Moderne baan, kopstation en doorgaand spoor
-
Onderwerp starter - Berichten: 1136
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Moderne baan, kopstation en doorgaand spoor
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Bovenaan komt het schaduwstation. Het station ligt op +3-4cm, maaiveld is 0 (zie grijs).
De sporen komen links op maaiveldhoogte aan, stijgen door naar +3 voor het kopstation. (max 50cm treinen)
De sporen links voor komen op -1 aan en dalen tot -5 of 6 en zijn doorgaand voor iets langere treintjes.
De extra sporen links zijn rangeer sporen waar wat los materiaal staat wat heel weinig beweegt. Dat ligt op -4 tov maaiveld.
Genoeg plek voor scenery leek me zo, doorgaand scheurende treinen en rustig aankomende treinen in het kopstation.
Let op: Ik hou rekening met het stijgings percentage van max 3%, de tekening is het idee wat ik heb, de exacte hoogtes en % ga ik nog eens rustig na na jullie feedback.
Alles gaat digitaal rijden.
Bovenaan komt het schaduwstation. Het station ligt op +3-4cm, maaiveld is 0 (zie grijs).
De sporen komen links op maaiveldhoogte aan, stijgen door naar +3 voor het kopstation. (max 50cm treinen)
De sporen links voor komen op -1 aan en dalen tot -5 of 6 en zijn doorgaand voor iets langere treintjes.
De extra sporen links zijn rangeer sporen waar wat los materiaal staat wat heel weinig beweegt. Dat ligt op -4 tov maaiveld.
Genoeg plek voor scenery leek me zo, doorgaand scheurende treinen en rustig aankomende treinen in het kopstation.
Let op: Ik hou rekening met het stijgings percentage van max 3%, de tekening is het idee wat ik heb, de exacte hoogtes en % ga ik nog eens rustig na na jullie feedback.
Alles gaat digitaal rijden.
- Bijlagen
-
- grijs = maaiveld hoogte
- ScreenShot002.jpg (65.63 KiB) 3859 keer bekeken
-
- 1
- ScreenShot001.jpg (70.07 KiB) 3859 keer bekeken
Laatst gewijzigd door erik-n-fan op 23 sep 2013 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
-
- Berichten: 595
- Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20
-
- Moderator
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Moderne baan, kopstation en doorgaand spoor
@Abel
Is leuk dat je het niets vindt, maar probeer aan te geven waarom niet of wat jij anders zou doen. Het is krijgen van reacties is vooral bedoeld om het plan verder bij te schaven en niet om af te kraken.
@Erik
Het plan ziet er op zich prima uit, maar ook erg ambitieus voor de (vermoedelijk) relatief kleine oppervlakte, verder mis ik een overloopwissel achter in het kopstation en een uithaalspoor voor het station zodat een lok kan omlopen (ook anno nu zijn er nog getrokken treinen en in het huidige plan zijn je loks 'opgesloten' achter de wagenstam).
MvG
Robert
Is leuk dat je het niets vindt, maar probeer aan te geven waarom niet of wat jij anders zou doen. Het is krijgen van reacties is vooral bedoeld om het plan verder bij te schaven en niet om af te kraken.
@Erik
Het plan ziet er op zich prima uit, maar ook erg ambitieus voor de (vermoedelijk) relatief kleine oppervlakte, verder mis ik een overloopwissel achter in het kopstation en een uithaalspoor voor het station zodat een lok kan omlopen (ook anno nu zijn er nog getrokken treinen en in het huidige plan zijn je loks 'opgesloten' achter de wagenstam).
MvG
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
Onderwerp starter - Berichten: 1136
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Moderne baan, kopstation en doorgaand spoor
@Robert
Bedankt voor je constructieve feedback. Het formaat zal zijn 195 x 55 voor het zichtbare deel, het schaduwstation nog eens 20-25 cm. Alle afmetingen zijn ongeveer aangezien het nog niet vast staat. De bochten links ga ik trouwens verbergen omdat ik treinen die zo lekker door een R3 gaan niet zo mooi vind uitzien.
Omloop spoor e.d. is een terecht punt. Maar ik vrees dat ik in de knoop zal komen met de ruimte die er is. Het alternatief is om alleen met treinstellen te gaan rijden ipv een getrokken wagenstam. Die beperking lost het ontbreken op, beperkt het ruimtegebruik, maar maakt het wat minder realistisch zoals jij al zegt... keuzes keuzes...
