[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Ad_M

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Station Gilze-Rijen in eindfa

Bericht door Ad_M »

Hoontje schreef: Wél leuk nieuws te melden! Mijn ega vindt de treinbaan steeds leuker worden en helpt graag mee met adviezen etc.

Groetjes,
Hoontje
Alwin, je heb het mooiste gewonnen / gekregen wat je kan hebben in deze hobby :o 8-) :mrgreen: :mrgreen:
Dat is zeker super nieuws!

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Zolderspoor

Bericht door Zolderspoor »

Hoontje,

Gefeliciteerd met zo'n eega. Vergeet vooral niet van tijd tot tijd een bloemetje voor haar mee te nemen!

spoor65

Bericht door spoor65 »

Idd mooi, een egaa die de treintjes ook kan waarderen,
maar wat dat bloemetje betreft, welke zonet genoemd werd, dan wel ff aan het eind van de marktdag langs de bloemenkraam he,
anders gaat het zo ten koste van het modelbaan budget :lol:

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Dank heren, ook namens Vera. Ze vindt het bouwen erg leuk om te zien en te helpen. De treinen zelf vindt ze maar duur :| . Maar goed, alle begin is klein niet waar? :mrgreen:

Deze week kwam voetbaltrein met zijn collectie langs. Enerzijds om zijn investeringen te tonen, anderzijds om foto's te maken van de treinen rond station Gilze-Rijen. Ook konden we direct de bovenleiding testen. De rijdraden bleken helaas niet op de juiste hoogte te hangen. Vreemd, want ik heb de masten a.d.h.v. bouwtekeningen op internet gemaakt en met de NEM norm ernaast... Kom zeker 0,5 cm te kort.
Geen nood, andere voeten onder de masten en de masten hoger plaatsen, lost het probleem op.

Momenteel liggen de masten en rijdraden in een 'blue wonder' ontvet badje te weken zodat ze morgen kunnen drogen en opnieuw kunnen worden gespoten / geschilderd. Daarna worden ze voorzien van allerhande details en geplaatst op de bak. Hierover in de wekelijkse bouwupdate meer.

Rest mij nog enkele foto's te plaatsen die ik jullie niet wilde onthouden van Voetbaltrein's bezoek;

Groetjes,

Hoontje

Afbeelding

Containertrein van voetbaltrein achter mijn 1600 op weg naar ...

Afbeelding

nog een Containertrein, ditmaal in triple tractie (Raillion van mij, gele 6500'tjes van voetbaltrein)

Afbeelding

De intercity Den Haag CS - Venlo obv V'irm raast voorbij, terwijl een Koploper 3-tje in kleuren van de nationale luchtvaartmaatschappij als stoptrein ri. Breda staat te wachten aan het perron van Gilze-Rijen...

Afbeelding

Drukte op het station met een beetje een onwerkelijk beeld van een koploper op het wachtspoor ri. Oosterhout 5 Eiken...

Voetbaltrein

Bericht door Voetbaltrein »

Was de moeite waard =)

Gelukkig dat je nu al achter een paar kleine technische probleempjes kwam ;)

Voorlopig blijft het bij ideetjes broeden. Het echte werk komt straks vanzelf... =)

Ad_M

Bericht door Ad_M »

En meteen een mooie / unieke avatar 8-)

Mvg,
Ad

Voetbaltrein

Haha, ja deze past heel wat beter! :lol:

Voorlopig blijft het bij ideetjes broeden. Het echte werk komt straks vanzelf... =)

Traibergen

Bericht door Traibergen »

Leuke avatar Voetbaltrein!

Paul B

Bericht door Paul B »

Voetbaltrein, ik neem aan dat je ook nog een 'normale' naam hebt? Dit klinkt een beetje verwarrend. Voetbaltrein komt langs en ik zie een containersleep, ik begreep het in eerste instantie niet eens :shock:

Je ziet trouwens op die foto met de 3 treinen dat het perron een beetje overhelt naar rechts?

