Saraan: een modelbaanverslag

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Idd maar je zou er ook nog een paar extra melders in kunnen leggen en d.m.v. verschillende treintypes te stoppen op a b of c......

Echter, het zal altijd in een vast patroon moeten lopen. De rangeerloc zit in een vaste route en kan niet zomaar veranderd worden. Wat wel mogelijk is om eerst trein 1 te doen en dan trein 2 en dit herhalen. 2 keer trein 1 gaat dan niet. Het zijn allemaal mogelijkheden maar met net zoveel nadelen. Dat is ook de reden dat bij mij voor de 2 containertreinen, elk een eigen rangeerloc heeft. Dit loopt dan ook over 2 verschillende sporen.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Ik zou graag uit dat vaste patroon willen stappen, in de trand van: er komt een trein aan op spoor 3, de lok ontkoppeld en rijdt weg naar depot. De eerste vrije rangeerlok wordt opgeroepen om de sleep op een vrij rangeerspoor van de rangeerbundel te duwen.

Later, als het tijd is, wordt een rangeerlok opgeroepen om een bepaalde sleep uit de rangeerbundel te halen en de perronsporen op te trekken. De bijbehorende lok wordt uit het depot gereden, en koppeld aan met de wagons. De trein rijdt even later weg...

Denk je dat er een mogelijkheid zou bestaan om dit met koploper te realiseren? Of zit ik nu helemaal in dromenland?

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Ja dromenland ken ik :D :D :D , verkeer er ook heel vaak.....

Maar het is misschien mogelijk weet echter (nog) niet hoe. Heb op het ogenblik ook niet echt de tijd om het uit te vogelen alhoewel ik wel een aantal mogelijkheden zie maar hoe :roll: :roll: :roll: :?: weet ik niet.

In de opbouw van mn nw gedeelte zal ik misschien eens kijken of er wat mogelijkheden zijn. Op het bestaande gedeelte is het eigenlijk onmogelijk door de veelheid van verkeer wat het hele test gebeuren nogal vertraagd. Ennn als iets goed werkt ga ik dat niet zomaar veranderen.


Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Wim Ros

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Wim Ros »

Ik denk dat je de vaste route, voor meerdere treinen kunt laten gelden. Als er dan een trein binnenkomt zal de beweging starten, het kan ook op basis van rand voorwaarden, van als die daar is doe dat.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Dan is er nog hoop! :D

Het is in elk geval een van de uitdagingen die me boeien, en zal er zeker iets van bakken, al is het dat ik mijn eigen programma ervoor moet schrijven. :shock: Jammer dat mijn baan nog in zo'n embrionale toestand bevindt, dat het nog een poosje zal duren vooraleer ik me echt in deze problematiek kan storten.

Om terug te komen op de initiële vraag van het opduwen, denk ik dat ik alle rangeerloks toch ga voorzien van een magneet. Dat lijkt me het meest realistisch resultaat te kunnen geven, met behoud van vrijheid op het vlak van stamlengten. Maar ik sta open voor elk ander voorstel. Nu ik nog in volle opbouw zit, kan ik nog alle kanten uit. ;)

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door vantongeren »

Michiel,

Ik heb totaal geen ervaring met digitaal, maar heb je al nagedacht om het rangeerlokje te voorzien van een zendertje en dan in de rails een ontvanger te plaatsen. Dat aansluiten op een extra bezetmelder die dan alleen reageert op dat ene lokje en de andere treinen ongemoeid laat.

Succes


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Hallo Vantongeren,

dat is creatief gedacht. In feit ben ik zoiets van plan, maar in plaats van elektro-magnetisch, doe ik het magnetisch. Met een kleine zender (de magneet) wordt een kleine ontvanger tussen de rails (reedcontact) geactiveerd. Met het koploperprogramma kan ik dan precies vertellen welke locomotief er dan bij de ontkoppelaar aangekomen is. Althans, dat is een overweging die ik maak.

Bedankt voor je idee! ;)
groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

De bedrading van mijn baan wordt weer aangevat. Het 5de perronspoor wordt hier voor het eerst bereden door deze zwarte tenderlocomotief (type 93). Maar mijn bezetmelders zijn op. Dus nu weer een paar bezetmeldmodules in elkaar solderen, en ik kan weer verder bedraden...
Afbeelding


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Patrick-minitrix
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
Locatie: Zaanstad

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Patrick-minitrix »

Michiel.

Klopt het dat je de Saraan op Marktplaats heb staan :O
Het is zo'n mooie baan.

Patrick



Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Hoi Patrick,

dat heb je goed gezien. Mijn modelspoorbaan Saraan staat in de aanbieding voor overname. Indien iemand het wilt overnemen voor de 2de handswaarde van het materiaal, dan ben ik al gelukkig. Iemand die liever landschap en scenery bouwt dan sporen legt en draden trekt. Het is een (bijna) volldig functionele digitale baan.

Interesse? ;) :D
groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

De kogel is door de kerk! Mijn modelbaan "Saraan" is overgenomen. Ik moet nog enkele overeengekomen zaken aanpassen, en klaar. Saraan gaat de deur uit, richting NL! ;)


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door henry »

gefeliciteerd man,
en nu op reis naar brussel :o :o
groeyjes henry


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Jos »

Dat is een lach en een traan waard Michiel!
Maar leuk dat je nu met je nieuwe project kunt beginnen.

Groetjes,
Jos



FidOo
Berichten: 5816
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door FidOo »

Hey michiel,

gefeliciteerd met je verkoop! Vind het een schitterende baan! En heeft zeker tot veel ideeën geleid.
Heb ook menig maal je website bekeken om bepaalde dingen eens goed te bestuderen!

Ben benieuwd naar het nieuwe project!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door spoor65 »

Hey Michiel,

Top, al zullen we saraan wel gaan missen, het was toch een mooi en leerzaam project voor velen van ons.

heb je de site saraan er toevallig bij mee verkocht, zodat we hopelijk ook het vervolg van de nieuwe NL eigenaar mogen gaan volgen.

Suc7 met je nieuwe baan en dat we maar snel weer wat van jouw bouwsels mogen aanschouwen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

henry schreef:en nu op reis naar brussel :o :o
Inderdaad, terug in de tijd. Het wordt een echt avontuur, Brussel 1920...
Jos schreef:Dat is een lach en een traan waard Michiel!
Tja, en net nu alle treinen perfect rijden! Een beetje jammer, maar 't is natuulijk wel erg leuk voor de overnemer. En langs de andere kant, de volgende uitdaging laat me niet meer los...
FidOo schreef:Vind het een schitterende baan! En heeft zeker tot veel ideeën geleid.
Dankje, Fidoo, het modelbaanverslag van Saraan was er om iedereen, maar vooral beginners zoals ik te tonen dat het maken van een modelbaan gepaard gaat met vallen en opstaan. Maar dat men vooral niet bang moet zijn om te proberen, te experimenteren en af en toe te durven te knoeien. Zolang we maar plezier hebben met waar we mee bezig zijn.
Spoor65 schreef:heb je de site saraan er toevallig bij mee verkocht?
Nee, de overnemer is helemaal niet internet-minded. Ik zal de site laten bestaan zolang de provider me er duld. Ik hoop om af en toe eens updates te krijgen onder vorm van foto's om te zien hoe het wordt. Ik ben ook natuurlijk nieuwsgierig ;)

En over het vervolg? De aanpak zal helemaal anders worden. Mijn volgend project is zodanig groots, dat ik enkel in het klein kan beginnen... :D


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Fladder
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:47

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Fladder »

Brussel 1920 :shock:

Kan maar 1 ding zeggen: Wanneer komen de eerste ontwerpen online???? :mrgreen:


Jan-Willem

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door henry »

heb je nog foto's gemaakt voor dat hij weg is
we zien ze graag :cry: :cry:

groetjes henry



Fladder
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:47

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Fladder »

