Het Begin Canton Baptiste

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
mrwjca

Het Begin Canton Baptiste

Bericht door mrwjca »

Hoi Allemaal,

Ik ga er aan beginnen :oops:

De uitdaging ligt nu voor de hand en die moet worden opgepakt.
Vandaag wederom naar de zolder gegaan en de rolmaat ze werk laten doen.
Helaas de zolder is een lastige plek, maar ik heb geen andere ruimte tot me beschikking

Afbeelding
Het Oppervlak by MrWJCA

Goed het oppervlak even toelichten.
die 3 groen zwarte cirkels ben ik, gecloned, even voor het idee waar het loop vlak is zeg maar.

- Geel is een tafel op 99cm hoogte, van 250 bij 90 cm (lager is niet echt mogelijk) (links boven is niet makkelijk bereikbaar
- licht/donker blauw is L form 170 bij 200 (eventueel 250) Licht blauw kan maximaal 70 cm breed worden, voorlopige hoogte
is 60 cm
- rechts het licht grijze vlak is me bureau.
- link zie je een klein donker grijs vlak dit is een vlak wat gebruikt kan worden maar er is niet veel hoogte beschikbaar.
- het oranje vlak is 90 bij 50 en sluit aan op het gele vlak

je ziet nog een zwarte cirkel naast het oranje vlak dit is een paal, deze kan niet direct weg.

Nu komt de lol, mijn zolder dak is erg schuin en dat zijn 3 schuine vlakken.
je ziet hier en daar een aantal notities wat de maximale hoogte is vanaf de tafel en noem het nul punt van het dak
Ik hoop dat dit duidelijk is

Het idee voorlopig is:
Oranje vlak een leuk (kop)station met iets van 3 sporen.
Gelevlak een open schaduwstation of hierboven een rangeer gedeelte met draaischijf en zo.

op de blauwe vlakken wil ik me een beetje uitleven met scenery en bergjes.

En hier komt weer een nieuwe uitdaging of 2.
Vanaf het rechter kleine grijze vlak naar het blauwe gedeelte zit een balk welke ik eventueel een spoor langs kan laten lopen(of 2) als verbinding, alleen tussen het grijze en blauwe vlak is dit op 95 cm hoogte (vanaf de vloer) kan niet lager en kan niet breed (hier zit de toegang van de zolder vanaf onder)
Vanaf het oranje vlak naar het blauwe vlak zou eventueel een verwijderbare brug of een verrijdbare helix kunnen worden geplaats (of combinatie).

Ik heb veel trix rails dit ga ik voornamelijk op de niet zichtbare gedeeltes gebruiken, op de zichtbare gedeeltes wil ik Peco Streamline Code 80 gebruiken.

Zo dat is stap 1 denk ik :cry:

Mensen met leuke baanplan ideen geef ze maar aan alle ideeen worden overwogen want ideeen kan ik altijd gebruiken.
vragen mag ook

nog een notitie, ik wil het allemaal in fases gaan uitvoeren veel oppervlak. en het idee is dat het gaat rijden op Dinamo.

Willem

Onderwerp starter
mrwjca

Re: Het Begin Canton Baptiste

Bericht door mrwjca »

Even wat informatie toevoegen.

De gele plaat kan grof weg nog een 4 cm zakken.

Het rail plan wordt gemaakt in Anyrail, is een uitdaging.

Ook nog even wat extra info:
Ik heb geen vaste tijdperk of land keuze. ik wil fantasie en wat ik mooi vind. trein materiaal bestaat uit verschillende zaken van oud tot nieuw, lang en kort en binnen en buitenland.
Is mijn keuze en valt niet over te praten.

Ik richt mij nu even als eerste stap op de gele plaat. hier komt in ieder geval een schaduw station.

Ik heb ook nog even nagedacht over het principe van een Helix plaatsen ter hoogte van het donker donker grijze vlak naar beneden. dan een spoor over de vloer of op ongeveer 20 a 25 cm richting het blauwe vlak waar dan weer het spoor omhoog gaat in een helix, ik moet dit nog even dichterbij gaan bekijken, meten en plannen en wat zaken zien te verhuizen.

Willem

Onderwerp starter
mrwjca

Bericht door mrwjca »

Hier is een eerste poging.

op het gele vlak hebben we een idee van een Schaduwstation met een stuk rangeer, allemaal op hetzelfde niveau.

Ik heb een stuk van het schaduw station een beetje overgenomen van een ander plan van iemand anders. ;)

het is een eerste stap dus kan morgen weer anders zijn :?

Ik snap die flex rails niet helemaal :?

