Saraan: een modelbaanverslag
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Michiel,
Idd maar je zou er ook nog een paar extra melders in kunnen leggen en d.m.v. verschillende treintypes te stoppen op a b of c......
Echter, het zal altijd in een vast patroon moeten lopen. De rangeerloc zit in een vaste route en kan niet zomaar veranderd worden. Wat wel mogelijk is om eerst trein 1 te doen en dan trein 2 en dit herhalen. 2 keer trein 1 gaat dan niet. Het zijn allemaal mogelijkheden maar met net zoveel nadelen. Dat is ook de reden dat bij mij voor de 2 containertreinen, elk een eigen rangeerloc heeft. Dit loopt dan ook over 2 verschillende sporen.
Grtzz Rob
Idd maar je zou er ook nog een paar extra melders in kunnen leggen en d.m.v. verschillende treintypes te stoppen op a b of c......
Echter, het zal altijd in een vast patroon moeten lopen. De rangeerloc zit in een vaste route en kan niet zomaar veranderd worden. Wat wel mogelijk is om eerst trein 1 te doen en dan trein 2 en dit herhalen. 2 keer trein 1 gaat dan niet. Het zijn allemaal mogelijkheden maar met net zoveel nadelen. Dat is ook de reden dat bij mij voor de 2 containertreinen, elk een eigen rangeerloc heeft. Dit loopt dan ook over 2 verschillende sporen.
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Ik zou graag uit dat vaste patroon willen stappen, in de trand van: er komt een trein aan op spoor 3, de lok ontkoppeld en rijdt weg naar depot. De eerste vrije rangeerlok wordt opgeroepen om de sleep op een vrij rangeerspoor van de rangeerbundel te duwen.
Later, als het tijd is, wordt een rangeerlok opgeroepen om een bepaalde sleep uit de rangeerbundel te halen en de perronsporen op te trekken. De bijbehorende lok wordt uit het depot gereden, en koppeld aan met de wagons. De trein rijdt even later weg...
Denk je dat er een mogelijkheid zou bestaan om dit met koploper te realiseren? Of zit ik nu helemaal in dromenland?
groetjes,
Later, als het tijd is, wordt een rangeerlok opgeroepen om een bepaalde sleep uit de rangeerbundel te halen en de perronsporen op te trekken. De bijbehorende lok wordt uit het depot gereden, en koppeld aan met de wagons. De trein rijdt even later weg...
Denk je dat er een mogelijkheid zou bestaan om dit met koploper te realiseren? Of zit ik nu helemaal in dromenland?
groetjes,
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Michiel,
Ja dromenland ken ik , verkeer er ook heel vaak.....
Maar het is misschien mogelijk weet echter (nog) niet hoe. Heb op het ogenblik ook niet echt de tijd om het uit te vogelen alhoewel ik wel een aantal mogelijkheden zie maar hoe weet ik niet.
In de opbouw van mn nw gedeelte zal ik misschien eens kijken of er wat mogelijkheden zijn. Op het bestaande gedeelte is het eigenlijk onmogelijk door de veelheid van verkeer wat het hele test gebeuren nogal vertraagd. Ennn als iets goed werkt ga ik dat niet zomaar veranderen.
Grtzz Rob
Ja dromenland ken ik , verkeer er ook heel vaak.....
Maar het is misschien mogelijk weet echter (nog) niet hoe. Heb op het ogenblik ook niet echt de tijd om het uit te vogelen alhoewel ik wel een aantal mogelijkheden zie maar hoe weet ik niet.
In de opbouw van mn nw gedeelte zal ik misschien eens kijken of er wat mogelijkheden zijn. Op het bestaande gedeelte is het eigenlijk onmogelijk door de veelheid van verkeer wat het hele test gebeuren nogal vertraagd. Ennn als iets goed werkt ga ik dat niet zomaar veranderen.
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Ik denk dat je de vaste route, voor meerdere treinen kunt laten gelden. Als er dan een trein binnenkomt zal de beweging starten, het kan ook op basis van rand voorwaarden, van als die daar is doe dat.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Dan is er nog hoop!
Het is in elk geval een van de uitdagingen die me boeien, en zal er zeker iets van bakken, al is het dat ik mijn eigen programma ervoor moet schrijven. Jammer dat mijn baan nog in zo'n embrionale toestand bevindt, dat het nog een poosje zal duren vooraleer ik me echt in deze problematiek kan storten.
Om terug te komen op de initiële vraag van het opduwen, denk ik dat ik alle rangeerloks toch ga voorzien van een magneet. Dat lijkt me het meest realistisch resultaat te kunnen geven, met behoud van vrijheid op het vlak van stamlengten. Maar ik sta open voor elk ander voorstel. Nu ik nog in volle opbouw zit, kan ik nog alle kanten uit.
groetjes,
Het is in elk geval een van de uitdagingen die me boeien, en zal er zeker iets van bakken, al is het dat ik mijn eigen programma ervoor moet schrijven. Jammer dat mijn baan nog in zo'n embrionale toestand bevindt, dat het nog een poosje zal duren vooraleer ik me echt in deze problematiek kan storten.
Om terug te komen op de initiële vraag van het opduwen, denk ik dat ik alle rangeerloks toch ga voorzien van een magneet. Dat lijkt me het meest realistisch resultaat te kunnen geven, met behoud van vrijheid op het vlak van stamlengten. Maar ik sta open voor elk ander voorstel. Nu ik nog in volle opbouw zit, kan ik nog alle kanten uit.
groetjes,
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Michiel,
Ik heb totaal geen ervaring met digitaal, maar heb je al nagedacht om het rangeerlokje te voorzien van een zendertje en dan in de rails een ontvanger te plaatsen. Dat aansluiten op een extra bezetmelder die dan alleen reageert op dat ene lokje en de andere treinen ongemoeid laat.
Succes
Ik heb totaal geen ervaring met digitaal, maar heb je al nagedacht om het rangeerlokje te voorzien van een zendertje en dan in de rails een ontvanger te plaatsen. Dat aansluiten op een extra bezetmelder die dan alleen reageert op dat ene lokje en de andere treinen ongemoeid laat.
Succes
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Hallo Vantongeren,
dat is creatief gedacht. In feit ben ik zoiets van plan, maar in plaats van elektro-magnetisch, doe ik het magnetisch. Met een kleine zender (de magneet) wordt een kleine ontvanger tussen de rails (reedcontact) geactiveerd. Met het koploperprogramma kan ik dan precies vertellen welke locomotief er dan bij de ontkoppelaar aangekomen is. Althans, dat is een overweging die ik maak.
Bedankt voor je idee!
groetjes,
dat is creatief gedacht. In feit ben ik zoiets van plan, maar in plaats van elektro-magnetisch, doe ik het magnetisch. Met een kleine zender (de magneet) wordt een kleine ontvanger tussen de rails (reedcontact) geactiveerd. Met het koploperprogramma kan ik dan precies vertellen welke locomotief er dan bij de ontkoppelaar aangekomen is. Althans, dat is een overweging die ik maak.
Bedankt voor je idee!
groetjes,
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Saraan: een modelbaanverslag
De bedrading van mijn baan wordt weer aangevat. Het 5de perronspoor wordt hier voor het eerst bereden door deze zwarte tenderlocomotief (type 93). Maar mijn bezetmelders zijn op. Dus nu weer een paar bezetmeldmodules in elkaar solderen, en ik kan weer verder bedraden...
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
- Locatie: Zaanstad
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Michiel.
Klopt het dat je de Saraan op Marktplaats heb staan :O
Het is zo'n mooie baan.
Patrick
Klopt het dat je de Saraan op Marktplaats heb staan :O
Het is zo'n mooie baan.
Patrick
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Hoi Patrick,
dat heb je goed gezien. Mijn modelspoorbaan Saraan staat in de aanbieding voor overname. Indien iemand het wilt overnemen voor de 2de handswaarde van het materiaal, dan ben ik al gelukkig. Iemand die liever landschap en scenery bouwt dan sporen legt en draden trekt. Het is een (bijna) volldig functionele digitale baan.
Interesse?
groetjes,
dat heb je goed gezien. Mijn modelspoorbaan Saraan staat in de aanbieding voor overname. Indien iemand het wilt overnemen voor de 2de handswaarde van het materiaal, dan ben ik al gelukkig. Iemand die liever landschap en scenery bouwt dan sporen legt en draden trekt. Het is een (bijna) volldig functionele digitale baan.
Interesse?
groetjes,
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Saraan: een modelbaanverslag
De kogel is door de kerk! Mijn modelbaan "Saraan" is overgenomen. Ik moet nog enkele overeengekomen zaken aanpassen, en klaar. Saraan gaat de deur uit, richting NL!
Re: Saraan: een modelbaanverslag
gefeliciteerd man,
en nu op reis naar brussel
groeyjes henry
en nu op reis naar brussel
groeyjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Hey michiel,
gefeliciteerd met je verkoop! Vind het een schitterende baan! En heeft zeker tot veel ideeën geleid.
Heb ook menig maal je website bekeken om bepaalde dingen eens goed te bestuderen!
Ben benieuwd naar het nieuwe project!
gefeliciteerd met je verkoop! Vind het een schitterende baan! En heeft zeker tot veel ideeën geleid.
Heb ook menig maal je website bekeken om bepaalde dingen eens goed te bestuderen!
Ben benieuwd naar het nieuwe project!
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Hey Michiel,
Top, al zullen we saraan wel gaan missen, het was toch een mooi en leerzaam project voor velen van ons.
heb je de site saraan er toevallig bij mee verkocht, zodat we hopelijk ook het vervolg van de nieuwe NL eigenaar mogen gaan volgen.
Suc7 met je nieuwe baan en dat we maar snel weer wat van jouw bouwsels mogen aanschouwen.
mvg
Freddy
Top, al zullen we saraan wel gaan missen, het was toch een mooi en leerzaam project voor velen van ons.
heb je de site saraan er toevallig bij mee verkocht, zodat we hopelijk ook het vervolg van de nieuwe NL eigenaar mogen gaan volgen.
Suc7 met je nieuwe baan en dat we maar snel weer wat van jouw bouwsels mogen aanschouwen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Inderdaad, terug in de tijd. Het wordt een echt avontuur, Brussel 1920...henry schreef:en nu op reis naar brussel
Tja, en net nu alle treinen perfect rijden! Een beetje jammer, maar 't is natuulijk wel erg leuk voor de overnemer. En langs de andere kant, de volgende uitdaging laat me niet meer los...Jos schreef:Dat is een lach en een traan waard Michiel!
Dankje, Fidoo, het modelbaanverslag van Saraan was er om iedereen, maar vooral beginners zoals ik te tonen dat het maken van een modelbaan gepaard gaat met vallen en opstaan. Maar dat men vooral niet bang moet zijn om te proberen, te experimenteren en af en toe te durven te knoeien. Zolang we maar plezier hebben met waar we mee bezig zijn.FidOo schreef:Vind het een schitterende baan! En heeft zeker tot veel ideeën geleid.
Nee, de overnemer is helemaal niet internet-minded. Ik zal de site laten bestaan zolang de provider me er duld. Ik hoop om af en toe eens updates te krijgen onder vorm van foto's om te zien hoe het wordt. Ik ben ook natuurlijk nieuwsgierigSpoor65 schreef:heb je de site saraan er toevallig bij mee verkocht?
En over het vervolg? De aanpak zal helemaal anders worden. Mijn volgend project is zodanig groots, dat ik enkel in het klein kan beginnen...
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Brussel 1920
Kan maar 1 ding zeggen: Wanneer komen de eerste ontwerpen online????
Kan maar 1 ding zeggen: Wanneer komen de eerste ontwerpen online????
Jan-Willem
Re: Saraan: een modelbaanverslag
heb je nog foto's gemaakt voor dat hij weg is
we zien ze graag
groetjes henry
we zien ze graag
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Henry, hij heeft meer dan dat gedaan. Hij heeft er een complete internet site voor gemaakt
http://users.edpnet.be/Saraan/index.html
http://users.edpnet.be/Saraan/index.html
Jan-Willem
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Saraan: een modelbaanverslag
De aanzet van het volgende project is al gegeven. Ik heb het algemene kader al geschets op mijn website: Brussel Noordstation anno 1920. Ik ben er nog volop mee bezig, en worstel nog met een paar technische hebbelijkheden van de website. Maar een zeer ruwe schets van het sporenplan is al beschikbaar!Fladder schreef: Brussel 1920
Kan maar 1 ding zeggen: Wanneer komen de eerste ontwerpen online????
LET OP! Veel leesvoer! Een gewaarschuwd man... (is een geschoten beer???)
Laatst gewijzigd door Saraan op 18 jan 2010 22:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Saraan: een modelbaanverslag
top ik heb het gezien
groetjes henry
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Ff me vergrootglas er bij pakken voor dat laatste stukje....Saraan schreef:De aanzet van het volgende project is al gegeven. Ik heb het algemene kader al geschets op mijn website: Brussel Noordstation anno 1920. Ik ben er nog volop mee bezig, en worstel nog met een paar technische hebbelijkheden van de website. Maar een zeer ruwe schets van het sporenplan is al beschikbaar!Fladder schreef: Brussel 1920
Kan maar 1 ding zeggen: Wanneer komen de eerste ontwerpen online????
