Een eindstation
Een eindstation
Hallo allen,
Na het plannen komt het daadwerkelijke bouwen.
Hier alvast een begin van de 2 modules die ik aan het bouwen ben.
1 module wordt 125cm x 50cm x 15cm
en de andere 95cm x 50cm x 15cm
Hierbij wat plaatjes van het bouwen ervan.
Het ''hoopje'' hout by Peter Nspoor, on Flickr
Het eerste begin by Peter Nspoor, on Flickr
Zachtboard op de plaat lijmen by Peter Nspoor, on Flickr
Zachtboard op de plaat gelijmd by Peter Nspoor, on Flickr
Alleen nog drogen by Peter Nspoor, on Flickr
Verstevigingshoekjes by Peter Nspoor, on Flickr
Inmiddels is de rails ook binnen en kan na het drogen het uitleggen beginnen.
Na het plannen komt het daadwerkelijke bouwen.
Hier alvast een begin van de 2 modules die ik aan het bouwen ben.
1 module wordt 125cm x 50cm x 15cm
en de andere 95cm x 50cm x 15cm
Hierbij wat plaatjes van het bouwen ervan.
Het ''hoopje'' hout by Peter Nspoor, on Flickr
Het eerste begin by Peter Nspoor, on Flickr
Zachtboard op de plaat lijmen by Peter Nspoor, on Flickr
Zachtboard op de plaat gelijmd by Peter Nspoor, on Flickr
Alleen nog drogen by Peter Nspoor, on Flickr
Verstevigingshoekjes by Peter Nspoor, on Flickr
Inmiddels is de rails ook binnen en kan na het drogen het uitleggen beginnen.
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Een eindstation
Een goed begin! Wat is je plan qua spoor/ scenery? Rechtstreeks op de plaat? Ikzelf heb een 2cm XPS (blauw)schuim plaat gebruikt bij m'n huidige diorama en dat bevalt goed om relief toe te voegen en flexibel te werken ipv met de harde plaat...
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Re: Een eindstation
Hierbij mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... 20&t=11489
Het bovenste deel is zachtboard wat redelijk goed te verwerken is voor reliëf. De heuvels worden opgebouwd door eerst met piepschuim of purschuim grof de contouren te geven. Dit wordt bekleed met gipsverband (precies het zelfde wat om je pols gaat) en daarna door knauf gips afgewerkt. Op mijn andere baan (welke niet op het forum staat) heb ik dit al toegepast wat voor mij heel goed werkte. Wel is het verschil dat ik daar een open bouw constructie gebruik.
Het bovenste deel is zachtboard wat redelijk goed te verwerken is voor reliëf. De heuvels worden opgebouwd door eerst met piepschuim of purschuim grof de contouren te geven. Dit wordt bekleed met gipsverband (precies het zelfde wat om je pols gaat) en daarna door knauf gips afgewerkt. Op mijn andere baan (welke niet op het forum staat) heb ik dit al toegepast wat voor mij heel goed werkte. Wel is het verschil dat ik daar een open bouw constructie gebruik.
Re: Een eindstation
De bakken zijn gedroogd. Nu is het wachten op het kurk om daarna hierop de rails te leggen en alles te passen en meten...
Het enigste jammerlijke is. Ik heb van peco een kruiswissel gekocht, maar de verkeerde... het is een insulfrog en geen electrofrog. Wordt nog even uitzoeken hoe ik dit moet oplossen om er digitaal goed op te kunnen rijden. Of is er iemand hierbij die er ervaring mee heeft
Ondertussen ben ik bezig geweest met het bouwen van het ''schaduw station''. De bak heb ik 2 jaar geleden gemaakt om te testen voor eventueel automatisch rijden. Hierop heeft nooit vast rails gelegen en was nu prima om te gebruiken. Hierbij wat foto's van het baanplan en de draadjes boel. De zwarte stukjes zijn ontkoppelrails. Hiervoor moet ik nog wel kijken om het zo te maken dat ik er overheen kan rijden zonder dat de lok omhoog komt...
