Hallo Michiel,
Leuk om jouw achtergrondschilderingen te zien. Ik zie dat je de fotos eigenlijk als leidraad gebruikt om nagenoeg helemaal over te schilderen zodat de kleuren overeen komen. Een interessante methode!
neudalhausenstadbahn schreef:Naar mijn mening zit er wel perspectief in de perfecte achtergrond zodat je zowel straten als bebouwing doortrekt de achtergrond in waardoor je diorama of modelbaan dieper lijkt als hij is.
Klopt, als ze goed op elkaar aansluiten, geeft dat heel veel extra dieptewerking. Het probleem is echter dat dat effect slechts vanuit 1 specifiek gezichtspunt werkt. Op foto's werkt dat dus geweldig! Maar zo snel je iets van standpunt verandert, klopt het perspectief niet meer en valt het juist extra op.
Om die reden probeer ik objecten te vermijden die zowel in 3D op de voorgrond staan als in 2D op de achtergrond. Dus bij voorkeur geen doorlopende wegen of huizenblokken.
Als je door zichtblokkades (bv groepen bomen of andere gebouwen) de blik op de achtergrond op zo'n manier blokkeert dat je slechts vanuit 1 gezichtspunt op de achtergrond kunt kijken, kan het wel werken. In een diorama is dat gemakkelijker te doen dan op een modelbaan waar je langs loopt, omdat je op een diorama al snel een "vaste" zichtas hebt (of kunt forceren).
Ik heb straks echter wel een probleem, want op 2 punten is er een weg die tegen de achtergrondplaat stoot. Die overgang zal ik moeten verbergen, bv door bomen en/of gebouwen.
De bebouwing achter de halte Altwied wil ik echter scheiden in 2 delen: de voorste rij als 3D model (eventueel halfrelief). De rest van het dorp op de achtergrondplaat. De overgang wil ik zoveel mogelijk met struiken en bomen maskeren. De 2D gebouwen op de achtergrond zullen dan wel perspectief hebben, maar dat zal minder storend zijn, omdat ze optisch "verder weg" staan (hoop ik). Of het effect werkelijk lukt weet ik niet. Ik zal het zien.
Een voorbeeld waar het naar mijn mening goed is gelukt, is de modelbaan Wolzerdange (van Wim Wijnhoud), zie:
https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 3221436947
Hier zijn echter weinig gebouwen op de achtergrond te zien.
Een ander voorbeeld met geslaagde achtergrond zag ik pas in Eisenbahn Journal (maart 2018) over een recente modelbaan van Josef Brandl (Im Bayerischen Jura). Maar ook dit is een puur landschappelijke achtergrond.
We zullen zien in hoeverre ik dit kan benaderen. Beide voorbeelden zijn trouwens wel fotoachtergronden.
Groet, Wim