Baanplan klein naar Scandinavisch voorbeeld

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
garco

Baanplan klein naar Scandinavisch voorbeeld

Bericht door garco »

Hallo,

Deze week eens begonnen met een baanplan. Ik ben net begonnen met digitaal, dus wil een kleine baan en digitaal gaan inrichten.

De basisplaat heb ik al gemaakt, hij is niet breed, ik wil een handzame baan, de treinlengtes zal ik hierop moeten aanpassen, maximaal twee wagons.
Dat is een concessie die ik maak. Ook de krappe boogstralen (R2) en meegebogen wissels kom ik niet onderuit.
De dienstregeling kan ik wel zo inrichten dat de meegebogen wissels (bijna) altijd in de rechtdoor stand bereden worden.

De basisplaat is 61x122 op MDF. Ik wil hem makkelijk kunnen tillen en verplaatsen.

Ik wilde een klein doorgangsstationnetje met rangeermogelijkheden en een klein kopstationnetje op een hoger niveau.
De baan wordt qua scenery in tweeën verdeeld door een plaat, je kunt dus maar één kant van de baan tegelijk zien.
In het midden van de baan zie je van links naar rechts 4 tunneldelen. OF dit echte tunnels worden of een soort van van verdwijnpunt weet ik nog niet.
In ieder geval zijn de sporen tussen de tunnelportalen op de tekening niet zichtbaar en de linkertunnels fungeren als opstelspoor om de
trein even te laten stoppen voor het verrassingseffect. Het kopspoortje wordt bereden door een pendeltreintje dat steeds naar boven rijdt en weer terug.
Eventueel kan ook kop gemaakt worden. De drie opstelspoortjes kunnen gebruikt worden om te rangeren of de loc om te laten lopen, anders wordt het wel erg saai :)

Het ene deel van de baan wordt een stadsgezicht (meerjarenplan) naar Scandinavisch voorbeeld (Denemarken/Zweden) en het andere deel iets met bos en
een ingraving met de twee sporen naar een tunnel en dus het kopstationnetje. Het spoor achterlangs loopt omhoog tot ongeveer 6 centimeter. 4.2% stijging is wat veel,
maar lange treinen kunnen er toch niet rijden, dus die concessie doe ik ook.

Wat vinden jullie ervan?
Nog andere ideeën, tips zijn altijd welkom!
Bijlagen
kleinmaarfijn2.jpg
kleinmaarfijn2.jpg (110.03 KiB) 7084 keer bekeken
kleinmaarfijn1.jpg
kleinmaarfijn1.jpg (107.9 KiB) 7084 keer bekeken
kleinmaarfijn3.jpg
kleinmaarfijn3.jpg (78.44 KiB) 7084 keer bekeken

Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/

tv_man

Re: Baanplan klein naar Scandinavisch voorbeeld

Bericht door tv_man »

Bon, wat commentaar, ongezouten, met persoonlijke meningen:

Twee wagons is erg kort, maar ik ken het probleem van beperkte ruimte. Aan de andere kant zijn er op zich wel zijlijnen in Scandinavië waar in het echt ook met treinen van 2-3 wagons of railbussen gereden wordt dus dat scheelt weer.

Wat betreft de bedrijfszekerheid van boogwissels kan ik niet veel zeggen. Heb alleen het gevoeld dat R1/R2 boogwissels mogelijk riskant zijn, maar iemand anders kan daar vast meer over vertellen.

Ik zou misschien geen overbodige tunnels bouwen met een kort kopspoortje erin. Een opstelspoor waar een loc of een wagon past zou ik gewoon in het zicht laten. Er zijn toch al aardig wat tunnels op de baan, en extra tunnels maken het modelbaanachtiger met tunnels omwille van het tunnels hebben.

Het Scandinavisch thema wil ik dat op aanmerken, dat Denemarken en Zweden er geografisch wat verschillend uitzien. Denemarken is vlak, het landschap lijkt redelijk veel op het Nederlandse, tunnels zul je er in principe niet hebben, grote bossen ook nauwelijks. Zweden varieert - in het uiterste zuiden en aan de Oostzeekust is het een beetje vlakker, maar al snel heb je heuvels en richting het westen, tegen Noorwegen aan heb je grote bossen en bergen, waar bossen, tunnels en ingravingen heel goed passen (daarnaast zou daar een kortere trein ook niet misstaan)

Op zich is het een en ander ook vast wel te combineren en het hoeft niet heel precies op een bepaalde locatie gebaseerd te zijn. Een stadje met Scandinavische sfeer klinkt in ieder geval als een erg leuk idee.

Heb je al een idee over het tijdperk en de verkrijgbaarheid van het rollend materieel? Als ik me niet vergis zijn Zweedse en Deense locs en rijtuigen nog wat zeldzamer dan Nederlandse.

En als je nog tien uur tijd over hebt: https://www.youtube.com/watch?v=9pVWfzsgLoQ (het is dan wel Noorwegen, en de link is vast al eens hier op het forum gedeeld, maar ter inspiratie!)