IMG_20180105_192136734_HDR by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180105_192531978 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180105_192840690 by Peter Nspoor, on Flickr
Het spoor wat niet is aangesloten op de wissels wordt een spoortje voor eventueel programmeren. De sporen op de bovenkant die schuin liggen worden sporen om de loks, na aankomst, weer voor de trein te kunnen krijgen. Hiervoor wil ik een soort trechter maken dat het makkelijk is om de loks er weer op te zetten, hoe is punt twee.... Ik ga geen ''schans'' gebruiken zoals die te koop zijn. Dit wordt een projectje wat op de langere loop iets gaat worden.
IMG_20180105_195733121 by Peter Nspoor, on Flickr
Ook gelijk even provisorisch test gereden. De kat vond het ingeval leuk en ik ook, want overal kon er gereden worden!
Het enigste jammerlijke is. Ik heb van peco een kruiswissel gekocht, maar de verkeerde... het is een insulfrog en geen electrofrog. Wordt nog even uitzoeken hoe ik dit moet oplossen om er digitaal goed op te kunnen rijden. Of is er iemand hierbij die er ervaring mee heeft
Ondertussen ben ik bezig geweest met het bouwen van het ''schaduw station''. De bak heb ik 2 jaar geleden gemaakt om te testen voor eventueel automatisch rijden. Hierop heeft nooit vast rails gelegen en was nu prima om te gebruiken. Hierbij wat foto's van het baanplan en de draadjes boel. De zwarte stukjes zijn ontkoppelrails. Hiervoor moet ik nog wel kijken om het zo te maken dat ik er overheen kan rijden zonder dat de lok omhoog komt...
IMG_20180105_192136734_HDR by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180105_192531978 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180105_192840690 by Peter Nspoor, on Flickr
Het spoor wat niet is aangesloten op de wissels wordt een spoortje voor eventueel programmeren. De sporen op de bovenkant die schuin liggen worden sporen om de loks, na aankomst, weer voor de trein te kunnen krijgen. Hiervoor wil ik een soort trechter maken dat het makkelijk is om de loks er weer op te zetten, hoe is punt twee.... Ik ga geen ''schans'' gebruiken zoals die te koop zijn. Dit wordt een projectje wat op de langere loop iets gaat worden.
IMG_20180105_195733121 by Peter Nspoor, on Flickr
Ook gelijk even provisorisch test gereden. De kat vond het ingeval leuk en ik ook, want overal kon er gereden worden!
Re: Een eindstation
Het is natuurlijk niet zo dat wanneer het stil is er niks gebeurt :p
Ik moest de kurk hebben om verder te kunnen... Afgelopen keer naar houten geweest en JA! er was 1 standje wat het had.
Gelijk begonnen met het overtekenen van de baan op het zachtboard en daarna de kurk erop.
Wat ik mooi vind van dit kurk is dat het soepel is, goed buigt en er straks mooie ballast dijkjes mee te maken zijn.
Nadat het kurk leggen klaar is begonnen met de rails vanaf het overloop spoortje.
Het blijft priegel werk en leren tijdens het werken.... maar ik ben al best tevreden!
IMG_20180120_193600024 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180121_174930222 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180120_201313505 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180121_202755196_HDR by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180124_163413547 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180124_163417373 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180125_173149489 by Peter Nspoor, on Flickr
Ik moest de kurk hebben om verder te kunnen... Afgelopen keer naar houten geweest en JA! er was 1 standje wat het had.
Gelijk begonnen met het overtekenen van de baan op het zachtboard en daarna de kurk erop.
Wat ik mooi vind van dit kurk is dat het soepel is, goed buigt en er straks mooie ballast dijkjes mee te maken zijn.
Nadat het kurk leggen klaar is begonnen met de rails vanaf het overloop spoortje.
Het blijft priegel werk en leren tijdens het werken.... maar ik ben al best tevreden!
