Bergen maken, eerste poging
-
Onderwerp starter - Berichten: 62
Bergen maken, eerste poging
Omdat ik sinds kort weer begonnen ben met een modelbaan probeer ik eerst e.e.a. onder de knie te krijgen voordat ik aan de slag ga met de uiteindelijke baan.
Naast het leren om digitaal te gaan rijden, ben ik ook aan wat andere dingen begonnen, scenery.
Om te voorkomen dat ik op mijn maan moet gaan experimentern leek het mij verstandig eerst eens een proef stukje te maken. In dit geval een bergwand.
De gebruikte ingredienten:
- XPS stroken als basis voor de vorm
- Gips
- coctail prikkers
- Acryl verf in de kleuren zwart, bruin en sienna
- water
Als basis heb ik een aantal stroken gesneden van een XPS plaat, 2 cm dik. De onderste stroken wat breder en naar boven toe iets smaller.
de stroken op elkaar gelegd en coctail prikkers gebruikt om deze vast te zetten.
Vervolgens gips aangemaakt en met een plamuurmes dik en "slordig" aangebracht. helaas heb ik snelgips gebruikt en dat was niet zo handig. Toen ik bezig was begon dit wel heel erg snel hard te worden en ik had ook een iets te grote hoeveelheid aangemaakt om in 1 keer te kunnen verwerken. Van de al reeds hard wordende gips heb ik nog een paar brokken gebruikt en die in de bergwand gedrukt.
Het heeft een dag of wat geduurd voordat het gips volledig droog en hard was.
Na het drogen met verschillende gereedschappen getracht er wat groeven in aan te brengen, maar dat is niet zo goed gelukt. Nog een tip gekregen om een staalborstel te gebruiken, maar ook dat gaf niet veel effect.
De "berg" stond er al even alleen in het gips en vanovond te stoute schoenen aangetrokken en met verf aan de slag gegaan.
Alereerst de verf klaar gemaakt, een klein beetje verf in een bakje en veel water er bij. Goed doorroeren (met een plastic roerstaafje dat je ook voor de koffie gebruikt).
Vervolgens lukraak wat sienna aangebracht met een kwast, vervolgens wat bruin en tenslotte de zwarte verf. En met de zwarte verf zoveel mogelijk alle hoekjes en gaatjes geprobeerd te verven. Nu ik de foto's zie, zie ik dat ik hier en daar nog wat overgeslagen heb. Volgende stap is hier een daar nog wat begroening aanbrengen.
Naast het leren om digitaal te gaan rijden, ben ik ook aan wat andere dingen begonnen, scenery.
Om te voorkomen dat ik op mijn maan moet gaan experimentern leek het mij verstandig eerst eens een proef stukje te maken. In dit geval een bergwand.
De gebruikte ingredienten:
- XPS stroken als basis voor de vorm
- Gips
- coctail prikkers
- Acryl verf in de kleuren zwart, bruin en sienna
- water
Als basis heb ik een aantal stroken gesneden van een XPS plaat, 2 cm dik. De onderste stroken wat breder en naar boven toe iets smaller.
de stroken op elkaar gelegd en coctail prikkers gebruikt om deze vast te zetten.
Vervolgens gips aangemaakt en met een plamuurmes dik en "slordig" aangebracht. helaas heb ik snelgips gebruikt en dat was niet zo handig. Toen ik bezig was begon dit wel heel erg snel hard te worden en ik had ook een iets te grote hoeveelheid aangemaakt om in 1 keer te kunnen verwerken. Van de al reeds hard wordende gips heb ik nog een paar brokken gebruikt en die in de bergwand gedrukt.
Het heeft een dag of wat geduurd voordat het gips volledig droog en hard was.
Na het drogen met verschillende gereedschappen getracht er wat groeven in aan te brengen, maar dat is niet zo goed gelukt. Nog een tip gekregen om een staalborstel te gebruiken, maar ook dat gaf niet veel effect.
De "berg" stond er al even alleen in het gips en vanovond te stoute schoenen aangetrokken en met verf aan de slag gegaan.