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
garco

Bericht door garco »

Wat ruimte betreft heb je gelijk. Ik ben er van de week achter gekomen dat het nèt te klein is.
Daarom maak ik een nieuw plaat die iets breder en langer is. Dus 75 bij 145 ongeveer. Dan is ook het probleem van de korte treinen opgelost, nu past het namelijk niet aan het perron kwam ik achter.

Die kopsporen in het zicht is ook een goed idee. De tunnels vallen wel mee, aan de voorkant (Deense kant) maak ik geen tunnel, maar een viaduct waar de sporen onder verdwijnen. Doordat ik het iets breder maak, kan ik ook een extra opstelspoor daar onder leggen.
De boog die er overheen gaat, wordt ook niet zichtbaar aan deze kant van de baan. Laatst zag ik hier een baan waarop iemand het spoor onder huizen had weggewerkt, zoiets moet het worden.

De Zweedse kant kan wel iets meer tunnels zoals je al aan gaf en een ingraving. De consessie die ik doe is dus dat Zweden/Noorwegen en Denemarken door elkaar rijden, theoretisch kan het nu door de Oresundbrug :) maar dat is wel tijdperkgebonden. Dus dat laat ik maar een beetje los...

Gr. Tjarco

tv_man

Bericht door tv_man »

Oh, die tijdgebondenheid valt bijzonder mee hoor - voordat die brug er was voeren er veerboten tussen Noorwegen, Zweden en Denemarken waar wagons op geladen werden (geen idee hoeveel ze nu nog in gebruik zijn, mogelijk zijn hier en daar in ieder geval nog de sporen op het autodek aanwezig, is alweer een hele poos geleden dat ik het laatst in die streek was) Kortom, het is helemaal niet vreemd om rijdend materieel uit de buurlanden daar te hebben rijden. Varieert uiteraard per baanvak.

Waar ik me nog steeds een beetje zorgen om maak is dat je te veel wil op een relatief kleine ruimte. Maar dat is ook een kwestie van slim inrichten in verschillende scenes.

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Wim H

Bericht door Wim H »

garco schreef:.... De basisplaat is 61x122 op MDF. Ik wil hem makkelijk kunnen tillen en verplaatsen.....
Ik wilde een klein doorgangsstationnetje met rangeermogelijkheden en een klein kopstationnetje op een hoger niveau.
De baan wordt qua scenery in tweeën verdeeld door een plaat, je kunt dus maar één kant van de baan tegelijk zien....
Hallo Garco, ik denk dat je iets te veel wilt op een oppervlak van slechts 60x120. Bijvoorbeeld: in je baanplan liggen sommige tunneltrajecten direct boven een tunnelingang van een ander spoor. Op papier lijkt dat te werken, maar als je het gaat bouwen zal blijken dat het niet past. Probeer het maar eens met 2 stukken rail. Leg ze met blokjes op de juiste hoogte en probeer je voor te stellen hoe het landschap er om heen moet worden gebouwd.

Mijn eerste advies is dus om toch iets minder te willen op dit oppervlak.
Kijk bijvoorbeeld eens naar dit baanplan: het is vrijwel exact hetzelfde oppervlak en heeft alleen een kopstation en een schaduwstation.
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 20#p128728
Nu hoef je je niet tot alleen dit te beperken. Je schrijft zelf al dat je de baan met een plaat in twee delen wilt verdelen. Ik neem aan dat je daar een middencoulisse mee bedoeld. Dat is een effectief middel om een kleine baan optisch groter te maken.
Ik denk dat je zowel het kop als het doorgangsstation kwijt kunt, mits je de de opzet iets eenvoudiger maakt. Je hebt nu heel veel onderlinge verbindingen. Persoonlijk zou ik het simpel houden:
kopstation - tussenstation - schaduwstation
Ik zal vanavond eens kijken of ik een schetsje kan maken.

Het tweede advies is om ook de scenery al in te tekenen (incl de middencoulisse!). Met name de gebouwen en wegen (en eventueel water). Je wilt een Scandinavisch motief maar dat kun je alleen uitbeelden met het landschap. Daar zul je dus ook ruimte voor moeten reserveren.

Succes met plannen!
Groet, Wim

Wim H

Bericht door Wim H »

Afbeelding
Bij deze een schetsje van wat ik bedoel: oranje is niet zichtbaar, blauw wel zichtbaar. De zwarte streep in het midden is de coulisse. Het wordt al erg lastig met stijgingspercentages. Met een beetje verleggen van sporen zou het net moeten lukken (evt met de opstelsporen in het schaduwstation op een helling).
Ik heb nog maar 1 tunnel overgelaten. De scenery moet nog worden toegevoegd.
Groet, Wim

Onderwerp starter
garco

Bericht door garco »

Wim, bedankt voor de tips en dat je de tijd genomen hebt er even in te duiken.

Ik was er inmiddels ook achter dat 60x120 wat aan de krappe kant is.
De plaat is inmiddels vergroot naar 75x150, dit geeft net wat meer ruimte.
Het plan is dus al reeds wat aangepast, ik hen alleen nog geen tijd gehad dat hier te posten, dat komt zo snel mogelijk!

Gr. Tjarco
Plaats reactie