Nieuwe sprinter gespot.

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Overdijk

Nieuwe sprinter gespot.

Bericht door Overdijk »

Deze stond in Maastricht op het terrein, achter door bij de werkplaats stonden er nog een stuk of 9.

Afbeelding
Afbeelding

Dit is de 2606.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Marksintpancras

Re: Nieuwe sprinter gespot.

Bericht door Marksintpancras »

:lol: ns gaat ook eens knap spul kopen.
De Flirt rijdt veel in het buitenland rond, vind de NS kleur lelijk, DB regio rood ziet er beter uit :D

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Timtrein85

Bericht door Timtrein85 »

Het blijft me verbazen waarom de NS wederom investeert in enkeldeks treinen. Waarom niet allemaal dubbeldeks treinen aanschaffen? De NS loopt qua capaciteit nu steeds achter de feiten aan... :roll:

Groet,
Tim

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054

Onderwerp starter
Overdijk

Bericht door Overdijk »

Och lelijk is ie niet, alleen had de blauwe band voor mij niet tot aan het dak gehoeven.
Nu nog afwachten hoe de nieuwe Alsthom stellen eruit gaan zien.
Wel jammer dat de NS geen eigen gezicht meer heeft op de stellen, het is nu echt zo van de plank af.
Al hoewel, wie de Albatros heeft ontworpen qua kopvorm hadden ze er ook wel gelijk voor mogen gooien.

Was wel verrast het stel te zien staan, vlug gekeerd en de foto`s gemaakt.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

neudalhausenstadbahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Flirts duiken inmiddels in Nederland al overal op, zo heeft NSR ze al op vele plekken staan voor instructie, zo staat er ook eentje in Nijmegen.

Wat we in Nederlands aan Flirt krijgen is al volgd:

NSR; 3 en 4 delige een spannings stellen met 2 balkons per bak voor het hoofdrailnet, die worden als eerste ingezet op lijnen waar nu DDAR en DDZ rijd vooral in het oosten van het land.

Abellio Nederland; 2 delige een spannings stellen met 2 balkons per bak voor de Rijn Gouwelijn.

Abellio Rail NRW; 5 delige 3 spannings stellen( 1,5kv, 15kv en 25kv) met grotendeels 1 balkon per bak voor de RE19 Arnhem-Düsseldorf.

Eurobahn Keolis; 5 delige 3 spannings stellen( 1,5kv, 15kv en 25kv) met grotendeels 1 balkon per bak voor de RB61 Hengelo-Bielefeld, 25kv heeft Eurobahn niet nodig maar daarmee zijn ze technisch gelijk aan die van Abellio zodat er maar 1 type toelating voor nodig is.

Syntus; 3( en 4?) delige een spannings stellen( aantal balkons geen idee) voor Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen.

Arriva; 2 delige een spannings stellen met 2 balkons per bak voor Roermond-Maastricht Randwyk/Heerlen.

Arriva; 3 delige een spannings stellen met 2 balkons per bak voor Nijmegen-Roermond.

Arriva; 3 delige 3 spannings stellen( 1,5kv, 3kv en 15kv) met 1 balkon per bak voor Aachen-Heerlen-Maastricht-Luik.

Tot zover wat ik zo even uit m'n hoofd op kan dreunen, zie voor meer in somda.nl( voor de gevorderde grootspoor hobbyist), groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

WilcoV

Bericht door WilcoV »

Hier de Flirt in Nijmegen.
Bijlagen
Flirt Nijmegen
Flirt Nijmegen
Clipboard01.jpg (63.49 KiB) 7322 keer bekeken

Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

WilcoV

Bericht door WilcoV »

Nog eentje dan
Bijlagen
20160622_083023.jpg
20160622_083023.jpg (64.81 KiB) 7321 keer bekeken

RogerB

Bericht door RogerB »

In Maastricht staan ze al een paar weken. Ze gaan daar ook in onderhoud.

Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)

neudalhausenstadbahn

Hier een Nederlandstalig wikipedia artikel over FLIRT dan kan je mooi zien hoeveel er al van is en waar het allemaal al rijd.

Van mij mag het Nederlandse spul zo snel mogelijk instromen want ik reis er al jaren met heel veel plezier in Duitsland mee.

