voor mij een raadsel
Re: voor mij een raadsel
Wim,
Dank je voor je schema, dit is echt hoe het hoort te zijn
Maar fuctioneel is dat exact hoe Jan het aangesloten heeft
Alleen heeft hij het op zijn leeftijd helemaal zelf vanuit niets aangeleerd
Het bewijs dat je nooit te oud bent om te leren
Alleen snapt Jan hier de ballen van
In jip en janneke taal moet Jan zijn relais vervangen voor een ander
En het liefst een ander en minder zwaar type
Jan kennende, kijk hij eerst in zijn eigen voorraad
Mvg,
Ad
Dank je voor je schema, dit is echt hoe het hoort te zijn
Maar fuctioneel is dat exact hoe Jan het aangesloten heeft
Alleen heeft hij het op zijn leeftijd helemaal zelf vanuit niets aangeleerd
Het bewijs dat je nooit te oud bent om te leren
Alleen snapt Jan hier de ballen van
In jip en janneke taal moet Jan zijn relais vervangen voor een ander
En het liefst een ander en minder zwaar type
Jan kennende, kijk hij eerst in zijn eigen voorraad
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: voor mij een raadsel
Ad,
Ik heb me echt het zweet tussen de billen zitten vergelijken tussen mijn schema en dat mooie aangeleverde schema.
Het ligt dus niet aan mij dat ik volgens mij het net zo heb aangesloten alleen snap ik zijn symbolen niet helemaal maar lijkt op wat ik ook getekend had.
En ja ik ga uiteraard eerst in eigen voorraad zoeken want ja ik geloof dat er wel verschillende magneetrelais zijn die er visueel wel hetzelfde uitzien met visueel zelfde functies maar blijken wel verschillende type nummers te hebben dus misschien ook verschillende zwaarte of trekkracht of hoe je dat noemen mag.
Helaas is er vandaag niet veel van gekomen want moest eerst achter een nieuwe koelkast aan nadat de oude van bijna 40 jaar rare geluiden maakte en een beetje stond te roken dus op het punt van overlijden staat denk ik.
Maar ja waar haal je zo'n ding op zaterdag vandaan maar wordt dan toch woensdag op zijn snelst geleverd en nu maar hopen dat de oude het nog een paar dagen kreunend en rokend wil overleven.
Morgen ga ik me weer op het wissel probleem storten waarbij ik ga proberen om van twee wissel omzetter die nog maar naar 1 zijde willen werken die tegenovergesteld de linker en rechter trekbeweging elkaar helpen en toch wissel omzetten.
Weer een extra experiment om het makkelijk te houden.
Ik heb me echt het zweet tussen de billen zitten vergelijken tussen mijn schema en dat mooie aangeleverde schema.
Het ligt dus niet aan mij dat ik volgens mij het net zo heb aangesloten alleen snap ik zijn symbolen niet helemaal maar lijkt op wat ik ook getekend had.
En ja ik ga uiteraard eerst in eigen voorraad zoeken want ja ik geloof dat er wel verschillende magneetrelais zijn die er visueel wel hetzelfde uitzien met visueel zelfde functies maar blijken wel verschillende type nummers te hebben dus misschien ook verschillende zwaarte of trekkracht of hoe je dat noemen mag.
Helaas is er vandaag niet veel van gekomen want moest eerst achter een nieuwe koelkast aan nadat de oude van bijna 40 jaar rare geluiden maakte en een beetje stond te roken dus op het punt van overlijden staat denk ik.
Maar ja waar haal je zo'n ding op zaterdag vandaan maar wordt dan toch woensdag op zijn snelst geleverd en nu maar hopen dat de oude het nog een paar dagen kreunend en rokend wil overleven.
Morgen ga ik me weer op het wissel probleem storten waarbij ik ga proberen om van twee wissel omzetter die nog maar naar 1 zijde willen werken die tegenovergesteld de linker en rechter trekbeweging elkaar helpen en toch wissel omzetten.
