Hulp bij het maken van een banenplan in Anyrail

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
MikaBalou

Hulp bij het maken van een banenplan in Anyrail

Bericht door MikaBalou »

Hallo,

Ik ben een herintreder op het gebied van spoor.
Vroeger, in mijn jeugd, had ik een mooie baan van HO waar ik heel veel plezier van heb gehad.
Na mijn middelbare school en trouwen ben ik gestopt met mijn hobby, maar had ik nog wel mij HO materieel ergens op de zolder weggelegd.
Deze had ik op een gegeven moment verkocht maar eigenlijk altijd toch wel spijt van gehad dat ik dit gedaan had. Zeker, daar er oook oude spullen van mijn vader bij zat.
Moet je nagaan dat ik dit aan een, inmiddels oud familielid had weggegeven en die heeft het weer verkocht. Dubbel spijt dus :roll: .

Maar goed, je moet niet teveel in het verleden blijven hangen en nu ben ik weer zover om te starten met mijn hobby.
Vanwege de ruimte ben ik wel overgestapt op N en heb ik nu weer de ruimte om het ook daadwerkelijk weer op te pakken.
Ik heb op dit moment voornamelijk Fleischmann rails, wissels en diverse soorten locs van Fleischmann en mini trix.

Inmiddels ben ik er ook uit dat ik Anyrail wil gaan gebruiken voor het ontwerpen van de railplan en wil ik ook digitaal gaan rijden (moet wel nog alle locs etc. gaan ombouwen hiervoor).
Verder is het de bedoeling om tijdperk II t/m IV (dat is wat ik namelijk aan locs heb) er op te laten rijden.
Het moet een L vorm modelplan worden, met een spiraal om hoogte, maar ook om het langer onzichtbaar te kunnen laten rijden, in voorkomen.
Verder wil ik lange treinstellen eraan kunnen koppelen. Ik denk dat ik daar wel de ruimte voor heb.
Liefst wil ik een (aan de rechter, de korte kant) een berglandschap hebben en de lange zijde mag aan de achterkant, tegen de muur, wat hoger zijn en aan de voorkant is de bedoeling om een station te hebben.
In de bijlage heb ik een tekening gemaakt van de tafel zoals ik die bedacht heb in mijn ruimte.
Bijlagen
Maten banenplan
Maten banenplan
Railplan maten.JPG (22.01 KiB) 5896 keer bekeken

Wim

Re: Hulp bij het maken van een banenplan in Anyrail

Bericht door Wim »

Anyrail is een keuze.

Jammer Mikabalou :)

Adriaan

Bericht door Adriaan »

Uit welk land komen jouw locomotieven? Het kan leuk zijn om inspiratie te zoeken in de gebieden waar jouw materieel ook in het echt rijdt.
Verder denk ik dat je station een flink deel van de layout gaat bepalen.

Wat voor station wil je maken? Een halteplaats neemt de minste ruimte in, een kopstation met flink wat sporen en een werkplaats is het andere uiterste. Je kan van te voren bedenken hoe lang je treinstellen moeten worden. Dan weet je ook ongeveer hoe lang je perrons moeten worden.
Wil je alleen personen treinen laten rijden of ook goederentreinen? Goederentreinen stoppen natuurlijk niet op de stations. Misschien wil je dan dat die treinen naar een industriegebied rijden?

Voor je begint met de detailtekeningen is het vaak handig om te bedenken wat je wilt laten zien. Vaak is het ook mooier om minder elementen te gebruiken, maar die wel beter uit te werken. Het risico bestaat dat je te veel in de baan wilt verwerken, en dat daardoor het geheel heel erg druk wordt en de sfeer verloren gaat.

De korte kant is 134 cm diep. Daar moet je rekening houden met het ontsporen van treinen: hoe ga je daar bij komen? Mogelijk moet je voor de bereikbaarheid mangaten maken.

Adriaan

Bericht door Adriaan »

Grapje, kon het niet laten.

shoven

Bericht door shoven »

Welkom op het forum.

Een mooi voornemen. Ik zie wel een dingetje met de bereikbaarheid. 134cm is echt veel te diep. Daar kom je nooit bij. De afstand tot de hoek rechtsboven in je plaatje is tussen de 161 en 167cm, dat gaat hem niet worden bij een calamiteit.
Ik zou je aanraden je baan minder diep te maken, maximaal een cm of 80 aan alle zijden. Alternatief is een mangat, maar dat is een hoop gepruts en wordt vaak niet mooi.
Of kun je de tafel op wieltjes zetten? Dan is het probleem minder groot.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Wim H

Bericht door Wim H »

Hallo,
Je hebt een mooie ruimte ter beschikking, maar ik ben het met de anderen eens dat de diepte veel te groot is ivm bereikbaarheid. Maar waarom perse een L vorm? Ik weet niet hoe de kamer er uit ziet waarin de modelbaan komt, maar misschien kun je er een U vorm van maken of een C vorm. Eventueel zelfs een M vorm. Hiermee heb je meerdere tongen ter beschikking die allemaal goed bereikbaar zijn en waarop je veel verschillende elementen kwijt kunt zonder dat het er overladen uit ziet.
Adriaan schreef:?...Wil je alleen personen treinen laten rijden of ook goederentreinen? Goederentreinen stoppen natuurlijk niet op de stations. Misschien wil je dan dat die treinen naar een industriegebied rijden?....
Adriaan, waarom zouden goederentreinen niet op stations stoppen? Op een station aan een enkelsporige lijn is het heel normaal dat een goederentrein staat te wachten (ook naast een perron) om te kunnen kruisen met een andere trein.
Verder heb je niet perse een industriegebied nodig om een goederentrein een bestemming te geven. Zeker in tijdperk 2-4 was het heel normaal dat een buurtgoederentrein op een klein station stopte om daar enkele wagens naar de plaatselijke goederenloods of losweg te rangeren.

Groet, Wim

Adriaan

Bericht door Adriaan »

Mijn antwoord had ik gekopieerd van een ander forum.
De vragensteller had daar dezelfde vraag gesteld als hier.
Vandaar: grapje.

Plaats reactie