Bedankt voor je constructieve feedback. Het formaat zal zijn 195 x 55 voor het zichtbare deel, het schaduwstation nog eens 20-25 cm. Alle afmetingen zijn ongeveer aangezien het nog niet vast staat. De bochten links ga ik trouwens verbergen omdat ik treinen die zo lekker door een R3 gaan niet zo mooi vind uitzien.
Omloop spoor e.d. is een terecht punt. Maar ik vrees dat ik in de knoop zal komen met de ruimte die er is. Het alternatief is om alleen met treinstellen te gaan rijden ipv een getrokken wagenstam. Die beperking lost het ontbreken op, beperkt het ruimtegebruik, maar maakt het wat minder realistisch zoals jij al zegt... keuzes keuzes...
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Re: Moderne baan, kopstation en doorgaand spoor
Hallo Erik,
Je hoeft niet te kiezen, je kunt ook beide doen: zowel getrokken treinen en het weglaten van een omloopspoor. Je hebt dan wel een extra wachtspoortje aan de linkerzijde van je kopstation nodig voor een lok. Ter illustratie een stappenplan voor de rangeer bewegingen:
Stap 1. De trein (met lok aan de voorzijde) komt binnen op een kopspoor.
Stap 2. De lok koppelt af en rijdt een paar cm verder naar het stootblok.
Stap 3. Een 2e lok, die links bij de wisselstraat al op een wachtspoor stond te wachten, rijdt naar de trein en koppelt aan.
Stap 4. De trein vertrekt met de nieuwe lok. De oude lok blijft achter op het kopspoor.
Stap 5. Als de trein is verdwenen en het spoor vrij is, rijdt de oude lok naar het wachtspoor.
Hierna kan het hele spel opnieuw beginnen met een volgende trein. Het enige nadeel (maar dat kan ook een voordeel zijn) is dat nooit dezelfde lok voor de trein blijft staan.
Dit hele spektakel heb ik zelf meerdere keren in Frankfurt am Main Hbf gezien. Erg fascinerend!
Groet, Wim
Je hoeft niet te kiezen, je kunt ook beide doen: zowel getrokken treinen en het weglaten van een omloopspoor. Je hebt dan wel een extra wachtspoortje aan de linkerzijde van je kopstation nodig voor een lok. Ter illustratie een stappenplan voor de rangeer bewegingen:
Stap 1. De trein (met lok aan de voorzijde) komt binnen op een kopspoor.
Stap 2. De lok koppelt af en rijdt een paar cm verder naar het stootblok.
Stap 3. Een 2e lok, die links bij de wisselstraat al op een wachtspoor stond te wachten, rijdt naar de trein en koppelt aan.
Stap 4. De trein vertrekt met de nieuwe lok. De oude lok blijft achter op het kopspoor.
Stap 5. Als de trein is verdwenen en het spoor vrij is, rijdt de oude lok naar het wachtspoor.
Hierna kan het hele spel opnieuw beginnen met een volgende trein. Het enige nadeel (maar dat kan ook een voordeel zijn) is dat nooit dezelfde lok voor de trein blijft staan.
Dit hele spektakel heb ik zelf meerdere keren in Frankfurt am Main Hbf gezien. Erg fascinerend!
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1136
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Moderne baan, kopstation en doorgaand spoor
Zie bijgevoegd een korte update. Ik zal in het station alleen duw / trek combinaties laten stoppen. Daarom is er geen omloop nodig. De rangeer sporen (die lager liggen) heb ik nu voorzien van een overloop zodat er een omloop kan komen voor getrokken goederentreinen.
Ik wil (anders dan in het plaatje) de sporen met flex rails bouwen zodat het allemaal vloeiend uit zal zien. Het idee is op het plaatje wel terug te zien.
Tips?
Ik wil (anders dan in het plaatje) de sporen met flex rails bouwen zodat het allemaal vloeiend uit zal zien. Het idee is op het plaatje wel terug te zien.
Tips?
- Bijlagen
-
- Update
- ScreenShot003.jpg (65.73 KiB) 3776 keer bekeken
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
-
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Moderne baan, kopstation en doorgaand spoor
Hoi Erik.
In het begin van je draadje geef je aan te willen gaan rijden met treinen van ca 50cm. Voor treinstellen en railbusjes is dat geen probleem, maar zodra je gaat denken aan iets als 3 zilverlingen, dan heb je hieraan niet genoeg. Die rijtuigen zijn 165mm en zelfs met een kort diesellocje als een 212 is 60cm aan de korte kant.