Voetbaltrein

Ik heb ook wel een andere naam Paul. In 't dagelijks leven luister ik meestal naar de naam Camiel.
Die gebruikersnaam slaat meer op een Desiro en Taurus die ik heb ;) Alleen hadden we die niet op de foto gezet.
Dat perron ligt nog los, dus vandaar dat het waarschijnlijk nog ietwat overhelt.

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Back on topic! :D

Pfoeh wat was mijn draadje ver weggezakt! Al die actieve bouwers met hun geweldig mooie uploads hebben ervoor gezorgd dat de afgelopen weken er weinig is gebeurd aan de module. Daarnaast heb ik heel veel diensten moeten werken en is na een vervelende financiële kwestie (die inmiddels opgelost is) al het spaargeld voor de trein verdampt...
De plannen voor de kast en uitbreiding van de baan (Helixxen / schaduwstation) staan nu wederom op de lange baan daardoor. :?

Wat heb ik dan gedaan vragen jullie je wellicht af?!

Nou... Heel veel tijd in de bovenleidingsportalen gestoken, rijdraden gefabriceerd en geverfd en wat kleine scenery dingen uitgeprobeerd.

Daarnaast me verder verdiept in het DINAMO systeem en dan met name in het MCC systeem (Auto's digitaal over de baan laten rijden). Het plan is om de bushalte bij het station daadwerkelijk aan te laten doen door een bus. Op shapeways staan mooie ombouwen van bussen die in de jaren '90 gereden hebben en met het DINAMO MCC systeem moeten die rijdend gemaakt kunnen worden. (ooit)
Als voorbereiding hierop, ben ik begonnen met de aanleg van het wegenplan. Hier moeten enkele concessies gedaan worden in de layout, omdat anders het busje zijn draai niet kan gaan maken. Het Anna-Frankplein wordt dus verkleind aangelegd zodat de bus daar kan omkeren.

Na proefstukjes te maken voor het wegdek ga ik het als volgt opbouwen:
De stoepen etc. worden gecreeerd door de weg uit roofmate 3mm te snijden (die blauwe platen). De stoepranden worden dan 3mm hoog, dat is in werkelijkheid 3 x 16 cm = Veel te veel, dus de weg wordt opgehoogd met kartonlagen. Daardoor wordt de stoeprand slechts 1mm hoog. Dat is iets hoger dan in werkelijkheid, maar het stoort me niet.
In de weg wordt een baan gefreesd voor de magneetband waarover de bus zijn weg gaat vinden. Ook worden er banen gefreesd voor de koperleidingen die aan weerszijden van de magneetband komen te liggen voor de signalen naar de decoder in de bus.

Bij Markenburg worden t.z.t. stoepen en bestratingspatronen besteld. Ik studeer nog op de weerbaarheid van het materiaal, er gaat immers een bus overheen rijden...

Voor de komende tijd staat de verdere afbouw van het stratenplan op de planning. Daarnaast ben ik bezig met het hoekje 'groen' tussen het stationsgebouw en de spoorovergang in de Julianastraat. Daar komt een of meerdere bomen en struiken. De grootste boom staat sinds vanavond te drogen en wordt in het weekend van blad voorzien...

Genoeg te doen dus!

nog enkele foto's:

Afbeelding

Het stratenplan Stationsstraat - Stationsplein - Julianastraat. Geheel bekleed met de eerste laag karton, de roofmate stoepen etc. Ontbreekt nog de AHOB, hopelijk brengt de goedheiligman hier de materialen voor... :D

Afbeelding

Proefstukje stoep + wegdek op juiste hoogte. Hierbij staat de auto nog een tikkeltje te laag...

Afbeelding

De boom die naast het stationsgebouw moet komen staat geduldig te drogen...

Afbeelding

Een ongeschilderde betonvoet van een van de bovenleidingsportalen. De voet is opgebouwd uit een schroef waarop het portaal is gesoldeerd. Eromheen zit DAS-klei vermengt met water. Daardoor liep deze v.a. de ronde kop van de schroef heel mooi rond naar beneden uit. 48u drogen en hier en daar bijwerken geeft bovenstaand resultaat...

