf (ver)bouwen van het rollend materieel. Ik heb daarvoor niet de kennis en wil die ook niet vergaren. Mijn belangstelling richt zich op een ander vlak. Ik schijn daarin niet de enige te zijn.



jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Nederlands matrieel

Bericht door jeepney »

Ik denk dat Michiel met zijn opmerking niets ten nadele over modelspoorders pur sang wilde zeggen, maar aangaf dat als je kiest voor het spoorgebied Nederland of Belgie, je weinig kant-en-klaar produkten in de winkel kan kopen en dus zelf aan de slag zal moeten.

Sommigen willen (om)bouwen, sommigen willen rijden, sommigen willen verzamelen en weer anderen een beetje van alles..........het is me allemaal even lief en maakt de hobby alleen maar breder.

Henk


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Nederlands matrieel

Bericht door Maurits71 »

Jep, Michiel is niet van de negatieve danwel opmerkingen met een ondertoon.

maar denkelijk gewoon de ractie voor de reactie laten anders gaan we weer heel erg op onze grote buurman lijken :lol: :lol:


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Nederlands matrieel

Bericht door martinb »

Laat ik het zo stellen..... omdat er op NL in 1:160 gewoon weinig te verkrijgen is (kant en klaar wel te verstaan) heb ik ooit (ook daarom) gekozen voor iets anders dan NL. Ik ben een rijder en qua bouwen houdt het op bij scenery. De treinen ook zelf gaan bouwen zie ik absoluut niet zitten. Is dat jammer.... tja..... NL zou ik geweldig vinden om te rijden, maar de (minimale) hoeveelheid die er te krijgen is (betaalbaar) is voor mij een te grote hobbel.

Moet wel zeggen dat die hobbel kleiner aan het worden is met die 3d printen. Materiaal begint nu fatsoenlijk te worden, vaak krijg je al voorgekauwd welk onderstel erin moet, alleen nog spuiten en transfers erop en klaar ben je. Heel misschien toch eens proberen..... :D

Maar dat het aan deze kant ook mega wringt tussen bouwen / rijden en verzamelen.... ja... het leven is vol met keuze's.....


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 688
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Nederlands matrieel

Bericht door Paul_DMV »

Het locomotieven aanbod in NS in N vind ik vrij goed,

minitrix 1100 met en zonder neus,
minitrix 1200 alle kleuren
roco 1300 geel grijs
arnold 1300 blauw-turquoise
startrain 1300 blauw - turqoise
fleischann 1600-1700-1800
mintrix 1800
graham farish 500-600
minitrix 6400-6500

verder aan treinstellen is het minder
minitrix koploper, meerdere kleurstellingen
fleischmann Wadloper
Arnold, motorpost

Rijtuigen,
minitrix ICR meerdere uitvoeringen zoals ic+ en benelux
minitrix plan E
Fleischmann plan W
Fleischmann ICK
Minitrix ICK
Arnold chouchete, slaaprijtuige etc
LS models, ook wat nachttrein rijtuigen van de NS

Aan goederen wagens geen gebrek
Bruine geslotenwagens van fleischmann en minitrix
ns tankwagens van minitrix
ns platte wagens van fleischmann en minitrix
staal wagens roco
vam roco
post roco
NBM rail, minitrix
noem maar op, en duitse wagens zie je ook heel veel in NL

Daarnaast hoef je echt geen millionair te zijn om eens een ths locje op de kop te tikken. Menig NS n-spoor fanaat heeft wel een sikje of een grijs 1100tje met neus staan.

Dat het allemaal iets minder makkelijk is dan in h0 om aan je NS spul te komen, dat maakt het juist leuk vind ik. Dat je weet dat niet iedereen het heeft.

Zo zit in mijn collectie een volledige benelux stam, bestaande uit een NMBS 25.5, 2x plan w benelux,2x LS models NBMS benelux wagens, een THS benelux post plan E, en een plan D stuurstand benelux. Ik denk niet dat er meer zijn die deze trein compleet hebben!


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Nederlands matrieel

Bericht door Michiel »

Mijn excuses als ik iemand heb gekwest op een of ander manier; dat is nooit de bedoeling geweest. Mag ik mijn reactie dan even toelichten? Misschien dat het de interpretatie ervan duidelijk maakt.

Ieder beleeft het modelspoorgbeuren op zijn eigen manier. Er zijn scratchbuilders en tapijtrijders, er zijn verzamelaars en zij die afdankertjes oplappen, rivettentellers en allesrijders... en ga zo maar door. Het maakt niet uit hoe je met modelspoor bezig bent, zolang je er maar plezier mee beleeft. Er is geen slechtere, betere of beste manier om met modelspoor bezig te zijn. Elke manier is evenwaardig en lovenswaardig.

Marco vroeg of er nog alternatieven zijn om aan niet-comerciele modellen te geraken. Modelletjes die we allemaal wel willen hebben, maar die niet op een normale manier te vinden zijn. Mijn voorstel is dan, als alternatief: doe het zelf. Bouw zelf je model. Ik weet dat dat niet aan iedereen is besteed, en dat velen daar ook geen zin in, of behoefte aan hebben om het zelf te bouwen. Maar het is een mogelijkheid. Niet meer of minder.

De uitdrukking, je bent modelbouwer of je bent het niet, kan inderdaad verkeerd geïnterpreteerd worden. Maar dat was niet de bedoeling. Ik heb niets tegen personen die geen bouwer zijn. In het tegendeel. Elke vorm van modelspoor is evenwaardig en lovenswaardig. JUST HAVE FUN! ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Zolderspoor
Berichten: 811
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Nederlands matrieel

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Michiel.