Wie nu al een lang FLIRT wil uitproberen kan bijvoorbeeld Venlo-Hamm-Kassel-Frankfurt am Main-Koblenz-Saarbrücken-Mannheim of Emden-Münster-Essen-Siegen-Frankfurt am Main per FLIRT afleggen.

Groetjes Michiel

Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Redskin

Bericht door Redskin »

Timtrein85 schreef:Het blijft me verbazen waarom de NS wederom investeert in enkeldeks treinen. Waarom niet allemaal dubbeldeks treinen aanschaffen? De NS loopt qua capaciteit nu steeds achter de feiten aan... :roll:
Helemaal mee eens! Stadler bouwt immers al een dubbeldekker ofwel Doppelstock (DoSto) op basis van de FLIRT, met de naam KISS. Dat zou de capaciteit ten goede komen en er hoeven geen spreekwoordelijke wielen uitgevonden te worden. Inderdaad zo van de plank... Mooi/lelijk: over smaak valt niet te twisten.
HIER vind je een artikel van dit model op Wikipedia.

DoSto ("RABe 515") van de BLS:
Afbeelding
Foto: BLS AG / http://www.bls.ch

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

neudalhausenstadbahn

Vergeet niet dat de keuze voor wel of geen dubbeldeks materieel complexer si als vroeger. Vanaf 2022 moet al het regionale spoorweg materieel een gelijkvloerse instap hebben. Reden waarom bij voorbeeld DDAR is verbouwd tot InterCity materieel en geen stoptrein materieel is gebleven. Reden ook waarom er voor het Rhein Ruhr Express project in Duitsland Desiro's High Capacity komen bestaande uit enkeldeks en dubbeldeks rijtuigen.

Waar vroeger lage perrons een nadeel waren is dat daardoor nu een voordeel geworden bij perron van 55 a 60cm hoog kan je de gelijkvloerse instap tussen de draaistellen op de onder verdieping onderbrengen. Bij hogere perron hoogtes zoals de europeese standaard van 75cm word dat een probleem en kan dat eigenlijk alleen als de betreffende bak enkeldeks is. Pas vanaf een hoogte 1m kan je door de wielen kleiner te maken die instap weer boven de draaistellen onderbrengen. Kleinere wielen is alleen weer niet echt wenselijk voor hogere snelheden want dan moeten de wielen en dus de lager weer meer omwentelingen maken.

Zo is het nu ook in het Verkehrsverbund Rhein Ruhr zo dat het S-bahnnet vanwege eis van gelijkvloerse instap nu in 2 delen word gesplitst. 1 deel gaat volledig naar 75cm toen het andere deel naar 1m. Nu is dat nog gemeng en hebben eigenlijk alle lijnen wel perrons van of 96cm hoog of 76cm hoog. Dit moet de komende jaren allemaal nog recht getrokken worden. En dat speeld dus in de hele EU.

De getoonde KISS is er eentje met lage instap voor 55 a 60cm en in gebieden met dat soort perron hoogtes kan je prima met dat materieel uit de voeten.

Daarnaast speeld verder nog mee dat dubbeldeks materieel ten aanzien van de sociale veiligheid vaak als niet wenselijk word gezien.

Wat ook nog mee speeld bij de keuze tussen enkel en dubbeldeks materieel is op welke basis je je mateireel inzet pland. Als iedereen moet kunnen zitten en langere afstanden mee gaat is dubbeldeks materieel een voordeel. Voor korte traject waarbij men er vanuit gaat dat een deel van de reizigers staat( je betaald immers om vervoerd te worden en niet voor een zitplaats) en waar je wil dat er snel veel mensen in en uit kunnen stappen heb je liever enkelsdeks materieel met zo veel mogelijk deuren en rond die deuren grote open ruimtes van waar uit men zich over de trein kan verdelen.

Groetjes Michiel

WilcoV

Bericht door WilcoV »

En vergeet tot slot niet dat de overheid als grootaandeelhouder een behoorlijke vinger in de pap heeft voor wat betreft keuzes die gemaakt worden qua materieel.

Redskin

Bericht door Redskin »

Dank je Michiel voor je uitvoerige reactie en uitleg, hartstikke interessant!! :)

Ja aanpassingen aan perrons zullen hiervoor nodig zijn. Indeling van bovenverdiepingen en balkons kunnen vast en zeker met de fabrikant besproken en gerealiseerd worden. Zoals ik al schreef: er hoeven geen spreekwoordelijke wielen uitgevonden te worden; in andere landen wordt het toch ook succesvol ingezet?