Ik geef je in overweging in het kopstation uit te gaan van het wissel in spoor 1 (het onderste spoor) en dan een engels wissel in spoor 2, waardoor ook spoor 3 langer kan worden. En waarom de wisselverbinding van spoor 1 naar spoor 2 (tbv het uitrijden) zo ver opgeschoven? Verleg dit zo veel mogelijk naar links, direct tegen het engels wissel.
Wat is de bedoeling van het middelste kopspoor? Alleen opstelspoor of gaan er ook reizigers gebruik van maken. A propos, reizigers. Hou je wel rekening met de breedte van de perrons?
Ik heb nog niet gelezen welk motief en welk tijdperk je op het oog hebt. Zou je ons daarover wat meer kunnen vertellen? Dat maakt ook het geven van op- en aanmerkingen wat gerichter.
In het begin van je draadje geef je aan te willen gaan rijden met treinen van ca 50cm. Voor treinstellen en railbusjes is dat geen probleem, maar zodra je gaat denken aan iets als 3 zilverlingen, dan heb je hieraan niet genoeg. Die rijtuigen zijn 165mm en zelfs met een kort diesellocje als een 212 is 60cm aan de korte kant.
Ik geef je in overweging in het kopstation uit te gaan van het wissel in spoor 1 (het onderste spoor) en dan een engels wissel in spoor 2, waardoor ook spoor 3 langer kan worden. En waarom de wisselverbinding van spoor 1 naar spoor 2 (tbv het uitrijden) zo ver opgeschoven? Verleg dit zo veel mogelijk naar links, direct tegen het engels wissel.
Wat is de bedoeling van het middelste kopspoor? Alleen opstelspoor of gaan er ook reizigers gebruik van maken. A propos, reizigers. Hou je wel rekening met de breedte van de perrons?
Ik heb nog niet gelezen welk motief en welk tijdperk je op het oog hebt. Zou je ons daarover wat meer kunnen vertellen? Dat maakt ook het geven van op- en aanmerkingen wat gerichter.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1136
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Moderne baan, kopstation en doorgaand spoor
Thanx voor je opmerkingen!
Periode is V-VI. Het is een kopstation met een eilandperron tussen de lange sporen, korte spoor krijgt nog een zijperron. Geen stationsgebouw.
Het station zou een kopstation kunnen zijn voor een stadje van zeg 50.000. Van voorbije perioden ligt nog een klein rangeerterrein lager gelegen waar wat containerwagons worden geplaatst als de industrie verderop in de stad dat nodig heeft. Daar liggen ook een paar volkstuintjes aan de rand. Er is geen bovenleiding.
Bovendien zien we aan de voorkant een doorgaand spoor met grotere reizigers treinen. Misschien zelfs een HSL treintje af en toe.
Achter het station parkeer mogelijkheid en een mooi pleintje. Voor het station fietsenstalling, taxi standplaats, mooi pleintje en aansluiting op doorgaande weg.
Engelse wissels zijn bij mij altijd drama met korte treintjes dus die wil ik niet neerleggen. Het moet allemaal soepel rijden. Misschien onkunde aan mijn kant dat ik ze niet goed krijg maar ik heb echt van alles geprobeerd en ze gaan gewoon vrolijk stilstaan midden op de engels wissel.
Het verplaatsen van de wissels zoals jij noemt verder van het station af is inderdaad een super tip. Ik ga ermee sleutelen. De engelse wissel zou ideaal passen maar ik doe het niet...
Periode is V-VI. Het is een kopstation met een eilandperron tussen de lange sporen, korte spoor krijgt nog een zijperron. Geen stationsgebouw.
Het station zou een kopstation kunnen zijn voor een stadje van zeg 50.000. Van voorbije perioden ligt nog een klein rangeerterrein lager gelegen waar wat containerwagons worden geplaatst als de industrie verderop in de stad dat nodig heeft. Daar liggen ook een paar volkstuintjes aan de rand. Er is geen bovenleiding.
Bovendien zien we aan de voorkant een doorgaand spoor met grotere reizigers treinen. Misschien zelfs een HSL treintje af en toe.
Achter het station parkeer mogelijkheid en een mooi pleintje. Voor het station fietsenstalling, taxi standplaats, mooi pleintje en aansluiting op doorgaande weg.
Engelse wissels zijn bij mij altijd drama met korte treintjes dus die wil ik niet neerleggen. Het moet allemaal soepel rijden. Misschien onkunde aan mijn kant dat ik ze niet goed krijg maar ik heb echt van alles geprobeerd en ze gaan gewoon vrolijk stilstaan midden op de engels wissel.
