Ontwikkeling epoch II +
Ontwikkeling epoch II +
Goedendag,
Zal mij later nog even kort 'proper' voorstellen.
Met een kamer over kom je op het idee een hobbykamer in te richten met een baan.
Nu is het zo dat ik verschillende ideeën heb over het gebruik van de oppervlakte.
Een brede baan (waar ik dan rondom bij kan), een wat smallere L-baan of nog een stuk erbij aan de ander kant richting de U.
Zal ook mede bepalend gaan worden in relatie tot wel geen module etc.
Sfeer en thema staan nog niet vast, deze gaan wel boven nabootsing van bestaande situaties.
Hoe dan ook, gezien het tijdperk was ik aan het nadenken over wel of geen shop en trachten een beetje beeld van verschillende opties te krijgen.
Mede door het zoeken naar wat mensen maken en naar plannen kwam ik hier terecht.
Gister Scarm ontdekt en een spoedcursus vallen en opstaan om er (een beetje) wijs uit te worden.
Vandaag aan de slag gegaan met verschillende opties, in een hoek of ingepast in een rechthoekige baan, als tussenstuk of als sluitstuk.
Het visualiseren helpt in ieder geval veel om richting een totaal plaatje te denken ( niet eerder een plan uit aan het denken geweest zo strategisch dat het mogelijk 5 of 10 jaar een kompas zal zijn)
Had ook geen haast om mij aan te melden eigenlijk maar al het wikken en wegen maakt het misschien ook wel leuk.
Belangrijker nog wilde ik deze delen omdat anderen er wellicht inspiratie uit kunnen halen, zelf gemerkt dat ik toch ook wel op zoek was naar allerlei plannetjes.
Hier volgt een schets van één van deze mogelijkheden.
Wat het ook gaat worden, een 'abstracte' representatie van iets dat functioneel zou kunnen zijn is meer het doel en niet de herkomst als thema. Terugbrengen en wijzigingen waren dan ook eerst om richting een wat meer reel bouwbaar geheel te gaan en ben al bezig met meerdere versies om ruimte anders te benutten.
Tegelijk geheel ander soort shops aan het knutselen en indien het zinvol gevonden wordt zal ik deze ook nog plaatsen.
Hoop in ieder geval dat ik op redelijk termijn tot een degelijk basisplan kom.
Kun je ergens mee gaan beginnen nietwaar en eenmaal keuzes gemaakt maakt het ook handig als er een koopje op je pad komt waarvan je dan denkt dat kan ik wel of niet gebruiken.
Goed uitgedacht gaat wel voor.
Hier mijn eerste probeersel met bijgeleverde bron:
Zal mij later nog even kort 'proper' voorstellen.
Met een kamer over kom je op het idee een hobbykamer in te richten met een baan.
Nu is het zo dat ik verschillende ideeën heb over het gebruik van de oppervlakte.
Een brede baan (waar ik dan rondom bij kan), een wat smallere L-baan of nog een stuk erbij aan de ander kant richting de U.
Zal ook mede bepalend gaan worden in relatie tot wel geen module etc.
Sfeer en thema staan nog niet vast, deze gaan wel boven nabootsing van bestaande situaties.
Hoe dan ook, gezien het tijdperk was ik aan het nadenken over wel of geen shop en trachten een beetje beeld van verschillende opties te krijgen.
Mede door het zoeken naar wat mensen maken en naar plannen kwam ik hier terecht.
Gister Scarm ontdekt en een spoedcursus vallen en opstaan om er (een beetje) wijs uit te worden.
Vandaag aan de slag gegaan met verschillende opties, in een hoek of ingepast in een rechthoekige baan, als tussenstuk of als sluitstuk.
Het visualiseren helpt in ieder geval veel om richting een totaal plaatje te denken ( niet eerder een plan uit aan het denken geweest zo strategisch dat het mogelijk 5 of 10 jaar een kompas zal zijn)
Had ook geen haast om mij aan te melden eigenlijk maar al het wikken en wegen maakt het misschien ook wel leuk.
Belangrijker nog wilde ik deze delen omdat anderen er wellicht inspiratie uit kunnen halen, zelf gemerkt dat ik toch ook wel op zoek was naar allerlei plannetjes.
Hier volgt een schets van één van deze mogelijkheden.
Wat het ook gaat worden, een 'abstracte' representatie van iets dat functioneel zou kunnen zijn is meer het doel en niet de herkomst als thema. Terugbrengen en wijzigingen waren dan ook eerst om richting een wat meer reel bouwbaar geheel te gaan en ben al bezig met meerdere versies om ruimte anders te benutten.
Tegelijk geheel ander soort shops aan het knutselen en indien het zinvol gevonden wordt zal ik deze ook nog plaatsen.
Hoop in ieder geval dat ik op redelijk termijn tot een degelijk basisplan kom.
Kun je ergens mee gaan beginnen nietwaar en eenmaal keuzes gemaakt maakt het ook handig als er een koopje op je pad komt waarvan je dan denkt dat kan ik wel of niet gebruiken.
Goed uitgedacht gaat wel voor.
Hier mijn eerste probeersel met bijgeleverde bron:
Re: Ontwikkeling epoch II +
Dave,
Welkom op dit forum. Je baanplan ziet er leuk uit. Ik denk dat jouw aanpak verstandig is. Veel ontwerpjes proberen en even laten bezinken, voordat je daadwerkelijk gaat bouwen.
