Eindelijk, Jerome gaat weer aan de slag! Hier is Denfeld IV!

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jerome

Eindelijk, Jerome gaat weer aan de slag! Hier is Denfeld IV!

Bericht door Jerome »

Jawel hoor, na verhuizingen en andere beslommeringen jeuken mijn handen om weer echt aan de slag te gaan dan alleen wat spelen met mijn testbaantje.

Een nieuw huis met nieuwe mogelijkheden. Na veel ontwerpen en nadenken heb besloten geen vaste baan te maken, maar modules. Mijn treinen hebben al zo lang stil gestaan, ze moeten weer aan de slag! Mijn baan zal in fasen worden opgebouwd, te beginnen met module 1 en 2. Deze modulen zullen volledig operationeel worden zodat ik mijn treinen redelijk snel uit de motteballen kan halen.

Ok, wat gaat worden: Een redelijk simpele baan (in het zicht althans) met een hoofdbaan en een aansluiting naar een fabriek (Wss, chemische, maar twijfel nog).
De fabriek heeft beperkte rangeer mogelijkheden. De bedoeling is dat korte (Diesel)treinen daar de wagons afleveren en de wagens ontkoppeld enz enz. Ik ben wat aan het testen met Krois koppelingen en dat gaat prima, dus er zal veel rangeerwerk te zien zijn, naast de voorbij razende goederentreinen, ICE´s, Flirts etc etc

Uitgangspunten: TP V/VI, Geen scherpe bogen (in het zicht), Bovenleiding, Digitaal met in principe Koploper, maar ook evt andere producten,modulaire opbouw. Zie onder het zichtbare deel van de baan:
Afbeelding

En dan met een idee voor de scenery:
Afbeelding

En dan nog 2 plaatjes met sporen spaghetti dat niet zichtbaar is voor de toeschouwer:
Afbeelding
Afbeelding

De aan de rechterkant kan (evt) de toekomstige uitbreiding komen.

Ik twijfel nog over de opzet van de industriesporen, iemand suggesties?

Greetz, Jerome

Zaunkönigs Bahn

Re: Eindelijk, Jerome gaat weer aan de slag! Hier is Denfeld

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Voor het industriespoortje zou je eens op http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/ ... enook.html moeten kijken. De site is Engelstalig. Je kunt ook eens op deze site http://encyclopedie.beneluxspoor.net/in ... deltreinen kijken. Er is ook een Nederlandstalige versie met de naam "puzzelen_met_modeltreinen.pdf", dat is hier te downloaden http://www.quarter105.nl/downloads/mode ... reinen.pdf.

Als je een beetje door hebt waar het om gaat kun je je eigen puzzel maken bij het industriespoortje. In het origineel ben je al 1,5 jaar bezig om alle mogelijkheden op te lossen en dan moet je er elke avond 12 oplossen. Als je het origineel wat oprekt, niet eens met veel wagonnetjes, dan nemen de mogelijkheden extreem toe en zou je zomaar vele jaren lol aan de baan kunnen hebben.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Hoi Jeroen,

Je had me er al iets over verteld, maar super om nu je plannen echt te zien 8-)
Ziet er goed uit, je had al gezegd dat het "simpel" maar leuk zou zijn, de potentie is er :D
Succes met de bouw en we gaan je draadje volgen

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Wat betreft de licht blauwe verborgen sporen, waarom maak je daar niet 1 of 2 extra opstelsporen? Nu heb je het effect dat de trein die de tunnel in gaat er ook weer uit komt. Misschien dat je dat spoor kan opdelen om er 2 of drie achter elkaar te laten stallen, maar dat geeft geen variatie (first in is altijd first out).

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Jerome

Bericht door Jerome »

@ Joop, Thanks voor de linkjes, ik ga er eens rustig voor zitten! Hele studies zijn er van gemaakt!
@Ad, ja simpel maar toch complex zeg maar.
@Maarten, ja dat ben ik zeker ook van plan. Zoals genoemd hou ik van lange treinen met en veel verkeer (zie mijn vorige baan) en afwisseling (hoe, dat hou ik nog even een verassing, Ad mondje dicht! ;) ) . Maar ik ben nog inderdaad aan het stoeien met de de blauwe sporen. Ik wil er wel een extra opstelspoortje aan toevoegen, maar de ruimte is daar beperkt omdat ik nog de keerlusmodule moet inbouwen...

Nog wat verdere uitleg:
Achter de huidige opzet zit ook al wat gedachten achter. De trein komt binnen op een van de rechtersporen naast de loods. De loc kan via het andere spoor omlopen en zijn weg vervolgen richting de hoofdbaan of opgesteld worden op een van de 2 linkersporen. Met een andere loc kan een wagon (of 2) dan de hal in gerangeerd worden. Aan de rechter zie je nu een 3-weg wissel. Wellicht gaat dat een segmentbrug worden, of een normale wissel. Overigens ben ik niet gelukkig met die Engelsman, maar dat is een compromis vanwege de beperkte ruimte. Overigens loopt het paradespoor redelijk langs de rand van module, helaas is dat ook een compromis, anders krijg je scherpere bochten in het zicht.

Verder ben ik ook aan het speuren naar voorbeelden van chemische fabrieken en hoe wagons worden gelost. De de fabriek zal gemaakt worden doormiddel van eigenbouw of kitbashing.

Greetz, Jeroen

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Zo worden ze geladen/gelost bij Odfjell terminals in Rotterdam:
Afbeelding

Afbeelding

Nu is het wel zo dat Odfjell (in principe) niets zelf maakt en alleen opslag biedt. Wat dat betreft niet echt een chemie-fabriek. Ik zeg in principe want ze hebben wel zelf een kraak/destileerinstallatie. Tijdens het wisselen van producten tijdens verpompen ed heb je automatisch een afval-product omdat er altijd wat restproduct achter blijft wat weer mengt met het nieuwe product. Dit wordt opgevangen en wordt in die installatie weer gesplitst naar bruikbare producten. Dus vooruit, een mini-fabriekje. ;)

Bij echte chemiebedrijven hebben ze ook dergelijke laad/losstations. Kijk anders eens met Google maps (satelietbeelden/streetview) naar wat andere installaties ter inspiratie.

Voorbeeldje Shell (Hoogvliet/Pernis) Buiten, onoverdekt. Voor je zelf wat lastiger na te bouwen natuurlijk. 8-)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Jerome schreef:Verder ben ik ook aan het speuren naar voorbeelden van chemische fabrieken en hoe wagons worden gelost. De de fabriek zal gemaakt worden doormiddel van eigenbouw of kitbashing.
Met deze link krijg je daar wel een beeld van denk ik... http://www.bahnen-am-niederrhein.de/ind ... n_bay.html
Het is Bayer....

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Jerome

Bericht door Jerome »

Joop,

Ja die site had ik ook reeds in mijn favorieten, ik ga zeker gebruik maken van die site!

Maarten, dank voor de foto's, dit kan ook een optie zijn. Toevallig was ik afgelopen zondag in Rozenburg en heb ook wat foto's gemaakt van wat installaties wat ik wil gaan nabouwen. Tussen de 2 sporen is een stalen constructie gemaakt waar diverse buizen aan vast zitten om de tankwagons leeg te pompen. Helaas zijn de foto's te slecht om hier te laten zien, maar wss kan zondag aanstaande weer foto's maken voor inspiratie.

Mannen, Thanks.

Grtz, Jerome

Plaats reactie