Afbeelding

Een geschilderd exemplaar. Het moet nog verder geweatherd worden en aangekleed. De onregelmatigheden vind ik wel mooi persoonlijk...

Afbeelding

Het totaal beeld met geschilderde voeten en vastgesoldeerd bovenleidingsportaal...

Afbeelding

Afbeelding

Detailopnamen van bovenleidingsdraad...

Tot zover!

mikey

Bericht door mikey »

Het is weer een mooie update. Ik ben benieuwd hoe je boom gaat worden.

Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Weer lekker aan de klus geweest zie ik. ;)

Wat betreft de straat/stoep vind ik dat je het wel wat ingewikkeld maakt. Waarom niet gewoon alles met 3mm schuim doen en daar bovenop de stoep verhogen? Dan is het allemaal niet zo passen en meten. 8-)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

BenQ

Bericht door BenQ »

De oplossing met 3 mm schuim van de Gamma is voor een gedeelte die normaal niet in het zicht is een hele mooie, het is ook goed te schilderen in de juiste kleur.
Probleem wat ik zelf tegenkom en wat ik ook zie bij Hoontje dat het snel beschadigd en een soldeerbout is helemaal uit den boze.
De Helix die in Zutphen te zien was en 18 jan in Houten:
Afbeelding

De baan is met 3 mm blauw schuim bekleed en daarna geschilderd in een kleur die lijkt op de kleur van Fl.m.Piccolo rails.
De draadeinden zijn M6
Je ziet wat indrukken.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Paul B

Bericht door Paul B »

Ziet er solide uit. R2 bochten binnen en buiten?

Als analoge rijder zonder blokken schrik ik altijd wel van de massa elektronica die je erbij gebouwd hebt..

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

maarten schreef:Weer lekker aan de klus geweest zie ik. ;)

Wat betreft de straat/stoep vind ik dat je het wel wat ingewikkeld maakt. Waarom niet gewoon alles met 3mm schuim doen en daar bovenop de stoep verhogen? Dan is het allemaal niet zo passen en meten. 8-)
Ingewikkeld? Nee joh :mrgreen:

'probleem' was dat het stationsgebouw en de rails al liggen. Toen ik vervolgens ging passen en meten kon ik niet alles meer bovenop de blauwe platen bouwen. En nu heb ik de komende maanden een goedkoop klusje te doen wat lang duurt en toch veel voldoening geeft. Voordeel is dat ik dan dus kan sparen én toch aan de baan werk!

Groetjes,

Hoontje

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Modulebak Station Gilze-Rijen

Bericht door Hoontje »

Jeej! Mijn boompje heeft vannacht z'n eerste twijgjes geschoten en vanavond zat er plots blad aan!!!

(excuus voor de slechte foto's maar de belichting in dit appartement is tijdens de donkere dagen erg bagger! :oops: )

groetjes,

Hoontje

Afbeelding

Twijgjes aan de boom...

Afbeelding

Eindresultaat... Uiteraard wordt het perkje eromheen nog helemaal aangekleed!

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

En als je dan eenmaal de smaak te pakken hebt, dan gaat het weer eens lekker! Beetje schilderen, beetje kliederen...
En warempel, de vrouw krijgt de smaak ook te pakken. Ze probeert eens wat met koperdraad en tadááááá zie foto 1, een mooie basis voor een mini boompje...

Afbeelding

Dit boompje wordt er 1 van 4 om voor het stationsgebouw te prijken... Helemaal Vera's werk! Vindt het erg goed gelukt voor een 1e poging!

Afbeelding

Terwijl zij met boompjes in de weer was, heb ik enkele bankjes gemaakt voor het perkje naast het stationsgebouw.