Het nabouwen van een werkelijk bestaand station met klein depot kan een mooie baan opleveren, maar in jouw ontwerp valt het me op dat je naast de sporen tussen de stationsporen en de draaischijf nauwelijks of geen ruimte hebt om een geloofwaardig kolenpark met voorzieningen voor water, zand, ontslakkken e.d. te maken. Ik adviseer je die sporen langer te maken. Dat zou kunnen door de draaischijf meer naar linksonder te verplaatsen, hoewel dat ten koste zal gaan van je wagonloods en bijbehorende sporen.
Dat is het probleem met zo realistisch mogelijk nabouwen van een bestaande situatie: je hebt vrijwel altijd te weinig ruimte.
Ben
Welkom op dit forum. Je baanplan ziet er leuk uit. Ik denk dat jouw aanpak verstandig is. Veel ontwerpjes proberen en even laten bezinken, voordat je daadwerkelijk gaat bouwen.
Het nabouwen van een werkelijk bestaand station met klein depot kan een mooie baan opleveren, maar in jouw ontwerp valt het me op dat je naast de sporen tussen de stationsporen en de draaischijf nauwelijks of geen ruimte hebt om een geloofwaardig kolenpark met voorzieningen voor water, zand, ontslakkken e.d. te maken. Ik adviseer je die sporen langer te maken. Dat zou kunnen door de draaischijf meer naar linksonder te verplaatsen, hoewel dat ten koste zal gaan van je wagonloods en bijbehorende sporen.
Dat is het probleem met zo realistisch mogelijk nabouwen van een bestaande situatie: je hebt vrijwel altijd te weinig ruimte.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Ontwikkeling epoch II +
@WIm Bedankt, zag dat je ook druk aan het denken bent en bent geweest.
@Bor Bedankt voor het meedenken!
Toevallig eerder vandaag een lijst met elementen tegengekomen die 'noodzakelijk' zijn in een depot. Dit is toch een belangrijke tip waar je niet na de bouw achter wilt komen. Buiten een stappen lijst van wat je ongeveer wil, de mogelijkheden van de kamer indeling en een stappen plan, heb je als nog geen idee waar te beginnen. Gewoon iets doen en beginnen is/was de gedachte. Eerste les was de ruimte zoals je aangeeft. Denk begin op schaal maar zonder de uitlopers kwam ik op een meter of 5x2 uit.Het kleiner maken met gebrek aan kennis is dus les 2....
Heb er ook nog uit kunnen halen dat het uitmaakt waar je hoofdbaan loopt. Had deze al zo aan de bovenkant geplaatst om beter voor een bocht uit te komen, er is vanzelfsprekend een reden dat het ligt zoals het licht in de originele tekening.
Ga terug naar de tekentafel waar ik nu dit fantasie een beschikbare ruimte aan het freubelen ben (reeds geleerdelessen trachten mee te nemen) Maar zal hoe dan ook dit plan naar gedane suggestie's gaan aanpassen.
Het plan zoals hier geplaatst is +/- 2 meter al.. (bij 55 spoor tot spoor) en hou je nog bij het korste spoor maar een cm of 80 over om iets op te stellen.
Tot nader order
Dave
@Bor Bedankt voor het meedenken!
Toevallig eerder vandaag een lijst met elementen tegengekomen die 'noodzakelijk' zijn in een depot. Dit is toch een belangrijke tip waar je niet na de bouw achter wilt komen. Buiten een stappen lijst van wat je ongeveer wil, de mogelijkheden van de kamer indeling en een stappen plan, heb je als nog geen idee waar te beginnen. Gewoon iets doen en beginnen is/was de gedachte. Eerste les was de ruimte zoals je aangeeft. Denk begin op schaal maar zonder de uitlopers kwam ik op een meter of 5x2 uit.Het kleiner maken met gebrek aan kennis is dus les 2....
Heb er ook nog uit kunnen halen dat het uitmaakt waar je hoofdbaan loopt. Had deze al zo aan de bovenkant geplaatst om beter voor een bocht uit te komen, er is vanzelfsprekend een reden dat het ligt zoals het licht in de originele tekening.
Ga terug naar de tekentafel waar ik nu dit fantasie een beschikbare ruimte aan het freubelen ben (reeds geleerdelessen trachten mee te nemen) Maar zal hoe dan ook dit plan naar gedane suggestie's gaan aanpassen.
Het plan zoals hier geplaatst is +/- 2 meter al.. (bij 55 spoor tot spoor) en hou je nog bij het korste spoor maar een cm of 80 over om iets op te stellen.
Tot nader order
Dave
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Ontwikkeling epoch II +
Hallo Dave,
Niet te snel gaan en alles rustig laten bezinken is altijd verstandig. Zeker als je flink gaat investeren in railmateriaal. Het is zo getekend maar het telt wel op bij de kassa.
