Het leggen van de sporen is begonnen. Eerst zijn de perronsporen van het ondergrondse station gelegd. Het was van belang die goed recht te leggen, want deze module is maar 30cm diep, omdat hij boven mijn werktafel hangt. Om de rails goed recht te leggen heb ik van een lat eikenhout twee latjes van precies 9mm breed gezaagd. Daar heb ik veel plezier van gehad. Het leggen van de rails was nu een fluitje van een cent. Met vier zelf gefreesde afstandhouders kon ik de dubbele sporen precies parallel leggen.
De perrons zijn gemaakt van schuurlatten die voorlopig met twee kleine spijkertjes op een onderliggende lat worden gespijkerd. Zo kan ik de perrons loshalen om er aan mijn werktafel aan te werken.
De rails zijn aan de uiteinden van de modulen op messing schroeven gesoldeerd. Het eenvoudigst is om de rails iets over de scheiding door te laten lopen, op beide modules vast te solderen en dan door te slijpen, maar dat had ik bij de stationsmodule niet gedaan. Toch bleek het aansluiten van de volgende module geen groot probleem.
Op de achterste module ligt een keerlus en de twee linkersporen gaan t.z.t. linksaf, een neerklapbare brug op.
De achterste module wordt vanuit het station gevoed. Omdat beide modulen boven mijn werktafel hangen, loopt alle bekabeling over de module heen. Het blok met kroonsteentjes zijn twee kroonsteenconnectoren, waardoor beide modulen elektrisch worden gekoppeld. Ik moet nog een aantal sporen met deze connector verbinden en de kabelboom vanaf het station is er ook nog niet.
De achterste module wordt straks aan het zicht onttrokken en op het station heb ik maar een paar draden onder de perrons door hoeven trekken. Alle andere voedingsdraden zijn aan de messing schroeven bij de overgangen gesoldeerd.
Aan de kopzijden van de perrons komen 20cm hoge muren, waarin de tunnels van het ondergrondse station beginnen. Tegen de achterkant van de rechter muur word de bekabeling afgemonteerd op een soldeerlijst. Daarvandaan loopt de bekabeling door naar een 32polige connector. De kabelboom die daaraan komt, eindigt bij net zo'n paar connectoren op het bedieningspaneel.
Op de perrons komen 30 pilaren, waarvan ik er nu pas een paar heb uitgefreesd. Daarbovenop komt een cassetteplafond, met daarin verlichting.
In een beperkte testopstelling heb ik de verlichting al uitgeprobeerd. Ik heb gekozen voor koud-witte SMD leds van 5000°K. Dat geeft volgens mij de juiste sfeer.
Ben