stroomstoring

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

stroomstoring

Bericht door janiegein »

ik ben de afgelopen tijd geconfronteerd met storing in de baan.

plotseling geen stroom meer op bepaalde delen, wissels die niet meer werkten nou eigenlijk alles liep niet meer zoals het was.

ja wat doe je dan zoeken en nog eens zoeken.

je realiseert je opeens de bergen bedrading onder de baan en ja waar zat ook alweer waar en wat verbond wat, jullie herkennen ongetwijfeld de problematiek die zich dan afspeelt.

de vraag waar ik nu mee zit is de volgende;

houden jullie voor jezelf een logboek o.i.d. bij van alle aansluitingen zodat er later terug gekeken kan worden waar wat zit of doen jullie dit op een andere manier of toch ook zomaar uit het hoofd en we zien wel als het schip strand.

heb de huidige toestand weer weten te stabiliseren en alles ( werkt ) weer zoals bedoeld maar ben nieuwsgierig hoe jullie e.e.a. bijhouden.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

D-Mon
Berichten: 122
Lid geworden op: 07 dec 2012 14:08

Re: stroomstoring

Bericht door D-Mon »

Ik gebruik zelfs op mijn proef ovaaltje labels en plak alles netjes bij elkaar enz.



anne w
Berichten: 314
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: stroomstoring

Bericht door anne w »

Beste Jan,

Er zijn in principe twee methodes waar je tussen moet kiezen:

alles netjes labellen en administreren, bij een fout via die tabel opzoeken waar de fout zal zitten

draadjes volgen om een fout te ontdekken, alleen geschikt voor mensen die de karaktereigenschap "zeer logisch nadenken" (dus pure technici) heel goed ontwikkeld hebben, die mensen hebben meestal het nadeel dat ze niet zo kuntszinnig creatief zijn.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Zolderspoor
Berichten: 820
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: stroomstoring

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan.

A: ik teken vrijwel altijd eerst een schema hoe de bedrading er uit moet gaan zien. Zowel aansluitingen naar rails als gecompliceerdere schakelingen met behulp van relais etc.
B: uit gemakzucht/gebrek aan tijd is veel bedrading op de bonnefooi aangelegd onder het mom van "dat onthoud ik wel" en dit betekent anno heden dat bij het zoeken van een storing gewoon alle draadjes moeten worden nagelopen.
C: sinds ik met pensioen ben en veel meer hobbytijd heb worden bij elk zoeken volgens B draden gelabeld en komen er stickers op de relais waarop staat wat de functie er van is.

In zijn algemeenheid worden draden vrij kort aangelegd, zodat er geen grote slingers onder de baan hangen waarin je je kunt verhaken (en dus kapottrekken.....)


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1144
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: stroomstoring

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

anne w schreef:alles netjes labellen en administreren, bij een fout via die tabel opzoeken waar de fout zal zitten
draadjes volgen om een fout te ontdekken, alleen geschikt voor mensen die de karaktereigenschap "zeer logisch nadenken" (dus pure technici) heel goed ontwikkeld hebben, die mensen hebben meestal het nadeel dat ze niet zo kuntszinnig creatief zijn.
Tja,.... en die hele grijze wereld er tussenin :lol:
De oplossing, ook voor niet logica denkers en niet technici, is het compartimenteren van de bedrading. Dat is zoveel als de baan in "gewesten" opdelen en alle bedrading daaruit bundelen. Zo'n "totaal bundel" dan verbinden met een steker verbinding. Dat kunnen dus meerdere steker verbindingen zijn. Bijvoorbeeld baan, wissels, seinen, scenery. Bij kortsluiting kun je dan eenvoudig een deel afkoppelen om te zien of de kortsluiting daarmee opgeheven wordt. Uiteraard is een minimale kleurcodering van bedrading wel handig. Verschil tussen plus en min of schakeldraad. Als je gaat voor zo'n oplossing met stekkers en contrastekkers, ga dan niet tweede hands rommel kopen of goedkoop spul, ga voor de bekende merken. Een goede combinatie moet beschikken over minimaal goldplated contacten. Alle andere legeringen hebben in tijd bezien het nadeel dat ze gaan roesten, bij zilver herkenbaar aan de bijna zwarte laag. Goldplated "roest" trouwens ook, het wordt (na lange tijd) dan dof, maar de verbinding verbreken en daarna weer maken heft zoiets gewoon op mits je goed materiaal had gekocht. D-sub connectoren zijn ideaal, buiten de standaard 25 pens zijn ze er ook met veel meer pennen. De connectoren met hoge dichtheid, dus heel veel pennen, kunnen per pen tot 3A worden belast bij spanningen heel veel hoger dan ooit op een baan zal voorkomen. De standaard connectoren, zoals die 25 pens, kunnen zelfs worden belast met 5A, omdat de afstand tussen de pennen onderling groter is.

Er is een nadeel aan deze methode. Je moet kunnen solderen, op systemen met schroefaansluiting loop je financieel gezien leeg. Tweede punt is dat je goed moet zorgen voor de trekontlasting en met meer draads verbindingen is dat niet altijd even makkelijk. Derde punt is inderdaad die aan te leggen documentatie wil je over x-jaar nog kunnen uitmaken waar draadje X in stekker Y voor diende.

Groeten,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Zolderspoor
Berichten: 820
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: stroomstoring

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Joop (en Jan)

Ik heb de baan van Jan gezien en ik denk dat jouw oplossing voor Jan te hoog is gegrepen. De baan bestaat uit 1 stuk, dus een segmentarische aanleg van de bedrading is niet echt nodig.
Gewoon draden trekken, consequent dezelfde kleur voor dezelfde functie en die doorvoeren door middel van in het frame geboorde gaten lijkt mij meer dan afdoende. Kan je redelijk eenvoudig de draden volgen in geval van storing (*).
Kortsluiting vindt naar mijn ervaring niet plaats in de kabelboom. In 99% van het niet functioneren is sprake van een losgeraakte verbinding (hetzij soldering of kroonsteentje, hetzij bij het relais of railcontactschoentje). Het laatste procent is kabelbreuk en de meeste daarvan kan je voorkomen door niet te kiezen voor een enkele harde kern maar voor de veel flexibelere gevlochten kern.

