Nadat ik die schets in mijn "wat nu" draadje had gezet, kon ik het niet laten om toch even wat met XTrackCAD te gaan klooien. Ik ben begonnen met het "knooppunt" (de dubbelspoormodule waar het enkelspoordeel op aansluit), omdat ik niet zeker wist hoe dit zou lukken met die 2 verschillende aansluitingen. Goed, dit is gelukt (plaatje komt later) en de 2 enkelspoormodules komen er voorlopig zo uit te zien:
Module 1: Deze sluit links aan op de dubbelspoor baan. Het lijkt een onlogische slingerbaan, maar dat gaat goed komen met het landschap.

Module 2: Dit is een klein dorpsstationnetje wat zowel doorgaand als als eindstation gebruikt wordt (pendeltreinen). Het krijgt slechts een kort perronnetje en een klein vracht dinges. Ik zit te denken om het landschap bij de doorgetrokken lijn op te laten houden, zodat ik zowel van voor als van achter bij de vitrinesporen kan.

Dit deel krijgt geen bovenleiding, dus alleen stoom en dieseltractie. Het landschap wordt erg rotsachtig met veel natuur, maar ook een dorpje, wat wegen en (kneuterige) industrie.
Al het gestippelde is onzichtbaar en Peco 80, donkerblauw doorgetrokken is Peco 55 en zichtbaar. De 3 roze stukken zijn uitneembare sporen voor de vitrine. In het zichtbare deel ga ik zoveel mogelijk de langste wissels gebruiken en ook grote boogstralen. De kleinste onzichtbare boogstraal is hier 250mm, zichtbaar 400.
Voorlopig ga ik nog niet bouwen, dus alle opmerkingen zijn welkom, want het ontwerp is nog zeker niet bevroren. Ook wil ik alle seinen en blokken van tevoren bepalen en het complete landschap inclusief dorp wil ik ook nog ontwerpen voor de bouw.