IMG_20180120_193600024 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180121_174930222 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180120_201313505 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180121_202755196_HDR by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180124_163413547 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180124_163417373 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180125_173149489 by Peter Nspoor, on Flickr
Re: Een eindstation
Zo dat is ook biiijjjnnnaaa af.
IMG_20180203_171802629_HDR by Peter Nspoor, on Flickr
Het schaduwstation en alle rails, op links na dan,... is af.
Het is even wennen om de peco rails te leggen, maar na eerst de makkelijke kant van het station gedaan te hebben, ging dit ook best goed.
Alles is nu aan elkaar gekoppeld en alle draadjes hangen los en in elkaar gedraaid. Dit heb ik expres even gedaan omdat ik heel benieuwd was of het reed.
Natuurlijk ben ik ook gelijk aan het kijken of er niks ontspoort en geen andere gekke dingen zijn.
Ik ben nu zover dat ik moet gaan proberen de wissels bedienbaar te maken.
Dit wil ik doen door een soort trek staaf onder de bak te maken. Hoe precies komt de volgende keer. Moet zelf ook nog bedenken hoe en wat
Maar goed. het RIJDT!!!!
Hierbij een eerste impressie.
IMG_20180203_171845942 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180203_172059801 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180203_171802629_HDR by Peter Nspoor, on Flickr
Het schaduwstation en alle rails, op links na dan,... is af.
Het is even wennen om de peco rails te leggen, maar na eerst de makkelijke kant van het station gedaan te hebben, ging dit ook best goed.
Alles is nu aan elkaar gekoppeld en alle draadjes hangen los en in elkaar gedraaid. Dit heb ik expres even gedaan omdat ik heel benieuwd was of het reed.
Natuurlijk ben ik ook gelijk aan het kijken of er niks ontspoort en geen andere gekke dingen zijn.
Ik ben nu zover dat ik moet gaan proberen de wissels bedienbaar te maken.
Dit wil ik doen door een soort trek staaf onder de bak te maken. Hoe precies komt de volgende keer. Moet zelf ook nog bedenken hoe en wat
Maar goed. het RIJDT!!!!
Hierbij een eerste impressie.
IMG_20180203_171845942 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180203_172059801 by Peter Nspoor, on Flickr
Re: Een eindstation
En de poes blijft overal van af?
mvg Ronald
mvg Ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Re: Een eindstation
Hij kijkt tenminste wel rustig, maar ook al blijft hij er keurig van af, dan nog zou ik voorzichtig zijn met harende huisdieren bij het rijdend materiaal.
Maar belangrijkste nu, leuk filmpje en het rijd mooi.
mvg
Freddy
Maar belangrijkste nu, leuk filmpje en het rijd mooi.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Een eindstation
Die kat heeft wel een leuke smoel .
Mijn ervaring met katten en een modelbaan: het gaat niet samen!
Overigens loopt het inderdaad netjes. Gefeliciteerd.
Mijn ervaring met katten en een modelbaan: het gaat niet samen!
Overigens loopt het inderdaad netjes. Gefeliciteerd.
Re: Een eindstation
Peter,
Waarmee heb je het laatste stuk gefilmd, ziet er goed uit ? Het is waarschijnlijk niet zo'n aanstekercamera die hebben een veel lagere resolutie.
Waarmee heb je het laatste stuk gefilmd, ziet er goed uit ? Het is waarschijnlijk niet zo'n aanstekercamera die hebben een veel lagere resolutie.
Re: Een eindstation
Tja... dat katten en modeltreinen niet samen gaan is algemeen bekend, vandaar dat op de treinenkamer ze ook niet mag komen en altijd zit te wachten tot we weer klaar zijn...
IMG_20180204_191330012 by Peter Nspoor, on Flickr
Wat betreft het cameraatje heb ik denk ik wel een beetje vals gespeeld...
Ik heb een soort goedkope Go-pro die ik gebruik. Deze heb ik op een platwagentje voor de trein gehangen, aangezien er toch alleen nog rail ligt kan deze prima oversteken.
