Na lang puzzelen een baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
dentheo

Re: Na lang puzzelen een baanplan

Bericht door dentheo »

Laat mij een eerste steentje gooien.
Je hebt een mooie dubbelsporige hoofdbaan met echter slechts aan één zijde een schaduwstation.
Alles wat uit het schaduwstation komt zal dus de ganse baan moeten afrijden inclusief terugkomen alvorens weer een tijdje te verdwijnen...

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
dentheo

Bericht door dentheo »

Ik zat naar het andere einde te kijken.
Maar die sluit aan over een kruiswissel en dat is natuurlijk al een flinke "debiet" beperking op die tak.
Een trein die vanuit die tak op het hoofdspoor terug komt kan nergens "staan" om de treinen op het hoofdspoor voorbij te laten.
Terwijl de treinen uit het zijspoor waarschijnlijk stoptreinen zijn....
Op het middenspoor, maar dan blokkeert hij de andere rijrichting.
Alhoewel er mogen zo wat "moeilijke" punten inzitten, maakt het rijden iets afwisselender...

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik kan het niet goed inschatten, maar een aantal bogen komen op mij erg krap over. Advies is over het algemeen om niet kleiner te gaan dan R2.
Er zijn veel sporen die elkaar overlappen, soms zelfs parallel over grote lengte. Ik zie nergens hoogtes staan, maar vergewis je ervan dat de ruimte tussen deze sporen voldoende is.

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Zolderspoor

Bericht door Zolderspoor »

Mijn eerste vraag is “Waar heb je de perrons gedacht?” Ik zie er nauwelijks ruimte voor.
De tweede vraag betreft de exploitatie. Hoe stel je je overstappende reizigers voor?
En hoe stappen zo ver? Tunnel, brug, overpad…
En last but not least: de aansluiting van de zijlijn is wel erg magertjes. Alles moet over dezelfde 2 wissels, waarna de boel direct in een tunnel verdwijnt. Ik kan me daar geen 1:1 voorbeeld in het geheugen krijgen. ’t Komt op mij niet werkelijkheidsgetrouw over.
Als je vanaf het 3e spoor sowieso de zijlijn op gaat, zou je dat gewoon met een doorgaand spoor kunnen doen. Spaart je 2 wissels. Zou je ook kunnen gebruiken om vanaf het 3e spoor weer terug te keren op de doorgaande hoofdlijn.

Tot slot al die kronkels onder het landschap. Bedenk wel dat fors afremmende treinen de nare gewoonte hebben in de bogen de wagentjes er uit te drukken. Als compensatie doen ze dat ook bij te fors optrekken. En lange langzaam rijdende treinen hebben sowieso de onhebbelijkheid treinen om te trekken.

Teruglezende klinkt dit allemaal erg negatief. Zo is het echter niet bedoeld, maar je vroeg om commentaar.

Plaats reactie