john zijn baan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
john66

john zijn baan

Bericht door john66 »

zo daar gaat die dan ik zal ook een draadje starten om mijn vorderingen te laten zien
even iets over mijn werkwijze
zoals met alles beslis ik pas als ik aan het bouwen ben dus er zit bij mij geen erg groot plan achter
ook gooi ik rustig alles door elkaar ik ben niet iemand die een bepaalt jaardeel of landschap ga bouwen maar ik bouw of doe wat me op dat moment het mooiste lijkt uit mijn eigen perspectief
o ja en het belangrijkste ....volgens mijn vrouw heb ik een gat in mijn hand dus meestal staat het huis al vol voor ik ergens aan begin (afgelopen weekend nog een faller car systeem gekocht gewoon omdat hij in de winkel stond en ik hem mooi vond :)
maar genoeg gekletst hier de tafel die ik in elkaar gezet heb

Afbeelding

zoals jullie zien bestaat hij uit een linkse tafel en een rechtse tafel
we beginnen met links hier komt mijn schaduwstadion/vitrine op
dit gaat bestaan uit 2 spiralen met een enkel spoor met een stijgende en een dalende spiraal met hiertussen mijn vitrine.
dit word nog een redelijke klus ook omdat alles toegankelijk moet blijven en ik best wel wat dingen in mijn hoofd heb
maar nu loop ik dus ook meteen tegen het eerste probleem aan en dat is het te gebruiken hout voor de spiraal
heb al het een en ander gezaagd uit 9mm plaat maar deze delen lijken wat krom te trekken dus mijn eerste vraag is wat gebruiken jullie hiervoor

goed de rest word vervolgd

groet john
Laatst gewijzigd door john66 op 10 aug 2015 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Maurits71

Re: john zijn baan

Bericht door Maurits71 »

Hi john

hier is alles gebouwd met 6mm mdf

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

BenQ

Bericht door BenQ »

Ik maak een heleboel met 9mm populieren triplex, trek niet krom.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
john66

Bericht door john66 »

en ik heb een vraag
ik ben zo ver dat ik mijn spiraal ga opbouwen
daar ik later mijn baan wil gaan aansturen met itrain (krijg in december hier een beginners cursus over in werkendam) wil ik alles goed voorbereiden
heb me wel ingelezen maar even voor de zekerheid
daar er op elke laag een wissel komt zou ik van elke laag een blok moeten maken als ik het goed begrepen heb
als je de spiraal in een lange lijn ziet waar komen mijn melders dan

m--------------------------v-----------------------------m-wissel--m-----------------v----------------------m-wissel-enz
klopt dit een beetje m=melder v=voeding
wil het meteen goed doen anders moet ik het later uit elkaar halen .
.alvast bedankt voor de reactie

gr john

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Helemaal goed, en ook het wissel krijgt zijn railvoeding van de voeding via een diodeschakeling bij gebruik van melders op basis van stroomdetectie.

Aansluitingen zoals iedere digitale baan die via de PC bestuurd wordt. Zeg maar een baan zoals er 13 in een dozijn zitten.

Groetjes

Onderwerp starter
john66

Bericht door john66 »

Willempie schreef:Helemaal goed, en ook het wissel krijgt zijn railvoeding van de voeding via een diodeschakeling bij gebruik van melders op basis van stroomdetectie.

Aansluitingen zoals iedere digitale baan die via de PC bestuurd wordt. Zeg maar een baan zoals er 13 in een dozijn zitten.

Groetjes
o dus je doet niet een draadje solderen naar een ringleiding of zo diode ??? :?
:?

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Jawel. Alleen tussen ringleiding en wissel komen enkele diodes. Dat komt omdat alle rails die via een bezetmelder verbonden is, een lagere spanning heeft dan er op je ringleiding staat (je melders verbruiken stroom ). Om dit verval overal te hebben, moeten ongedetecteerde stukken rails (dus wissels en alles wat niet door een bezetmelder aangestuurd wordt) voorzien worden van diodes.

Doe je dat niet dan krijgt een trein op een ongedetecteerd stuk een hoger vermogen aangeboden en zal dan dus plots versnellen.

Groetjes

Hoontje

Onderwerp starter
john66

Bericht door john66 »

ondertussen wel wat gedaan maar alles op het gemak :)

Afbeelding

Afbeelding

en de volgende laag kurk zit er ook op gelijmd(houtlijm)
Afbeelding

morgen weer verder

Plaats reactie