insulfrog ---- electrofrog

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
marcb
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 dec 2014 18:02

insulfrog ---- electrofrog

Bericht door marcb »

Hoi hoi,

ik kom er niet uit, zou iemand mij in jip en Janneke taal uit kunnen leggen wat nu het verschil er tussen is zodat ik de juiste keuze kan maken om te bestellen.
Ik wil mijn baan met een multimaus gaan besturen.

Marc



Peter
Berichten: 915
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: insulfrog ---- electrofrog

Bericht door Peter »

Marc, electrofrog is de juiste, mits je natuurlijk een geleidend puntstuk wilt hebben... M.a.w., als je wilt dat treinen niet blijven stilstaan op de wissels dan is dit de juiste keuze.
(Uiteraard kan een loc altijd stilvallen op een wissel, maar met een geleidend puntstuk maak je die kans een stuk kleiner).

Je zult dit puntstuk wel moeten schakelen! Normaal gesproken doe je dit met een relais.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
marcb
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 dec 2014 18:02

Re: insulfrog ---- electrofrog

Bericht door marcb »

Hoi peter,

dank voor je antwoord, als ik het goed begrijp zorgt het geleidend puntstuk er dus voor dat de trein betere stroomopname krijgt.
Maar waar gebruiken mensen dan insulfrog wissels voor als deze "slechter" zijn.

MVG Marc



Peter
Berichten: 915
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: insulfrog ---- electrofrog

Bericht door Peter »

Marc, geen idee waarom men die nog in zou zetten..... Zijn normaal iets goedkoper.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: insulfrog ---- electrofrog

Bericht door hans-diesel »

marcb schreef: Maar waar gebruiken mensen dan insulfrog wissels voor als deze "slechter" zijn.
Volgens mij om een kortsluiting te voorkomen indien er opengereden wordt.
Dit kan natuurlijk vermeden worden met allerlei middelen, maar hoe ingewikkelder de baan en hoe dichter de wissels op elkaar staan hoe moeilijker het wordt. Als je dan de wissels met de hand wil bedienen dan vallen een paar oplossingen af en kan een insulfrog een oplossing zijn (geen goede, maar een compromis)

Hans


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: insulfrog ---- electrofrog

Bericht door martindomburg »

Enige reden waarom ik insulfrog inzet is als ik de peco 80 wissels gebruik. In een schaduwstation kan dat serieus ruimte schelen. Wij gebruiken ze ook p onze clubbaan in het schaduwstation. Ze hebben wat aandacht nodig maar rijden goed. Ook weinig stilval omdat de isolatie kort is

Voor de rest absoluut electrofrog



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: insulfrog ---- electrofrog

Bericht door dentheo »

De ruimtewinst ligt niet aan de insulfrog maar aan het feit dat het wissels zijn met een groter "hoek".

Probleem van de electrofrog is dat hij de spanning omschakelt met de tongen van de wissel en stroomloop over de scharnierpunten van die tongen
Dat gaat lang goed, maar geeft soms wel contactproblemen.
Daarvoor zijn veel oplossingen te vinden op het net, met een extern relais en bijkomende draadjes.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
marcb
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 dec 2014 18:02

Re: insulfrog ---- electrofrog

Bericht door marcb »

Bedankt allemaal voor de info.

Het worden dus electrofrog wissels, ruimtegebrek ga ik denk ik niet krijgen.


Gebruikersavatar

Timtrein85
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Re: insulfrog ---- electrofrog

Bericht door Timtrein85 »

Hallo,

Mag ik hier nog wat aan toevoegen? :)
Graag wil ik mijn peco electrofrogs binnenkort aansluiten maar ik lees overal andere manieren van aansluiten.
Ik begrijp dus dat je niet per se een puntstukpolarisatie nodig hebt (zolang je de uiteindes van het puntstuk isoleert) maar dat het nadeel op een gegeven moment in de betrouwbaarheid van de contacten in de wisseltong zit.
Klopt het dus dat puntstukpolarisatie (met het verwijderen van de jumperdraad tussen de wisseltongen) altijd aan te bevelen is? Ik heb de Servoswitch van Rosoft op het oog.
Alvast bedankt voor je reactie.


