Baanontwerp Thoolsedam

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
JDG83

Baanontwerp Thoolsedam

Bericht door JDG83 »

Hoi!

Ik heb mij al voorgesteld in dit draadje: viewtopic.php?f=23&t=7363

En wil hier de plannen voor mijn baan(ontwerp) met jullie delen.
Ten eerste, waarom de naam Thoolsedam? Ik ben geboren en getogen in Zaandam, En nu woon ik in Tholen. Vandaar de naam Thoolsedam.

Thema van de baan wordt sowieso nederlands,
tijdperk 4 en zullen ook paar treinen uit tijdperk 3 rijden. Maar de focus ligt vooral op tijdperk 4.
De bedoeling is om digitaal te gaan rijden met de multimaus icm Itrain.
En ga peco rails codee 55 gebruiken

Ik moet dus nog beginnen met ontwerpen.
Ik wil het principe van deze baan overnemen: http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... 439.0.html
Maar dan wil ik proberen om de baan naar mijn wensen in te vullen.
Misschien een kopstation of een doorgaand station. Maar het rangeergedeelte blijft de hoogste prioriteit.
Maar het lijkt mij voor de treinenloop en afwisseling ook leuk om een station in de baan te hebben.

En mede door de tips in mijn voorstelrondje ben ik op deze afmetingen gekomen, en veel meer ruimte is er ook niet:
Bijlagen
Afmeting van beschikbare ruimte voor de baan
Afmeting van beschikbare ruimte voor de baan
Baanafmeting.jpg (23.63 KiB) 2764 keer bekeken

Greetz Jonathan,

het modelspoorvirus is geen keuze, dat overkomt je.
Maar als je dat eenmaal hebt kom je er ook nooit meer vanaf! Dus je bent gewaarschuwd

Zaunkönigs Bahn

Re: Baanontwerp Thoolsedam

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

De baan waarnaar je verwijst is een H0 baan en persoonlijk vind ik het een slecht uitgangspunt om daar mee te starten. Schaal N gaat nu eenmaal anders dan schaal H0. Verder is die baan een baan langs de wanden van een kamer, althans zo lijkt het. Heb ook niet al te veel gestudeerd op de topic, alleen het plan bekeken. Dus mijn advies is om te beginnen zoals je al doet, met een lege tafel.

Die tafel heeft bepaalde afmetingen. En je hebt wensen. Periode IV, okay, maar dat zijn doorgaans dan wel lange treinen, of je moet je beperken tot de zijlijn. Alleen de zijlijn heeft weer geen heel veel rangeermogelijkheden, in periode IV gaat bijna al het goederenstukverkeer al met de vrachtauto en niet met een trein. Je zou dan een periode eerder moeten gaan zitten. Leuk thema kan dan zijn de drukke dagen in bijvoorbeeld Stavoren (kopstation) of en stuk van Zaandam (doorgaand station) met haven. De haven hoef je niet helemaal af te beelden, een randje water met kademuur volstaat, maar je hebt wel vrij drukke rangeer bewegingen van goederenoverslag naar de boot en terug. Maar een idee hé.

Twee stations, ben bang dat de ruimte niet toereikend is. Een station en helemaal aan de andere kant een halte zou misschien nog kunnen. De rondgaande baan zal met al je wensen een verdieping lager moeten liggen. Die haven met dat water kan dan een mooie aanleiding zijn voor een dubbelspoorstunnel. De treinen rijden dan hun rondje op één niveau lager en gaan en komen door die tunnel. De halte zou dan op dat onderste gedeelte kunnen staan op een deel waar de bovenste tafel iets is teruggetrokken.

De breedte van 60cm is beslist niet te krap, maar als het mogelijk is zou ik het nog iets breder maken, 70cm of zo. Hangt een beetje ervan af of je er nog bij kunt en dat is een beetje van de persoon afhankelijk.

Bedenk dat een rangeer emplacement veel ruimte vraagt, je moet er namelijk hele treinen kunnen stallen of in elkaar gaan zetten. Verder opstelsporen voor goederenwagons.

Kan een heel leuke baan worden, veel succes met het verdere plannen. Als tip kan ik je meegeven om eens wat op een kladblaadje te gaan krassen, de grove lijnen. Daarna kun je dat eens gaan uitzetten in een rail-cad programma, bijvoorbeeld Scarm, gratis en voor niets. Verder kun je eens wat op het www gaan struinen naar historie, overzichts plannen, gebouwen uit die tijd.

Gr Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

evo

Re: Baanontwerp Thoolsedam

Bericht door evo »

Hoi Jonathan,

Op zich geen hele grote ruimte, maar voldoende om het soort plan dat je aangeeft op te laten passen. Zeker om dat je van H0 naar N gaat kun je het veel realistischer en rustiger maken. 60cm is voldoende diep als je het niet te vol met rails dumpt.

Heb je al wat schetsen gemaakt?

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Plaats reactie