Weer een extra experiment om het makkelijk te houden.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: voor mij een raadsel
heren,
zoals uit boven beschreven verhaal duidelijk heeft mogen worden heb ik dus al div wisselomzetters naar zijn knoppen geholpen.
nu doet zich het feit voor dat ik nog maar één goed werkende rechter omzetter heb en die wil ik nog even niet gebruiken zolang ik met de raadselachtige storing bezig ben.
uit de div verbrande omzetters die nog maar naar één kant werken heb ik er twee, een linkse en een rechtse, tegenover elkaar gezet waarvan de omzetter alleen nog maar de intrekkende beweging kan/wil maken.
bij deze opstelling is het simpel gezegd zo dat dat als de linkse intrekt en de wissel omzet het andere omzetter wordt uitgetrokken.
wordt de rechter geactiveerd trekt deze in,zet wissel om en trekt de linker uit.
op de foto is dit in een proef opstelling zichtbaar en ja hier ligt het nog niet vast dus de omzetters zitten niet geheel recht maar het werkt wel.
dit ga ik nu inbouwen op de desbetreffende plaats op/in de baan en dan weer experimenteren met of zonder tussenkomst van een relais of rechtstreeks via reed schakelen.
wordt vervolgt.
zoals uit boven beschreven verhaal duidelijk heeft mogen worden heb ik dus al div wisselomzetters naar zijn knoppen geholpen.
nu doet zich het feit voor dat ik nog maar één goed werkende rechter omzetter heb en die wil ik nog even niet gebruiken zolang ik met de raadselachtige storing bezig ben.
uit de div verbrande omzetters die nog maar naar één kant werken heb ik er twee, een linkse en een rechtse, tegenover elkaar gezet waarvan de omzetter alleen nog maar de intrekkende beweging kan/wil maken.
bij deze opstelling is het simpel gezegd zo dat dat als de linkse intrekt en de wissel omzet het andere omzetter wordt uitgetrokken.
wordt de rechter geactiveerd trekt deze in,zet wissel om en trekt de linker uit.
op de foto is dit in een proef opstelling zichtbaar en ja hier ligt het nog niet vast dus de omzetters zitten niet geheel recht maar het werkt wel.
dit ga ik nu inbouwen op de desbetreffende plaats op/in de baan en dan weer experimenteren met of zonder tussenkomst van een relais of rechtstreeks via reed schakelen.
wordt vervolgt.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: voor mij een raadsel
@janiegein, een ander commentaar/een andere reactie had ik niet verwacht van je.janiegein schreef: ↑03 aug 2019 19:13 Ik heb me echt het zweet tussen de billen zitten vergelijken tussen mijn schema en dat mooie aangeleverde schema.
Het ligt dus niet aan mij dat ik volgens mij het net zo heb aangesloten alleen snap ik zijn symbolen niet helemaal maar lijkt op wat ik ook getekend had.
Hetzelfde probleem heb ik met jouw tekening. Waar zit de spoel van je relais.
En waar zit de blauwe draad vanuit de wisselspoel op aangesloten.
En gebruik je dezelfde voeding voor de aansturing van het hulprelais en voor de wisselspoel?
En hoe zit het met de schakelcontacten van het relais, hoe staan die in rust, dus de situatie zonder spanning?
Kortom, je tekening zegt niets over hoe het daadwerkelijk is aangesloten.
Groetjes.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: voor mij een raadsel
Reed contact schakelt met min de verbinding naar magneetrelais die permanent aan plus hangt
doordat de reed het contact/verbinding legt tussen plus en Min gaat magneetrelais activeren en knijpt in.
door het inknijpen verbind hij lepels met elkaar die dan de plus schakelstroom voor wisselmagneet activeert.
door het contact van de reed te verbreken wordt het knijpen van magneetrelais losgelaten en verbinding verbroken, doordat lepels loslaten, naar wisselomzetter.
en dat gebeurd apart voor beide zijden van de wisselomzetter.
zou niet weten hoe dit anders te omschrijven sorry.
doordat de reed het contact/verbinding legt tussen plus en Min gaat magneetrelais activeren en knijpt in.
door het inknijpen verbind hij lepels met elkaar die dan de plus schakelstroom voor wisselmagneet activeert.
door het contact van de reed te verbreken wordt het knijpen van magneetrelais losgelaten en verbinding verbroken, doordat lepels loslaten, naar wisselomzetter.
en dat gebeurd apart voor beide zijden van de wisselomzetter.
zou niet weten hoe dit anders te omschrijven sorry.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: voor mij een raadsel
Zo moet het in theorie werken, maar werkt het in de praktijk ook zo.
En hoeveel volt is die spanning, en is dat gelijkspanning of wisselspanning?
Je spoeltjes van de wisselaandrijving kunnen natuurlijk ook doorbranden als het gevolg van een veels te hoge spanning.
14V wisselspanning is gemiddeld normaal. Las tussen regels door iets van PTT relais, die werken meestal op 48V. Is een beetje teveel voor de wisselspoelen. Zo maar even wat mogelijke oorzaken, en wat vraagtekens bij je schema en aansluitingen.
Groetjes.
En hoeveel volt is die spanning, en is dat gelijkspanning of wisselspanning?
Je spoeltjes van de wisselaandrijving kunnen natuurlijk ook doorbranden als het gevolg van een veels te hoge spanning.
14V wisselspanning is gemiddeld normaal. Las tussen regels door iets van PTT relais, die werken meestal op 48V. Is een beetje teveel voor de wisselspoelen. Zo maar even wat mogelijke oorzaken, en wat vraagtekens bij je schema en aansluitingen.
Groetjes.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: voor mij een raadsel
Stroom wordt geleverd door adapter oude laptop 19 volt.
Complete baan werkt daar feilloos op.
Heb alleen apart circuit voor rijstroom en nog 3 volt circuit voor seinen.
Complete baan werkt daar feilloos op.
Heb alleen apart circuit voor rijstroom en nog 3 volt circuit voor seinen.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: voor mij een raadsel
Het kan eigenlijk alleen maar doorbranden, als er een stroom blijft lopen.
Mogelijke oorzaken.
1: Reedcontact blijft gesloten, magneet er boven.
2: Reedcontact blijft gesloten (kleeft).
3: Relais contact blijft gesloten (kleeft).
4: Toch een verkeerde aansluiting.
Andere oorzaken kunnen er niet zijn. Als het aangesloten is zoals in het schema moet het probleemloos werken. En blijft de spoel niet bekrachtigd.
Groetjes
Mogelijke oorzaken.
1: Reedcontact blijft gesloten, magneet er boven.
2: Reedcontact blijft gesloten (kleeft).
3: Relais contact blijft gesloten (kleeft).
4: Toch een verkeerde aansluiting.
Andere oorzaken kunnen er niet zijn. Als het aangesloten is zoals in het schema moet het probleemloos werken. En blijft de spoel niet bekrachtigd.
Groetjes
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: voor mij een raadsel
willempie;
ik weet niet of jij die al gezien had maar ik praat hier over de uiterst linkse wissel aan de linkerzijde van de baan zichtbaar in onderstaand filmpje waar alles normaal werkt.
daar zul je zien dat er niet gestopt wordt op betreffende reed.
na passeren van bewuste wissel komt tram eerst over reed die wissel omzet en daarna op reed die rijrichting veranderd en dan nogmaals over reed voor wisselomzetter gaat maar daar niks meer mee doet omdat wissel dan al omgezet is.
https://youtu.be/v82jiD2FM4o
wat ook de oorzaak uiteindelijk zal zijn de eerste reed met daaraan gekoppeld het magneetrelais die de wissel schakelt is in zijn totaliteit de verantwoordelijke voor de verbrandingsperikelen.
overigens houd het automatisch wisselen dit ongeveer een half uur vol en dan begint het blijven hangen van de wissel met verbranding als gevolg.
hoop dat je hiermee iets meer ziet waardoor meedenken iets makkelijker wordt.
ik weet niet of jij die al gezien had maar ik praat hier over de uiterst linkse wissel aan de linkerzijde van de baan zichtbaar in onderstaand filmpje waar alles normaal werkt.
daar zul je zien dat er niet gestopt wordt op betreffende reed.
na passeren van bewuste wissel komt tram eerst over reed die wissel omzet en daarna op reed die rijrichting veranderd en dan nogmaals over reed voor wisselomzetter gaat maar daar niks meer mee doet omdat wissel dan al omgezet is.
https://youtu.be/v82jiD2FM4o
wat ook de oorzaak uiteindelijk zal zijn de eerste reed met daaraan gekoppeld het magneetrelais die de wissel schakelt is in zijn totaliteit de verantwoordelijke voor de verbrandingsperikelen.
overigens houd het automatisch wisselen dit ongeveer een half uur vol en dan begint het blijven hangen van de wissel met verbranding als gevolg.
hoop dat je hiermee iets meer ziet waardoor meedenken iets makkelijker wordt.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: voor mij een raadsel
Ik denk dat je dit relais eens moet wisselen met een ander relais dat je gebruikt (neem er een voor een linker aandrijving ). Als het probleem meeverhuist met het relais heb je je antwoord.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: voor mij een raadsel
daar ben ik al mee bezig om een lichtere te zoeken die ook wat soepeler werkt.
maar ga eerst proberen zonder relais rechtstreeks de plus schakeldraad aan het reedcontact.
maar ga eerst proberen zonder relais rechtstreeks de plus schakeldraad aan het reedcontact.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: voor mij een raadsel
Beste Jan,
Ik geef je een aantal mogelijke oorzaken. Meer geef ik je niet aan, en meer zeg ik niet. Dus als de trein niet boven het reedcontact blijft staan, valt die mogelijkheid af. Dan zijn er nog een aantal andere. En als ik je verhaal lees blijft er iets kleven, en werkt de eindafschakeling in je wisselaandrijving niet naar behoren. Jij alleen kan de oorzaak vinden, wij kunnen je alleen wat handvatten geven. Als je de materie niet helemaal overziet/begrijpt zal het moeilijk foutzoeken worden.
Groetjes.
Ik geef je een aantal mogelijke oorzaken. Meer geef ik je niet aan, en meer zeg ik niet. Dus als de trein niet boven het reedcontact blijft staan, valt die mogelijkheid af. Dan zijn er nog een aantal andere. En als ik je verhaal lees blijft er iets kleven, en werkt de eindafschakeling in je wisselaandrijving niet naar behoren. Jij alleen kan de oorzaak vinden, wij kunnen je alleen wat handvatten geven. Als je de materie niet helemaal overziet/begrijpt zal het moeilijk foutzoeken worden.
Groetjes.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: voor mij een raadsel
Wim
Met alle respect maar ik proef enige irritatie.
Als ik dat teweeg breng sorry daarvoor.
Hou het op domheid van mij en niet goed begrijpen.
Ik probeer alleen maar zo goed mogelijk uit te leggen hoe ik eea in elkaar heb geprutst.
Aan de andere kant ben op jullie advies aan het loshalen van de reeds en magneet relais.
Die aan het vervangen geweest en alles opnieuw aangesloten.
Maar heb vrees ik teveel losgehaald dus moet nu eerst weer uitzoeken wat ik teveel heb losgehaald.
Daarnaast is er via een donatie een goed werkend stel wissels met bijbehorende relais onderweg welke het probleem ook zou moeten opheffen.
Dus even geduld dan kom ik terug met de boodschap dat alles naar behoren werkt en probleem is opgelost en ergste geval werkt het nog steeds niet.
Dan ga ik echt alles weghalen en compleet opnieuw aanleggen en me niet meer laten afleiden door wat dan ook.
Wordt vervolgt.
Met alle respect maar ik proef enige irritatie.
Als ik dat teweeg breng sorry daarvoor.
Hou het op domheid van mij en niet goed begrijpen.
Ik probeer alleen maar zo goed mogelijk uit te leggen hoe ik eea in elkaar heb geprutst.
Aan de andere kant ben op jullie advies aan het loshalen van de reeds en magneet relais.
Die aan het vervangen geweest en alles opnieuw aangesloten.
Maar heb vrees ik teveel losgehaald dus moet nu eerst weer uitzoeken wat ik teveel heb losgehaald.
Daarnaast is er via een donatie een goed werkend stel wissels met bijbehorende relais onderweg welke het probleem ook zou moeten opheffen.
Dus even geduld dan kom ik terug met de boodschap dat alles naar behoren werkt en probleem is opgelost en ergste geval werkt het nog steeds niet.
Dan ga ik echt alles weghalen en compleet opnieuw aanleggen en me niet meer laten afleiden door wat dan ook.
Wordt vervolgt.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: voor mij een raadsel
voortvloeiend uit het maar niet willen lukken om bovenstaand verhaal storingvrij aan het praten te krijgen borrelt de volgende vraag op.
de reedcontacten weet ik dat die in verschillende lengte en dikte maten te koop zijn.
maar heeft dat ook invloed op de sterkte van de stroom die daar doorheen gaat met betrekking tot het inbranden van de lepeltjes.(verkleven)
zo ja op welke aanduiding moet er dan gelet worden om welke sterkte het betreffende reed dan gaat.
bij eventueel bestellen van reedcontacten vind ik voor zover ik weet nooit anders dan lengte en dikte maten.
wie heeft hier in Jip en Janneke taal een antwoord op ????
de reedcontacten weet ik dat die in verschillende lengte en dikte maten te koop zijn.
maar heeft dat ook invloed op de sterkte van de stroom die daar doorheen gaat met betrekking tot het inbranden van de lepeltjes.(verkleven)
zo ja op welke aanduiding moet er dan gelet worden om welke sterkte het betreffende reed dan gaat.
bij eventueel bestellen van reedcontacten vind ik voor zover ik weet nooit anders dan lengte en dikte maten.
wie heeft hier in Jip en Janneke taal een antwoord op ????
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: voor mij een raadsel
Misschien is het volgende al gezegd, maar ik kwam dit tegen misschien heb je er iets aan.
Niet zo heel veel gedaan. we hebben enkel de wisselspoelen tegen oververhitting beveiligd. Gelezen op een ander forum:
Wisselspoelen (ook eindafgeschakelde) willen nog wel eens doorbranden als er te lang een schakelsignaal naar de spoel gestuurd wordt. Dit is eenvoudig tegen te gaan door een zelfherstellende zekering van 0.7Amp in het circuit van de wisselspoel op te nemen.
Dus deze voorzien van een zekering in de middendraad van de wisselspoel.
jantje
Niet zo heel veel gedaan. we hebben enkel de wisselspoelen tegen oververhitting beveiligd. Gelezen op een ander forum:
Wisselspoelen (ook eindafgeschakelde) willen nog wel eens doorbranden als er te lang een schakelsignaal naar de spoel gestuurd wordt. Dit is eenvoudig tegen te gaan door een zelfherstellende zekering van 0.7Amp in het circuit van de wisselspoel op te nemen.
Dus deze voorzien van een zekering in de middendraad van de wisselspoel.
jantje
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: voor mij een raadsel
zoals jullie weten heb ik stroomtechnisch geen verstand van.
maar in bovenstaand advies denk ik dat dat niet zal helpen.
oke een zelfherstellende zekering zal ongetwijfeld zijn werk doen maar lost de onderliggende oorzaak niet op want ik denk dat als ik die zelfherstellende zekering zou plaatsen hij wel misschien het doorbranden opvangt maar daarna is er niets veranderd en zal hij constant moeten opvangen en dan maar zien hoe lang hij dat volhoud.
nee de oorzaak moet eerst weg zijn en dan als beveiliging zo,n ding erin oke dat zal werken maar zo niet vrees.
maar in bovenstaand advies denk ik dat dat niet zal helpen.
oke een zelfherstellende zekering zal ongetwijfeld zijn werk doen maar lost de onderliggende oorzaak niet op want ik denk dat als ik die zelfherstellende zekering zou plaatsen hij wel misschien het doorbranden opvangt maar daarna is er niets veranderd en zal hij constant moeten opvangen en dan maar zien hoe lang hij dat volhoud.
nee de oorzaak moet eerst weg zijn en dan als beveiliging zo,n ding erin oke dat zal werken maar zo niet vrees.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: voor mij een raadsel
Het is donders vervelend dat dit op afstand opgelost moet worden!
Je hebt even iemand nodig die de zaak ter plekke bekijkt denk ik.
Het verhaal neigt er naar dat er iets blijft "hangen", wat dat ook precies mag betekenen.
Persoonlijk ben ik geen fan van het sturen van een relais met een reedcontact.
Wel als dat reedcontact een transistor schakelt die op zijn beurt het relais bekrachtigd.
Je hebt even iemand nodig die de zaak ter plekke bekijkt denk ik.
Het verhaal neigt er naar dat er iets blijft "hangen", wat dat ook precies mag betekenen.
Persoonlijk ben ik geen fan van het sturen van een relais met een reedcontact.
Wel als dat reedcontact een transistor schakelt die op zijn beurt het relais bekrachtigd.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: voor mij een raadsel
Ja daar is dan de leek weer.
Zo,n transistor hoe ziet dat eruit (heb ik misschien wel liggen) en hoe en waar sluit ik dat aan dan.
Proberen waard.
Neemt niet weg dat de 24 andere wissels dit probleem niet hebben.
Zo,n transistor hoe ziet dat eruit (heb ik misschien wel liggen) en hoe en waar sluit ik dat aan dan.
Proberen waard.
Neemt niet weg dat de 24 andere wissels dit probleem niet hebben.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: voor mij een raadsel
Hoi Jan,
Laat je ff niet gek maken, hou het simpel ondanks iedereen het hier ECHT goed bedoeld
Dit zijn verschillende transistors Jan:
Je heb dan te maken met schakelingen waar Wim het ook over had, en dat is nog even door leren maar niet voor nu
Heb je al een relais kunnen vinden dat niet zo veel stroom vreet en je de bedrading weer compleet werkend? (je had teveel los gehaald)?
Hoe is het nu?
Mvg,
Ad
Laat je ff niet gek maken, hou het simpel ondanks iedereen het hier ECHT goed bedoeld
Dit zijn verschillende transistors Jan:
Je heb dan te maken met schakelingen waar Wim het ook over had, en dat is nog even door leren maar niet voor nu
Heb je al een relais kunnen vinden dat niet zo veel stroom vreet en je de bedrading weer compleet werkend? (je had teveel los gehaald)?
Hoe is het nu?
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: voor mij een raadsel
Janiegein,
Ik heb nergens iets geschreven over een transistor. En als je niet weet wat het is of hoe het eruitziet, begin er dan ook niet aan.
Je krijgt de ouderwetse schakeltechniek al niet werkend.
De schakeling die jij laat zien met het reedcontact en het hulprelais, kan nooit de wisselaandrijving laten doorbranden. Gebeurd dat wel dan is er iets niet goed.
Groetjes.
Ik heb nergens iets geschreven over een transistor. En als je niet weet wat het is of hoe het eruitziet, begin er dan ook niet aan.
Je krijgt de ouderwetse schakeltechniek al niet werkend.
De schakeling die jij laat zien met het reedcontact en het hulprelais, kan nooit de wisselaandrijving laten doorbranden. Gebeurd dat wel dan is er iets niet goed.