Alereerst de verf klaar gemaakt, een klein beetje verf in een bakje en veel water er bij. Goed doorroeren (met een plastic roerstaafje dat je ook voor de koffie gebruikt).
Vervolgens lukraak wat sienna aangebracht met een kwast, vervolgens wat bruin en tenslotte de zwarte verf. En met de zwarte verf zoveel mogelijk alle hoekjes en gaatjes geprobeerd te verven. Nu ik de foto's zie, zie ik dat ik hier en daar nog wat overgeslagen heb. Volgende stap is hier een daar nog wat begroening aanbrengen.
Met vriendelijke groet,
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
Guus
Re: Bergen maken, eerste poging
Heel verstandig om eerst een proefstukje te doen, dat doe ik zelf meestal ook. Dat is ook het leuke van een diorama, kun je weer eens wat uitproberen.
Het resultaat vind ik geslaagd, lekker ruig. Wat groen er op en je hebt een leuk stukje natuur.
Het resultaat vind ik geslaagd, lekker ruig. Wat groen er op en je hebt een leuk stukje natuur.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Ik heb ooit gelezen dat het net andersom moet...je kan de hele berg donker schilderen en dan lichter en lichter op de uitstekende delenDe "berg" stond er al even alleen in het gips en vanovond te stoute schoenen aangetrokken en met verf aan de slag gegaan.
Vervolgens lukraak wat sienna aangebracht met een kwast, vervolgens wat bruin en tenslotte de zwarte verf. En met de zwarte verf zoveel mogelijk alle hoekjes en gaatjes geprobeerd te verven.
Advies was toen te starten met donker bruin/grijs over het geheel en dan langzaam lichter tot lichtgrijs op de uitstekende topjes...
Die eerste laag zou je zelfs kunnen spuiten, dan zit het in alle spleetjes.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
Onderwerp starter - Berichten: 62
Heren,
Hartelijk dank voor jullie reactie (en compimenten). Ik vind het prettig feedback te krijgen.
Ik heb hier wel een paar dingen van geleerd:
- snelgips droogt te snel en wordt te hard, het is daarna moeilijk te bewerken.
- niet te veel gips tegelijk aanmaken en niet te grote stukken in 1x willen doen
- boetseer spatels kopen en gebruiken om tijdens het gipsen ook een beetje te modelleren. Sommige randen zijn nu te scherp en te ruw.
Ik heb ook een deel gedaan met Heki graniet verf en Heki "Lasurfarbe". ook hier wordt de lichtste kleur als eerste aangebracht. Het gips wordt eerst beschilderd met de graniet verf.
Vervolgens gaat er een laagje lasur overheed dat direct weer wordt weggehaald met een spons en water zodat de lasur alleen achterblijft in de spleten en gaten.
Over het resultaat ben ik wat minder tevreden, ik heb denk ik de lasur onvoldoende verwijderd en de berg is niet meer granietkleurig, maar meer bruin. deze wil ik opnieuw doen.
Verder ben ik ook nog bezig geweest om met witte verf wat erosie te simuleren, helaas is dat niet overal even goed uit gepakt, maar wel een leermomentje.
@Theo
beginnen met de donkere kleur en dan naar licht had ik ook ergens gelezen. toen ik er gisteravond aan ging beginnen, ging ik toch even twijfelen.
Ik heb toen een filmpje van Woodland Scenics opgezocht en gekeken hoe het daar gedaan werd. Daar werd juist begonnen met oker, dan bruin en als laatste zwart.
Ik vond het resultaat er zo goed uit zien dat ik besloten heb eerst die methode uit te proberen. Toen ik bezig was ontdekte ik hoe makkelijk en snel het gaat.
omdat de kamer, waar de uitendelijke baan moet komen, momenteel nog niet beschikbaar is, doe ik dit in de keuken en daar is het licht niet optimaal. Hierdoor heb ik hier en daar een spleetje over het hoofd gezien.