Wil je als NS de komende jaren je klanten naar enige tevredenheid bedienen, dan zal er geïnvesteerd moeten worden. Financieel, in de toekomst (strategisch), maar vooral ook in de relatie met die klanten want dat is er de afgelopen jaren 'nogal' bij ingeschoten. Zomaar even: treinstellen zonder toiletten maar ook nu nog onvoldoende zitplaatsen, (bezuinigen op) schoonmaken en fouten in de uitfasering met oud materieel.

De (kwaliteit voor de) klant lijkt verdacht veel bijzaak geworden; alles korte termijn en in het teken om het zo uitgeknepen mogelijk te doen. En daarbij niet heel erg in relatie met de prijs helaas. Inderdaad: de overheid heeft daar met regelgeving ook (negatieve) invloed op. Rover heeft het er voorlopig nog steeds heel druk mee...

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

neudalhausenstadbahn

Redskin schreef:in andere landen wordt het toch ook succesvol ingezet?
Dat valt nog te bezien, waar word KISS als regionaal materieel ingezet bij een perron hoogte van 75cm?..........enkele stations rond Berlin, Koblenz Hbf misschien( ik weet niet hoe hoog de perrons zijn van de sporen waarop de RE uit Luxenburg/Saarbrücken( mix van KISS en FLIRT) word behandeld) en de RE60/70 Rheine/Bielefeld-Braunschweig rijd ermee of gaat er mee rijden op die route zijn diverse perrons wel 75cm maar hoe dat daar word opgelost weet ik zo niet. Het gaat er om dat mensen in een rolstoel zelfstandig zonder hulp de trein in en uit kunnen. In Duitsland word er nog wel eens voor opklapbare rolstoelbruggen gekozen die in de trein zelf zitten maar of dan als reiziger ze zelf mag bedienen weet ik niet. In Nederland hebben die ooit in SM90 gezeten maar daar moesten ze zover ik weet door het trein personeel bedient worden en dat gaat in tegen de richtlijnen die de EU nu steld als ik het goed begrijp.

Nederland heeft bijna volledig perron hoogtes van 75cm, in Duitsland is dat alleen in de meeste grootstedelijke regio's in het westen van Duitsland. In veel andere regio's is het 55cm en 38cm( van deze laatste moet men nu dus af) en in de meeste andere landen in europa zijn de perrons voor het over grote deel rond de 55/60cm of lager zover ik weet en dan kan je met KISS en andere Dubbeldekkers met instap op de onder verdieping wel prima uit de voeten.

Als het om materieel voor lange afstands verkeer gaat ben je dus wel vrij te kiezen wat je wilt. Daarom hebben wij in NL nu ook zo'n lading DDZ en VIRM.

Verder denk ik dat je niet alleen naar NSR moet kijken maar naar wat alle vervoerders in binnen en buitenland doen.

Groetjes Michiel

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

neudalhausenstadbahn schreef:Voor korte traject waarbij men er vanuit gaat dat een deel van de reizigers staat( je betaald immers om vervoerd te worden en niet voor een zitplaats)
Dat zal het niet gaan halen, de normen op het gebied van de veiligheid zijn namelijk ook aangescherpt. Het zou mij niet verbazen dat iedereen een zitplaats moet hebben en anders moet wachten. Een dergelijke regel wordt al gehanteerd in bijvoorbeeld Noorwegen.

neudalhausenstadbahn

Ik heb het idee dat de meeste reageerden niet of nauwelijks met het OV reizen en geen idee hebben hoe het echt werkt. Ik voel me niet geroepen steeds weer de ene na de andere wilde reactie de wereld uit te helpen, dat is niet mijn hobby, dan beperk ik me wel weer tot de FLIRT topics op somda.

Groetjes Michiel

Rick

Bericht door Rick »

Zaunkönigs Bahn schreef:
neudalhausenstadbahn schreef:Voor korte traject waarbij men er vanuit gaat dat een deel van de reizigers staat( je betaald immers om vervoerd te worden en niet voor een zitplaats)
Dat zal het niet gaan halen, de normen op het gebied van de veiligheid zijn namelijk ook aangescherpt. Het zou mij niet verbazen dat iedereen een zitplaats moet hebben en anders moet wachten. Een dergelijke regel wordt al gehanteerd in bijvoorbeeld Noorwegen.
Hoe realistisch is dat denk je?