Afbeelding

Het perkje is met een flinke mix van groenzooi wild begroend en de boom geplaatst. Ook heb ik een soort van bosje met bloemetjes gemaakt en ligt aan de spoorzijde een heuse, dichtbegroeide heg. Gemaakt a.d.h.v. tips van N-project.org

Al bij al een lekker avondje knutselen...

Groetjes,

Hoontje

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

lekker bezig.

kleine tip. als je naar de bouw van een boom kijk dan zitten de kale plekken altijd aan de onderkant. als je dus de gaten aan de bovenkant nog iets opvul dan is het net echt .

M.

ps top zo'n meebouwende vriendin, ,het licht bij jullie is dus niet bagger maar gedimmed als een soort van foreplay :lol: :lol:

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

walter

Bericht door walter »

Mooie boom. Ik vind die knotwilg van Vera ook niet verkeerd. Ben benieuwd hoe hij eruit ziet met groenspul.

Krab

Bericht door Krab »

Hoi Hoontje vind die kleine knotwilg wel wat hebben ;)

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Krab schreef:Hoi Hoontje vind die kleine knotwilg wel wat hebben ;)

mvg Sjaak

heb je mijn meiske al in het echt gezien dan?! :lol:
Maar goed, dank namens Vera voor het compliment... De 2e is inmiddels ook zover... Ze gaat stug door!

groet,

Hoontje

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Pas maar op Alwin...
Voor je het weet neemt ze je modules over :twisted:

Tof zo!

Mvg,
Ad

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Ad_M schreef:Pas maar op Alwin...
Voor je het weet neemt ze je modules over :twisted:

Tof zo!

Mvg,
Ad
ze heeft tot nog toe een geweldig plannings-inzicht. We zijn nog altijd de kast aan het ontwerpen. ze vindt het hele project steeds boeiender en wilt eigenlijk proberen dat we de 5 modulebakken zoals het baanplan van de Karolusstraat tot het station Gilze-Rijen kunnen ontwikkelen.
het kastontwerp zoals het nu is, kan 5 modulebakken herbergen... De eerste offertes voor hout zijn aangevraagd, als de kosten enigzins binnen de perken blijven, dan kan ik aan de kast beginnen. Raam het geheel nu op ongeveer 700,- euro. Dat heb ik nu simpelweg niet.
Het plan is er zeker om in 2014 de baan weer te tonen in Lochem, maar dan voorzien van rijdende treinen en minimaal 2 modulebakken / helixxen. Dat vraagt echter een investering in software, hardware en groffe bouwmaterialen (hout + toebehoren) van ruim 1500,-. Dat is ruim 10 maanden op water en brood leven en sparen sparen sparen...
Het goedkopere plan is nu alvast te bouwen aan een modulebak tbv een klein schaduwstation, helix (2 stuks) en enkele schragen waar het geheel op gezet wordt. Dat vraagt incl. software / hardware / hout en andere groffe bouwmaterialen / rails een investering van ongeveer de helft...
Echter kan er dan maar 1 modulebak in Lochem getoond worden. Wél een ver opgebouwde qua scenery, maar toch hopen we jullie dan meer te kunnen tonen...

Kortom, we zijn er nog niet geheel aan uit zoals jullie lezen. Ik hou jullie op de hoogte en ondertussen knutselen we rustig verder samen aan de bak van het station Gilze-Rijen. Morgen weer bij Mark http://www.markenburg.nl wat bestratingspatronen en trotoirtegels afhalen. Dan gaat de bouw aan het Koolaspad, de Stationsstraat en de AHOB/spoorovergang verder... Een teaser foto vindt je hieronder, hij toont het Koolaspad thv de kruising met de Stationsstraat en de spoorovergang aldaar...

Groet,

Hoontje

kees gorter

Bericht door kees gorter »

Omdat ik ook bezig ben met modules en ze wil vervoeren, zou ik graag jou ontwerp van de vervoers-kasten willen zien.
Hoe wil je er meerdere modules in plaatsen.
Hoe zwaar wordt het en met welke afmetingen wordt de kast?

Kees Gorter

Plaats reactie