Verlichting van mijn ICE1 (minitrix)

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
1op160

Verlichting van mijn ICE1 (minitrix)

Bericht door 1op160 »

Beste,

Ik heb een digitale ICE1 van Minitrix (12855).
Deze heb ik een tijd geleden al is gekocht via marktplaats.
Er zit een Selectrix decoder in.

Als ik met mijn ICE de ene kant op rijdt met verlichting aan heb ik aan de voorkant de goede verlichting.
En aan de achterkant ook de goede verlichting.
Rijdt ik de andere kant op dan heb ik aan de kant die dan de voorkant is goede verlichting.
Maar aan de achterkant gaat zowel de rode als witte verlichting aan.

Is dit een instelling in de decoder die niet goed staat?
Of misschien in mijn TwinCenter...

Alvast bedankt voor de reacties,
Michel
(www.1op160.nl)

Jos

Re: Verlichting van mijn ICE1 (minitrix)

Bericht door Jos »

Michel,

Ik ken dat model niet, maar normaal gesproken moet elk rijtuig dat verlichting heeft voorzien zijn van een functiedecoder die dan hetzelfde adres als de lokdecoder heeft.
Sommige modellen hebben stroomgeleidende koppelingen die dit regelt, maar die heb ik in N nog niet gezien.
Sommige modellen van FLM hebben een richtingsdetecterende schakeling, daarvoor moet in het stuurstand-deel dan wel een schakelaar op digitaal worden gezet. Kijk of je een schakelaar kunt ontdekken in dat rijtuig.

Groetjes,
Jos

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Hallo Michel,

Die ICE 1 heeft stroomvoerende koppelingen. Deze zijn zo uitgevoerd zodat de trein als hij achteruit rijdt (dus de niet gemotoriseerde voorop) toch op een door diodes gescheiden stuk stopt. Nu is dat niet meer nodig vanwege je decoder.
Ik heb er in het verleden ook een gehad maar kreeg het niet voor elkaar om de verlichting correct in de achterkant te laten branden, de koppelingen geven maar 1 pool door en dat is het probleem. Ik heb er toendertijd een functie decoder ingezet om dat probleem op te lossen. Maar je moet dan ook een paar printbanen doorsnijden i.v.m. de verschillende contacten.

Grtzz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

-Henk-

Bericht door -Henk- »

Hallo Michel

Bij de Minitrix 12855 zijn de wagons elektrisch door verbonden via de koppeling met de motorwagen en de motorloze wagen
Als je alleen met de motorwagen rijd is de wisseling van de verlichting dan goed ??
Zoja dan in het motorlozewagen een functie decoder plaatsen en de schakelaarjes onder de wagons uit zetten of de bedrading die aan de koppelingen van de wagons zitten gesoldeerd verwijderen (beste optie)

Heb dat zelf ook zo gedaan (moet nog wel functie decoder plaatsen)

Mvg
Henk

Onderwerp starter
1op160

Bericht door 1op160 »

Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik ga is rondkijken voor een functiedecoder. Nu heb ik in elk geval het rode lampje dat niet echt rood meer was vervangen voor een nieuw rood lampje. Nu is het zo dat de rode verlichting altijd brand aan de achterkant van de trein. Maar als ik de andere kant op rijdt gaat de witte verlichting daarbij ook aan en is de rode verlichting niet meer zichtbaar. Het lijkt dus of de rode verlichting uit gaat. Dit is niet de beste oplossing. Maar het ziet er goed uit. Voorlopig ga ik het zo houden tot ik ergens een functiedecoder vind voor een leuk prijsje.

Gr, Michel
(www.1op160.nl)

Plaats reactie