Redskin

Bericht door Redskin »

neudalhausenstadbahn schreef:Ik heb het idee dat de meeste reageerden niet of nauwelijks met het OV reizen en geen idee hebben hoe het echt werkt. Ik voel me niet geroepen steeds weer de ene na de andere wilde reactie de wereld uit te helpen, dat is niet mijn hobby, dan beperk ik me wel weer tot de FLIRT topics op somda.
Groetjes Michiel
Tja beste Michiel... die eerste zin is in mijn geval een onterechte aanname. Jarenlang heb ik met het OV gereisd (en doe dat soms nog), in zowel binnen- als buitenland. Daarop is mijn mening dan ook op gebaseerd en ik hoop niet dat je daarmee die wilde reactie bedoelt die uit de wereld geholpen moet worden. Van mij mag je van harte jouw mening verdedigen -met alle respect- maar serveer andere meningen niet zo af. Want "hoe het echt werkt"; zoals het nu werkt, werkt het in ieder geval niet goed (da's mijn mening en die is niet op de persoon of kwetsend in het algemeen bedoeld). Vandaar ook dat ik eerder aangaf dat er verschillende (soorten) investeringen nodig zijn.
Maar inderdaad verzanden we in een discussie. En dat alleen vanwege een gespotte nieuwe Sprinter. :?

Frank
(model-)treinliefhebber

Zaunkönigs Bahn

Rick schreef:
Zaunkönigs Bahn schreef:
Hoe realistisch is dat denk je?
Geen idee, de Europese wetgeving gaat over veiligheid. Als NS besluit om op de korte trajecten de passagiers te laten staan en als de trein vanaf 120km/u met een noodstop tot stilstand moet worden gebracht, dan zullen de passagiers die niet zitten gelanceerd worden en als kogels door de bak gaan. Dat geeft dus zwaar letsel. Conform die Europese wetgeving is NS dan nalatig en waarschijnlijk ook strafbaar door grove nalatigheid. Een echt juridisch steekspel waar dan de gewonden weer niets aan hebben. Dus ja, hoe realistisch is iets? NS zal een afweging moeten maken en ze letten de laatste tijd te veel op eigen personeel en het geld en te weinig op de reiziger.

Zaunkönigs Bahn

neudalhausenstadbahn schreef:Ik heb het idee dat de meeste reageerden niet of nauwelijks met het OV reizen en geen idee hebben hoe het echt werkt. Ik voel me niet geroepen steeds weer de ene na de andere wilde reactie de wereld uit te helpen, dat is niet mijn hobby, dan beperk ik me wel weer tot de FLIRT topics op somda.

Groetjes Michiel
De laatste twee jaar is NS erg ver gezonken, zover dat ik nu na 44 jaar klant te zijn geweest het voor gezien houdt met dat #$%$# bedrijf. Ik en mijn medereizigers worden behandeld alsof je vuil bent. Vooral het laatste jaar heb ik zaken en dingen meegemaakt met NS personeel dat je het haast niet geloofd. NS zet bewust op de drukste tijd een sprinter tweetje of een drietje in, voorheen stond hier een vierdelige dubbeldekker. Buiten het feit dat het comfort minimaal is gehalveerd is het ook vaak haringen in een ton, maar wel de volle mep vangen en een grote mond hebben. Een trein eerder en een trein later was de lengte in het begin minimaal 5 bakken. Maar ja, bij NS denken ze dat reizigers dom zijn of zo, dus iedereen verhuisd naar een trein eerder of later. En die worden nu ook te druk en dus worden de treinen teruggebracht tot veel te kort materiaal. En dan komt het zeer vaak voor dat treinen uit de dienst worden gehaald, sorry of zo klinkt het dan, pardon? Om totaal onduidelijke redenen de trein vertraging oploopt, aansluitingen niet gehaald worden en er niet wordt gewacht etc. Ik ben dit gesodemieter van de NS meer dan zat. Ik moet wel topeuros betalen voor een abo en moet dan ook nog inloggen en uitloggen. Hoe bedoel u privacy? Wat denkt dat #$%$# bedrijf wel niet?

spoor65

Bericht door spoor65 »

Ach, die Eu regels veranderen om de haverklap.
Maar idd brengen ze veel extra investeringen met zich mee, en veel aanpassingen aan het materiaal.

