modulebaan "die alte bahn"

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
dwarsligger
Contacteer:

modulebaan "die alte bahn"

Bericht door dwarsligger »

Nu mijn oude baan afgebroken gaat worden omdat er een ander huis komt, zijn er natuurlijk alweer plannen gemaakt. Het idee is om een modulebaan te maken van handzaam formaat. Ik zit zelf te denken aan 240 cm bij 60 of 70cm, welke in 2 delen is op te breken. Een en ander zo licht mogelijk opgebouwd vanuit populierenplex.

Besturing
Mijn eerste baan werd volledig vanuit koploper bestuurd. Dit vond ik geen succes, je kon zelf niet meer "spelen". Mijn huidige baan wordt volledig handmatig bestuurd en ook hier ben ik niet helemaal tevreden over, het geheel is niet echt "levendig". Doordat echt alles zelf gedaan moet worden rijden er erg weinig treinen. Ik zit nu dus te denken aan een combi van beiden. Een station waarop de treinen automatisch rijden, met een rangeergebied waar je zelf de trein bestuurd. Als je zelf bezig bent komen er altijd treinen langs, waardoor het geheel wat levendiger wordt.

Basisidee
Onderstaand een afbeelding van het basisidee.
Afbeelding

Een station aan een dubbelsporige hoofdlijn. (het station moet nog ingevuld worden en komt in het grijze vlak). Dit station ligt in een (dubbele) keerlus. Daarnaast is er een schaduwstation wat ook een keerlus is. Stijging is niet meer dan 2% en stijgende sporen liggen altijd in de buitenbocht.

Het schaduwstation
Omdat het schaduwstation op 2 bakken ligt en er 10 sporen komen wil ik deze evenwijdig met de bakrand leggen, op deze manier is de overgang altijd recht en bedrijfszekerder.

De wissels die gebruikt kunnen worden moeten een zo groot mogelijke hoek hebben, hoe groter de hoek, hoe meer ruimte/lengte er overblijft voor de sporen. Nu zijn hiervoor diverse alternatieven, echter zijn deze vaak zonder geleidend puntstuk

Wissels zonder geleidend puntstuk
Fleischmann / roco --> 24 graden
Minitrix --> 24 graden
Peco code 80 settrack -->22,5 graden

Wissels met geleidend puntstuk
Minitrix --> 15 graden
Fleischmann piccolo --> 15 graden
Peco code 55 --> 10 graden

Ik rij straks voornamelijk met kleine stoomloks. Het is dus belangrijk dat e.e.a. bedrijfszeker is. Ook omdat ik niet echt makkelijk bij het schaduwstation kan. Het bovenste niveau wordt dan wel scharnierend, maar om iedere keer dat er een lok stilstaat op een wissel het bovenste niveau op te klappen lijkt me geen succes. Ook vanaf de onderkant is er niet veel ruimte. Zekerheid voor alles dus.

Vooralsnog lijken me de piccolo wissels dus de beste optie, maar dan ook direct de duurste. De hoek van de peco’s is gewoon te klein.

Naar mijn idee zijn wissels zonder geleidend puntstuk dus geen optie, maar ik heb er ook nog geen ervaring mee. Graag hoor ik van mensen die er wel ervaring mee hebben hoe kleine loks zich op deze wissels gedragen.

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

evo

Re: modulebaan "die alte bahn"

Bericht door evo »

Heb je Peco code 80 overwogen? 14 graden wissels met geleidend puntstuk: SL-E395/396.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
dwarsligger
Contacteer:

Edwin,

Nee dat had ik niet. Ik werk vanuit scarm en daar staat de versie met electrofrog gek genoeg niet in. Dat is dus ook nog een optie. Bedankt.

Verder is de getekende versie met de peco settrack 24 graden wissels. Met peco 14 graden of Flm 15 graden wissels passen er dus wat minder sporen in.

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Lemland

Bericht door Lemland »

Ik snap het baanplan geloof ik niet zo. Wat wordt zichtbaar en wat wordt schaduwstation? Vind het nogal recht en heel strak, veel hangt dan voor mij af van de scenery.

Bart

Onderwerp starter
dwarsligger
Contacteer:

Bart,

Van het geheel zie je straks vrij weinig, zeg maar bijna niets. het grootste gedeelte is onzichtbaar. Binnen de rode lijnen is zichtbaar. In het groene vlak wordt het station vorm gegeven. Het station kan straks wel de volledige ruimte innemen, maar het hoe en wat weet ik nog niet. Ik denk aan een station met 4 perron sporen, een draaischijf en goederen sporen waar gerangeerd kan worden. Verdere invulling hiervan komt later. Eerst het schaduwstation en de toegang tot het station. Daarna de rest.

Afbeelding

Nu moet ik eerst andere zaken uitzoeken, bijvoorbeeld welke wissels in het schaduwstation te gebruiken. Hier hangt veel vanaf.

Edit:
links komen dus 2x 2 sporen vanuit een schaduwstation. e.e.a. loopt parallel, maar er is wel degelijk hoogte verschil. De 2 sporen bij de bakrand zullen lager liggen. De illusie wordt gewekt dat deze sporen over elkaar heen gaan terwijl ze in werkelijkheid samenkomen.

Afbeelding

Hannesch

shoven

Bericht door shoven »

Hm. Ga je zelf veel rangeren/spelen of wordt het een automatische baan met besturing door de PC?
In het eerste geval zou ik een rangeerterrein of zoiets aanleggen, ander valt er weinig te spelen. In het tweede geval vrees ik dat het snel saai wordt, de baan is in essentie een dubbelsporig rondje.

Qua vormgeving vind ik het net als Bart nogal strak. Je kunt overwegen de stationssporen in een boog te leggen, of een klein kopspoortje erbij. Een draaischijf met locloods zou ook leuk zijn.
Wat mij betreft moet er nog wat 'sjeu' bij, het is wat te doods.

Maar het is jouw baan, just my 2 cents.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Lemland

Bericht door Lemland »

Bedankt voor de verheldering! In je openingspost zeg je dat je het rangeerterrein wil gebruiken om handmatig te rijden, het rondje wordt automatisch. En dat is leuk want dan kan je handmatig rangeren terwijl er vanalles langs komt rijden. Maar met de plaatjes die je laat zien lijkt het dat dat leuke rangeren dus in het donker in het schaduwstation plaats gaat vinden. Dat lijkt mij persoonlijk juist minder leuk.

Bart

brizbo

Bericht door brizbo »

Ik rij straks voornamelijk met kleine stoomloks. Het is dus belangrijk dat e.e.a. bedrijfszeker is. Ook omdat ik niet echt makkelijk bij het schaduwstation kan. Het bovenste niveau wordt dan wel scharnierend, maar om iedere keer dat er een lok stilstaat op een wissel het bovenste niveau op te klappen lijkt me geen succes. Ook vanaf de onderkant is er niet veel ruimte. Zekerheid voor alles dus.

Ik denk dat het moeilijk is om die zekerheid te halen en zeker met lichte locs.
Maar dat is mijn ervaring (en enkel met fleischmann en trix wissels...)

Persoonlijk zou ik in N altijd gaan voor maximale bereikbaarheid.

Ieder zijn keuze natuurlijk ;)

Fabrice

Onderwerp starter
dwarsligger
Contacteer:

Mannen bedankt voor jullie reactie.

Maar nog even voor de duidelijkheid. Het volledige station en rangeergedeelte moet dus nog ontworpen worden en is dus ook niet ingetekend. Dat komt later. Ik wil eerst een goed doordacht schaduwstation ontwerpen.

Hannesch
Plaats reactie