Henry, hij heeft meer dan dat gedaan. Hij heeft er een complete internet site voor gemaakt ;)

http://users.edpnet.be/Saraan/index.html


Jan-Willem

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Fladder schreef: Brussel 1920 :shock:
Kan maar 1 ding zeggen: Wanneer komen de eerste ontwerpen online???? :mrgreen:
De aanzet van het volgende project is al gegeven. Ik heb het algemene kader al geschets op mijn website: Brussel Noordstation anno 1920. Ik ben er nog volop mee bezig, en worstel nog met een paar technische hebbelijkheden van de website. Maar een zeer ruwe schets van het sporenplan is al beschikbaar!

LET OP! Veel leesvoer! Een gewaarschuwd man... (is een geschoten beer???)
Laatst gewijzigd door Saraan op 18 jan 2010 22:39, 2 keer totaal gewijzigd.


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door henry »

top ik heb het gezien
groetjes henry



Fladder
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:47

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Fladder »

Saraan schreef:
Fladder schreef: Brussel 1920 :shock:
Kan maar 1 ding zeggen: Wanneer komen de eerste ontwerpen online???? :mrgreen:
De aanzet van het volgende project is al gegeven. Ik heb het algemene kader al geschets op mijn website: Brussel Noordstation anno 1920. Ik ben er nog volop mee bezig, en worstel nog met een paar technische hebbelijkheden van de website. Maar een zeer ruwe schets van het sporenplan is al beschikbaar!

LET OP! Veel leesvoer! Een gewaarschuwd man... (is een geschoten beer???)
Ff me vergrootglas er bij pakken voor dat laatste stukje.... :P

Leesvoer levert mij weer inspiratie en informatie op. Dus dat is alleen maar goed!


Jan-Willem

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Ik ben dan maar begonnen met seintjes plaatsen... Duitse seintjes! Wie had dat ooit gedacht dat ik toch een Duitse baan zou gaan bouwen? :shock: (niets denigrerends bedoeld) ;)
Afbeelding


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Fladder
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:47

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Fladder »

Wanneer kunnen we de bouw van brussel op je site gaan volgen??


Jan-Willem

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Hoi Jan-Willem,

de site is er al! Aan de bouw van de baan zou ik gisteren al willen beginnen, maar jammer genoeg liggen er nog een paar obstakels in de weg. Voor eerst, de ruimte. Ik heb maar een bureautje van 2m40 op 2m40 ter beschikking, waar ook nog de administratie moet gebeuren. Zolang mijn baan Saraan er staat, zit ik vast. Saraan zal vermoedelijk rond de maand maart afgeleverd worden. Dan heb ik ruimte om aan 1 van de 5 segmenten te beginnen van Brussel-Noord. Maar vooraf moet ik nog een paar experimenten uitvoeren (ontdekken hoe Peco rails te leggen is in bochten ivm knikken ter hoogte van isolatielassen, wisselsturing met servo uitproberen, een nieuwe methode van geluidsisolerende ondergrond uitproberen,...)

Tevens zit ik met een aankomende verhuizing of verbouwing, niet alleen voor het gezin (5 opgroeiende kinderen vragen steeds meer privacy), maar ook in de hoop om die 5 segmenten van Brussel-Noord ergens te kunnen opstellen.

Maar de planning van de baan zelf moet ook nog verder uitgewerkt worden. Natuurlijk moet het sporenplan over de gehele lengte uitgetekend worden, maar ook de planning van de constructie van de onderbouw, bedrading, koppeling van de bakken, etc. Alles om zo weinig mogelijk verrassingen te hebben bij het koppelen van de segmenten.

Swat, het begin van de bouw voorzie ik na de zomer, maar dat is een schatting uit de zeeeer losse pols. Maar langs de andere kant, ook plannen vind ik een toffe periode. En gezien ik verwacht dat het een +20-jaren project wordt, wil ik er ook niet overhaast aan beginnen. Deze baan moet PERFECT worden.

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Plaats reactie