Groet,
Tim

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2956
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: insulfrog ---- electrofrog

Bericht door Maurits71 »

Tim, dat heb je niet goed gelezen. je hebt altijd een puntstuk polarisatie nodig. servo switchen van Wim zijn prima hiervoor.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Timtrein85
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Re: insulfrog ---- electrofrog

Bericht door Timtrein85 »

Bedankt Maurits!


Groet,
Tim

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054

FidOo
Berichten: 6052
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: insulfrog ---- electrofrog

Bericht door FidOo »

Timtrein85 schreef:Hallo,

Mag ik hier nog wat aan toevoegen? :)
Graag wil ik mijn peco electrofrogs binnenkort aansluiten maar ik lees overal andere manieren van aansluiten.
Ik begrijp dus dat je niet per se een puntstukpolarisatie nodig hebt (zolang je de uiteindes van het puntstuk isoleert) maar dat het nadeel op een gegeven moment in de betrouwbaarheid van de contacten in de wisseltong zit.
Klopt het dus dat puntstukpolarisatie (met het verwijderen van de jumperdraad tussen de wisseltongen) altijd aan te bevelen is? Ik heb de Servoswitch van Rosoft op het oog.
Alvast bedankt voor je reactie.

Tim om eerlijk te zijn heb jij gelijk en Maurits niet.
Het verschil zit hem in het feit dat er altijd puntstukpolarisatie plaats vindt. Alleen in jouw beschreven situatie is dit mechanisch (verbinding wisseltong naar de rail) en anders gebeurt dit via een relais.
Dit laatste is wenselijk omdat anders vervuiling er voor kan zorgen dat de wisseltongen slecht contact maken.
Overigens moet die jumperdraad gewoon blijven zitten, in welke situatie ook. En ook altijd je puntstuk isoleren van de rest.

Aangezien je toch de Servoswitch gaat gebruiken (hier zit relais voor puntstukpol. al op) lekker aansluiten!!!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2956
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: insulfrog ---- electrofrog

Bericht door Maurits71 »

;) :o weer wat geleerd


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

FidOo
Berichten: 6052
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: insulfrog ---- electrofrog

Bericht door FidOo »

Geef niks Mau. Je had in zoverre gelijk dat je eigenlijk niet van die mechanische verbinding uit zou moeten gaan. Mooi spreekwoord in t engels:
Sooner than later.. gaat die vervuiling roet in t eten gooien.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

EdwinB
Berichten: 601
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: insulfrog ---- electrofrog

Bericht door EdwinB »

Allen,

Hier nog een draadje wat ik gestart heb bij de buren over betrouwbaar schakelen met relais i.s.m. servo motor in N-spoor. Soms door de timing en de kleine uitslag wordt kortsluiting veroorzaakt.

Twee goede oplossingen naar mijn weten:
1. een servodecoder met twee relais per wissel ( werkt als volgt: schakel puntstuk+tongen uit- laat servo naar eindstand lopen- schakel puntstuk+ tongen weer in). Rosoft biedt zo'n decoder.
2. Puntstuk isoleren van de tongen en de tongen via de hoofdrail links-rechts voeden. Alleen puntstuk schakelen met relais. Veel fabrikanten leveren zo'n servodecoder met 1 relais per wissel.

een derde...maar lijkt mij wat gevoeliger voor storing: servo arm een microswitch laten bedienen.

Lees meer hier: KLIK


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

FidOo
Berichten: 6052
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: insulfrog ---- electrofrog

Bericht door FidOo »

Je mist eigenlijk gewoon een optie.

En dat is wissel niet aanpassen, wisseltongen inc hartstuk ompolen met middenstand van de wissel.

Met een OC32 is het tijdstip van schakelen precies in te stellen zodat je geen last hebt van ongewenste kortsluiting.
Dus geen gekke draadsnedes en dergelijke die in dat draadje worden voorgestelt.

De optie van de Servo-switch vind ik ook heel mooi met die dubbele relais.. (wist niet eens dat deze zo werkte)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Timtrein85
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Re: insulfrog ---- electrofrog

Bericht door Timtrein85 »

Dank allen!


Groet,
Tim

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Plaats reactie