(*) In mijn werkzame leven behoorde ik tot de groep van "saaie boekhouders", maar draadjes volgen lukt me toch prima :D


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1144
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: stroomstoring

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Zolderspoor schreef:Gewoon draden trekken, consequent dezelfde kleur voor dezelfde functie en die doorvoeren door middel van in het frame geboorde gaten lijkt mij meer dan afdoende. Kan je redelijk eenvoudig de draden volgen in geval van storing (*).
Ah, kwartje is niet gevallen, 'k weet het, behoort nog tot het gulden tijdperk, maar toch...
Het gaat bij storing zoeken altijd om waar de storing zit. Daarna komt pas kabelbreuk, defecte wisselaandrijving enz. Nu moet je alsnog alles na lopen en weet je waarschijnlijk nog niks. Een losgeraakte verbinding is bij een statische opzet namelijk net zo zeldzaam als die kabelbreuk. Ik ga er daarbij van uit dat je wel weet hoe je moet solderen etc. Het gaat dus om het isoleren van het probleem, wel zo makkelijk, ook bij een klein baantje.

Harde kernen? Dat zijn kabels voor het 220 of zo, niet voor laagspanning. Altijd gevlochten of gedraaid materiaal kiezen.
Zolderspoor schreef:(*) In mijn werkzame leven behoorde ik tot de groep van "saaie boekhouders", maar draadjes volgen lukt me toch prima :D
Kijk aan, een geestverwant :D , alleen ik werk nog en saai, hoe bedoel u? Tegenwoordig moet je van alle markten thuis zijn en overal over mee kunnen praten, vooral daar als het om financiering gaat.

Groeten,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

anne w
Berichten: 314
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: stroomstoring

Bericht door anne w »

Beste Joop,

Natuurlijk zijn er compromissen tussen alles netjes geadministreerd en niets geadministreerd, net zoals er tussen wit en zwart ontelbare kleuren grijs zijn.

Ik ben een scheepswerktuigkundige en die moesten heel logisch kunnen denken, later verkocht ik scheepsmotoren en toch is het administratieve verkoop/afleversysteem bij mijn voormalige baas nog steeds gebaseerd op wat ik zo'n 30 jaar geleden ontworpen heb, de moraal: boekhouders, verkopers en technici hoeven elkaar niet te bijten....

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2305
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: stroomstoring

Bericht door martinb »

Ik documenteer bijna niets, leg het alleen mega gestructureerd aan zodat direct al duidelijk is "wat wat" is. Als ik al wat documenteer zijn het de nummers bij de melders en en decoders. Gewoon met een pen er naast schrijven en klaar. Voor de rest ligt alle bedrading (idem) gestructureerd in goten onder de baan.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: stroomstoring

Bericht door Overdijk »

Ik ben zelf een gigantische chaoot en electra is dan ook nog mijn zwakste punt. Ik heb dan ook een specifiek kleuren schema bedacht (en opgeschreven :D ), daarnaast hang ik aan ieder draadje een labeltje met een (blok-, wissel-) nummer wat op een voor mij logische manier is ingedeeld. Ook dat opgeschreven in mijn baanplan. Daarmee hoop ik in de toekomst er ook nog uit te komen als er een storing optreed.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: stroomstoring

Bericht door janiegein »

oke heren,

na één dag de opbrengsten van jullie inbreng te hebben gelezen en tot mij door heb laten dringen is één ding voor mij erug duidelijk geworden.

A. ieder doet dit dus op zijn eigen manier die voor hem volgbaar blijft.

B. een vaste methode is er dus niet.

C. labelen, vaste draadkleuren voor zelfde functies, wel of niet opgeschreven ( administratie hierover bijgehouden ) is eigenlijk de samenvatting van één dag inventariseren hoe iemand ( jullie ) bijhouden waar welke bedrading loopt en welke functie die bedrading dan heeft.

conclusie voor dit moment.

pen en papier erbij op de rug onder de tafel en draadje voor draadje op papier zetten en gelijk de desbetreffende bedrading belabelen of terplekke een aantekening onder de baan noteren.

gezien de zeeën van tijd die ik met mijn AOW tijd heb moet ik hier dus wel mee aan de gang kunnen teneinde te bereiken dat in de toekomst de ongetwijfeld nog op te treden storingen makkelijker en sneller zullen kunnen worden opgespoord en verholpen.

Tot zover weer allemaal bedankt voor ideeën en suggesties ik kan aan de slag.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1144
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: stroomstoring

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Beste Anne,
anne w schreef:Natuurlijk zijn er compromissen tussen alles netjes geadministreerd en niets geadministreerd, net zoals er tussen wit en zwart ontelbare kleuren grijs zijn.
Als ik goed geïnformeerd ben slechts 50... :mrgreen:

Groeten,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Zolderspoor
Berichten: 820
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: stroomstoring

Bericht door Zolderspoor »

Zaunkönigs Bahn schreef:Beste Anne,
anne w schreef:Natuurlijk zijn er compromissen tussen alles netjes geadministreerd en niets geadministreerd, net zoals er tussen wit en zwart ontelbare kleuren grijs zijn.
Als ik goed geïnformeerd ben slechts 50... :mrgreen:

Groeten,
Joop

Er zijn er slechts 50 beschreven.....


Plaats reactie