Back on topic!
Pfoeh wat was mijn draadje ver weggezakt! Al die actieve bouwers met hun geweldig mooie uploads hebben ervoor gezorgd dat de afgelopen weken er weinig is gebeurd aan de module. Daarnaast heb ik heel veel diensten moeten werken en is na een vervelende financiële kwestie (die inmiddels opgelost is) al het spaargeld voor de trein verdampt...
De plannen voor de kast en uitbreiding van de baan (Helixxen / schaduwstation) staan nu wederom op de lange baan daardoor.
Wat heb ik dan gedaan vragen jullie je wellicht af?!
Nou... Heel veel tijd in de bovenleidingsportalen gestoken, rijdraden gefabriceerd en geverfd en wat kleine scenery dingen uitgeprobeerd.
Daarnaast me verder verdiept in het DINAMO systeem en dan met name in het MCC systeem (Auto's digitaal over de baan laten rijden). Het plan is om de bushalte bij het station daadwerkelijk aan te laten doen door een bus. Op shapeways staan mooie ombouwen van bussen die in de jaren '90 gereden hebben en met het DINAMO MCC systeem moeten die rijdend gemaakt kunnen worden. (ooit)
Als voorbereiding hierop, ben ik begonnen met de aanleg van het wegenplan. Hier moeten enkele concessies gedaan worden in de layout, omdat anders het busje zijn draai niet kan gaan maken. Het Anna-Frankplein wordt dus verkleind aangelegd zodat de bus daar kan omkeren.
Na proefstukjes te maken voor het wegdek ga ik het als volgt opbouwen:
De stoepen etc. worden gecreeerd door de weg uit roofmate 3mm te snijden (die blauwe platen). De stoepranden worden dan 3mm hoog, dat is in werkelijkheid 3 x 16 cm = Veel te veel, dus de weg wordt opgehoogd met kartonlagen. Daardoor wordt de stoeprand slechts 1mm hoog. Dat is iets hoger dan in werkelijkheid, maar het stoort me niet.
In de weg wordt een baan gefreesd voor de magneetband waarover de bus zijn weg gaat vinden. Ook worden er banen gefreesd voor de koperleidingen die aan weerszijden van de magneetband komen te liggen voor de signalen naar de decoder in de bus.
Bij Markenburg worden t.z.t. stoepen en bestratingspatronen besteld. Ik studeer nog op de weerbaarheid van het materiaal, er gaat immers een bus overheen rijden...
Voor de komende tijd staat de verdere afbouw van het stratenplan op de planning. Daarnaast ben ik bezig met het hoekje 'groen' tussen het stationsgebouw en de spoorovergang in de Julianastraat. Daar komt een of meerdere bomen en struiken. De grootste boom staat sinds vanavond te drogen en wordt in het weekend van blad voorzien...
Genoeg te doen dus!
nog enkele foto's:
Het stratenplan Stationsstraat - Stationsplein - Julianastraat. Geheel bekleed met de eerste laag karton, de roofmate stoepen etc. Ontbreekt nog de AHOB, hopelijk brengt de goedheiligman hier de materialen voor...
Proefstukje stoep + wegdek op juiste hoogte. Hierbij staat de auto nog een tikkeltje te laag...
De boom die naast het stationsgebouw moet komen staat geduldig te drogen...
Een ongeschilderde betonvoet van een van de bovenleidingsportalen. De voet is opgebouwd uit een schroef waarop het portaal is gesoldeerd. Eromheen zit DAS-klei vermengt met water. Daardoor liep deze v.a. de ronde kop van de schroef heel mooi rond naar beneden uit. 48u drogen en hier en daar bijwerken geeft bovenstaand resultaat...
Een geschilderd exemplaar. Het moet nog verder geweatherd worden en aangekleed. De onregelmatigheden vind ik wel mooi persoonlijk...
Het totaal beeld met geschilderde voeten en vastgesoldeerd bovenleidingsportaal...
Detailopnamen van bovenleidingsdraad...
Tot zover!