Ontstoring verwijderen?
Ontstoring verwijderen?
Nu mijn VUT is ingegaan heb ik weer tijd om mij bezig te houden met onze mooie hobby. Als afscheid van mijn collega's heb ik een digitale startset gekregen (Fleischmann met Twin Center). Ik wil nu ook mijn analoge loc's gaan ombouwen en heb daarvoor een aantal Kuehn N025 loc-decoders aangeschaft.
Mijn vraag is de volgende:
in de handleiding van de N025 staat uitdrukkelijk dat de ontstorings-electonica gehandhaafd moet blijven omdat storingen van de motor anders de werking van de decoder kunnen verstoren. Op alle sites waar inbouw wordt besproken staat echter dat je alle analoge componenten moet verwijderen. Wie heeft er nu gelijk?
Mijn vraag is de volgende:
in de handleiding van de N025 staat uitdrukkelijk dat de ontstorings-electonica gehandhaafd moet blijven omdat storingen van de motor anders de werking van de decoder kunnen verstoren. Op alle sites waar inbouw wordt besproken staat echter dat je alle analoge componenten moet verwijderen. Wie heeft er nu gelijk?
-
Re: Ontstoring verwijderen?
Hallo Cees,
Wie er gelijk heeft is niet zo belangrijk maar meer wat de mensen doen. Hier is op praktisch elke loc alles verwijderd, ook op de nieuwe modellen van Flm en Minitrix welke reeds digitaal voorbereid zijn. En ik kan je zeggen dat het probleemloos rijdt met de 025
Grtz Rob
Wie er gelijk heeft is niet zo belangrijk maar meer wat de mensen doen. Hier is op praktisch elke loc alles verwijderd, ook op de nieuwe modellen van Flm en Minitrix welke reeds digitaal voorbereid zijn. En ik kan je zeggen dat het probleemloos rijdt met de 025
Grtz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Hallo Cees,
De ene decoder vereist het verwijderen van de ontstoringselectronica, de ander niet. Dit hangt af van het ontwerp van de decoder.
Tip: Doe altijd wat de handleiding zegt, het staat er niet voor niets.
Groetjes,
Jos
De ene decoder vereist het verwijderen van de ontstoringselectronica, de ander niet. Dit hangt af van het ontwerp van de decoder.
Tip: Doe altijd wat de handleiding zegt, het staat er niet voor niets.
Groetjes,
Jos
Beide hebben gelijk omdat ze eigenlijk hetzelfde zeggen. De ontstoringselektronica in analoge locomotieven bestaat uit een aantal analoge componenten. Meestal vind je een condensator parallel over de motoraansluitingen, en 1 of 2 spoelen tussen de motor en de rails. Deze dienen om de elektro-magnetische straling te onderdrukken. Bij het digitaliseren van een locomotief dat nog niet DCC is voorbereidt, verwijder je de condensator, en vervang je de spoelen door een gewoon koper draadje. Een decoder zal dan beter met de sturing van de motor overweg kunnen, en de motor beter kunnen regelen. Ik verwijder de passive componenten steeds!ceesd schreef:in de handleiding van de N025 staat uitdrukkelijk dat de ontstorings-electonica gehandhaafd moet blijven omdat storingen van de motor anders de werking van de decoder kunnen verstoren. Op alle sites waar inbouw wordt besproken staat echter dat je alle analoge componenten moet verwijderen. Wie heeft er nu gelijk?
groetjes,
Gewoon doen wat er in de handleiding staat. Dat schrijven ze er niet voor niets in.
Als daar dus staat dat de ontstoring moet blijven zitten doe dat dan ook. Als er in staat dat die verwijdert moet worden doe dat dan.
Het advies hierbij is altijd en altijd al geweest doe wat er in de handleiding over staat aangegeven.
Mvg
Wim.
Als daar dus staat dat de ontstoring moet blijven zitten doe dat dan ook. Als er in staat dat die verwijdert moet worden doe dat dan.
Het advies hierbij is altijd en altijd al geweest doe wat er in de handleiding over staat aangegeven.
Mvg
Wim.
Hallo,
Vraagje de spoel tussen de motor en de rails waar komt deze bij een digitale Lok ?
Als ik een decoder inbouw komt dan de spoel tussen de orange en grijse draad bij de motor of tussen de rode en zwarte draad van de stroom afnemmers ?
Normaal haal ik er alles er netjes uit zo als je over al kunt lezen op het net.
Ik wis niet better
Mijn talen kenis die ik dus niet heb rijkt niet zo ver en kan ik dit niet uit de handleiding uithalen.
Vraagje de spoel tussen de motor en de rails waar komt deze bij een digitale Lok ?
Als ik een decoder inbouw komt dan de spoel tussen de orange en grijse draad bij de motor of tussen de rode en zwarte draad van de stroom afnemmers ?