Als het goed is staan andere wagons dan ook niet langs het te rijden pad
IMG_20180205_212534 by Peter Nspoor, on Flickr
Voor H0 en lgb kan deze wel prima overal gebruikt worden!
IMG_20180204_191330012 by Peter Nspoor, on Flickr
Wat betreft het cameraatje heb ik denk ik wel een beetje vals gespeeld...
Ik heb een soort goedkope Go-pro die ik gebruik. Deze heb ik op een platwagentje voor de trein gehangen, aangezien er toch alleen nog rail ligt kan deze prima oversteken.
Als het goed is staan andere wagons dan ook niet langs het te rijden pad
IMG_20180205_212534 by Peter Nspoor, on Flickr
Voor H0 en lgb kan deze wel prima overal gebruikt worden!
Re: Een eindstation
Na het veel te leuke ''provisorisch'' rijden is het tijd om verder te gaan met bouwen.
Nu mijn studie weer verder gaat ligt het tempo wat lager... des al niet te min heb ik veel gedaan. Zo ben ik begonnen met de aandrijving voor de peco wissels. Ik heb nu alle bakken voorzien van de trekstangen en schakelaars. Bij de bak met 4 wissels zijn alle draadjes ondertussen ook aangesloten en zowaar zit daar geen sluiting in! Bij de andere bak waar er 10 wisselaandrijvingen moesten komen was het soms even wat stuntel werk, maar het is gelukt. Nu hiervan alle draadjes solderen en dan flink testen voor we verder gaan met de scenery.
Hierbij wat foto's over hoe ik de wissel aandrijvingen heb aangepakt.
IMG_20180209_165055 by Peter Nspoor, on Flickr
Ophoog blokjes dat de stangen niet direct onder de rijplaat zitten en er plaats is om draadjes onderdoor te trekken.
IMG_20180209_165133 by Peter Nspoor, on Flickr
Niet helemaal goed te zien, maar ik gebruik voor de trek stangen lasdraad van 2,5mm
IMG_20180209_185445 by Peter Nspoor, on Flickr
En dat is de eerste. Ik gebruik voor het geleiden van de stang en het vastzetten ervan connectors (witte blokjes). De meest linkse en rechtse zitten niet vast op de stang, maar zorgen alleen voor het geleiden ervan. De middelste heeft het stangetje naar de wissel vast.
IMG_20180302_215607 by Peter Nspoor, on Flickr
Zo ziet het eruit als er wat meer bij gekomen zijn... ondertussen ook de schakelaars voor het hartstuk geplaatst.
IMG_20180302_214953 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180302_215048 by Peter Nspoor, on Flickr
Op het moment heb ik 2 type schakelaars. De eerste ga ik denk ik toch overal gebruiken. Het is stukjes lasdraad in de plaat geslagen waartegen het lasdraad zit wat op de trekstang vast zit. Wissel om en hij staat tegen de andere aan. Ik heb ze schijn geslagen zodat het makkelijker is voor de extra uitslag om eroverheen te glijden. Bij de gewone schakelaar heb ik er last van dat de uitslag te klein is en de schakelaar niet omschakelt of in neutraal blijft. Vandaar de lasdraard optie. Mocht het niet werken wordt er wat anders verzonnen...
IMG_20180210_204030 by Peter Nspoor, on Flickr
En als het er een beetje uitziet wordt alles redelijk netjes weggewerkt.
Ondertussen is er ook een start gemaakt met het verzamelen van station/loods/ opslagloods/etc. het aan elkaar is daarvan ook begonnen, maar er zijn op het moment nog geen foto's van.
Nu mijn studie weer verder gaat ligt het tempo wat lager... des al niet te min heb ik veel gedaan. Zo ben ik begonnen met de aandrijving voor de peco wissels. Ik heb nu alle bakken voorzien van de trekstangen en schakelaars. Bij de bak met 4 wissels zijn alle draadjes ondertussen ook aangesloten en zowaar zit daar geen sluiting in! Bij de andere bak waar er 10 wisselaandrijvingen moesten komen was het soms even wat stuntel werk, maar het is gelukt. Nu hiervan alle draadjes solderen en dan flink testen voor we verder gaan met de scenery.
