Digitaal vraagje

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Etba

Digitaal vraagje

Bericht door Etba »

Hoi,
We zijn vanavond eens aan de gang gegaan met kijken hoe onze ( net aangeschafte ) multimaus setje werkt.

Nu lopen we tegen 2 problemen, en hopen dat jullie ons kunnen helpen.

We hadden reeds een klein stoom locje uit een digitale startset van Fleishmann, en die is /was vrij makkelijk om aan de praat te krijgen , alleen de rijsnelheid laat echt te wensen over het lijkt wel of hij niet reageert op de draaiknop.
als je die 1 stapje verzet of helemaal voluitdraait blijft de terin ergggg langzaam lopen. wat zou dat kunnen zijn?
(resetten en rijsnelheid aanpassen in mm hadden geen effect)

Ten tweede hebben we een digitale set ( minitrix 1027) gekocht met als stickertje SX 2?

Maar wat we ook doen ( toevoegen, nieuw adres invoeren ect ect) hij klikt maar reageert nergens op.
wat doen we verkeerd?

We hebben reeds ( ook via voorbeelden van dit forum) alle mogelijkheden geprobeerd.
( natuurlijk ook opgelet dat er geen condensator ergens tussen de rails zat)

hebben jullie enig idee?

We horen graag van jullie

Groetjes

pascal39

Re: Digitaal vraagje

Bericht door pascal39 »

Hoi,

1:
De multimaus ondersteund enkel maar het dcc protocol,je kan de stappen wijzigen van de decoder naar bv 128(fleischmann lokje)
2:
Als er een multiprotocol decoder(dcc/sx/sx2) in zit is het geen probleem en als het goed is zal de decoder zichzelf aanpassen aan het dcc signaal

gr
Pascal

FidOo

Bericht door FidOo »

1: controleer ook even of de overbrenging niet te zwaar gaat. Dus check even of de aandrijving soepel draait en doet.

2: Zoals gezegd, je Multimaus ondersteund alleen het DCC protocol. SX2 staat voor Selextrix type 2 (nieuwer dan SX) en dit is niet compatibel met elkaar.
Je kunt de lok open maken en kijken wat voor decoder er in zit, en dan ff googlen op het type of een foto maken (van het type wat aangegeven is op het printje) en hier posten. Deze set is niet fabrieks af digitaal, dus mocht de decoder niet goed zijn, moet deze omgesoldeerd worden!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Etba

Bericht door Etba »

Hoi,

bedankt voor jullie antwoorden,
zag net een bijlage ( onder de plastic v d trein :-) )
Zal gaan om een Multiprotokolidecoder 73500 van Uhlenbrock.

zover mijn duits gaat :-) moet deze geschikt zijn voor dcc.
de aandrijving is idd een goeie tip.

ga ik morgen eens proberen.

FidOo

Bericht door FidOo »

Als er echt een uhlenbrock 73500 in zit dan ondersteund deze inderdaad dcc! Probeer via je MM cv1 op 3 te programmeren. Let dan even op of de lok überhaupt reageert. Normaal moet deze even een korte puls naar de motor geven zodat je een bevestiging hebt dat het programmeren gelukt is. Doet hij dit niet dan zou ik de lok eens open maken en kijken of alle draadjes goed aangesloten zitten. Controleer ook de stroomafname.

Verder heb ik weinig goede ervaring met uhlenbrock. En al een aantal keer meegemaakt dat deze spontaan niet meer functioneerde.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Etba

Bericht door Etba »

Hoi

net even gekeken,

Alles lijkt gewoon goed te werken en aangesloten te zitten.
Als ik hem op een spoor zet en via de multmaus progameer, hoor ik wel een schokje, dus lijkt me dat het progameren dus goed gaat?
Maar rijden doet hij niet..

De andere zie eerdere vraag rijdt ook al heel erg langzaam.. zou het kunnen dat er te weinig stroom beschikbaar is?

Het is natuurlijk lastig om stroomverbruik te meten spanning ok maar stroom moet je dus in de schakeling (trein rails voeding) in serie meten. hoe kan ik dat het beste doen dan? en hoeveel moet hij verbruiken bij volledige snelheid?

ben heel benieuwd naar jullie antwoord.
Groetjes

Redskin

Bericht door Redskin »

Over de Minitrix-set waarvan de loc een Uhlenbrock-decoder heeft: het schokje tijdens het programmeren geeft aan dat de loc de opdracht vanuit DCC herkent. Da's een goed teken. Ik vermoed dat alleen het multiprotocol en/of het DCC-protocol niet geactiveerd is, alleen het SX-protocol.

Dat is wel een beetje het nadeel van overgenomen materieel: je weet de instellingen niet. Ik zou dan ook meteen beginnen met een reset. Meestal is dat een 8 op CV8.

Kijk daarna in de handleidingen (die kan je meestal downloaden) hoe je de DCC activeert, en van de andere loc hoe je de optrek- en remvertraging en de maximale snelheid kan veranderen.

Tip :idea:: als je de baanspanning wilt meten, kan je dat het beste doen met een multimeter in de wisselstroomstand. Dat is nog niet helemaal zuiver, maar het best haalbare.

Succes!

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Redskin

Bericht door Redskin »

En Etba, nog wat wijzer geworden?

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Plaats reactie