Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
DirkH

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door DirkH »

Verdorie op de verkeerde knop gedrukt, moest op voorbeeld drukken en druk op bevestig maar ja dus nu het vervolg

met styrodur platen ruw de vorm van het landschap gemaakt en met papier enkele mockups gemaakt, zoals je zit moeten de zijkanten van de module nog flink aangepast worden.

Afbeelding

De snijplotter terug uit de kast gehaald en dan beginnen experimenten met de mogelijkheden van het programma en de snijinstellingen. Ik heb eerst een huisje gemaakt van papier om te kijken of de afmetingen kloppen en hoe het zicht is.

Afbeelding

Voor de daken ga ik gebruik maken van redutex platen. Die moet ik nog wel bestellen of misschien als ik op Rail raak dat er een standje is waar ze te koop zijn.

De rechtse of uiterst linkse platen wil ik gaan gebruiken.

Afbeelding

En dan begonnen met de details uit te werken en te testen.
De winkelingang is nu klaar en ik heb eerst een testje gemaakt met papier om geen styreen platen kapot te snijden door tekenfouten.
De deur is opgebouwd uit 3 lagen en daarachter moet nu nog een stukje overhead sheet komen. Rond de deur is ook een kleine kader geplaatst, de positionering van de verschillende lagen is nog niet volledig ok, ik hoop dat het gemakkelijker gaat gaan als de stukjes uit styreen gesneden zijn met het papier krijg je nu gemakkelijk vervormingen, het is niet stevig genoeg.
Ik hoop ook dat ik met styreen nog een beetje zal kunnen schuiven vooraleer de lijm droog is. Met het papier lukt dat nu niet, het moet van de eerste maal juist zijn.

Afbeelding

Nog een ander testje voor de ramen

Afbeelding

laat de opmerkingen maar komen voordat ik styreen begin te snijden.

Ook heb ik een lading oude fleischmann piccolo rails kunnen verkopen en met de opbrengst heb ik dan een railbus aangeschaft die volgens mij wel bij het thema pas.

Van mikadotrain de X2200

Afbeelding

Afbeelding

De losse stukjes die ik nog moet monteren

Afbeelding

Bij levering is hij langs een zijde voorzien van een NEM koppeling en langs de andere zijde een dummy meer realistischer koppeling, je dan beide vervangen door de bijgeleverde onderdelen. Links op de foto de dummy koppeling, ik ga de rechtse ook vervangen door de dummy.

Afbeelding

Spijtig dat hij nogal veel lawaai maakt bij het rijden, na inrijden op de rollenbank was het al iets beter. Enige nadeel van analoog rijden, de verlichting gaat pas zichtbaar branden bij 6Vdc en dan rijd de railbus naar mijn mening al te snel voor mijn baan. Maar dat zijn zorgen voor later.

Mvgr. Dirk

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Een eerste test met evergreen plaat
Wat een gepruts om alles correct opeen gelijmd te krijgen. Hieronder het resultaat. Ik denk wel dat een andere lijm moet gaan gebruiken , die humbrol lijm laat niet toe om zulke dunne stukjes nog te verschuiven eens ze op elkaar liggen, resultaat een gebroken stijltje, het valt gelukkig niet op. Het resultaat is nog niet volledig goed omdat ik de raampjes niet meer verschoven kreeg, op sommige plaatsen zitten ze goed op andere dan weer niet.
Ik moet wel het snijbestand nog een beetje aanpassen, om de raampjes volledig tot in de hoeken uitgesneden te krijgen moet ik de lijnen ongeveer 0.05 mm langer maken en ik denk dat op sommige plaatsen de lijn te lang is , ofwel zit er een kleine speling op de snijplotter.
Ik heb wel een domme fout gemaakt door de achterste plaat die de panelen in de ramen voorstelt verkeerd in te strijken met lijm, door het hanteren is er nu een krasje ingekomen, niet dat je het ziet met het blote oog maar op de foto zie je alle foutjes.
Zal nog veel moeten oefenen voor het positioneren van de ramen , maar al bij al voor een eerste poging niet slecht.
Het is de eerste keer dat ik zoiets maak. Maar het zou vlotter moeten gaan aangezien ik een 15 tal huisjes zal moeten maken met gemiddeld een 6 a 8 ramen en nog wat deuren enz.. anders ben ik zo oud dat ik het niet meer zie tegen dat het af is. ;)

Afbeelding

En dan nu de stomste fout nog, blijkbaar las ik de ramen omdraai heb ik geen last van die te ver gesneden lijnen, ik had ze dus anders moeten monteren. Voor volgende projecten ga ik alles in spiegelbeeld tekenen indien ze niet omgedraaid kunnen worden.

Afbeelding

Mvgr. Dirk

brendo

Bericht door brendo »

Dirk,

Respect voor jou bouwkunsten!
En ach, met wat geduld kom je een heel eind......misschien is secondelijm een optie voor al dat kleine gefriemel?
Ben benieuwd naar het vervolg!

Succes!

Bren

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Gisteren tijd gehad om even langs te gaan bij hetspoor, direct nog wat strooimateriaal en wat ander materiaal meegebracht en het voornaamste de tamiya lijm.
Dus snel een raampje getekend en uitgesneden om het positioneren te testen.
Hier het resultaat, nu gaat het positioneren beter, ik kan gedurende een 20 tal seconden zonder probleem verschuiven dus nu zal het wel lukken met dat ander raam.

Het blijft altijd een verrassing die macro foto's, denk je nu is het perfect, fotootje en bekijken op de PC, euh toch niet perfect.
Maar voor mij voorlopig aanvaardbaar Uiteindelijk als ik dat raampje vanop 30 cm met het blote (wel met bril) oog bekijk vallen die kleine imperfecties niet op.

links de foto door de loep, rechts de gewone.
Afbeelding Afbeelding

Nu kunnen we beginnen met het huisje verder af te werken, enkel voor het aaneenzetten van de muren moet ik nog iets vinden om de plaatjes op een gemakkelijke manier af te schuinen onder een hoek van 45 graden.

Mvgr. Dirk

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Een testje van hoe klein ik kan gaan met de plotter om eventuele details te kunnen maken, het is nog wel uit papier dus de hoekjes en randjes zijn niet zo goed, ik kon ze niet volledig doorsnijden met de plotter omdat mijn snijmat een beetje versleten is en het papier niet zo goed meer op zijn plaats houd. Dus heb ik nog manueel de hoekjes moeten proberen los te snijden en met papier zo dun is dat bijna onmogelijk. De afmetingen van de houder en bordje samen , breedte 8mm en hoogte 10 mm.
Straks eens proberen met een stukje styreen van 0.25mm. Eigenlijk zou ik voor deze stukjes nog dunner styreen moeten vinden van bv 0.1 mm of 0.15 mm maar ik weet zelfs niet of dat bestaat. 0.25 mm is 4 cm en eigenlijk redelijk dik voor een bordje.
Volgende stap gaat dan zijn van een bordje te printen en dat erop plakken. Maar daarvoor moet ik eerst eens langs bij de zoon want mijn printer van 15 jaar oud kan die resolutie niet aan.

De witte vlekjes zijn reflecties van de loep, voor de foto heb ik het op het testhuisje bevestigd.

Afbeelding

Afbeelding

En hier het resultaat in styreen

Afbeelding

Mvgr. Dirk

Ad_M

Bericht door Ad_M »

DirkH schreef:met de plotter
Is dat die bekende hobby plotter van rond de 200 euri Dirk?

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Ja, silhouette portrait,
Het kan nog fijner, dit was een testje door een tekening door de bijgeleverde software te later traceren en dan gewoon op schaal gemaakt en laten snijden.
Als ik de tekening volledig zelf maak kan ik alles veel juister maken, bv de onderste bar is niet overal even dik, ook het bordje zelf is niet mooi recht, maar voor een testje was het goed genoeg.
Op deze manier kan je binnen 10 min beginnen te plotten maar zoals je ziet ideaal en perfect is het niet.

Mvgr. Dirk

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Eigen tekening gemaakt en dan uitgesneden uit transparant. Rechts het uithangbord van de tekening getraced, links zelf getekend.

Afbeelding

Ik heb het maar snel even een kleurtje gegeven voor de duidelijkheid.

Afbeelding

Nu ben ik overtuigd dat ik met de snijplotter de nodige stukken kan maken voor de huisjes, de productie kan nu beginnen.
Dus terug naar het tekenprogramma met de nodige notities waar allemaal rekening mee gehouden moet worden bij het uittekeken.

Mvgr. Dirk

evo

Bericht door evo »

Je bent goed bezig Dirk! Zowel het styreen gebeuren als het thema van de baan. Ik volg dit met veel belangstelling.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Lang geleden dat ik nog eens iets aan de baan heb kunnen doen, deze namiddag enkele uren vrij en een beetje details bijgewerkt.
De parking wat aangekleed, enkele bankjes, een vuilbakje, infobord van de ruine en de railing aan de trap bijgeplaatst. Verder nog wat extra groen een boompjes aangebracht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvgr. Dirk

Chris83

Bericht door Chris83 »

dacht even dat daar een DeLorean stond. Ook leuk om van dat grijze wagentje zoiets te maken.
Ziet er goed uit zo.

Wel vreemd dat je tekening toch anders er uit komt. Heeft dat iets met uitzetten naar links en krimpen naar boven te maken? Of aan het materiaal?

Groeten Chris

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Geen DeLorean maar een Mercedes coupe,.
Chris dit is een detail van de eerste module en niet van de tweede module die het dorpje bevat.
Ik ben even aan het verder afwerken op de eerste module het dorpje is voor later.