Opmerkingen en meedenken mag

Afbeelding
Een Idee Shaduw station by MrWJCA

Afbeelding
Een Idee Shaduw station detail by MrWJCA

shoven

Bericht door shoven »

De bereikbaarheid van e.e.a. wordt nog wel een dingetje. Met name in de hoeken moet je oppassen dat je er straks nog bij kunt in het geval van calamiteiten. Als het af is staat er ook nog veel scenery in de weg die je niet wilt slopen bij elk ongelukje... Reken maar eens uit hoe ver je moet reiken om helemaal linksonder op je tekening te komen (in dat blauwe stuk).

Een diepte van 80cm of minder is aan te bevelen. Ligt er ook een beetje aan hoe groot je zelf bent.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

evo

Bericht door evo »

Gezien de onregelmatige ruimte die je hebt, zou ik overwegen om modules/secties te bouwen, zodat je tijdens het werken aan 1 module de andere 2 of 3 (4, ...) verticaal tegen de muur kunt zetten (of onderin de hoek). Je hebt dan altijd genoeg ruimte om te werken en kunt overal goed bij.
Wil je dan een keer gaan rijden, stel je de modules op en maakt het ook weinig uit als je er niet zo goed bij kunt.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
mrwjca

Bericht door mrwjca »

Bedankt voor de antwoorden.

Ik zat wel te denken aan modules vergat ik te zeggen ;)

Blauwe gedeelte, klopt de hoek is niet makkelijk te bereiken, hier probeer ik rekening mee te houden de breedte van 90 is maar een idee misschien dat ik het in de hoek nog rond/schuin af werk.

het is nog niet definitief, zoals ik al aangaf het kan zo allemaal weer veranderen, denk er nu zelfs over om de minitrix rails de deur te wijzen en helemaal over te gaan naar Peco :o

Onderwerp starter
mrwjca

Bericht door mrwjca »

Okee
Na wat lopen spellen met Anyrail ben ik niet blij met het geen wat ik heb. ik ga dus terug naar de planning en ga kijken of ik de zolder toch anders kan indelen.
:?

Het moet lukken om de rechter onderhoek (tekening) ook te trekken bij het gehele plan.

Ik dacht er dan aan om het volgende te doen. (ongeveer)
Onderin (in de tekening) bij het blauwe gedeelte komt dan een breedte van ongeveer 3.5 Meter, ik wil hier minimaal 2 lagen maken.
Rechts onder en links onder (preciese plaatsen worden nog nader bekenen komen 2 helixen en zeg maar de breedste stukken, de rest wil ik op ongeveer max 80 cm houden (misschien zelfs) 70 cm diep.
Onderste laag ga ik weer op 60 cm doen en de laag er boven zal op ongeveer 90 cm komen (lekker veel ruimte tussen de lagen) helaas het dak aanpassen is geen optie.

Het gele vlak is nog niet uit het plan :)
Ik wil nog steeds het plan gebruiken om van het blauwe vlak (links op de tekening) naar het donker grijze vlak te gaan en dan het gele vlak op. hier wil ik dan en rangeer gedeelte maken Maximaal 80 cm diep en hierbij ook gebruik maken van het oranje vlak. Zelf dacht ik dan aan op het Oranje vlak een soort wat van haven idee en op het gele vlak (rechts voornamelijk) draaischijf, lokloods etc. Waarschijnlijk allemaal op 1 vlak. maar ik ga ook kijken of ik toch dit vlak kan verlagen met 5 cm

Op het blauwe valk, denk ik aan en station en een parade baan idee en natuurlijk schaduw station.

dus we gooien het idee even helemaal om :roll:

de details en nieuwe tekening volgen hopelijk snel. maar met de feest dagen er aankomend wordt het weer lekker druk dus even geduld.

shoven

Bericht door shoven »

mrwjca schreef:Onderste laag ga ik weer op 60 cm doen en de laag er boven zal op ongeveer 90 cm komen (lekker veel ruimte tussen de lagen) helaas het dak aanpassen is geen optie.
Tip: zorg dat je accuschroevendraaier makkelijk tussen de 2 lagen past om dingen onder op de plaat te schroeven.
Bij mij is de afstand 29cm en dat past net... en dat was geluk en geen wijsheid.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
mrwjca

Bericht door mrwjca »

shoven schreef:
mrwjca schreef:Onderste laag ga ik weer op 60 cm doen en de laag er boven zal op ongeveer 90 cm komen (lekker veel ruimte tussen de lagen) helaas het dak aanpassen is geen optie.
Tip: zorg dat je accuschroevendraaier makkelijk tussen de 2 lagen past om dingen onder op de plaat te schroeven.
Bij mij is de afstand 29cm en dat past net... en dat was geluk en geen wijsheid.
`

Tuurlijk altijd iets om aan te denken.
Me schroevendraaier (elec) is 20 cm dus plus de kop moet lukken :) maar het idee is dat de bovenste laag in het ergste geval verplaatst kan worden.

Plaats reactie