In het OV zijn ze begonnen met het openbaar bus vervoer.

Onze bussen zijn inmiddels al jaren lage vloer bussen, opdat rolstoelers eenvoudig met de bus mee kunnen.
vervolgens kwamen daar de rolstoelplanken bij, die wij in de oudere (lees ouder dan 3 jaar) met het handje uit moesten klappen, en echt die krengen zijn loodzwaar, en ze draaien ook nog eens om een scharnier, dus je krijgt het gehele gewicht aan je arm en rug te hengen, omdat ze een knap eind naar beneden vallen. na veelvuldig klachten van chauffeurs moeten dat tegenwoordig automatische planken zijn.

Sinds enkele jaren zijn ze begonnen om alle haltes op EU norm hoogte te brengen.
Hierbij maken ze ook nog eens gebruik van speciale halte stenen, zodat wij er met de banden tegenaan zouden kunnen rijden, zonder schade aan de wangen van de banden, hierdoor zit er dan tussen vloer en stoep slechts een ruimte van 5 cm.

In de praktijk doet de gemiddelde gemeente echter maar wat, kiezen ze ondoordacht de verschillende soorten stenen, waarmee deze haltes worden aangelegd en dan vooral de eerste en laatste steen zijn hier van belang.

een naar binnen lopende steen lijkt leuk, maar dan zal de halte toch echt een stukkie langer gemaakt moeten worden dan de bus is, dit word meestal verzuimd, met het gevolg dat wij de halte niet kunnen aanrijden zoals gewenst (om schade aan achterband bij inrijden, en voorband bij uitrijden te voorkomen, kunnen wij niet meer tegen de rand staan)

Kortom, al die regels zijn leuk, maar alleen doelmatig als ze dan ook de uitvoering correct doen.
en niet (zoals de gemeente Borne, deze halte stenen alleen op een lengte van 3 meter neer leggen, en veelal ook nog precies in een bocht, zodat wij er alleen met 1 deur bij kunnen komen, maar nooit kunnen aansluiten, terwijl ze toch gewoon subsidie hebben gekregen om haltes te maken voor de gebruikelijke 12 meter bussen.

En dan de veiligheid, meer zitplaatsten? helaas zal dat er niet van gaan komen, de rolstoel plaatsten, met benodigde verplichte veiligheids voorziening als rugplank en gordel, nemen nu eenmaal de ruimte in van pakweg 4 reguliere stoelen.

Daarnaast, zoals al terecht opgemerkt, u koopt een vervoersbewijs, geen zitplaatsbewijs.

De nodige bezuinigingen en daarmee gepaard gaande vermindering van het aantal ritten, zal het aantal zitplaatsen nog verder doen terug dringen, domweg, omdat je dan in de spitsuren per bus gemiddeld meer mensen in 1 voertuig moet vervoeren.

had je vroeger nog het verschil in stad en streek wagens (beide kanten van het smalle looppad rijen met 2 stoelen, tegenwoordig is het bijna allemaal een breder gangpad door aan de deurkanten te kiezen voor enkele stoelen.

een 12 meterbus met, van de max 83 personen die mee mogen, 38 stoeltjes is al veel.
en dit zal dus eerder minder worden dan meer. alles omwille van de efficiëntie.

en een gordel voor een staanplaats, wie die kan uitvinden kan goud geld verdienen.

Bij de spoorwegen zal men (op het beroerd aanrijden van de perrons na, maar zoals al vermeld, daar zit je dan weer met de hoogte) dit net zo goed gaan merken.

Alleen zo jammer, dat ondanks al de investeringen het aantal rolstoelgebruikers die mee gaan beslist niet mega is toegenomen.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

WilcoV

Bericht door WilcoV »

Ik ga maar even een bakkie drinken in de cabine van de NS Flirt ;)
Bijlagen
Bekerhouder NS Flirt
Bekerhouder NS Flirt
Clipboard02.jpg (62.23 KiB) 4818 keer bekeken

Plaats reactie