Het verplaatsen van de wissels zoals jij noemt verder van het station af is inderdaad een super tip. Ik ga ermee sleutelen. De engelse wissel zou ideaal passen maar ik doe het niet...
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
-
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Moderne baan, kopstation en doorgaand spoor
Hoi Erik.
50.000 inwoners en dieseltractie.
Dat moet dan welhaast Doetinchem zijn
en in tijdperk V-VI betekent dat GTW's 2/6 (of noemen we dat GTW 2/6-en?) van Arriva. Het huidige station van Dtc, zoals het spoors afgekort heet, stelt niet veel voor. Het is eigenlijk meer een halte aan de vrije baan, zie sporenplan on line. Eigenlijk zou je niet eens 3 sporen nodig hebben, maar een beetje modelspoor-vrijheid moet er zijn!
Op zich zou dit station een goede inspiratie zijn en kan je inderdaad het engels wissel wel missen. Wel zou ik je willen raden op een van de sporen een omloopmogelijkheid te realiseren en eventueel een kopspoortje aan te leggen: al is het maar om wat afwisseling te hebben in de vorm van een Sonderzügchen Eisenbahnfreunde of een extra trein voor de binnenkomst van Sinterklaas.
Zou het voorts een optie zijn om bij het rangeerterrein een losweg met goederenloods te plannen? Heb je een goed excuus voor het rangeerwerk en diversiteit aan goederenwagens. Op zich behoeft er met containerwagens niet zo veel te worden gerangeerd.
50.000 inwoners en dieseltractie.
Dat moet dan welhaast Doetinchem zijn

Op zich zou dit station een goede inspiratie zijn en kan je inderdaad het engels wissel wel missen. Wel zou ik je willen raden op een van de sporen een omloopmogelijkheid te realiseren en eventueel een kopspoortje aan te leggen: al is het maar om wat afwisseling te hebben in de vorm van een Sonderzügchen Eisenbahnfreunde of een extra trein voor de binnenkomst van Sinterklaas.
Zou het voorts een optie zijn om bij het rangeerterrein een losweg met goederenloods te plannen? Heb je een goed excuus voor het rangeerwerk en diversiteit aan goederenwagens. Op zich behoeft er met containerwagens niet zo veel te worden gerangeerd.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1136
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Moderne baan, kopstation en doorgaand spoor
En zo zit ik weer te overdenken hoeveel te ambitieus mijn plannen zijn. Bijgevoegd een geupdate plan.
1. Extra perron zodat er 2 eilandperrons zijn.
2. Extra (kop) sporen tov de buitenste 2 perrons.
3. Gehele rangeergebied plan weggelaten
4. Extra spoor als doorgaand spoor voor 2 goederentreinen die in random volgorde telkens hetzelfde rondje maken. Eenvoudige fix voor iets waar te weinig plek voor is op de baan.
5. Misschien meer een station voor 100.000 inwoners aan het worden? De treinn combinaties blijven 30cm lang danwel 50-55 cm maximaal.
Reacties? Ik loop nog te klooien vooral met de sporen voor het station. Zijn er slimmere keuzes? Zonder engelse wissels graag.
Het station ligt op een dijk (+3-4 cm) Spoor voor daalt langzaam. Het goederen (grijze) spoor loopt 100% vlak.
Volgende stap voor mij zou een ruw plan tekenen van de scenery op de grijze gebieden om een idee te krijgen van overige aspecten.
1. Extra perron zodat er 2 eilandperrons zijn.
2. Extra (kop) sporen tov de buitenste 2 perrons.
3. Gehele rangeergebied plan weggelaten
4. Extra spoor als doorgaand spoor voor 2 goederentreinen die in random volgorde telkens hetzelfde rondje maken. Eenvoudige fix voor iets waar te weinig plek voor is op de baan.
5. Misschien meer een station voor 100.000 inwoners aan het worden? De treinn combinaties blijven 30cm lang danwel 50-55 cm maximaal.
Reacties? Ik loop nog te klooien vooral met de sporen voor het station. Zijn er slimmere keuzes? Zonder engelse wissels graag.
Het station ligt op een dijk (+3-4 cm) Spoor voor daalt langzaam. Het goederen (grijze) spoor loopt 100% vlak.
Volgende stap voor mij zou een ruw plan tekenen van de scenery op de grijze gebieden om een idee te krijgen van overige aspecten.
- Bijlagen
-
- ScreenShot004.jpg (74.84 KiB) 3691 keer bekeken
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan