rail scheiding
-
Onderwerp starter - Berichten: 134
- Lid geworden op: 23 aug 2014 14:42
rail scheiding
Allen,
Net begonnen met de eerst N baan. Prachtige rails van Peco, wissels met servo aandrijving en een forum met veel tips en info.
Mijn rails slijp ik door met een dremel alleen vind ik dat hier behoorlijke gaten mee ontstaan. Hoe vullen jullie die op? Is er spul voor en zo ja waar is dat te koop?
Alvast bedankt voor het antwoord!
Net begonnen met de eerst N baan. Prachtige rails van Peco, wissels met servo aandrijving en een forum met veel tips en info.
Mijn rails slijp ik door met een dremel alleen vind ik dat hier behoorlijke gaten mee ontstaan. Hoe vullen jullie die op? Is er spul voor en zo ja waar is dat te koop?
Alvast bedankt voor het antwoord!
- Bijlagen
-
- een eerste begin
- Tunnel ingang.JPG (41.51 KiB) 3516 keer bekeken
Groeten,
Maarten
Wie niet probeert zal geen fouten maken!
Maarten
Wie niet probeert zal geen fouten maken!
Re: rail scheiding
Je vraag was "Hoe vullen jullie dat op?" Antwoord: niet. Ik gebruik dunne diamantschijfjes die ik ooit bij Conrad heb gekocht, en die laten een vrij dunne snede achter. Nog nooit een probleem geweest. Wel heb ik er last van gehad dat bij grote warmte de 2 helften van de doorgesneden spoorstaaf weer tot elkaar kwamen, met onverwachte effecten tot gevolg... Volgens mij heeft Martin (forumnaam Hookies) een spulletje dat hij in het ontstane gat doet om dit soort effecten tegen te gaan.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: rail scheiding
Stukje dun styreen er tussen plakken met secondelijm en als het goed vastzit de restjes styreen eraf snijden waar het nodig is. Je plakt dus altijd eerst een net te groot rechthoekig stukje er tussen.
Re: rail scheiding
Wablo schreef:Steven,
Arco
Bert
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: rail scheiding
mijn ervaring met de openingen in de rails na het doorslijpen met een dremel is nihil wat betreft het overbruggen van de opening omdat ik de snede altijd diagonaal maak.
Het loopvlak van de wielen zal dan altijd hetzij aan de binnenzijde of aan de buitenzijde een draagvlak hebben en als dan de gleuf relatief breed is heeft dat ook geen invloed op het onverhoopt elkaar raken door uitzetting.
Ik heb op mijn baan met behoorlijk grote temperatuurverschillen te maken en heb nog nergens last van gehad.
Het loopvlak van de wielen zal dan altijd hetzij aan de binnenzijde of aan de buitenzijde een draagvlak hebben en als dan de gleuf relatief breed is heeft dat ook geen invloed op het onverhoopt elkaar raken door uitzetting.
Ik heb op mijn baan met behoorlijk grote temperatuurverschillen te maken en heb nog nergens last van gehad.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 134
- Lid geworden op: 23 aug 2014 14:42
Re: rail scheiding
Slimme tip, Jan.
Ga ik toepassen en dan slijpen met een dun diamant schijfje.
Ga ik toepassen en dan slijpen met een dun diamant schijfje.
Groeten,
Maarten
Wie niet probeert zal geen fouten maken!
Maarten
Wie niet probeert zal geen fouten maken!
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: rail scheiding
wilde nog wel even de opmerking plaatsen dat zo mogelijk bij het diagonaal doorslijpen dit in de meest gebruikte rijrichting moet plaatsvinden.
waarbij de keuze is om dit in beide dan wel enkele spoorstaaf te doen en maak de snee van buiten naar binnen, dus als er in beide rails wordt geslepen dan altijd de punten naar elkaar.
en als extra waarschuwing:
zorg er wel altijd voor dat ontstane puntjes wat afgerond worden omdat als je met een doekje of iets dergelijks de rails later gaat poetsen deze puntjes dolken blijken te zijn en gegarandeerd bloed aan de vingers.
waarbij de keuze is om dit in beide dan wel enkele spoorstaaf te doen en maak de snee van buiten naar binnen, dus als er in beide rails wordt geslepen dan altijd de punten naar elkaar.
en als extra waarschuwing:
zorg er wel altijd voor dat ontstane puntjes wat afgerond worden omdat als je met een doekje of iets dergelijks de rails later gaat poetsen deze puntjes dolken blijken te zijn en gegarandeerd bloed aan de vingers.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: rail scheiding
Zo denk ik er ook over, maar wellicht dat er voor Peco geen kunstof raillasjes zijn en/of men wil de scheidingen aanbrengen op een willekeurige plek van het railstuk.Marco_ schreef:Hier zijn toch kunststof raillasjes voor uitgevonden ?
Henk
Re: rail scheiding
Die zijn er wel van Peco (http://www.n-spoorstore.nl/rails-en-wis ... geisoleerd), maar doorslijpen is handig als je een raillasje vergeten bent, of als je later toch blokken aan gaat brengen in een baan.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: rail scheiding
Midden in een flex-rails een kunststof raillasje zetten is best wel een kunst hoor!
ik slijp de volgende keer alles diagonaal zoals Janniegein uitgelegd heeft!
ik slijp de volgende keer alles diagonaal zoals Janniegein uitgelegd heeft!
Re: rail scheiding
Normaal zaag ik Peco 55 gewoon met de hand door (fijn ijzerzaagje). Het kost iets meer werk (minuutje of zo) maar je hebt veel meer controle over de zaagsnede. Geen probleem met warm worden van de rails of smeltend kunststof. Het enige echte nadeel is dat je moet zagen voordat je de rails legt. Dus wel goed plannen. Als ik er één vergeten ben en de rail is al vastgelijmd, pak ik de dremel/proxon met een flexibele aansluiting zodat ik toch haaks kan doorslijpen. De zaagsnede wordt dan wel iets groter.
Groet, Wim
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: rail scheiding
Diagonale onderbrekingen gebruiken ze bij onze zuiderburen ook, getuige dit filmpje (nou ja, filmpje, 1u 47...).
Tussen minuten 8 en 9 komt het verschijnsel diverse malen in beeld. Zouden deze in twee richtingen te berijden zijn?
Tussen minuten 8 en 9 komt het verschijnsel diverse malen in beeld. Zouden deze in twee richtingen te berijden zijn?
Groeten,
George
George
Re: rail scheiding
Moet je wel een flinke dremel voor hebben, vind het ook knap hoe ze die duiven hebben nagemaakt, kunnen nog vliegen ook.
In 2000 die rit ook gemaakt maar dan vanaf Parijs. Daarvoor met de TGV naar Parijs vanuit Zuid-Frankrijk, ergste waren de tunnels, knal op je oren, deed gewoon zeer.
In 2000 die rit ook gemaakt maar dan vanaf Parijs. Daarvoor met de TGV naar Parijs vanuit Zuid-Frankrijk, ergste waren de tunnels, knal op je oren, deed gewoon zeer.