Ik lees "ontwikkeling epoch II+", dat is een manier van denken en spreken die vaak betrekking heeft op het Europese spoornet. In je plan kom ik echter een Amerikaanse (Engelse?) plattegrond tegen. Ik ken het Amerikaanse spoorgebeuren onvoldoende, maar daar wordt over het algemeen niet in "epoche" gedacht en al helemaal niet over hoe iets zou moeten. Als je echter van plan bent om een spoorbedrijf naar Duits voorbeeld te bouwen heb je te maken met allerlei regeltjes van de DRG, DR en later DB. De draaischijf geeft aan dat je met stomers gaat rijden en een locdepot volgens de Duitse normen ziet er iets anders uit. Reken op 2meter bij ongeveer 70cm als alles achter elkaar kan staan. Kleinere depots met draaischijf kunnen toe met 1,50mtr, maar heel veel korter lukt niet. Nog kleinere depots met slechts onderhoud voor een klein aantal locomotieven (3-4 stuks) hadden soms wel een draaischijf, maar dan alleen voor het draaien, erachter stond dan geen locloods. Voor een opstelling inspectie, kolen, slakken en zand ben je op een middelgroot depot al bijna 80cm lengte kwijt als alles achter elkaar wordt gebouwd, dit was een soort standaard, dus zonder wissels, draaischijf en locloods. Ook in Duitsland zat men soms krap in de ruimte, dus je komt andere methoden tegen die dan tot gevolg hebben dat de lengte van het geheel korter is maar dat het in de breedte wordt uitgebouwd en in extreme situaties moet de locomotief dan voor de verzorging gaan steken. Dat zag men dus liever niet. Als je meer wil weten over dit onderwerp, er is veel info over te vinden, maar vaak wel Duitstalig.
Niet te snel gaan en alles rustig laten bezinken is altijd verstandig. Zeker als je flink gaat investeren in railmateriaal. Het is zo getekend maar het telt wel op bij de kassa.
Ik lees "ontwikkeling epoch II+", dat is een manier van denken en spreken die vaak betrekking heeft op het Europese spoornet. In je plan kom ik echter een Amerikaanse (Engelse?) plattegrond tegen. Ik ken het Amerikaanse spoorgebeuren onvoldoende, maar daar wordt over het algemeen niet in "epoche" gedacht en al helemaal niet over hoe iets zou moeten. Als je echter van plan bent om een spoorbedrijf naar Duits voorbeeld te bouwen heb je te maken met allerlei regeltjes van de DRG, DR en later DB. De draaischijf geeft aan dat je met stomers gaat rijden en een locdepot volgens de Duitse normen ziet er iets anders uit. Reken op 2meter bij ongeveer 70cm als alles achter elkaar kan staan. Kleinere depots met draaischijf kunnen toe met 1,50mtr, maar heel veel korter lukt niet. Nog kleinere depots met slechts onderhoud voor een klein aantal locomotieven (3-4 stuks) hadden soms wel een draaischijf, maar dan alleen voor het draaien, erachter stond dan geen locloods. Voor een opstelling inspectie, kolen, slakken en zand ben je op een middelgroot depot al bijna 80cm lengte kwijt als alles achter elkaar wordt gebouwd, dit was een soort standaard, dus zonder wissels, draaischijf en locloods. Ook in Duitsland zat men soms krap in de ruimte, dus je komt andere methoden tegen die dan tot gevolg hebben dat de lengte van het geheel korter is maar dat het in de breedte wordt uitgebouwd en in extreme situaties moet de locomotief dan voor de verzorging gaan steken. Dat zag men dus liever niet. Als je meer wil weten over dit onderwerp, er is veel info over te vinden, maar vaak wel Duitstalig.
Re: Ontwikkeling epoch II +
Dank voor de informatie Zaunkömigs Bahn,
Het is inderdaad makkelijk een wisseltje hier en daar te plakken in een programma zonder te hoeven betalen
Blijkt maar weer hoe weinig ik weet, had werkelijk gen idee over normen of over de toepassing hiervan in modelbanen.
Amerikaanse perioden zijn inderdaad korten met langere namen, al zag ik ze ook wel Era II-III gebruiken.
Wil het nog niet helemaal uitsluiten om US te gaan maar Duits is een stuk praktischer denk.
Met wat afkijken lezen en combineren was ik weer wat verder gekomen en heb (nog zonder normen) wat verder geknutseld.
Hoofdrijbanen en station zijn nog niet van toepassing, liggen er voor het idee van mogelijkheden en ruimte.
Kan nog draaien, schuiven, uitrekken, inkorten en indikken met het hele loods gebeuren en moet nog wat puzzels oplossen.
heb weer wat opgedane kennis toegepast en dit rolde eruit.
Lastige wissels om te verwerken soms die SL maar geeft wel een heel ander beeld zeg.
Heb met de opstelsporen en kolenbevoorrading etc vast rekening met de maat tussen de sporen gehouden.
Had eigenlijk een vraag over de minimale lengte van de onderhoudssporen (6+7) gezien ik dit eerst goed wil hebben voor ik ga schuiven e.d, zie echter in de reactie dat het ongeveer 80cm moet zijn en het is nu 78,3, dat vergt niet alleen een kleine aanpassing maar vind ik ook wel grappig omdat ik die inschatting heb gemaakt door van een foto waar een paar karretjes stonden ben gaan tellen hoeveel karretjes er zouden passen
Volgende plan dus, bij deze
Het is inderdaad makkelijk een wisseltje hier en daar te plakken in een programma zonder te hoeven betalen
Blijkt maar weer hoe weinig ik weet, had werkelijk gen idee over normen of over de toepassing hiervan in modelbanen.
Amerikaanse perioden zijn inderdaad korten met langere namen, al zag ik ze ook wel Era II-III gebruiken.
Wil het nog niet helemaal uitsluiten om US te gaan maar Duits is een stuk praktischer denk.
Met wat afkijken lezen en combineren was ik weer wat verder gekomen en heb (nog zonder normen) wat verder geknutseld.
Hoofdrijbanen en station zijn nog niet van toepassing, liggen er voor het idee van mogelijkheden en ruimte.
Kan nog draaien, schuiven, uitrekken, inkorten en indikken met het hele loods gebeuren en moet nog wat puzzels oplossen.
heb weer wat opgedane kennis toegepast en dit rolde eruit.
Lastige wissels om te verwerken soms die SL maar geeft wel een heel ander beeld zeg.
Heb met de opstelsporen en kolenbevoorrading etc vast rekening met de maat tussen de sporen gehouden.
Had eigenlijk een vraag over de minimale lengte van de onderhoudssporen (6+7) gezien ik dit eerst goed wil hebben voor ik ga schuiven e.d, zie echter in de reactie dat het ongeveer 80cm moet zijn en het is nu 78,3, dat vergt niet alleen een kleine aanpassing maar vind ik ook wel grappig omdat ik die inschatting heb gemaakt door van een foto waar een paar karretjes stonden ben gaan tellen hoeveel karretjes er zouden passen
Volgende plan dus, bij deze
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Ontwikkeling epoch II +
Het loc depot ziet er al veel beter uit zo. Die maat van 80cm is een ongeveer, komt niet aan op een centimeter meer of minder. Je kunt een rondje bouwpakketten leveranciers maken en kijken wat er beschikbaar is, maar het staat je natuurlijk vrij om het helemaal zelf te maken. Houd er rekening mee dat een kolenbunker een breed verhaal (ruimte tussen de sporen) is met vaak een kraan erboven. Hangt een beetje van de omvang van het depot af, bij jouw huidige opzet zit dat tussen klein en middelgroot. Een vraag die beantwoord moet worden is hoeveel locomotieven er tegelijk moeten kunnen worden bediend? Naast een spoor voor bevoorrading locomotieven vanuit de kolenbunker heb je ook een spoor nodig waar de wagons met kolen geparkeerd worden, dit is nooit het spoor waar locomotieven komen te staan, je zou zo het depot gaan blokkeren. Neem aan dat kolenwagons worden geparkeerd op spoor 8, spoor 6 en 7 zijn dan voor de locomotieven met de afhandeling controle (inspectieput), kolen, slakken (soort inspectieput model) en zand (denk eraan dat deze installatie niet alleen uit een vul installatie bestaat maar ook voorraad zand in een gesloten gebouw met daarbij een hoge druk installatie.). De meeste middelgrote kolenbunkers hebben een portaalkraan die met gemak de drie sporen kan bereiken. Ga je naar klein depot, dan kan het allemaal kleiner, maar de onderdelen blijven wel zo bestaan. De kolenbunker is nog wel klein te koop als model, de rest eigenlijk niet, dat is meer middelgroot tot groot, daar zul je bij een kleine opzet meer moeten gaan knutselen, maar dat is wel weer leuk.
Spoor 5 gaat naar de baan, op de huidige tekening lijkt het net of er dan twee kruisingen wordt gepasseerd en de loc alleen naar het binnenste spoor kan. Maar dat zal neem ik aan gezichtsbedrog zijn?
Spoor 5 gaat naar de baan, op de huidige tekening lijkt het net of er dan twee kruisingen wordt gepasseerd en de loc alleen naar het binnenste spoor kan. Maar dat zal neem ik aan gezichtsbedrog zijn?
Re: Ontwikkeling epoch II +
"Neem aan dat kolenwagons worden geparkeerd op spoor 8"
Dit klopt. 9 (omloop) ligt precies zo dat de kolenvoorraad er tussen past.Die had ik wel even bekeken, zelf bouwen of niet moet je toch van wat maten uitgaan en het gericht op de Faller dubbele kolenbevoorrading maar zoals je aangeeft kan ik beter van alle onderdelen wat opzoeken.
Puzzel me rot om iets te verzinnen dat het allemaal omhoog gericht gelegd kan worden....
"Spoor 5 gaat naar de baan, op de huidige tekening lijkt het net of er dan twee kruisingen wordt gepasseerd en de loc alleen naar het binnenste spoor kan. Maar dat zal neem ik aan gezichtsbedrog zijn?"
Dit klopt ook. verkeerde onderdelen geplaatst. Twee Engelse wissels de bedoeling. Maar ik dacht eigenlijk dat je voor een station wissels 'moet aanbrengen om iedere perron te kunnen bereiken, dit kan dan geschrapt worden. Bedoeling was even iets te plaatsten zodat alle sporen bereikbaar worden.Deze opzet is zijn geheel niet praktisch al had ik de juiste wissels gebruikt. nu moet je eerst naar het binnenste spoor om het middelste te bereiken. (zie foto) de directe route van het onderste naar middelste spoor is niet mogelijk.
Dit klopt. 9 (omloop) ligt precies zo dat de kolenvoorraad er tussen past.Die had ik wel even bekeken, zelf bouwen of niet moet je toch van wat maten uitgaan en het gericht op de Faller dubbele kolenbevoorrading maar zoals je aangeeft kan ik beter van alle onderdelen wat opzoeken.
Puzzel me rot om iets te verzinnen dat het allemaal omhoog gericht gelegd kan worden....
"Spoor 5 gaat naar de baan, op de huidige tekening lijkt het net of er dan twee kruisingen wordt gepasseerd en de loc alleen naar het binnenste spoor kan. Maar dat zal neem ik aan gezichtsbedrog zijn?"
Dit klopt ook. verkeerde onderdelen geplaatst. Twee Engelse wissels de bedoeling. Maar ik dacht eigenlijk dat je voor een station wissels 'moet aanbrengen om iedere perron te kunnen bereiken, dit kan dan geschrapt worden. Bedoeling was even iets te plaatsten zodat alle sporen bereikbaar worden.Deze opzet is zijn geheel niet praktisch al had ik de juiste wissels gebruikt. nu moet je eerst naar het binnenste spoor om het middelste te bereiken. (zie foto) de directe route van het onderste naar middelste spoor is niet mogelijk.
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Ontwikkeling epoch II +
Dave,
Weet even niet wat je bedoelt. Ik ga ervan uit dat sporen 6 en 7 de locomotieven gaan van wissels via verzorging naar de draaischijf waar de locomotief in de loods wordt klaargezet. Als er een loc nodig is op de baan dat de loc uit de loods via draaischijf en spoor 5 naar de baan gaat. Dan zijn alle sporen goed bereikbaar. Ik begrijp dus je opmerking over binnenste spoor niet.
Weet even niet wat je bedoelt. Ik ga ervan uit dat sporen 6 en 7 de locomotieven gaan van wissels via verzorging naar de draaischijf waar de locomotief in de loods wordt klaargezet. Als er een loc nodig is op de baan dat de loc uit de loods via draaischijf en spoor 5 naar de baan gaat. Dan zijn alle sporen goed bereikbaar. Ik begrijp dus je opmerking over binnenste spoor niet.
Re: Ontwikkeling epoch II +
Denk inderdaad een misverstand. Ik sprak over de Engelse wissels bij het betreden van de hoofdsporen via 5.
Excuus overigens dat het wat lang duurde. Wat meer ruimte aan de andere kant maar bleef puzzelen om het loodsgebeuren daar in te passen naar tevredenheid en heb het even opzij geschoven.
Heb net wel even wat meer conceptueel zitten spelen en er een kleine haven neergelegd. Station op niveau 1 en goederen sporen naar niveau 2. Kunnen de kolen in de haven mooi naar beden gekieperd worden en overslag naar een schip plaatsvinden.
Bovenin de bergen een kolenmijn. weet niet of dit mij bevalt maar het verhaal is wel mooi compleet zo.
Excuus overigens dat het wat lang duurde. Wat meer ruimte aan de andere kant maar bleef puzzelen om het loodsgebeuren daar in te passen naar tevredenheid en heb het even opzij geschoven.
Heb net wel even wat meer conceptueel zitten spelen en er een kleine haven neergelegd. Station op niveau 1 en goederen sporen naar niveau 2. Kunnen de kolen in de haven mooi naar beden gekieperd worden en overslag naar een schip plaatsvinden.
Bovenin de bergen een kolenmijn. weet niet of dit mij bevalt maar het verhaal is wel mooi compleet zo.
Re: Ontwikkeling epoch II +
Had vandaag even tijd/zin om te prutsen en heb getracht een module ontwerp in kamer-rond versie te brouwen.
Dit geeft wel wat extra uitdagingen als je iedere keer op plaatsen recht met je sporen wilt uitkomen. Twee industriegebieden zijn fictief ingevuld maar links een kolen/koks(cokes)/teer/ammoniak/benzol/benzeen gaskokerei in de lengte en rechts een havenindustrie met zoveel als mogelijk gebruik van de breedte waar het dan op moet gaan lijken. Een bochtje hier en daar verbergen en zullen vast meer hoofdbrekers inzitten. uitgegaan van 80cm personenwagons (station +/- 1 meter) en er kan 1 meter 40 aan goederen wagons verwerkt worden.
Dit geeft wel wat extra uitdagingen als je iedere keer op plaatsen recht met je sporen wilt uitkomen. Twee industriegebieden zijn fictief ingevuld maar links een kolen/koks(cokes)/teer/ammoniak/benzol/benzeen gaskokerei in de lengte en rechts een havenindustrie met zoveel als mogelijk gebruik van de breedte waar het dan op moet gaan lijken. Een bochtje hier en daar verbergen en zullen vast meer hoofdbrekers inzitten. uitgegaan van 80cm personenwagons (station +/- 1 meter) en er kan 1 meter 40 aan goederen wagons verwerkt worden.
Re: Ontwikkeling epoch II +
Dave,
Een leuk ontwerp. Klopt het dat er linksboven een helix naar een schaduwstation gaat, van waaruit de treinen ook weer via de helix naar boven komen? Dan heb je een leuk hondenbot met behoorlijke rijlengte.
Een goede keuze om in modules te werken bij zo'n forse baan (kun je de maten er eens bijzetten?)
Wat vrijblijvende tips:
- ik zie in de sporen wat slingers zitten. Dat levert geen fraai beeld op als de treinen er doorheen rijden. Ook al niet, omdat je geen overgangsbogen gebruikt. Waar het kan, is het verstandig om een bocht geleidelijk aan te zetten en de straal pas daarna te verkleinen. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Overgangsboog
Als de voorts de sporen in één flauwe boog laat verlopen, in plaats van links-rechtsbogen direct op elkaar, krijg je een meer natuurlijke treinenloop. Waar je door een landschapselement een rechter- en linkerboog op elkaar moet laten volgen, is het verstandig er een stukje recht tussen te leggen. Dat voorkomt ook spontaan ontkoppelen van rijtuigen in de overgang tussen de bogen.
Het depot is alleen bereikbaar vanaf de hoofdlijn. Je zou ook de bundel geheel linksonder naar boven de stationssporen kunnen verplaatsen en de toegang tot het depot vanuit de stationsporen verleggen.
- Je tekent een brug die eindigt op een hoek van een module. Dat lijkt me constructief lastig. Het is makkelijker de uiteinden van een brugdeel zoveel mogelijk recht op de kant van de baan te laten uitkomen. Natuurlijk kun je ook de kop ven een module schuin zagen als je sporen zo wilt laten verlopen als in jouw plan.
Maar, zoals gezegd, het zijn vrijblijvende tips; het is jouw baan!
Groet,
Ben
Een leuk ontwerp. Klopt het dat er linksboven een helix naar een schaduwstation gaat, van waaruit de treinen ook weer via de helix naar boven komen? Dan heb je een leuk hondenbot met behoorlijke rijlengte.
Een goede keuze om in modules te werken bij zo'n forse baan (kun je de maten er eens bijzetten?)
Wat vrijblijvende tips:
- ik zie in de sporen wat slingers zitten. Dat levert geen fraai beeld op als de treinen er doorheen rijden. Ook al niet, omdat je geen overgangsbogen gebruikt. Waar het kan, is het verstandig om een bocht geleidelijk aan te zetten en de straal pas daarna te verkleinen. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Overgangsboog
Als de voorts de sporen in één flauwe boog laat verlopen, in plaats van links-rechtsbogen direct op elkaar, krijg je een meer natuurlijke treinenloop. Waar je door een landschapselement een rechter- en linkerboog op elkaar moet laten volgen, is het verstandig er een stukje recht tussen te leggen. Dat voorkomt ook spontaan ontkoppelen van rijtuigen in de overgang tussen de bogen.
Het depot is alleen bereikbaar vanaf de hoofdlijn. Je zou ook de bundel geheel linksonder naar boven de stationssporen kunnen verplaatsen en de toegang tot het depot vanuit de stationsporen verleggen.
- Je tekent een brug die eindigt op een hoek van een module. Dat lijkt me constructief lastig. Het is makkelijker de uiteinden van een brugdeel zoveel mogelijk recht op de kant van de baan te laten uitkomen. Natuurlijk kun je ook de kop ven een module schuin zagen als je sporen zo wilt laten verlopen als in jouw plan.
Maar, zoals gezegd, het zijn vrijblijvende tips; het is jouw baan!
Groet,
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Ontwikkeling epoch II +
"Maar, zoals gezegd, het zijn vrijblijvende tips; het is jouw baan!"
Dat laatste is zeker belangrijk, gelden voor iedereen dan. Uiteindelijk moet er zelf mee leven en plezier van hebben.
Maar dat gezegd hebbende krijg je goed bedoeld advies niet voor niets, ten eerste is er tijd genomen om je plan te bekijken en je advies te geven. Dat alleen al is voldoende om er serieus mee om te gaan en er op zijn minst even over te denken. Tenslotte is het doel van het plaatsen hier om andere ogen mee te laten kijken. DIe zien vaak toch weer zaken die je zelf niet ziet (of weet)
Als iemand waarschuwt om links rechts te vermijden voor niet alleen optische redenen maar dit het risico op ontsporing verhoogt...niet meer dan verstandig even te kijken wat en waar er nog veranderd/verbeterd kan worden om dit te voorkomen.
Onder een foto met de maten (ja die die 800 heb ik wel over nagedacht
Zoals je ziet is er bovenin op de hoofdsporen in ieder geval al een slinger verdwenen. Ondanks beide richtingen mogelijk zijn ga ik vooralsnog even van een rijrichting uit en de haven industrie is nu vanuit rangeer/loods/station door een oversteek daar bereikbaar.Je moet wel een steek terug maken maar dat hoeft niet meer via de hoofdsporen. Eigenlijk wil je overal een omloop maar er is al veel gaande en wil er ook weer geen sporenbrei van maken. In principe hoeft de laatste wissel, die het omloopspoor terug aansluit op het hoofdspoor, niet perse en kan die termineren. De steek is ook niet direct een extra handeling omdat je toch je karretjes voor je wilt krijgen. De aansluiting van industrie naar beneden ging al niet omdat ik die wissel niet op de juiste plek kwijt kan. ( komt dan voor de laatste wissel naar het hoogste spoor en moet je heen en weer gaan steken op je hoofdsporen)
Kunt ook stellen dat dit een nadeel is van een helix, even andersom rijden is er niet bij
De helix:
Tja ik weet het nog niet. Heb deze al op diverse manieren bedacht. een dubbelspiraal met de sporen er omheen. Wil het schaduwstation eigenlijk pas later inpassen als dat er komt. boven een spoor kiezen of twee spiralen. Dan zie je het bos op gegeven moment ook even niet meer en dacht verleg het hoofdspoor en trek gewoon vier sporen naar beneden. In de meest eenvoudige opzet komen nu treinen precies ooit een keer terug uit de richting waarin ze verdwenen zijn maar dan precies op het andere spoor. weinig poespas. Dat is buiten een dikke vette veel meters spoor tellende helix dan.... Als het de moeite is om het in je plan in te passen dan moet het maar mogelijk gemaakt worden. Achteraf zonder er vooraf over na te denken kan wel eens grotere zorgen meebrengen.
Wat niet meer gaat dat gaat niet, zo simpele is het dan ook wel weer.
Station/loods/brug:
De brug en zijn hoe en lengte komen denk ik zo toch het voordeligste uit. bovenste tafel gaat zoiezo nog een stukje hoek vanaf en nu met de meest directe hoek is de overbrugging al iets meer dan 50 cm. waar een wil is, zal ook een weg zijn het anders te doen maar vanuit mijn blik erop wordt het alleen maar lastiger om anders te willen. station iets aanpassen dat je wat eerder recht bent en een rechte plank tegen een 45 graden verstek stuk uit de module, zo heb je op de punt van de constructie ook wat vlees om op te rusten. (andere ideeën hoor ik graag een visie op )
Zo eigenlijk ook met de rangeersporen. de tafel gaat nu ongeveer door het midden en zowel stukjes bocht voor onderhouds/loodsruimte maken +plus het stuk vrijwaren van wissels, beperkt enorm. Dan moet je ook nog vanaf het station naar de brug met je sporen zien te komen. Het mooiste is aansluiting direct naar de onderhoudssporen (neem aan dat je dat bedoeld) maar dan moeten je wissels vanaf je station ook er nog voor komen, dit terwijl de meest locs toch eerst hun goederen of personenwagon moeten parkeren. Heb de loods al overal op het bord gehad. b.v het brede stuk, dan kan het wel allemaal maar hou je nergens meer wat over. Dat hele ding is van een enthousiast idee naar een sta in de weg getransformeerd haha. Deze is nu minimaal in de zin van denk dat het op deze ruimte nog in te richten is als functioneel geheel en wil het er eigenlijk graag bij houden. Het nu multifunctionele omloopspoor is het compromis der compromissen en was hier niet heel blij mee.Het uiteindelijke resultaat binnen dit compromis was ik dan wel weer tevreden mee. Zonder gekke kruisingen, de rechte stukken die wissels meebrengen, en een zo klein mogelijk aantal wissels heb ik het aantal bewegingen nog aardig kunnen reduceren. extra steek naar je onderhoud sporen is wel zo'n consequentie, net als dat de lijn even bezet is als je een trek maakt van het goederen afgifte en vertrek naar je rangeersporen en omgekeerd.
Het voordeel nu is dan wel weer dat een lok die goederen afzet zo naar de loods kan. Wel eens waar met extra bewegingen naar het onderhoudsspoor maar deze hoef nu niet meer de hoofdsporen te kruisen, net als de rangeerlocs! denk echt dat je ze aan de zelfde kant van je sporen wilt hebben. Dan wel zonder ruimte gebrek...
Nogmaals ook hier sta ik open voor verdere suggestie's, uiteindelijk geef ik je gelijk en zowel blokkades als het aantal bewegingen wil je reduceren.
Heb zo even mijn gedachten op papier laten gaan en excuses zal ik meesturen gezien dit dan ook snel een heel verhaal is, waarvan ik dan hoop dat ik een stukje van mijn puzzelvisie heb kunnen overbrengen.
Gr. Dave
Dat laatste is zeker belangrijk, gelden voor iedereen dan. Uiteindelijk moet er zelf mee leven en plezier van hebben.
Maar dat gezegd hebbende krijg je goed bedoeld advies niet voor niets, ten eerste is er tijd genomen om je plan te bekijken en je advies te geven. Dat alleen al is voldoende om er serieus mee om te gaan en er op zijn minst even over te denken. Tenslotte is het doel van het plaatsen hier om andere ogen mee te laten kijken. DIe zien vaak toch weer zaken die je zelf niet ziet (of weet)
Als iemand waarschuwt om links rechts te vermijden voor niet alleen optische redenen maar dit het risico op ontsporing verhoogt...niet meer dan verstandig even te kijken wat en waar er nog veranderd/verbeterd kan worden om dit te voorkomen.
Onder een foto met de maten (ja die die 800 heb ik wel over nagedacht
Zoals je ziet is er bovenin op de hoofdsporen in ieder geval al een slinger verdwenen. Ondanks beide richtingen mogelijk zijn ga ik vooralsnog even van een rijrichting uit en de haven industrie is nu vanuit rangeer/loods/station door een oversteek daar bereikbaar.Je moet wel een steek terug maken maar dat hoeft niet meer via de hoofdsporen. Eigenlijk wil je overal een omloop maar er is al veel gaande en wil er ook weer geen sporenbrei van maken. In principe hoeft de laatste wissel, die het omloopspoor terug aansluit op het hoofdspoor, niet perse en kan die termineren. De steek is ook niet direct een extra handeling omdat je toch je karretjes voor je wilt krijgen. De aansluiting van industrie naar beneden ging al niet omdat ik die wissel niet op de juiste plek kwijt kan. ( komt dan voor de laatste wissel naar het hoogste spoor en moet je heen en weer gaan steken op je hoofdsporen)
Kunt ook stellen dat dit een nadeel is van een helix, even andersom rijden is er niet bij
De helix:
Tja ik weet het nog niet. Heb deze al op diverse manieren bedacht. een dubbelspiraal met de sporen er omheen. Wil het schaduwstation eigenlijk pas later inpassen als dat er komt. boven een spoor kiezen of twee spiralen. Dan zie je het bos op gegeven moment ook even niet meer en dacht verleg het hoofdspoor en trek gewoon vier sporen naar beneden. In de meest eenvoudige opzet komen nu treinen precies ooit een keer terug uit de richting waarin ze verdwenen zijn maar dan precies op het andere spoor. weinig poespas. Dat is buiten een dikke vette veel meters spoor tellende helix dan.... Als het de moeite is om het in je plan in te passen dan moet het maar mogelijk gemaakt worden. Achteraf zonder er vooraf over na te denken kan wel eens grotere zorgen meebrengen.
Wat niet meer gaat dat gaat niet, zo simpele is het dan ook wel weer.
Station/loods/brug:
De brug en zijn hoe en lengte komen denk ik zo toch het voordeligste uit. bovenste tafel gaat zoiezo nog een stukje hoek vanaf en nu met de meest directe hoek is de overbrugging al iets meer dan 50 cm. waar een wil is, zal ook een weg zijn het anders te doen maar vanuit mijn blik erop wordt het alleen maar lastiger om anders te willen. station iets aanpassen dat je wat eerder recht bent en een rechte plank tegen een 45 graden verstek stuk uit de module, zo heb je op de punt van de constructie ook wat vlees om op te rusten. (andere ideeën hoor ik graag een visie op )
Zo eigenlijk ook met de rangeersporen. de tafel gaat nu ongeveer door het midden en zowel stukjes bocht voor onderhouds/loodsruimte maken +plus het stuk vrijwaren van wissels, beperkt enorm. Dan moet je ook nog vanaf het station naar de brug met je sporen zien te komen. Het mooiste is aansluiting direct naar de onderhoudssporen (neem aan dat je dat bedoeld) maar dan moeten je wissels vanaf je station ook er nog voor komen, dit terwijl de meest locs toch eerst hun goederen of personenwagon moeten parkeren. Heb de loods al overal op het bord gehad. b.v het brede stuk, dan kan het wel allemaal maar hou je nergens meer wat over. Dat hele ding is van een enthousiast idee naar een sta in de weg getransformeerd haha. Deze is nu minimaal in de zin van denk dat het op deze ruimte nog in te richten is als functioneel geheel en wil het er eigenlijk graag bij houden. Het nu multifunctionele omloopspoor is het compromis der compromissen en was hier niet heel blij mee.Het uiteindelijke resultaat binnen dit compromis was ik dan wel weer tevreden mee. Zonder gekke kruisingen, de rechte stukken die wissels meebrengen, en een zo klein mogelijk aantal wissels heb ik het aantal bewegingen nog aardig kunnen reduceren. extra steek naar je onderhoud sporen is wel zo'n consequentie, net als dat de lijn even bezet is als je een trek maakt van het goederen afgifte en vertrek naar je rangeersporen en omgekeerd.
Het voordeel nu is dan wel weer dat een lok die goederen afzet zo naar de loods kan. Wel eens waar met extra bewegingen naar het onderhoudsspoor maar deze hoef nu niet meer de hoofdsporen te kruisen, net als de rangeerlocs! denk echt dat je ze aan de zelfde kant van je sporen wilt hebben. Dan wel zonder ruimte gebrek...
Nogmaals ook hier sta ik open voor verdere suggestie's, uiteindelijk geef ik je gelijk en zowel blokkades als het aantal bewegingen wil je reduceren.
Heb zo even mijn gedachten op papier laten gaan en excuses zal ik meesturen gezien dit dan ook snel een heel verhaal is, waarvan ik dan hoop dat ik een stukje van mijn puzzelvisie heb kunnen overbrengen.
Gr. Dave
Re: Ontwikkeling epoch II +
Dave,
Vergeet mijn opmerking over de bereikbaarheid van het depot maar. Ik keek niet goed. Je had al een zijspoor van het station naar het depot gelegd. Dat is dus al goed.
Wat de brug betreft: ik bedoelde gewoon zo'n oplossing:
Als je een op- of neerklapbare brug wilt maken in de situatie die jij tekende, dan kunnen de scharnieren alleen op de linker module liggen. Klap je de brug dan open, dan werkt hij als een schuin staande hefboom, die een hoge druk op de scharnieren uitoefenent. Na verloop van tijd sluit de brug dan niet goed meer aan, of je krijgt speling op het scharnierpunt.
Je kunt natuurlijk ook een vaste brug maken waar je onderdoor kruipt, maar je zult de eerste niet zijn die nèt even te vroeg opstaat..... En dat gekruip word je waarschijnlijk snel zat.
Groet,
Ben
Vergeet mijn opmerking over de bereikbaarheid van het depot maar. Ik keek niet goed. Je had al een zijspoor van het station naar het depot gelegd. Dat is dus al goed.
Wat de brug betreft: ik bedoelde gewoon zo'n oplossing:
Als je een op- of neerklapbare brug wilt maken in de situatie die jij tekende, dan kunnen de scharnieren alleen op de linker module liggen. Klap je de brug dan open, dan werkt hij als een schuin staande hefboom, die een hoge druk op de scharnieren uitoefenent. Na verloop van tijd sluit de brug dan niet goed meer aan, of je krijgt speling op het scharnierpunt.
Je kunt natuurlijk ook een vaste brug maken waar je onderdoor kruipt, maar je zult de eerste niet zijn die nèt even te vroeg opstaat..... En dat gekruip word je waarschijnlijk snel zat.
Groet,
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162