Ik had nog ergens geschreven dat ik wilde onderzoeken of de zolder een optie was. Dat is het, maar de maten zijn niet veel groter dan het kamertje waar ik het eerst had gedacht. De reden om niet dat kamertje te nemen en toch uit te wijken naar de zolder heeft alles van doen met veiligheid en niets met onze hobby. Als de baan naar voren getrokken wordt, wordt de deur geblokkeerd en dan kan niemand meer de kamer in of uit. Als mij dan wat overkomt heb ik een probleem.
Op zolder kan ik de volgende baan bouwen, dit is de toplaag;
Achter de baan is een loopruimte om eventueel iets aan de achterzijde te maken, herstellen etc. Ik had ook geschreven dat ik nog eens de baan wilde bouwen met een ander railmateriaal dan Fleischmann. Dit plan is getekend met Peco code 55, het heeft ruim een jaar in beslag genomen. Niet een jaar lang tekenen omdat ik heel vaak "de zooi de hoek in gooide", zo frustrerend dat Peco. Op mijn website wordt er wat aandacht aan geschonken inclusief een link naar een Duitse spoorliefhebber die de "problemen" met Peco heeft beschreven (Duitstalig).
Uiteindelijk heb ik wat trucjes uitgehaald, met Scarm kan dat heel eenvoudig en daarna ging het ontwerpen een stuk vlotter. Het plan heeft veel gelijkenis met het plan met Fleischmann rail. Er zijn verschillen omdat door de langere wisselbouw van Peco een aantal oplossingen anders gerealiseerd moesten worden. Er zijn nadeeltjes en er zijn voordeeltjes. Bijvoorbeeld de zuidzijde van het rangeerterrein. Door de langere wisselbouw heb ik hier met Peco code 55 winst kunnen boeken, dezelfde opstelling met Fleischmann kost te veel rail en levert dan geen voordeel op.
Er zal denk ik wel weer wat commentaar komen, wellicht heb ik toch nog iets over het hoofd gezien. Wat mij betreft blijft het nu bij dit plan, de tussenlaag is opgebouwd met Fleischmann rail op het promenadestuk na, dat is weer Peco code 55. Dus alle zichtzaken Peco code 55. Het schaduwstation is onveranderd en uitgevoerd in Fleischmann rail, no way dat dit is na te bouwen met Peco.