De updates komen vlot! Klopt, ik heb momenteel erg veel plezier aan de hobby en ik vind het leuk om het te delen, en om jullie reacties en tips te krijgen. Dus dan gaan we maar door!
Na het kijken van een van
@Hoontje's How To's over het verweren met poeders (Link:
https://www.youtube.com/watch?v=KPeLlxZ7D1E&t=627s) kreeg ik op de late avond toch opeens heel erg de drang om mijn Vallejo poeders te gaan proberen die ik een tijdje terug op de beurs in Zutphen heb gekocht, van een handelaar waarvan ik de naam niet meer weet.
Ik zag in Alwin zijn filmpje dat het de wagons echt wel mooi verweerde als je het goed aanbrengt. Dat moet ik ook hebben. Uiteraard kunnen op mijn diorama geen tanks en andere voertuigen rondrijden die kneitertje glanzend zijn, want waar modder is is.... tja, nog meer modder hé. Oftewijl, alle tanks en voertuigen die rond rijden moeten vies zijn. Stoffig, aangekoekte modder door het ploegen over zandweggetjes en modder, een hele tijd ingezet zonder gewassen te zijn. Nu was dit mijn eerste keer verweren met poeders, dus pakte ik hiervoor de oude vertrouwde test-Tiger weer terug. Het poppetje is te klein, de verf is ''net niet'' en er zijn al meerdere tests op gedaan, zo nu ook deze. Hier is die hoe die aan het avontuur begon.
Nu heb ik als eerste laag, tegen het advies van Alwin in om van donker naar licht te gaan, een laag licht bruin aangebracht. Het stof dat je op de auto ziet als die te lang buiten staat bij het bos, een beetje die kleur. Daarna ben ik met een donkerdere kleur aan de gang gegaan, waardoor de details nog een tikje extra kregen.
Doordat er bij deze poeders de mogelijkheid is om deze te mengen met Pigment Binder kan je een ''vastgekoekt modder effect'' maken. Dan lijkt het dus echt alsof het voertuig door de modder heeft staan ploegen. Na lang geknooi met de mengverhouding is het toch aardig gelukt om een goede baggerlaag over de Tiger aan te brengen. Onder andere de rupsbanden en spatborden lijken zo veel beter op te gaan in hoe het in het echt zou zijn.
Hierna ben ik nog een keer met een laag van het donkere poeder over het model gegaan, om daarna nog een iets lichtere te doen voor de afwerking en de opvulling.
Zie hier het resultaat van mijn eerste poging tot verweren. Niet slecht, al zeg ik het zelf. Niet perfect, maar toch behoorlijk wat beter dan het museum schone model dat het eerst was. Als iemand nog tips & tricks heeft aangaande verweren met poeders, ik hoor ze graag! Alle hulp is welkom, ik moet nog heel wat voertuigen!
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/8CTJZV32/AE1-DF385-59-BC-46-B8-AF54-437283-E0-D864.jpg)