Tramstation Bergen NH take two
Tramstation Bergen NH take two
Ik heb eerder een poging gedaan om het tramstation van Bergen NH na te bouwen. Doordat kleine kindjes groter worden moest ik mijn riante hobby kamer op zolder afstaan aan mijn dochter. Ik heb nu een kamertje van ongeveer 2 bij 3 meter tot mijn beschikking.
Doordat ik minder ruimte tot mijn beschikking heb als ik gewend was ben ik op internet gaan zoeken naar een baanplan. Nadat ik een geschikt plan gevonden had was ik begonnen met de bouw van het schaduw station. Deze is inmiddels af.
Tijdens de bouw van het schaduwstation ben ik toch steeds gaan denken hoe ik nog iets kon doen met het tramstation van Bergen. Dat thema heeft mij nooit echt los gelaten. Met het slechte weer van de laatste dagen ben ik nog eens aan het puzzelen geweest. Zo ben ik tot het volgende baanplan gekomen.
Bovenste gedeelte wordt dus tramstation Bergen met rechts een aansluiting op een helix naar een nog te bouwen schaduwstation.
Het gedeelte dat met pen is getekend wordt halte Bergen aan Zee. Het spoor dat Naar links afbuigt verdwijnt in een helix naar het schaduwstation dat al klaar is.
Omdat het toch slecht weer is gelijk maar wat rails gelegd
Let niet op het oude baanplan dat nog aan de muur hangt (deze is inmiddels verwijdert).
Doordat ik minder ruimte tot mijn beschikking heb als ik gewend was ben ik op internet gaan zoeken naar een baanplan. Nadat ik een geschikt plan gevonden had was ik begonnen met de bouw van het schaduw station. Deze is inmiddels af.
Tijdens de bouw van het schaduwstation ben ik toch steeds gaan denken hoe ik nog iets kon doen met het tramstation van Bergen. Dat thema heeft mij nooit echt los gelaten. Met het slechte weer van de laatste dagen ben ik nog eens aan het puzzelen geweest. Zo ben ik tot het volgende baanplan gekomen.
Bovenste gedeelte wordt dus tramstation Bergen met rechts een aansluiting op een helix naar een nog te bouwen schaduwstation.
Het gedeelte dat met pen is getekend wordt halte Bergen aan Zee. Het spoor dat Naar links afbuigt verdwijnt in een helix naar het schaduwstation dat al klaar is.
Omdat het toch slecht weer is gelijk maar wat rails gelegd
Let niet op het oude baanplan dat nog aan de muur hangt (deze is inmiddels verwijdert).
Re: Tramstation Bergen NH take two
Herkenbaar verhaal van afstaan, Sander.............
Mooi schaduwstation. En de bovenbaan zal ook wel mooi worden.
Echter heb ik een vraag: Ik mis de helix of is er een lift?
Mooi schaduwstation. En de bovenbaan zal ook wel mooi worden.
Echter heb ik een vraag: Ik mis de helix of is er een lift?
-
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Tramstation Bergen NH take two
Sander,
Dat is wel wat anders dan de lay-out op de muur.
Mooi dat je zo snel kon schakelen en dat je rails op voorrad hed zodat je gelijk kon beginnen.
Mooi plan als ik het zo bekijk en veel ruimte voor scenry.
mvrg Bob
Dat is wel wat anders dan de lay-out op de muur.
Mooi dat je zo snel kon schakelen en dat je rails op voorrad hed zodat je gelijk kon beginnen.
Mooi plan als ik het zo bekijk en veel ruimte voor scenry.
mvrg Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Tramstation Bergen NH take two
Vandaag mijn baan maar eens opgeruimd. Alleen het gedeelte waar station Bergen aan Zee moet komen moet nog opgeruimd worden
Zeker genoeg ruimte voor scenery. In eerste instantie ga ik gebouwen neer zetten met dezelfde functie als die gebouwen die vroeger op die plek hebben gezeten. Waar nu de Ruinekerk staat komt b.v. de grote kerk van Kibri te staan, het station is een stationnetje van Auhagen.
Als ik wat verder ben met de baan wil ik proberen een aantal markante gebouwen na te bouwen. Denk hierbij b.v. aan de Ruinekerk, het stationsgebouw, de Witte kerk aan de Dr. van Peltlaan etc.
Zeker genoeg ruimte voor scenery. In eerste instantie ga ik gebouwen neer zetten met dezelfde functie als die gebouwen die vroeger op die plek hebben gezeten. Waar nu de Ruinekerk staat komt b.v. de grote kerk van Kibri te staan, het station is een stationnetje van Auhagen.
Als ik wat verder ben met de baan wil ik proberen een aantal markante gebouwen na te bouwen. Denk hierbij b.v. aan de Ruinekerk, het stationsgebouw, de Witte kerk aan de Dr. van Peltlaan etc.
Re: Tramstation Bergen NH take two
Dan moet je eigenlijk ook wel de midgetgolfbaan en vooral de Holle Boom namaken
(Mijn oma woonde in Bergen, man wat heb ik vaak in die boom gezeten toen ik klein was!)
(Mijn oma woonde in Bergen, man wat heb ik vaak in die boom gezeten toen ik klein was!)
Re: Tramstation Bergen NH take two
@Detlev, de midgetgolfbaan past er niet op. De plaats waar mijn kerk staat is waar nu de ruïnekerk staat. Welke holle boom bedoel je??
Re: Tramstation Bergen NH take two
Als je van de ruïnekerk door het steegje naar de boekhandel loopt. Daar staat al zolang als ik me kan heugen (maar ja, da's iets van 1972) een boom met een groot gat in de stam, in ieder geval in de latere jaren met stalen spanten om te zorgen dat je er niet meer in kunt.
ff in streetview gezocht: Als je vanaf de stationsstraat dit steegje in loopt, kom je ongeveer op de helft naar het kerkplein de holle boom tegen.
ff in streetview gezocht: Als je vanaf de stationsstraat dit steegje in loopt, kom je ongeveer op de helft naar het kerkplein de holle boom tegen.
Re: Tramstation Bergen NH take two
Sander, ik zou het draadje van Michiel (Brussel anno lang geleden) even doorzoeken, hij had iets met een veen/turf ballast uitgeprobeerd. Dat lijkt volgens mij aardig op jouw foto.
Re: Tramstation Bergen NH take two
Ik heb ooit een testje gedaan met N-ballast van Polak.
Die vond ik te fijn/zanderig, maar hiervoor lijkt dat spul me wel geschikt.
Die vond ik te fijn/zanderig, maar hiervoor lijkt dat spul me wel geschikt.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Tramstation Bergen NH take two
Steven, dat ziet er inderdaad mooi uit. Morgen in Houten maar kijken of ik dit kan bemachtigen.
Re: Tramstation Bergen NH take two
Vanmiddag ben ik begonnen met het bevestigen van het brein van de baan. De eerste bezetmelders van Rosoft hangen op hun plek. De wisseldecoders komenop tegen de muur maar daar moet ik nog een plaatje hout voor halen. Waar nu de wisseldecoders liggen komen de voedingen te staan.
Re: Tramstation Bergen NH take two
Te fijn ............
Volgens mij zijn we met z'n allen in N-spoor domweg te veel gewend aan dat grove kurkstrooisel van vroeger .........
Op BNLS was ooit iemand die zei: ong. zeven stenen / kiezels breed tussen de dwarsliggers, is misschien zelfs wat weinig maar ergens tussen de 7 en 10 kiezels tussen een dwarsligger moet je wel hebben.
Verder, de kleur?
Dat ligt er aan welk tijdstip je uitbeeldt (en welk land). In Nederland lag spoor vroeger veel in zand. Bij voorkeur duin / zeezand omdat het zout wat daar nog in zat goed werkte om onkruid te voorkomen. Dat is dus een egaal gelige tint. Hoofdsporen zijn in een later stadium in grind gegaan (o.a. gewonnen bij de grinderij in Linnen) dat zijn dus allemaal verschillende kleuren (wit / geel / bruin / grijs / zwart). De laatste decennia zijn we in Nederland omgeschakeld naar profier of steenslag. Dit is gebroken steen. Het voordeel van profier is dat het scherper is als grind en daardoor de dwarsliggers beter vast legt als het rondere grind. Profier (zoals in Nederland gebruikt) is "af fabriek" licht grijs. Echter er zijn ook varianten die groenige of lila van kleur zijn. Dit is domweg afhankelijk uit welke groeve de steenslag gehaald wordt.
De roest en vuiligheid verkleuren in de loop der bijna alle ballastbedden bruin. Bij een nieuw ballastbed zie je de kleuren van de afzonderlijke onderdelen (ballast, dwarsliggers, rail) indien een spoor een aantal jaar ligt is het allemaal redelijk egaal van kleur. Daar tussen in kan je allerlei gradaties krijgen. Dit laatste wordt nog eens versterkt door tussentijdse onderstop acties, bijstorten van ballast.
Tenslotte de details:
- het ballastbed ligt gelijk / net iets lager als de dwarsliggers
- er gaat meerdere keren een borstelmachine over de dwarsliggers. Bij opgeleverd ( Europees ) spoor liggen er in principe geen stenen op de dwarsliggers
- Bij voorkeur ligt er net iets buiten de koppen van de dwarsliggers een dijkje extra ballast. Dit ligt er als reserve materiaal indien er ballast nodig is na een stopactie
Een ding waar ik recent achter kwam is dat men vroeger bij wissels twee ballast hoogtes had. In de zomer hoog ingepakt (tegen spoorspattingen) en in de winter deels afgegraven (meer hoogte onder de rails zodat er meer ruimte is voor sneeuw en deze makkelijker te verwijderen is)
Kortom, in het geval van Bergen NH: dat lag in het zand en dus in N-schaal: zo fijn mogelijk
plaatje van een proefstuk
Hier moet de luchtkwast nog overheen om de glans van de voorstrijk er af te halen
"how to"
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: Tramstation Bergen NH take two
Hoi Sander,
Ziet er al strak uit nu alleen nog even aansluiten.
gr. Ron.