Hierbij wat foto's over hoe ik de wissel aandrijvingen heb aangepakt.
IMG_20180209_165055 by Peter Nspoor, on Flickr
Ophoog blokjes dat de stangen niet direct onder de rijplaat zitten en er plaats is om draadjes onderdoor te trekken.
IMG_20180209_165133 by Peter Nspoor, on Flickr
Niet helemaal goed te zien, maar ik gebruik voor de trek stangen lasdraad van 2,5mm
IMG_20180209_185445 by Peter Nspoor, on Flickr
En dat is de eerste. Ik gebruik voor het geleiden van de stang en het vastzetten ervan connectors (witte blokjes). De meest linkse en rechtse zitten niet vast op de stang, maar zorgen alleen voor het geleiden ervan. De middelste heeft het stangetje naar de wissel vast.
IMG_20180302_215607 by Peter Nspoor, on Flickr
Zo ziet het eruit als er wat meer bij gekomen zijn... ondertussen ook de schakelaars voor het hartstuk geplaatst.
IMG_20180302_214953 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180302_215048 by Peter Nspoor, on Flickr
Op het moment heb ik 2 type schakelaars. De eerste ga ik denk ik toch overal gebruiken. Het is stukjes lasdraad in de plaat geslagen waartegen het lasdraad zit wat op de trekstang vast zit. Wissel om en hij staat tegen de andere aan. Ik heb ze schijn geslagen zodat het makkelijker is voor de extra uitslag om eroverheen te glijden. Bij de gewone schakelaar heb ik er last van dat de uitslag te klein is en de schakelaar niet omschakelt of in neutraal blijft. Vandaar de lasdraard optie. Mocht het niet werken wordt er wat anders verzonnen...
IMG_20180210_204030 by Peter Nspoor, on Flickr
En als het er een beetje uitziet wordt alles redelijk netjes weggewerkt.
Ondertussen is er ook een start gemaakt met het verzamelen van station/loods/ opslagloods/etc. het aan elkaar is daarvan ook begonnen, maar er zijn op het moment nog geen foto's van.
Re: Een eindstation
Helaas is er nog geen zicht werk gedaan. Ik heb bijna alle schakelaars er weer onderuit gehaald. Probleem is dat de trekstangen en het wissel een te kleine uitslag hebben om goed om te schakelen en dus om te polen...
Alles is al vervangen door de manier met 2 staafjes. Na alles aangesloten te hebben ben ik best tevreden met het resultaat! je moet wel weten welk wissel je wilt omzetten omdat er anders sluiting gemaakt wordt. Maar na een uurtje rijden weet je welk wissel wat is en gaat dit al heel soepel!
binnenkort meer
Alles is al vervangen door de manier met 2 staafjes. Na alles aangesloten te hebben ben ik best tevreden met het resultaat! je moet wel weten welk wissel je wilt omzetten omdat er anders sluiting gemaakt wordt. Maar na een uurtje rijden weet je welk wissel wat is en gaat dit al heel soepel!
binnenkort meer
Re: Een eindstation
Even blazen want het is alweer een tijd geleden
Ik heb nu alle wissels aangesloten en bedraad. Nog nette stekkers maken zodat het niet meer door gekoppeld hoeft te worden met krokodillenbekjes en dan is de rijspanning overal klaar.
Verder heb ik de rails al ballast. Eerst even met water en een drupje afwasmiddel voor natten en daarna de verdunde houtlijm er tussen.
Er is een deel geschilderd en ben ik bezig geweest met wat huisjes in elkaar te knutselen.
IMG_20180426_113454 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180428_202223 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20181229_203537 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180503_201938 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20181229_203647 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20181229_192304 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20181209_213920 by Peter Nspoor, on Flickr
Het muurtje moet nog ingekort worden op de hoogte van het piepschuim erachter. Tis even om een ideetje te geven wat er komt.
