Zaunkönigs Bahn baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Re: Zaunkönigs Bahn baanplan

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

BenQ schreef:Joop,
Sorry van de kleine maar belangrijke misser, jou uitschelden voor Martin. Zal het niet meer doen. :oops: :oops:

Martin,
Het is niet persoonlijk bedoeld. :roll:
Typo, kan gebeuren. :mrgreen:

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Zaunkönigs Bahn schreef:
dwarsligger schreef:En met meerdere treinbewegingen bedoelde ik, bewegingen op het station zelf. In en uitgaand verkeer tegelijk. .... Juist omdat dit het pronkstuk van jouw baan is zou ik hier persoonlijk ook meerdere treinbewegingen tegelijk willen zien.
De frequentie die ik kan aanhouden is groot genoeg voor het tijdsvak.... Zal ook eens zoeken naar een vertrekstaat van Dammtor rond die tijd, zal denk ik moeilijk worden.
Ik had niet verwacht dat dit zou lukken, maar ik heb een spoorboekje gevonden met Dammtor uit 1939. Ik heb alle bladzijden gedownload en ik heb de treinnummers met de tijden in een rekenvel gezet.

In die tijd was er ook al de S-Bahn met elektrische tractie, deze heb ik niet meegeteld omdat mijn baan geen elektrische tractie heeft. De S-bahn is wat we hier de metro zouden noemen. De frequentie was op werkdagen in de "spits" om de 5 minuten en in de "daluren" om de 10 minuten. Er werd ook rekening gehouden met zon- en feestdagen.

Alle andere treinen zijn interessant en dit gaat van wat we nu forenzen treinen noemen tot luxe sneltreinen. Als ik dat aantal optel en deel door het aantal uren (van 5 uur tot en met 23 uur) kom ik uit op een gemiddelde van 4 treinen per uur. Dat is dus helemaal niet veel als je het gebouw erbij betrekt.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Ik had nog ergens geschreven dat ik wilde onderzoeken of de zolder een optie was. Dat is het, maar de maten zijn niet veel groter dan het kamertje waar ik het eerst had gedacht. De reden om niet dat kamertje te nemen en toch uit te wijken naar de zolder heeft alles van doen met veiligheid en niets met onze hobby. Als de baan naar voren getrokken wordt, wordt de deur geblokkeerd en dan kan niemand meer de kamer in of uit. Als mij dan wat overkomt heb ik een probleem.

Op zolder kan ik de volgende baan bouwen, dit is de toplaag;

Afbeelding

Achter de baan is een loopruimte om eventueel iets aan de achterzijde te maken, herstellen etc. Ik had ook geschreven dat ik nog eens de baan wilde bouwen met een ander railmateriaal dan Fleischmann. Dit plan is getekend met Peco code 55, het heeft ruim een jaar in beslag genomen. Niet een jaar lang tekenen omdat ik heel vaak "de zooi de hoek in gooide", zo frustrerend dat Peco. Op mijn website wordt er wat aandacht aan geschonken inclusief een link naar een Duitse spoorliefhebber die de "problemen" met Peco heeft beschreven (Duitstalig).

Uiteindelijk heb ik wat trucjes uitgehaald, met Scarm kan dat heel eenvoudig en daarna ging het ontwerpen een stuk vlotter. Het plan heeft veel gelijkenis met het plan met Fleischmann rail. Er zijn verschillen omdat door de langere wisselbouw van Peco een aantal oplossingen anders gerealiseerd moesten worden. Er zijn nadeeltjes en er zijn voordeeltjes. Bijvoorbeeld de zuidzijde van het rangeerterrein. Door de langere wisselbouw heb ik hier met Peco code 55 winst kunnen boeken, dezelfde opstelling met Fleischmann kost te veel rail en levert dan geen voordeel op.

Er zal denk ik wel weer wat commentaar komen, wellicht heb ik toch nog iets over het hoofd gezien. Wat mij betreft blijft het nu bij dit plan, de tussenlaag is opgebouwd met Fleischmann rail op het promenadestuk na, dat is weer Peco code 55. Dus alle zichtzaken Peco code 55. Het schaduwstation is onveranderd en uitgevoerd in Fleischmann rail, no way dat dit is na te bouwen met Peco.

Met vriendelijke groet,
Joop

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Zaunkönigs Bahn schreef:Het schaduwstation is onveranderd en uitgevoerd in Fleischmann rail, no way dat dit is na te bouwen met Peco.
En met Peco code 80? Dan heb je wel keuze uit kortere wissels.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

maarten schreef:
Zaunkönigs Bahn schreef:Het schaduwstation is onveranderd en uitgevoerd in Fleischmann rail, no way dat dit is na te bouwen met Peco.
En met Peco code 80? Dan heb je wel keuze uit kortere wissels.
Er is een heel kort wisseltje met 22,5graden afbuiging (ST-5 & ST-6), die komt niet op mijn baan, net zoals R1. De wissel die dan volgt is 123,7mm lang met een afbuiging van 14graden (SL-395 & SL-396). Dat is geen groot verschil met Fleischmann. Fleischmann heeft daarbij het voordeel dat het een bedding heeft waardoor je een dunnere basisplaat kunt gebruiken om toch dezelfde eindstijfheid te krijgen. Als je verder door de bibliotheek van Peco wandelt kom je allerlei afbuigingen tegen (25gr, 22,5gr, 14gr, 8gr excl. meegebogen wissels), er zit geen constante in zoals bij Fleischmann met 15graden. Bij Peco kun je het houden op één afbuigingshoek van 8gr (SL-388, SL-389, SL-397 en SL-394), maar dat is tevens een erg lange wissel.

Op twee punten in het schaduwstation liggen engelse wissels, die van Peco zijn 75mm langer en de afbuighoek is slechts 8graden (SL-394). Bij een punt is het wellicht mogelijk om dat in te bouwen, maar dan wel ten koste van opstelsporen. Op het andere punt gaat het niet. En dan heb ik het nog niet over de verschillen in de afbuighoek van 15graden versus 14graden en 15graden versus 8graden. Deze verschillen hebben weer correcties nodig en dat komt een rustige loop niet ten goede. Het huidige schaduwstation is voor mij de meest optimale uitwerking, er zijn veel variaties geweest. Ik zie dus geen winst ten opzichte van Fleischmann.

Plaats reactie