Groetjes.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: voor mij een raadsel
Ja Willempie dat besef is er duidelijk er is iets niet goed daar hoef ik zelfs geen elektronica man voor te zijn om dat te snappen
maar zonder gekheid er is inmiddels alweer een wisselaandrijving doorgebrand.
ben nu door mijn aandrijvingen heen en heb er gelukkig een X-aantal weten te arresteren op marktplaats die ik woensdag in huis verwacht.
voor die tijd heb ik alle bedrading die deze wissel aanstuurt los en weggehaald.
ga voor deze wissel een compleet eigen circuit aanleggen buiten de 24 wel goed werkende wissels om.
ga vanuit een trafo de wissel aansluiting gebruiken om in eerste instantie rechtstreeks via de reed de wissel te schakelen.
en denk dat het dan al verkeerd zal gaan omdat die verdraaide reedcontacten steeds verkleven.
vandaar ook mijn eerder gestelde vraag of die reedcontacten in verschillende sterkte variaties te koop zijn en niet alleen in verschillende lengte en dikte maten.
ik bedoel dus meer door zo,n glas gevalletje met die mini lepeltjes zal toch niet meer dan een kleine voltage kunnen verwerken en geen vorm van sterkstroom zoals 380 enz enz.
er moet toch een reden zijn waardoor die dingen inbranden.
ik heb geprobeerd met plus te laten schakelen en met min maar in beide gevallen zegt de reed ik ga kleven en blijf contact maken met doorbranding als gevolg.
maar ik zal jantje niet zijn om niet gewoon door te gaan tot ik gevonden heb wat ons met zijn allen behoorlijk bezig houd.
mijn uitgebreide dank daarvoor en ook voor het geduld wat jullie met me hebben.ik schaam me een beetje om mijn onkunde
maar zonder gekheid er is inmiddels alweer een wisselaandrijving doorgebrand.
ben nu door mijn aandrijvingen heen en heb er gelukkig een X-aantal weten te arresteren op marktplaats die ik woensdag in huis verwacht.
voor die tijd heb ik alle bedrading die deze wissel aanstuurt los en weggehaald.
ga voor deze wissel een compleet eigen circuit aanleggen buiten de 24 wel goed werkende wissels om.
ga vanuit een trafo de wissel aansluiting gebruiken om in eerste instantie rechtstreeks via de reed de wissel te schakelen.
en denk dat het dan al verkeerd zal gaan omdat die verdraaide reedcontacten steeds verkleven.
vandaar ook mijn eerder gestelde vraag of die reedcontacten in verschillende sterkte variaties te koop zijn en niet alleen in verschillende lengte en dikte maten.
ik bedoel dus meer door zo,n glas gevalletje met die mini lepeltjes zal toch niet meer dan een kleine voltage kunnen verwerken en geen vorm van sterkstroom zoals 380 enz enz.
er moet toch een reden zijn waardoor die dingen inbranden.
ik heb geprobeerd met plus te laten schakelen en met min maar in beide gevallen zegt de reed ik ga kleven en blijf contact maken met doorbranding als gevolg.
maar ik zal jantje niet zijn om niet gewoon door te gaan tot ik gevonden heb wat ons met zijn allen behoorlijk bezig houd.
mijn uitgebreide dank daarvoor en ook voor het geduld wat jullie met me hebben.ik schaam me een beetje om mijn onkunde
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: voor mij een raadsel
Goed sluit dan in plaats van de wisselaandrijving eens 2 lampjes aan, die moeten dus nadat je trein over de reedcontacten gaat heel even oplichten, en mogen niet blijven branden. Blijven ze wel branden dan heb je de schakelcontacten van het relais verkeerd aangesloten.
Gaan ze uit, dan werkt dat goed. Als het na een tijdje mis gaat en er blijft een lampje branden, kijk dan hoe dat komt, relais contact blijt kleven, of het reedcontact blijft kleven.
METEN IS WETEN.
Groetjes.
Gaan ze uit, dan werkt dat goed. Als het na een tijdje mis gaat en er blijft een lampje branden, kijk dan hoe dat komt, relais contact blijt kleven, of het reedcontact blijft kleven.