IMG_20181229_192222 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20181229_192233 by Peter Nspoor, on Flickr
Ook ga ik zelf een bruggetje maken uit hout. Ik ben alvast begonnen met het wegdek. De rest volgt!
IMG_20181229_201350 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20181229_201400 by Peter Nspoor, on Flickr
Mocht iemand tips of ideeën hebben hoor ik ze graag!
Ik heb nu alle wissels aangesloten en bedraad. Nog nette stekkers maken zodat het niet meer door gekoppeld hoeft te worden met krokodillenbekjes en dan is de rijspanning overal klaar.
Verder heb ik de rails al ballast. Eerst even met water en een drupje afwasmiddel voor natten en daarna de verdunde houtlijm er tussen.
Er is een deel geschilderd en ben ik bezig geweest met wat huisjes in elkaar te knutselen.
IMG_20180426_113454 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180428_202223 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20181229_203537 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20180503_201938 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20181229_203647 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20181229_192304 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20181209_213920 by Peter Nspoor, on Flickr
Het muurtje moet nog ingekort worden op de hoogte van het piepschuim erachter. Tis even om een ideetje te geven wat er komt.
IMG_20181229_192222 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20181229_192233 by Peter Nspoor, on Flickr
Ook ga ik zelf een bruggetje maken uit hout. Ik ben alvast begonnen met het wegdek. De rest volgt!
IMG_20181229_201350 by Peter Nspoor, on Flickr
IMG_20181229_201400 by Peter Nspoor, on Flickr
Mocht iemand tips of ideeën hebben hoor ik ze graag!
Re: Een eindstation
men zegt altijd dat je eerst het stof moet weg blazen.... ik gebruik de compressor wel....
Helaas ben ik erg druk geweest met andere dingen, maar ik zal weer is wat posten.
Hierbij hoe ver ik momenteel ben.
Ik heb een perronrand gemaakt van wat houtjes en stukken afval rail. Hier ben ik nog mee bezig maar ik heb voor de rechterbak het stukje perron al af. Alles ligt laag genoeg en strak genoeg om alle loks er langs te laten rijden
De flats krijgen een beetje verschillende hoogte. Met het kleine stukje houd heb ik ongeveer de contouren aangegeven hoe het gaat komen. De dijk met het bruggetje wordt een beetje aangepast dat het aansluit aan de flats.
Verder heb ik 2 nieuwe sporen gelegd. Hier komt voor het museum het nog op te knappen materieel te staan. De bedoeling is, is dat er een hek om heen komt en een paar wagens ingepakt komen te staan. Eventueel is het wel te bereiden om een stam rijtuigen neer te zetten van de vereniging op bezoek.
In het sporen hoekje komt een marktje, het is immers tenslotte de jaarlijkse rijdag van de vereniging.
Helaas ben ik erg druk geweest met andere dingen, maar ik zal weer is wat posten.
Hierbij hoe ver ik momenteel ben.
Ik heb een perronrand gemaakt van wat houtjes en stukken afval rail. Hier ben ik nog mee bezig maar ik heb voor de rechterbak het stukje perron al af. Alles ligt laag genoeg en strak genoeg om alle loks er langs te laten rijden
De flats krijgen een beetje verschillende hoogte. Met het kleine stukje houd heb ik ongeveer de contouren aangegeven hoe het gaat komen. De dijk met het bruggetje wordt een beetje aangepast dat het aansluit aan de flats.
Verder heb ik 2 nieuwe sporen gelegd. Hier komt voor het museum het nog op te knappen materieel te staan. De bedoeling is, is dat er een hek om heen komt en een paar wagens ingepakt komen te staan. Eventueel is het wel te bereiden om een stam rijtuigen neer te zetten van de vereniging op bezoek.
In het sporen hoekje komt een marktje, het is immers tenslotte de jaarlijkse rijdag van de vereniging.
Re: Een eindstation
Ik ben weer wat verder.
