Ik zit vast...

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Marvin Ouwehand

Ik zit vast...

Bericht door Marvin Ouwehand »

Geachte spoorliefhebbers,

Ik heb een baan gemaakt die bijna rond loopt (zeg maar een U). De beide kanten moeten de bergen / heuvels voorstellen van het Rijndal in Duitsland. Epoch IV-VI met een paradebaan in de bergen met mooie lange treinen met aan beide uiteinden een keerlus.
Ik heb reeds wat materiaal verzameld alleen kom ik in de knoei met het aanleggen van stations en havens. De afmetingen zijn standaard van mdf-platen (120 bij 60cm). Tot nu toe heb ik 6 platen gebruikt en de lengte van de poten van de U zijn derhalve ca. 2,5m en 3,5m.

Ik heb gezien dat men software gebruikt voor het ontwerpen van de baan, maar ik heb een Apple... dus ik heb nog niet de juiste software gevonden.

Verder kan ik nogal wat tips gebruiken bij het uittekenen van de baan...

Wie laat van zich horen?

mvg
Marvin

Wim

Re: Ik zit vast...

Bericht door Wim »

http://www.scarm.info/index.php?l=nl

Maar of die ook voor Apple is ?

Frank_N

Bericht door Frank_N »

Dat zou misschien kunnen:

http://www.scarm.info/index.php?l=nl&page=help&topic=27

Even doorscollen halverwege de pagina. 3D lijkt niet te werken.
Het kost wel wat ge-experimenteer :?
Niet geschoten is altijd mis :?:

Groet van Frank

nspoorkees

Bericht door nspoorkees »

Je kunt bijv. met Parallels for Mac, uitstekend Windows draaien op je mac :)
https://www.parallels.com/eu/

evo

Bericht door evo »

Ik gebruik XtrkCAD op m'n mac. Draait zonder problemen via X11. Is niet de allergebruiksvriendelijkste, maar je kunt er alles mee.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Heel flauw mss, maar ik schets alles eerst met pen en papier...
De computer gebruik ik enkel om een handig lijstje te krijgen van benodigdheden en rails lengten.

Maar los hiervan, waar loop je nog meer in vast? Je komt er niet uit qua stations? Weet je al wat voor station je wilt? Grootte, aantal sporen etc?

Groetjes

Hoontje

Onderwerp starter
Marvin Ouwehand

qua stations wil ik een containeroverslag van land naar rivier, een ertslosplaats en een vloeistoffenopslag / raffinaderij oid.
plus een of twee stations voor passagiers.

maar in de lengte of breedte past het niet...

Wablo

Bericht door Wablo »

Marvin,
Een olie terminal, een ertsoverslag en een container bedrijf aan het water vergen nogal wat ruimte en uiteraard de nodige opstelsporen, daarnaast wil je een of twee stations voor personenvervoer. dus ook een stukje stad.
Hoe groot is/word je baan en in welke vorm is/word hij gebouwd ???
groetjes,
Bert

Onderwerp starter
Marvin Ouwehand

heeft iemand voorbeelden van een sporenplan van de stations die ik genoemd heb?

Ronaldp

Bericht door Ronaldp »

Denk dat de mensen eerst willen weten hoe groot de baan oppervlakte gaat worden.

mvg ronald

Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Marvin Ouwehand schreef:heeft iemand voorbeelden van een sporenplan van de stations die ik genoemd heb?
qua stations wil ik een containeroverslag van land naar rivier, een ertslosplaats en een vloeistoffenopslag / raffinaderij oid. plus een of twee stations voor passagiers.
Ik denk dat je geen idee hebt hoe iets er in werkelijkheid eruit ziet. Er is veel informatie beschikbaar op het internet. Ik zou eerst eens gaan googelen op afbeeldingen van elk van die onderdelen. Dan zie je direct de afmetingen of oppervlakte van elk van die onderdelen. Alleen al "raffinaderij" is al een zeer gewaagd plan als je de foto's die via google te vinden zijn een beetje gaat volgen. De onderdelen "containeroverslag", "ertslosplaats", "vloeistoffenopslag" en "raffinaderij" zijn allemaal zaken die alleen renderen als het in het groot gaat, zeker geldig in de door jou genoemde epoche. Als je dat dus geloofwaardig op een baan kwijt wil heb je daar dus ook heel veel ruimte voor nodig.
Ik zou zoals al eerder genoemd al die zaken zeer grof met potlood op een kladje uitzetten om een beeld te krijgen waar je aan wil gaan beginnen. Bedenk verder dat elk van deze onderdelen zeer veel zelfbouw vraagt, dat is erg leuk, maar kost ook heel veel tijd.

Onderwerp starter
Marvin Ouwehand

De afmetingen zijn standaard van mdf-platen (120 bij 60cm). Tot nu toe heb ik 6 platen gebruikt en de lengte van de poten van de U zijn derhalve ca. 2,5m en 3,5m.

Onderwerp starter
Marvin Ouwehand

Zaunkönigs Bahn schreef:
Marvin Ouwehand schreef:heeft iemand voorbeelden van een sporenplan van de stations die ik genoemd heb?
qua stations wil ik een containeroverslag van land naar rivier, een ertslosplaats en een vloeistoffenopslag / raffinaderij oid. plus een of twee stations voor passagiers.
Ik denk dat je geen idee hebt hoe iets er in werkelijkheid eruit ziet. Er is veel informatie beschikbaar op het internet. Ik zou eerst eens gaan googelen op afbeeldingen van elk van die onderdelen. Dan zie je direct de afmetingen of oppervlakte van elk van die onderdelen. Alleen al "raffinaderij" is al een zeer gewaagd plan als je de foto's die via google te vinden zijn een beetje gaat volgen. De onderdelen "containeroverslag", "ertslosplaats", "vloeistoffenopslag" en "raffinaderij" zijn allemaal zaken die alleen renderen als het in het groot gaat, zeker geldig in de door jou genoemde epoche. Als je dat dus geloofwaardig op een baan kwijt wil heb je daar dus ook heel veel ruimte voor nodig.
Ik zou zoals al eerder genoemd al die zaken zeer grof met potlood op een kladje uitzetten om een beeld te krijgen waar je aan wil gaan beginnen. Bedenk verder dat elk van deze onderdelen zeer veel zelfbouw vraagt, dat is erg leuk, maar kost ook heel veel tijd.
dank, dit antwoord helpt me iets verder.

Plaats reactie