METEN IS WETEN.
Groetjes.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: voor mij een raadsel
ja willempie leuk idee van je om ipv wisselaandrijving er een lampje aan te zetten maaaaar dan krijg ik weer te maken met hoe zwaar moet dat lampje zijn.
ik bedoel als ik de wisselaansluiting ( is wisselstroom ) op een trafo meet kom ik op 17,25 volt
daar moet ik dus minstens een 24 volts lampje aanhangen wil dat niet in een flits doorbranden.
dus zal ik even langs een garage moeten om minimaal 2 x 24 volts lampjes te scoren.mijn auto is 12 volt dus die lampjes zijn niet zwaar genoeg.
of bedoel jij dit anders of snap ik je weer eens niet.
wordt overigens zo langzamerhand knap ingewikkeld:
19 volt voor complete wisselbediening.
12 volt voor ledverlichting stations
5 volt voor alle artikelen die normaal op 3 x 1,5 AA werken
3 volt voor alle seinverlichting
hoeveel verschillende voltages moet ik nog meer hanteren ????
ik bedoel als ik de wisselaansluiting ( is wisselstroom ) op een trafo meet kom ik op 17,25 volt
daar moet ik dus minstens een 24 volts lampje aanhangen wil dat niet in een flits doorbranden.
dus zal ik even langs een garage moeten om minimaal 2 x 24 volts lampjes te scoren.mijn auto is 12 volt dus die lampjes zijn niet zwaar genoeg.
of bedoel jij dit anders of snap ik je weer eens niet.
wordt overigens zo langzamerhand knap ingewikkeld:
19 volt voor complete wisselbediening.
12 volt voor ledverlichting stations
5 volt voor alle artikelen die normaal op 3 x 1,5 AA werken
3 volt voor alle seinverlichting
hoeveel verschillende voltages moet ik nog meer hanteren ????
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: voor mij een raadsel
Hoi Jan
Je overdenkt zaken teveel, pak gewoon twee lampjes die je ook als verlichting gebruik voor je huisjes
Bijvoorbeeld deze, die zitten al tussen de 12 en 18 Volt
Over al die verschillende Voltages kunnen we je waarschijnlijk later meer vertellen..., dat heeft een reden
Maar de belangrijkste heb je al
Mvg,
Ad
Je overdenkt zaken teveel, pak gewoon twee lampjes die je ook als verlichting gebruik voor je huisjes
Bijvoorbeeld deze, die zitten al tussen de 12 en 18 Volt
Over al die verschillende Voltages kunnen we je waarschijnlijk later meer vertellen..., dat heeft een reden
Maar de belangrijkste heb je al
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: voor mij een raadsel
Hoi Ad,
ja de laatste tijd breng ik wel heeeel vaak door met nadenken
nu ben ik er altijd van uitgegaan dat onze hobby een hobby is ter ontspanning maar gezien de resente en actuele stroomproblematiek moeten de grijze cellen overuren maken en komt het logischerwijze voor dat dat denken teveel gebeurd mede doordat ik probeer te voorkomen dat er nieuwe problemen ontstaan en op voorhand dat moet zien te vermijden. zo ook met die lampjes waar Willempie het over heeft .
maar zoiets zoals jij laat zien heb ik ergens nog wel slingeren. Dus we gaan weer aan de gang.
ja de laatste tijd breng ik wel heeeel vaak door met nadenken
nu ben ik er altijd van uitgegaan dat onze hobby een hobby is ter ontspanning maar gezien de resente en actuele stroomproblematiek moeten de grijze cellen overuren maken en komt het logischerwijze voor dat dat denken teveel gebeurd mede doordat ik probeer te voorkomen dat er nieuwe problemen ontstaan en op voorhand dat moet zien te vermijden. zo ook met die lampjes waar Willempie het over heeft .
maar zoiets zoals jij laat zien heb ik ergens nog wel slingeren. Dus we gaan weer aan de gang.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.