En weer is er een maand om zonder veel voortgang.... Het werk op kantoor houdt me door de week bezig, en de tuin van mijn schoonouders in het weekend... Zoals ik vorige maand al schreef, ben ik ook begonnen met de bouw van een restaurantje. Dat gaat langzaam maar zeker verder. Eigenlijk zou ik moeten solderen, maar ja, dit is leuker
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Het restaurant is bedoeld als pizza restaurant. Er zit zelfs een exclusief recept voor een pizza in "Pizza Vollmeroso", maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik houd meer van Salami of Hawaii (dat laatste niet aan Italianen vertellen want dan worden ze wild...).
Hieronder een afbeelding van het model zoals Vollmer hem bedacht had:
Naar mijn smaak zijn de kleuren iets te fel. Het gros van de huizen in het Westerwald zijn wit, al zijn er ook genoeg uitzonderingen. Aangezien er toch een likje verf over moet om de plastic glans weg te nemen, kan ik hem ook direct een ander kleurtje geven. Sowieso heb ik de neiging gebouwen toch een ander uiterlijk te geven dan wat de fabrikant had bedacht.
Op de foto is ook te zien dat de uitbouw 2 deuren heeft die in dezelfde hoek zitten. Dat lijkt me niet logisch (beetje overbodig zelfs). De rechterdeur ga ik dus in een raam veranderen.
Omdat het restaurantje aan de oever van de Wied komt te staan, wil ik aan de achterzijde nog een lager gelegen terras maken. Hieronder is te zien hoe dat er ongeveer uit moet komen te zien. Direct aan de voorzijde van de baan komt een trap vanaf de weg die langs het gebouw naar beneden naar het terras loopt. Voor de vorm heb ik daar al een plaatje MDF op blokjes gelegd om een idee te krijgen. Er zal ook nog een boom op de oever moeten komen zodat de Preisertjes hun biertje aangenaam in de schaduw kunnen nuttigen:
Ik heb het hoofdgebouw eerst maar eens wit gepleisterd. Dat heb ik met matte verf gedaan die ik ooit bij Praxis heb gekocht. Het zijn kleine testpotjes voor muurverf, 75 ml voor 2 euro. Geweldige verf! Mooi mat, goed dekkend, op waterbasis en in heel veel soorten kleuren verkijgbaar! Knal oranje of blauw, maar ook veel mooie zachte kleuren als gebroken wit, zand kleurig, grijstinten, enz. Ik heb wit met een beetje "Sahara" (heel lichtgeel) gebruikt om geen spierwitte muur te krijgen.
Voor de uitbouw heb ik "Oud Roze" gekozen. Eerst dacht ik dat het te fel zou zijn, maar nu het op de muur zit, valt het wel mee:
De raampartijen liggen al klaar. Die moeten nog een likje witte verf krijgen zodat de plasticglans verdwijnt. Rechts is te zien dat ik de deur al weg heb gesneden. Hier moet ik nog een raamkozijn maken uit styreen.
Na twee lagen witte verf is de gele kleur verdwenen. Het harde oranje van de aanbouw is nu een zacht roze. Ik heb de verf met een stug kwastje op de muren gestempeld. Daardoor krijg je een mooie structuur en geen zichtbare penseelstreken. De daken krijgen later nog een likje verf. Die worden blauw-grijs, om op leien daken te lijken.
Voor het restaurant ligt ook een terrasje. De pergola moet later nog geplaatst worden. De doorgaande weg door het Wieddal gaat vrijwel direct langs het terras van het restaurant. Misschien niet de beste plek om een Westerwäller Wurstplatte te eten, maar daarom komt er aan de achterzijde dus een extra terras op de Wiedoever. Hoewel de passerende goederentrein ook daar wel te horen zal zijn.... Maar misschien is het restaurant daarom een favoriete stek voor treinhobbyisten...
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Nog een foto schuin van voren:
En ja, de spoorlijn is best druk. Nu komt er al weer een trein langs. Gelukkig maakt het accutreinstel minder lawaai.
Groet, Wim