Bedankt voor je toelichting. Nu ik weet wat je bedoelde, zijn de wat overeind gekomen haren weer gaan liggen.
Ik ben met je eens dat "als het op rails rijdt, vinden we het leuk". Laten we vooral kijken naar wat ons bindt in deze hobby.

Als slot: Wat zijn Rivettentellers? Een tikfout of een typisch Belgisch woord?
Ik ken het in ieder geval niet en wil graag mijn kennis vergroten.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Nederlands matrieel

Bericht door Michiel »

Een rivet is een klinknagel... klinknageltellers dus. :lol:


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

dizkartes
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:31
Locatie: Woerden

Re: Nederlands matrieel

Bericht door dizkartes »

Michiel schreef:Een rivet is een klinknagel... klinknageltellers dus. :lol:
ik dacht eerder dat het dwarsliggers waren....... :)


Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Nederlands matrieel

Bericht door Michiel »

Nee, dwarsligger (spoorwegkundig) is in het frans "traverse". Mits omkering van letters kom je er bijna. :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Nederlands matrieel

Bericht door Overdijk »

martinb schreef:Laat ik het zo stellen..... omdat er op NL in 1:160 gewoon weinig te verkrijgen is (kant en klaar wel te verstaan) heb ik ooit (ook daarom) gekozen voor iets anders dan NL. Ik ben een rijder en qua bouwen houdt het op bij scenery. De treinen ook zelf gaan bouwen zie ik absoluut niet zitten. Is dat jammer.... tja..... NL zou ik geweldig vinden om te rijden, maar de (minimale) hoeveelheid die er te krijgen is (betaalbaar) is voor mij een te grote hobbel.

Moet wel zeggen dat die hobbel kleiner aan het worden is met die 3d printen. Materiaal begint nu fatsoenlijk te worden, vaak krijg je al voorgekauwd welk onderstel erin moet, alleen nog spuiten en transfers erop en klaar ben je. Heel misschien toch eens proberen..... :D

Maar dat het aan deze kant ook mega wringt tussen bouwen / rijden en verzamelen.... ja... het leven is vol met keuze's.....
Dit is precies hoe ik er ook over denk.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Richie
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 mar 2011 12:48
Locatie: Bussum

Re: Nederlands matrieel

Bericht door Richie »

Ik heb zelf ook alleen maar Nederlands materieel / materieel wat in Nederland rijdt en bouw zelf geen treinen. Door goed te zoeken op Marktplaats, beursen maar ook gewoon nieuw materieel wat beschikbaar is, heb ik inmiddels een verzameling van ruim 60 locs / treinstellen die in Nederland rijden of hebben gereden.
Met name op goederengebied is er veel beschikbaar. Zo heb ik dit jaar kunnen scoren:
- Piko (Mak's) (in diverse uitvoeringen)
- Kato Class66 (diverse uitvoeringen)
- Hobbytrain en Arnold traxx en BR189 (in railion, ITL en DB uitvoeringen)


The difference between men and boys, is the price they pay for their toys.
Gebruikersavatar

Rik
Berichten: 404
Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
Contacteer:

Re: Nederlands matrieel

Bericht door Rik »

Deze heb ik ook nog niet voorbij zien komen, over zelfbouw gesproken:
Afbeelding

Niet van mij hoor!

Zie ook http://www.vmc-epe.nl/foto/displayimage ... play_media

gr



Onderwerp starter
marco1
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2009 20:53
Locatie: Roosendaal

Re: Nederlands matrieel

Bericht door marco1 »

Hallo,

bedankt voor jullie reactie's.
Moet ik toch eens flink gaan sparen of zelf aan de gang gaan.
Helaas kan ik me er weinig bij voorstellen hoe het in z'n werk gaat met die 3D printen. :oops:
Mag ik eens bij iemand langskomen om te zien hoe dit in z'n werk gaat?
Graag niet te ver van mijn woonplaats. :)
Alvast bedankt.


reed Ho, daarna N, toen weer Ho, nu ga ik ermee stoppen.......
Gebruikersavatar

Sven
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:03

Re: Nederlands matrieel

Bericht door Sven »

Het probleem is niet zozeer het beperkte aanbod bij de fabrikanten, maar het beperkte aanbod in schaal 1:1. Waar de NS het bv in de jaren 60-90 moest doen met enkele locseries hadden de Duitsers enkele tientallen series. Maar ook met kant en klaar Nederlands materieel ben je wel een paar maandsalarissen verder voordat je kunt zeggen dat je ze allemaal hebt. Voorlopig hoef je je dus helemaal geen zorgen te maken over het beperkte aanbod. Op beurzen en marktplaats kan je ook nog verder zoeken naar spullen die niet meer gemaakt worden. En dan komt er ook nog bij dat het geen enkel probleem is om bv twee koplopers te hebben, of zelfs drie.



sjoef
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Nederlands matrieel

Bericht door sjoef »

Sven schreef: En dan komt er ook nog bij dat het geen enkel probleem is om bv twee koplopers te hebben, of zelfs drie.
Of 15 :D

Jos



bfwkeizer
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jul 2011 10:52
Locatie: Rotterdam

Re: Nederlands matrieel

Bericht door bfwkeizer »

Of 11 st. Ja altijd baas boven baas Jos.

Bernhard



Onderwerp starter
marco1
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2009 20:53
Locatie: Roosendaal

Re: Nederlands matrieel

Bericht door marco1 »

hallo,

of helemaal geeeeeen :( :( :(

Marco


reed Ho, daarna N, toen weer Ho, nu ga ik ermee stoppen.......
Plaats reactie