Normaal haal ik er alles er netjes uit zo als je over al kunt lezen op het net.
Ik wis niet better
Mijn talen kenis die ik dus niet heb rijkt niet zo ver en kan ik dit niet uit de handleiding uithalen.
Mvg.
Jacob
Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Jacob
Dan komt het dus zo.
Orange draad aan het spoeltje en het andere eind van het spoeltje naar de motor en eventuweel de onstorings condensator paralel tussen de orange draad en de grijse.
Orange draad aan het spoeltje en het andere eind van het spoeltje naar de motor en eventuweel de onstorings condensator paralel tussen de orange draad en de grijse.
Mvg.
Jacob
Jacob
De stemmen staken: 2 voor verwijderen, twee voor handleiding volgen (laten zitten).
Ik laat dan maar in eerste instantie de spoelen en condensator zitten. Kan ze er later altijd nog uithalen.
Bedankt voor de tips.
Groet,
Cees
Ik laat dan maar in eerste instantie de spoelen en condensator zitten. Kan ze er later altijd nog uithalen.
Bedankt voor de tips.
Groet,
Cees
Volgens mij staken de stemmen niet. Gewoon doen wat de handleiding je voorschrijft. Meer is er niet over te vertellen. Gewoon DWEIS.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
In bijna iedere modeltrein zitten onderdelen om de motor te ontstoren qua radiofrequenties. (Dit voorkomt dat de radio van de buren ineens begint te ruisen als jij met je trein gaat rijden) In het verleden werd gesteld dat alle ontstoringselementen (De bekende spoeltjes) altijd(!) moesten worden verwijderd bij de inbouw van een decoder. Vergeet die regel! Het is waar dat dit in het verleden wel noodzakelijk was, maar inmiddels is dat niet meer zo generiek te stellen. Lees daarom altijd even de handleiding door die erbij zit of dat voor het type decoder wat jij gebruikt ook noodzakelijk is. Zie verder: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... nbouw.html
Mijn eerste loc is al een tijdje operationeel met behoud van ontstoringselementen. De tweede loc (Trix V160) geeft problemen. Bij deze loc is het chasis geaard. De motor heb ik geisoleerd zoals beschreven in 1zu160, maar de ontstoringselementen heb ik laten zitten. De rode draad van de N025 heb ik aan de ene zijde van de spoel aangesloten, de andere zijde van de spoel zit aan de motor. De grijze draad zit aan de andere aansluiting van de motor en over de beide motoraansluitingen de condensator.
Ik kan het loc-adres uitlezen en aanpassen, maar zodra ik wil gaan rijden gaan de lichten om en om branden. Dit zou kunnen wijzen op een kortsluiting, maar die kan ik niet vinden. Wie heefter een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Cees (DCC, Twincenter)
Ik kan het loc-adres uitlezen en aanpassen, maar zodra ik wil gaan rijden gaan de lichten om en om branden. Dit zou kunnen wijzen op een kortsluiting, maar die kan ik niet vinden. Wie heefter een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Cees (DCC, Twincenter)
Foutje bedankt :
niet de rode draad zit aan de spoel maar de oranje.
Cees
niet de rode draad zit aan de spoel maar de oranje.
Cees
ceesd schreef: Ik kan het loc-adres uitlezen en aanpassen, maar zodra ik wil gaan rijden gaan de lichten om en om branden. Dit zou kunnen wijzen op een kortsluiting, maar die kan ik niet vinden. Wie heefter een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Cees (DCC, Twincenter)
Dat wijst op het niet in overeenstemming zijn van de decoderstappen die het twin-center naar de decoder zend en de decoderstappen waar de decoder zelf op is ingesteld.
Standaard staat de decoder via CV29 op waarde 6, dat wil zeggen dat hij op 28 of 128 rijstappen moet worden aangestuurde door de centrale. Staat de centrale op DCC 14 of op DCC27 dan krijg je het door jouw omschreven verschijnsel van de verlichting.
Mvg
Wim.
Hallo Wim,
bedankt voor deze tip. Ik heb een en ander gecontroleerd en de centrale stond op DCC 14 en de CV29 van de decoder op 6, dus niet in lijn met de centrale. Ik heb toen een goed rijdende loc die af fabriek digitaal was CV 29 uitgelezen en die stond op 20: naast andere zaken dus DCC 14. Ik heb de probleemloc dus ook op 20 gezet, maar dat bracht ook geen soelaas. Ook andere waarden van CV29 met bit2=0 helpen niet.
Het vreemde is overigens dat de loc die ik het eerst heb omgebouwd wel goed rijdt met CV29=6.
Heb jij nog andere ideeen?
Groet,
Cees
bedankt voor deze tip. Ik heb een en ander gecontroleerd en de centrale stond op DCC 14 en de CV29 van de decoder op 6, dus niet in lijn met de centrale. Ik heb toen een goed rijdende loc die af fabriek digitaal was CV 29 uitgelezen en die stond op 20: naast andere zaken dus DCC 14. Ik heb de probleemloc dus ook op 20 gezet, maar dat bracht ook geen soelaas. Ook andere waarden van CV29 met bit2=0 helpen niet.
Het vreemde is overigens dat de loc die ik het eerst heb omgebouwd wel goed rijdt met CV29=6.
Heb jij nog andere ideeen?
Groet,
Cees
De centrale op DCC 28 zetten.
CV 29 op 20 betekent 14 rijstappen, analoog rijden mogelijk en de user-defined speed-curve gebruiken in plaats van CV 2, 5 en 6.
CV 29 op 6 zetten dus.
Dan staan centrale en decoder op gelijke instellingen.
Groetjes,
Jos
CV 29 op 20 betekent 14 rijstappen, analoog rijden mogelijk en de user-defined speed-curve gebruiken in plaats van CV 2, 5 en 6.
CV 29 op 6 zetten dus.
Dan staan centrale en decoder op gelijke instellingen.
Groetjes,
Jos
Hoi Jos,
heb ik ook geprobeerd, maar het heeft geen effect.
ook het resetten van de decoder (CV8=8) en vervolgens centrale en decoder op het gelijke aantal stappen zetten heeft niet geholpen.
Groet,
Cees
heb ik ook geprobeerd, maar het heeft geen effect.
ook het resetten van de decoder (CV8=8) en vervolgens centrale en decoder op het gelijke aantal stappen zetten heeft niet geholpen.
Groet,
Cees
Cees, beschrijf je probleem dan nog eens wat gebeurd er precies en wanneer gebeurd het?
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
Hoi Wim,
Ik heb het volgende gedaan:
1. Analoge loc niet digitaal voorbereid voorzien van een Keuhn N025 decoder.Bij deze loc was het frame niet verbonden met de massa. Instellingen van het TwinCenter en de decoder niet aangepast (behoudens loc-adres). Loc loopt prima maar het licht doet het niet.
2. Tweede analoge loc (frame verbonden met massa) voorzien van een decoder. Diodes voor van de lampen verwijderd. Oranje draad via de spoel aangesloten op ene zijde van de motor, grijze draad aan het andere einde van de motor. Hierbij heb ik iets fout gedaan, want de condensator was aan de ene zijde aangesloten op de spoel en de andere zijde aan de massa (dus niet aan grijs maar aan zwart). Instellingen van het TwinCenter en de decoder niet aangepast (behoudens loc-adres)
Resultaat was dat de loc op volle snelheid ging rijden en dat later beide lampen gingen knipperen: kortsluiting.
3. Condensator verplaatst van zwart naar grijs.
Resultaat was dat de lampen beurtelings gingen branden. Volgens jouw informatie was dat een gevolg van het niet identiek zijn van de instellingen (heb ik inmiddels ook gelezen in de handleiding van de No25). Ik heb dat gecontroleerd en inderdaad het TwinCenter stond op DCC 14 en CV29 op 6 (28).
4. Bij de in de startset aanwezige loc gekeken waar CV29 op stond. Dit was 20, dus bit 2 was nul. Dit is dus synchroon met de instelling van het TwinCenter.
Ik heb daarom de probleemloc ook op CV29=20 gezet, maar dat hielp niet, delampen bleven beurteling knipperen.
5. Daarna heb ik het TC op DCC 28 gezet en CV29 op 6 (bit 2 = 1, dus ook 28). Ook dit gaf gaan verbetering. Omdat in stap 2 door de foute aansluitingen mogelijk instellingen waren verziekt heb ik de decoder gereset (CV8=8 conform de handleiding). Hierbij gaf het TwinCenter de melding “Fout” maar de decoder was wel gereset (loc-adres weer op 3, CV29 op 6). TwinCenter en decoder weer in lijn gebracht, maar het probleem blijft bestaan.
6. Daarna heb ik bij de eerste loc (liep wel, geen licht) CV29 op 20 gezet. Het licht doet het nu wel en hij rijdt als een trein.
Kun jij met deze informatie nagaan wat ik fout doe?
Groet,
Cees
Ik heb het volgende gedaan:
1. Analoge loc niet digitaal voorbereid voorzien van een Keuhn N025 decoder.Bij deze loc was het frame niet verbonden met de massa. Instellingen van het TwinCenter en de decoder niet aangepast (behoudens loc-adres). Loc loopt prima maar het licht doet het niet.
