Zoals al bij het voorstelrondje aangegeven zal ik ook een topic openen over de voortgang van mijn baantje. Ben ondertussen al wat maandjes aan het uitproberen en heb een eenvoudig ontwerp gemaakt waarin ik kan de vele mogelijkheden van deze hobby kan gaan uitproberen. Uiteindelijk doel is een baan waar ik door middel van een automatische dienstregeling de verschillende treinen vanuit het schaduwstation naar het zichtbare gedeelte kan laten rijden.Ze kan laten stoppen bij het stationnetje of laten passeren.
Om een beeld te geven heb ik in Anyrail een baanplan gemaakt.

Alleen de onderste helft van de baan zal zichtbaar worden. Het schaduwstation komt achter (onder) een berg te liggen. Gezien het formaat kunnen er helaas geen mooie lange treinstellen rijden. Ik wil dus een stationnetje ( ca 40 cm) waar een kleiner treinstel kan stoppen. Het 2e spoor is dan een inhaalspoor voor bv een goederentreintje. Al deze treinen moeten nog worden aangeschaft de komende periodes (wat ook wel weer leuk is om naar op zoek te gaan).
Voor de Rails heb ik, na hier vele ideeën te hebben opgedaan, gekozen voor Peco code 55. Ziet er goed uit en die flexrails werkt makkelijk. De wissels moeten uiteindelijk met servo's bediend gaan worden.
Ik ben al even bezig dus er is ook al wat voortgang te laten zien. Tempo is laag maar ach ik heb de tijd.

(schaduwstation)

(zichtgedeelte)
Ben nog bezig met de draadjes aan de rails te solderen. Ben er ook achter dat ik dat dus niet het leukste gedeelte van de hobby vindt. Misschien om dat ik voor het eerst een soldeerbout in de handjes heb. Gaat gelukkig al steeds wat makkelijker.
Zaterdag naar Rail in Houten om ideeën op te doen en informatie in te winnen over wat ik allemaal nodig heb om automatisch te kunnen rijden, wissels, etc. Ik heb al een startset van Fleischmann voorzien van Multimaus. Voor deze baan moet dat voldoende zijn

Tot dusver de start.
groeten,
Sjors