Mvgr. Dirk

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

De laatste dagen bezig geweest met het testen van een overweg. Eindelijk een redelijk werkende testversie gemaakt.
Alles is nog los dus de bewegingen zijn nog niet helemaal goed maar het principe werkt. ik heb even dunne lakdraad gebruikt in afwachting van de visdraad of nylondraad voor de aandrijving, maar de oudste zoon heeft het vis gerief mee naar zijn huis dus nergens meer visdraad in huis te vinden.
Het asje is achteraan nog niet geborgd waardoor de boom niet helemaal correct beweegt.

In open stand :
Afbeelding

in gesloten stand :
Afbeelding

Slechte kwaliteit van film maar ik heb geen camera dus met een oude olympus C-350Z camera een filmpje gemaakt.
De beweging valt mee ik moet ongeveer 0.7 mm draad beweging hebben tussen de gesloten en open stand dus dat valt voor de servo ook weeral mee.
Filmpje
http://youtu.be/rM9w4Rums74

Mvgr. Dirk

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Die begroeiing en die hele scene daar zien er erg gaaf uit, zeg! Lekker zonnig, lekker realistisch!

J.

Afbeelding

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Het is weer even geleden dus hier nog eens een kleine update.
Ik heb een beetje groen aangebracht, de wegen verder bijgewerkt, de lijnen op de wegen aangebracht en wat verkeersborden aan het plaatsen geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu maar verder struikjes en bomen maken om de rest bij te werken, ondertussen tijdens het drogen van de stukjes werk ik verder aan de overweg.

Mvgr. Dirk

Raymond (UK)

Bericht door Raymond (UK) »

Mooi hoor. Zó veel detail 8-) 8-) 8-)

Ik blijf dit nog wel even volgen want die wordt heel mooi!

P.S. Die Mercedes Coupé lijkt eigelijk veel meer op een Nissan Skyline R30… :ugeek:

I like sitting in my hottub with a beer or two…...

stejaap

Bericht door stejaap »

mooi, ga zo door mat bouwen :!:

ik ga dit volgen ;) ;)

Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}

marco

Bericht door marco »

Schitterend landschap zeg ik ben jaloers !! :roll:

Groetjes marco

Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

stargazer

Bericht door stargazer »

ziet er goed uit

Wim

Bericht door Wim »

Mooi gedaan Dirk!

Ik zou, als ik kijk naar het overzicht van de "Stelvio" het omgekeerde gedaan hebben.
Ik bedoel: 2 a 3 sporen en 1 autoweg :lol:

Echt mooie details in de foto's TOP.

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Na veel experimenteren heb ik uiteindelijk in 3D een overweg laten printen.

Afbeelding

3 delen om de overweg werkend te krijgen, de slagboom zelf is in metaal om buigen te vermijden.
de kwaliteit van de foto's is niet alles maar het geeft wel een idee

Afbeelding

Afbeelding

En dan een filmpje van de werking, nog met de hand bediend, ik moet de servo houder nog maken, alles is nog met plakband gemonteerd aangezien ik het nog moet schilderen voor de definitieve montage

https://www.youtube.com/watch?v=Vg79_CdDNeQ

Mvgr. Dirk

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Mooi hoor! Niet voor mezelf maar misschien voor anderen: komt ie ook beschikbaar voor anderen?

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

maarten schreef:Mooi hoor! Niet voor mezelf maar misschien voor anderen: komt ie ook beschikbaar voor anderen?
Misschien komt die later nog ter beschikking voor anderen, er zitten nog enkele kleine ontwerp foutjes in waardoor er nog met de hand moet bijgewerkt worden. Ook het mechanisme is nog niet volledig zoals ik het wil, eerst moet er nog getest worden met een servo dat is nog altijd anders dan met de hand bedienen.

Mvgr. Dirk

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Al een stapje verder, alles gemonteerd en van een laagje verf voorzien. De schakelkast is nu ook voorzien van een betonnen vloertje.

De oogst van deze namiddag.

Afbeelding

Volgende stap, het deel onder de baan, servo aandrijving, besturing van de leds en afregelen.

Mvgr. Dirk

Onderwerp starter
DirkH

Re: Modelbaan Moustiers werkende overweg

Bericht door DirkH »

Oef, eindelijk begint het wat te vlotten.

met wat styreen een opstelling gemaakt om de servo beweging om te zetten in een rechte beweging :

Afbeelding

Afbeelding

en zo ziet de overweg eruit gemonteerd op een teststuk

Afbeelding

en dan nu het filmpje, http://youtu.be/l3pE2uMDnYA

er zit nog een kleine bibber in, maar dat licht aan de servo, misschien met een duurdere servo dat het nog beter kan.

Mvgr. Dirk