2. Tweede analoge loc (frame verbonden met massa) voorzien van een decoder. Diodes voor van de lampen verwijderd. Oranje draad via de spoel aangesloten op ene zijde van de motor, grijze draad aan het andere einde van de motor. Hierbij heb ik iets fout gedaan, want de condensator was aan de ene zijde aangesloten op de spoel en de andere zijde aan de massa (dus niet aan grijs maar aan zwart). Instellingen van het TwinCenter en de decoder niet aangepast (behoudens loc-adres)
Resultaat was dat de loc op volle snelheid ging rijden en dat later beide lampen gingen knipperen: kortsluiting.
3. Condensator verplaatst van zwart naar grijs.
Resultaat was dat de lampen beurtelings gingen branden. Volgens jouw informatie was dat een gevolg van het niet identiek zijn van de instellingen (heb ik inmiddels ook gelezen in de handleiding van de No25). Ik heb dat gecontroleerd en inderdaad het TwinCenter stond op DCC 14 en CV29 op 6 (28).
4. Bij de in de startset aanwezige loc gekeken waar CV29 op stond. Dit was 20, dus bit 2 was nul. Dit is dus synchroon met de instelling van het TwinCenter.
Ik heb daarom de probleemloc ook op CV29=20 gezet, maar dat hielp niet, delampen bleven beurteling knipperen.
5. Daarna heb ik het TC op DCC 28 gezet en CV29 op 6 (bit 2 = 1, dus ook 28). Ook dit gaf gaan verbetering. Omdat in stap 2 door de foute aansluitingen mogelijk instellingen waren verziekt heb ik de decoder gereset (CV8=8 conform de handleiding). Hierbij gaf het TwinCenter de melding “Fout” maar de decoder was wel gereset (loc-adres weer op 3, CV29 op 6). TwinCenter en decoder weer in lijn gebracht, maar het probleem blijft bestaan.
6. Daarna heb ik bij de eerste loc (liep wel, geen licht) CV29 op 20 gezet. Het licht doet het nu wel en hij rijdt als een trein.
Kun jij met deze informatie nagaan wat ik fout doe?
Groet,
Cees
Hallo Wim,
heb je aan mijn beschrijving voldoende om na te gaan wat ik fout doe of mis je nog iets?
Ik hoor graag van je.
Groet,
Cees
heb je aan mijn beschrijving voldoende om na te gaan wat ik fout doe of mis je nog iets?
Ik hoor graag van je.
Groet,
Cees
Cees, je hebt gewoon ergens een kortsluiting, waarschijnlijk ergens in de aansluiting van de koolborstels, daarvan zal er eentje verbonden zijn met de massa van de lok. Zoals je het beschrijft kan ik er niets anders van maken.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
Hij doet het . maar vraag niet hoe
Allereerst een nieuwe decoder geprobeerd, maar die gaf hetzelfde verschijnsel.
Daarna de hele loc gesloopt en de decoder met de motor buiten de loc geprobeert. De motor bewoog wel wat , maar draaide niet door. Om te controleren of de motor kapot was deze rechtstreeks op een analoge tradfo aangesloten. Daar draaide hij wel, zij het dat ik toen de koolborstels verwijderd had en opnieuw geplaatst. Vervolgens weer geprobeert op het programmeerspoor en ja hoor daar liep hij nu ook. Waarschijnlijk dus een slecht contact van de koolborstels. Daarna de spullen stap voor stap ingebouwd in de loc met het uiteindelijke resultaat dat hij nu soepeltjes loopt.
Allen dank voor de adviezen en tot een volgende keer.
Groet,
Cees
Allereerst een nieuwe decoder geprobeerd, maar die gaf hetzelfde verschijnsel.
Daarna de hele loc gesloopt en de decoder met de motor buiten de loc geprobeert. De motor bewoog wel wat , maar draaide niet door. Om te controleren of de motor kapot was deze rechtstreeks op een analoge tradfo aangesloten. Daar draaide hij wel, zij het dat ik toen de koolborstels verwijderd had en opnieuw geplaatst. Vervolgens weer geprobeert op het programmeerspoor en ja hoor daar liep hij nu ook. Waarschijnlijk dus een slecht contact van de koolborstels. Daarna de spullen stap voor stap ingebouwd in de loc met het uiteindelijke resultaat dat hij nu soepeltjes loopt.
Allen dank voor de adviezen en tot een volgende keer.
Groet,
Cees
Dat klinkt niet best.
Ik zou het overwegen deze motor dan maar eens grondig te
reinigen en eventueel ook de borstels vervangen.
Die motor had direct al moeten draaien, toen je hem uit
de loc had gehaald.
Collin
Ik zou het overwegen deze motor dan maar eens grondig te
reinigen en eventueel ook de borstels vervangen.
Die motor had direct al moeten draaien, toen je hem uit
de loc had gehaald.
Collin