LET OP! Veel leesvoer! Een gewaarschuwd man... (is een geschoten beer???)
Leesvoer levert mij weer inspiratie en informatie op. Dus dat is alleen maar goed!
Jan-Willem
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Ik ben dan maar begonnen met seintjes plaatsen... Duitse seintjes! Wie had dat ooit gedacht dat ik toch een Duitse baan zou gaan bouwen? (niets denigrerends bedoeld)
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Wanneer kunnen we de bouw van brussel op je site gaan volgen??
Jan-Willem
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Hoi Jan-Willem,
de site is er al! Aan de bouw van de baan zou ik gisteren al willen beginnen, maar jammer genoeg liggen er nog een paar obstakels in de weg. Voor eerst, de ruimte. Ik heb maar een bureautje van 2m40 op 2m40 ter beschikking, waar ook nog de administratie moet gebeuren. Zolang mijn baan Saraan er staat, zit ik vast. Saraan zal vermoedelijk rond de maand maart afgeleverd worden. Dan heb ik ruimte om aan 1 van de 5 segmenten te beginnen van Brussel-Noord. Maar vooraf moet ik nog een paar experimenten uitvoeren (ontdekken hoe Peco rails te leggen is in bochten ivm knikken ter hoogte van isolatielassen, wisselsturing met servo uitproberen, een nieuwe methode van geluidsisolerende ondergrond uitproberen,...)
Tevens zit ik met een aankomende verhuizing of verbouwing, niet alleen voor het gezin (5 opgroeiende kinderen vragen steeds meer privacy), maar ook in de hoop om die 5 segmenten van Brussel-Noord ergens te kunnen opstellen.
Maar de planning van de baan zelf moet ook nog verder uitgewerkt worden. Natuurlijk moet het sporenplan over de gehele lengte uitgetekend worden, maar ook de planning van de constructie van de onderbouw, bedrading, koppeling van de bakken, etc. Alles om zo weinig mogelijk verrassingen te hebben bij het koppelen van de segmenten.
Swat, het begin van de bouw voorzie ik na de zomer, maar dat is een schatting uit de zeeeer losse pols. Maar langs de andere kant, ook plannen vind ik een toffe periode. En gezien ik verwacht dat het een +20-jaren project wordt, wil ik er ook niet overhaast aan beginnen. Deze baan moet PERFECT worden.
groetjes,
de site is er al! Aan de bouw van de baan zou ik gisteren al willen beginnen, maar jammer genoeg liggen er nog een paar obstakels in de weg. Voor eerst, de ruimte. Ik heb maar een bureautje van 2m40 op 2m40 ter beschikking, waar ook nog de administratie moet gebeuren. Zolang mijn baan Saraan er staat, zit ik vast. Saraan zal vermoedelijk rond de maand maart afgeleverd worden. Dan heb ik ruimte om aan 1 van de 5 segmenten te beginnen van Brussel-Noord. Maar vooraf moet ik nog een paar experimenten uitvoeren (ontdekken hoe Peco rails te leggen is in bochten ivm knikken ter hoogte van isolatielassen, wisselsturing met servo uitproberen, een nieuwe methode van geluidsisolerende ondergrond uitproberen,...)
Tevens zit ik met een aankomende verhuizing of verbouwing, niet alleen voor het gezin (5 opgroeiende kinderen vragen steeds meer privacy), maar ook in de hoop om die 5 segmenten van Brussel-Noord ergens te kunnen opstellen.
Maar de planning van de baan zelf moet ook nog verder uitgewerkt worden. Natuurlijk moet het sporenplan over de gehele lengte uitgetekend worden, maar ook de planning van de constructie van de onderbouw, bedrading, koppeling van de bakken, etc. Alles om zo weinig mogelijk verrassingen te hebben bij het koppelen van de segmenten.
Swat, het begin van de bouw voorzie ik na de zomer, maar dat is een schatting uit de zeeeer losse pols. Maar langs de andere kant, ook plannen vind ik een toffe periode. En gezien ik verwacht dat het een +20-jaren project wordt, wil ik er ook niet overhaast aan beginnen. Deze baan moet PERFECT worden.
groetjes,