Ik heb een gewone platte schilderskwast gebruikt. Met een kleinere kwast nog even de witte plekjes onder handen nemen en klaar.
Hartelijk dank voor jullie reactie (en compimenten). Ik vind het prettig feedback te krijgen.
Ik heb hier wel een paar dingen van geleerd:
- snelgips droogt te snel en wordt te hard, het is daarna moeilijk te bewerken.
- niet te veel gips tegelijk aanmaken en niet te grote stukken in 1x willen doen
- boetseer spatels kopen en gebruiken om tijdens het gipsen ook een beetje te modelleren. Sommige randen zijn nu te scherp en te ruw.
Ik heb ook een deel gedaan met Heki graniet verf en Heki "Lasurfarbe". ook hier wordt de lichtste kleur als eerste aangebracht. Het gips wordt eerst beschilderd met de graniet verf.
Vervolgens gaat er een laagje lasur overheed dat direct weer wordt weggehaald met een spons en water zodat de lasur alleen achterblijft in de spleten en gaten.
Over het resultaat ben ik wat minder tevreden, ik heb denk ik de lasur onvoldoende verwijderd en de berg is niet meer granietkleurig, maar meer bruin. deze wil ik opnieuw doen.
Verder ben ik ook nog bezig geweest om met witte verf wat erosie te simuleren, helaas is dat niet overal even goed uit gepakt, maar wel een leermomentje.
@Theo
beginnen met de donkere kleur en dan naar licht had ik ook ergens gelezen. toen ik er gisteravond aan ging beginnen, ging ik toch even twijfelen.
Ik heb toen een filmpje van Woodland Scenics opgezocht en gekeken hoe het daar gedaan werd. Daar werd juist begonnen met oker, dan bruin en als laatste zwart.
Ik vond het resultaat er zo goed uit zien dat ik besloten heb eerst die methode uit te proberen. Toen ik bezig was ontdekte ik hoe makkelijk en snel het gaat.
omdat de kamer, waar de uitendelijke baan moet komen, momenteel nog niet beschikbaar is, doe ik dit in de keuken en daar is het licht niet optimaal. Hierdoor heb ik hier en daar een spleetje over het hoofd gezien.
Ik heb een gewone platte schilderskwast gebruikt. Met een kleinere kwast nog even de witte plekjes onder handen nemen en klaar.
Met vriendelijke groet,
Guus
Guus
Mijn favoriete methode:
- basiskleur (grijs), deze moet alles dekken, dus geen witte plekjes meer (wat toch vaak snel gebeurt)
- kleur accenten aanbrengen (niet te dik/dekkend)
- zwarte wash, afdeppen met spons
- de uitstekende delen met wit dry-brushen
Belangrijk is het geheel goed te laten drogen tussen de stappen.
- basiskleur (grijs), deze moet alles dekken, dus geen witte plekjes meer (wat toch vaak snel gebeurt)
- kleur accenten aanbrengen (niet te dik/dekkend)
- zwarte wash, afdeppen met spons
- de uitstekende delen met wit dry-brushen
Belangrijk is het geheel goed te laten drogen tussen de stappen.
Groeten,
Maarten
Maarten
Op Youtube staan filmpjes van Gerd the builder (hoofd modelbouw bij Miniatur Wunderland) die uitlegt hoe je mooie rotsen bouwt en schildert.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hi Guus,
Ik heb net een stukje bergen bouwen verven beschreven op het forum.
Wellicht is het schilderwerk interessant voor je, succes met bouwen:
viewtopic.php?f=14&t=8705&start=110
Erwin.
Ik heb net een stukje bergen bouwen verven beschreven op het forum.
Wellicht is het schilderwerk interessant voor je, succes met bouwen:
viewtopic.php?f=14&t=8705&start=110
Erwin.
Ik vind je bergen eigenlijk heel goed gelukt, juist met name door de kleur!
J.
J.
Vind ik ook Guus. Ik gebruik de methode die Maarten beschrijft, maar dit toont dat je ook op deze manier heel fraaie kleurstelling krijgt
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer