Ik zit vast...
-
Onderwerp starter - Berichten: 28
Ik zit vast...
Geachte spoorliefhebbers,
Ik heb een baan gemaakt die bijna rond loopt (zeg maar een U). De beide kanten moeten de bergen / heuvels voorstellen van het Rijndal in Duitsland. Epoch IV-VI met een paradebaan in de bergen met mooie lange treinen met aan beide uiteinden een keerlus.
Ik heb reeds wat materiaal verzameld alleen kom ik in de knoei met het aanleggen van stations en havens. De afmetingen zijn standaard van mdf-platen (120 bij 60cm). Tot nu toe heb ik 6 platen gebruikt en de lengte van de poten van de U zijn derhalve ca. 2,5m en 3,5m.
Ik heb gezien dat men software gebruikt voor het ontwerpen van de baan, maar ik heb een Apple... dus ik heb nog niet de juiste software gevonden.
Verder kan ik nogal wat tips gebruiken bij het uittekenen van de baan...
Wie laat van zich horen?
mvg
Marvin
Ik heb een baan gemaakt die bijna rond loopt (zeg maar een U). De beide kanten moeten de bergen / heuvels voorstellen van het Rijndal in Duitsland. Epoch IV-VI met een paradebaan in de bergen met mooie lange treinen met aan beide uiteinden een keerlus.
Ik heb reeds wat materiaal verzameld alleen kom ik in de knoei met het aanleggen van stations en havens. De afmetingen zijn standaard van mdf-platen (120 bij 60cm). Tot nu toe heb ik 6 platen gebruikt en de lengte van de poten van de U zijn derhalve ca. 2,5m en 3,5m.
Ik heb gezien dat men software gebruikt voor het ontwerpen van de baan, maar ik heb een Apple... dus ik heb nog niet de juiste software gevonden.
Verder kan ik nogal wat tips gebruiken bij het uittekenen van de baan...
Wie laat van zich horen?
mvg
Marvin
Re: Ik zit vast...
Dat zou misschien kunnen:
http://www.scarm.info/index.php?l=nl&page=help&topic=27
Even doorscollen halverwege de pagina. 3D lijkt niet te werken.
Het kost wel wat ge-experimenteer
Niet geschoten is altijd mis
http://www.scarm.info/index.php?l=nl&page=help&topic=27
Even doorscollen halverwege de pagina. 3D lijkt niet te werken.
Het kost wel wat ge-experimenteer

Niet geschoten is altijd mis

Groet van Frank
-
Je kunt bijv. met Parallels for Mac, uitstekend Windows draaien op je mac 
https://www.parallels.com/eu/

https://www.parallels.com/eu/
Ik gebruik XtrkCAD op m'n mac. Draait zonder problemen via X11. Is niet de allergebruiksvriendelijkste, maar je kunt er alles mee.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
- Moderator
- Contacteer:
Heel flauw mss, maar ik schets alles eerst met pen en papier...
De computer gebruik ik enkel om een handig lijstje te krijgen van benodigdheden en rails lengten.
Maar los hiervan, waar loop je nog meer in vast? Je komt er niet uit qua stations? Weet je al wat voor station je wilt? Grootte, aantal sporen etc?
Groetjes
Hoontje
De computer gebruik ik enkel om een handig lijstje te krijgen van benodigdheden en rails lengten.
Maar los hiervan, waar loop je nog meer in vast? Je komt er niet uit qua stations? Weet je al wat voor station je wilt? Grootte, aantal sporen etc?
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
qua stations wil ik een containeroverslag van land naar rivier, een ertslosplaats en een vloeistoffenopslag / raffinaderij oid.
plus een of twee stations voor passagiers.
maar in de lengte of breedte past het niet...
plus een of twee stations voor passagiers.
maar in de lengte of breedte past het niet...
Marvin,
Een olie terminal, een ertsoverslag en een container bedrijf aan het water vergen nogal wat ruimte en uiteraard de nodige opstelsporen, daarnaast wil je een of twee stations voor personenvervoer. dus ook een stukje stad.
Hoe groot is/word je baan en in welke vorm is/word hij gebouwd ???
groetjes,
Bert
Een olie terminal, een ertsoverslag en een container bedrijf aan het water vergen nogal wat ruimte en uiteraard de nodige opstelsporen, daarnaast wil je een of twee stations voor personenvervoer. dus ook een stukje stad.
Hoe groot is/word je baan en in welke vorm is/word hij gebouwd ???
groetjes,
Bert
-
Denk dat de mensen eerst willen weten hoe groot de baan oppervlakte gaat worden.
mvg ronald
mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
-
Ik denk dat je geen idee hebt hoe iets er in werkelijkheid eruit ziet. Er is veel informatie beschikbaar op het internet. Ik zou eerst eens gaan googelen op afbeeldingen van elk van die onderdelen. Dan zie je direct de afmetingen of oppervlakte van elk van die onderdelen. Alleen al "raffinaderij" is al een zeer gewaagd plan als je de foto's die via google te vinden zijn een beetje gaat volgen. De onderdelen "containeroverslag", "ertslosplaats", "vloeistoffenopslag" en "raffinaderij" zijn allemaal zaken die alleen renderen als het in het groot gaat, zeker geldig in de door jou genoemde epoche. Als je dat dus geloofwaardig op een baan kwijt wil heb je daar dus ook heel veel ruimte voor nodig.Marvin Ouwehand schreef:heeft iemand voorbeelden van een sporenplan van de stations die ik genoemd heb?
qua stations wil ik een containeroverslag van land naar rivier, een ertslosplaats en een vloeistoffenopslag / raffinaderij oid. plus een of twee stations voor passagiers.
Ik zou zoals al eerder genoemd al die zaken zeer grof met potlood op een kladje uitzetten om een beeld te krijgen waar je aan wil gaan beginnen. Bedenk verder dat elk van deze onderdelen zeer veel zelfbouw vraagt, dat is erg leuk, maar kost ook heel veel tijd.
-
De afmetingen zijn standaard van mdf-platen (120 bij 60cm). Tot nu toe heb ik 6 platen gebruikt en de lengte van de poten van de U zijn derhalve ca. 2,5m en 3,5m.
-
dank, dit antwoord helpt me iets verder.Zaunkönigs Bahn schreef:Ik denk dat je geen idee hebt hoe iets er in werkelijkheid eruit ziet. Er is veel informatie beschikbaar op het internet. Ik zou eerst eens gaan googelen op afbeeldingen van elk van die onderdelen. Dan zie je direct de afmetingen of oppervlakte van elk van die onderdelen. Alleen al "raffinaderij" is al een zeer gewaagd plan als je de foto's die via google te vinden zijn een beetje gaat volgen. De onderdelen "containeroverslag", "ertslosplaats", "vloeistoffenopslag" en "raffinaderij" zijn allemaal zaken die alleen renderen als het in het groot gaat, zeker geldig in de door jou genoemde epoche. Als je dat dus geloofwaardig op een baan kwijt wil heb je daar dus ook heel veel ruimte voor nodig.Marvin Ouwehand schreef:heeft iemand voorbeelden van een sporenplan van de stations die ik genoemd heb?
qua stations wil ik een containeroverslag van land naar rivier, een ertslosplaats en een vloeistoffenopslag / raffinaderij oid. plus een of twee stations voor passagiers.
Ik zou zoals al eerder genoemd al die zaken zeer grof met potlood op een kladje uitzetten om een beeld te krijgen waar je aan wil gaan beginnen. Bedenk verder dat elk van deze onderdelen zeer veel zelfbouw vraagt, dat is erg leuk, maar kost ook heel veel tijd.