De plek waar de flats komen is nu zo goed als af kwa vormgeving. Wat verven en groen en dan is het daar aardig aangekleed. Ik heb wat plaatjes van hout gemaakt, op poten gezet en daarna opgevuld met piepschuim. Hierna wat gips eroverheen en maar blijven aaien tot het er mooi uitziet. Her en der moet nog wat na gewerkt worden maar het begin is er zeker.
Ik ben begonnen met een stukje weg te maken wat voorlangs komt. Hier komt een T splitsing. ik moet alleen nog even uitdokteren hoe ik daar een net verkeersknooppunt van ga maken.... tips zijn altijd welkom
En al geheel beeld hoe ver het nu ongeveer is. Waar het gereedschap ligt komt een kleine verhoging om daar een herenhuis neer te zetten met mooie tuin.
De plek waar de flats komen is nu zo goed als af kwa vormgeving. Wat verven en groen en dan is het daar aardig aangekleed. Ik heb wat plaatjes van hout gemaakt, op poten gezet en daarna opgevuld met piepschuim. Hierna wat gips eroverheen en maar blijven aaien tot het er mooi uitziet. Her en der moet nog wat na gewerkt worden maar het begin is er zeker.
Ik ben begonnen met een stukje weg te maken wat voorlangs komt. Hier komt een T splitsing. ik moet alleen nog even uitdokteren hoe ik daar een net verkeersknooppunt van ga maken.... tips zijn altijd welkom
En al geheel beeld hoe ver het nu ongeveer is. Waar het gereedschap ligt komt een kleine verhoging om daar een herenhuis neer te zetten met mooie tuin.
Re: Een eindstation
De houten brug vlak voor de DDR flatwijk (rechts) ziet er op afstand gaaf uit. Kunnen we daarvan een detailfoto krijgen?
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Een eindstation (petersdorf)
Hierbij de detail foto.
Het is een zelf knutsel bruggetje. de maten kloppen niet helemaal.... een vrachtauto past er maar net onderdoor.
Het bruggetje is volledig opgebouwd vanuit hout.
Het is een zelf knutsel bruggetje. de maten kloppen niet helemaal.... een vrachtauto past er maar net onderdoor.
Het bruggetje is volledig opgebouwd vanuit hout.
Laatst gewijzigd door peter5143 op 26 mar 2021 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Een eindstation
Het gaat niet in een hoog tempo, maar de elektronica in lokjes inbouwen blijf ik toch ook wel heel leuk vinden. En ja dat is nou niet echt om hier steeds op te zetten
Maar goed. Ondertussen heb ik bij het fabrieksterrein het asfalt gemaakt. Knauf gips aangebracht. Dit HEUL goed glad gestreken en geprobeerd zoveel mogelijk kuilen en gaten eruit te krijgen. Hierna in geverfd met de airbrush, tevens mijn eerste keer met een airbrush.... Ik vind het redelijk gelukt al zeg ik het zelf.
Tevens heb ik het heuveltje erachter wat kleur gegeven. Hier moet een stukje bos met beplanting komen en wat begroeiing. De overloop naar het fabriekstrein, waar het dampflokfest de rookworsten etc. heeft staan, is in aanbouw. Dit zijn maar de onderleg houtjes er komen hele fijne kleine houtjes te liggen.
Het trapje bij het perron is zelf geknutseld maar ik weet nog niet of ik dat zo ga behouden.
De beton platen heb ik zelf gemaakt uit een stukje karton van een bouw doos. Hierin een geultje geduwd met een platte schroevendraaier en dit voorzichtig bruin geschilderd. Een klein beetje verweer met de luchtkwast en klaar.
Er omheen, in de driehoek met het spoor komt grind. Iemand een goede manier om dat te maken? ikzelf denk aan zilvervlieszand (vogel zand) en dit de grijze kleur te spuiten.
De weg achterlangs heb ik ook geverfd. Dit is met een kwast gedaan op het hout. Op de plekken waar ik de verf weg trok met het afplakband heb ik maar wat reperatie stukje gemaakt. Vond het zelf er eigenlijk nog wel erg mooi uit zien.
Maar goed. Ondertussen heb ik bij het fabrieksterrein het asfalt gemaakt. Knauf gips aangebracht. Dit HEUL goed glad gestreken en geprobeerd zoveel mogelijk kuilen en gaten eruit te krijgen. Hierna in geverfd met de airbrush, tevens mijn eerste keer met een airbrush.... Ik vind het redelijk gelukt al zeg ik het zelf.
Tevens heb ik het heuveltje erachter wat kleur gegeven. Hier moet een stukje bos met beplanting komen en wat begroeiing. De overloop naar het fabriekstrein, waar het dampflokfest de rookworsten etc. heeft staan, is in aanbouw. Dit zijn maar de onderleg houtjes er komen hele fijne kleine houtjes te liggen.
Het trapje bij het perron is zelf geknutseld maar ik weet nog niet of ik dat zo ga behouden.
De beton platen heb ik zelf gemaakt uit een stukje karton van een bouw doos. Hierin een geultje geduwd met een platte schroevendraaier en dit voorzichtig bruin geschilderd. Een klein beetje verweer met de luchtkwast en klaar.
Er omheen, in de driehoek met het spoor komt grind. Iemand een goede manier om dat te maken? ikzelf denk aan zilvervlieszand (vogel zand) en dit de grijze kleur te spuiten.
De weg achterlangs heb ik ook geverfd. Dit is met een kwast gedaan op het hout. Op de plekken waar ik de verf weg trok met het afplakband heb ik maar wat reperatie stukje gemaakt. Vond het zelf er eigenlijk nog wel erg mooi uit zien.
Re: Een eindstation
Vandaag bezig geweest om het eerste te groenen. Tevens een paar sfeer beelden.
Kleine overzichts foto. Ik heb gebruik gemaakt van de woodlang scenics fine turf. Ik vind alle vezels erg mooi, maar op mijn proefstukjes is dit nooit echt goed gelukt.... dan maar het oude bekende!
Waar de weg ''ophoudt'' en fabriekstrein wordt moet nog een poort komen. Deze zal ik binnenkort maken en plaatsen
Kleine overzichts foto. Ik heb gebruik gemaakt van de woodlang scenics fine turf. Ik vind alle vezels erg mooi, maar op mijn proefstukjes is dit nooit echt goed gelukt.... dan maar het oude bekende!
Waar de weg ''ophoudt'' en fabriekstrein wordt moet nog een poort komen. Deze zal ik binnenkort maken en plaatsen
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57
Re: Een eindstation
Leuke baan zo, kopstations blijven altijd interessant omdat je veel beweging moet maken als de trein het station binnenkomt
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Een eindstation
Inderdaad leuke plaatjes zo! Ik ben benieuw hoe het rijden eruit ziet! Hopelijk een keertje een filmpje?
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Re: Een eindstation
Hallo Peter,
Ik vind je baan een rustige en ruimtelijke sfeer uitstralen.
Je hebt een mooi sporenplan met best veel sporen maar het oogt niet te druk /overdreven.
Ik vind je baan een rustige en ruimtelijke sfeer uitstralen.
Je hebt een mooi sporenplan met best veel sporen maar het oogt niet te druk /overdreven.
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,
Frank.
Frank.
Re: Een eindstation
Omdat er gevraagd werd voor een filmpje en ik hier eigenlijk ook al langer mee in het hoofd liep...
Hierbij het filmpje.
Het is een dag waarbij de museumbaan een rijdag heeft. Het is de bedoeling om het nog drukker te maken emt treinen, maar handmatig rijden en filmen gaat niet zo goed samen... dus als jullie nog tips hebben
Hierbij het filmpje.
Het is een dag waarbij de museumbaan een rijdag heeft. Het is de bedoeling om het nog drukker te maken emt treinen, maar handmatig rijden en filmen gaat niet zo goed samen... dus als jullie nog tips hebben