Ziet er al strak uit nu alleen nog even aansluiten.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Re: Tramstation Bergen NH take two
Net even een uurtje op mijn rug onder de baan gelegen:
Ben nu bezig met de ringleiding Hier komen de blauwe en de rode draden in. Rood gebruik ik voor de stukje waar geen detectie op zit.
Hierna komt er een streng van boekbinders ruggen voor de bruine (detectie) draden. En een streng voor de wissels.
Ben nu bezig met de ringleiding Hier komen de blauwe en de rode draden in. Rood gebruik ik voor de stukje waar geen detectie op zit.
Hierna komt er een streng van boekbinders ruggen voor de bruine (detectie) draden. En een streng voor de wissels.
Re: Tramstation Bergen NH take two
Kijk, weer iemand die met de electroshizzle bezig is.
Grappig om te lezen hoe jij je draden indeelt. Dat doet iedereen altijd anders. Bij mij is bruin voor de massa (=saai, saaie kleur dus ook). Rood is 'PAS OP DETECTIE!!!!!' en groen is 'ja joh prima, gewoon lekker stroom maar geen detectie'. Blauw zijn bij mij maar 2 draden.....iets met een keerlus ergens. Ofzo. Heb het wel ergens opgeschreven
Succes d'rmee!
J.
Grappig om te lezen hoe jij je draden indeelt. Dat doet iedereen altijd anders. Bij mij is bruin voor de massa (=saai, saaie kleur dus ook). Rood is 'PAS OP DETECTIE!!!!!' en groen is 'ja joh prima, gewoon lekker stroom maar geen detectie'. Blauw zijn bij mij maar 2 draden.....iets met een keerlus ergens. Ofzo. Heb het wel ergens opgeschreven
Succes d'rmee!
J.
Re: Tramstation Bergen NH take two
Jeroen, is inderdaad grappig om te kijken welke theorieën er achter de kleurcodering zit.
Standaard is volgens mij blauw en rood (bij analoog rijden). Vandaar blauw en rood voor de ringleiding. Rood was voor mij PAS OP geen detectie. Bruin voor de detectie is gewoon toeval, daar had ik nog een grote rol van liggen.
Standaard is volgens mij blauw en rood (bij analoog rijden). Vandaar blauw en rood voor de ringleiding. Rood was voor mij PAS OP geen detectie. Bruin voor de detectie is gewoon toeval, daar had ik nog een grote rol van liggen.
Re: Tramstation Bergen NH take two
Ach ja, wat maakt het uit. Als het je eigen standaard maar is, niet? Ik heb de kleuren van de plaatjes van Wim Ros aangezien ik dan tenminste snap wat ik aan het doen ben (dat snap ik dus niet, maar dingen van een plaatje overnemen lukt me nog wel )
Re: Tramstation Bergen NH take two
Zo, laatste tijd veel draadjes aangesloten (maar nog niet alles). er kan eindelijk gereden worden (alleen nog heen en weer tussen de wissels).
Hier de beelden van de eerste bewegingen:
BR 78 met Marine Museumtrein van Fleischmann.
http://youtu.be/Bz1ZBOepLlg
BR 65 met biertrein
http://youtu.be/7yzwZosuTNM
Hier de beelden van de eerste bewegingen:
BR 78 met Marine Museumtrein van Fleischmann.
http://youtu.be/Bz1ZBOepLlg
BR 65 met biertrein
http://youtu.be/7yzwZosuTNM
-
- Moderator
- Berichten: 4685
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Tramstation Bergen NH take two
Mooi hoor Sander. Hoop binnenkort ook zo'n filmpje van m'n eigen schaduwstation te kunnen maken... Maar eerst verven, rails leggen en draden solderen...
Groet,
Hoontje
Groet,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Tramstation Bergen NH take two
Ziet er goed uit!
Wordt denk ik wel een lastig project om de helixen op het schaduwstation aan te sluiten. Je kan er namelijk moeilijk bij zo.
Groet,
Wordt denk ik wel een lastig project om de helixen op het schaduwstation aan te sluiten. Je kan er namelijk moeilijk bij zo.
Groet,
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
Re: Tramstation Bergen NH take two
Valt wel mee hoor. Beide helixen kunnen er nog uit. De grote helix wordt op het bestaande schaduwstation aangesloten. De helix die rechts hangt komt op een nog te bouwen schaduwstation.
Re: Tramstation Bergen NH take two
Twee vragen over onderstaand perron:
Hoever steekt het perron ongeveer boven de spoorstaven uit?
Welke afstand moet ik houden tussen spoorstaaf en perron rand?
Hoever steekt het perron ongeveer boven de spoorstaven uit?
Welke afstand moet ik houden tussen spoorstaaf en perron rand?