Krupp Am Vögele
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 722
- Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57
Krupp Am Vögele
Hallo allen,
Voor de Minidioramawedstrijd tijdens Digitale Demodag van N-Spoorstore ben ik een N spoor minidiorama aan het bouwen. De eisen aan het diorama is dat er minstens 1 trein digitaal rijdt en dat het diorama maximaal 80x80cm is. Meer info in link:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=43&t=13522
Als periode heb ik de Tweede Wereldoorlog gekozen, en dan met name de Duitse kant. Hobbytrain heeft een tijd geleden (en binnenkort opnieuw) de H23601 (en andere in andere kleurstellingen) uitgegeven. Ik ben trots eigenaar van 1 van deze wagons. Mijn diorama zal zich met name rond dit kanon afspelen.
Een stukje historie:
Tijdens de Tweede Wereldoorlog hadden de Duitsers groot geschut nodig. De opperbevelhebbers en met name Hitler zelf, hadden een voorliefde voor gigantisch geschut zoals ook de Karl Gerat en de Dora. Dat het allemaal niet zo effectief was voor de enorme investering die het nodig had was blijkbaar niet relevant. Om deze reden zijn er 25 Krupp (Tegenwoordig Thyssen-Krupp) K5 spoorwegkanonnen gebouwd. Deze kanonnen zijn op vrijwel elk deel van het Europese vaste land ingezet. Ze zijn onder andere in Italië, Rusland, Nederland, België en Frankrijk ingezet.
Dat het kanon niet erg kosten efficiënt was is wel duidelijk. 3 verschillende treinen reden voor een set K5 kanonnen, aangezien ze altijd per 2 werden ingezet. Voor die 2 kanonnen heb je heel wat mensen nodig om dat operationeel te maken en te houden. Denk aan schutters, bouwend en brekend personeel, dag en nacht ploegen, maar ook keukens, douchecabines en zelfs complete operatiekamers gingen mee in de treinen.
Interessant stukje tekst over de door Nederland rijdende K5’s:
http://k5e.nl/sluiskil-1944/
De treinen werden tijdens het transport getrokken door Kriegsloks, zoals de BR52. Eenmaal op locatie werd het kanon verplaatst door een Krupp WR360C14 Diesel locomotief. Deze voorloper van de bekende V36 is voor de Wehrmacht ontworpen voor dit exacte doel, aangezien een stoomloc door de vrij komende stoom de locatie zou vrijgeven aan vijandelijke vliegers.
Propogandafilmpje:
De K5 werd veelal geschoten vanaf een rails die in een bocht ligt, of vanaf een losse, verplaatsbare draaischijf. Aangezien het kanon intern horizontaal maar 2 graden kon draaien was een draaiend mechanisme nodig om dit kanon in de goede richting te krijgen. Dit was dus veelal met bestaand spoor gedaan, wanneer dit al in een goede bocht lag, of er werd speciaal een bocht voor aangelegd. Tegen het einde van de oorlog werd echter veelal de Vogele draaischijf ingezet. Een verplaatsbare draaischijf die apart is gemaakt voor spoorwegkanonnen, compleet met systeem om de terugslag van het kanon op te vangen. Voor deze spoorwegkanonnen werden in sommige gevallen dombunkers gemaakt, of dombunkers gebruikt die al bestonden. Na een salvo pikte de WR360C14 de K5 weer van de draaischijf, om hem voor vliegers te verbergen in de daarvoor bestemde dombunker.
Het diorama gaat zich vooral focussen om het kanon, gemaakt door Hobbytrain, en om de draaischijf die eronder ligt. Echter neemt dit slechts een klein deel van het diorama in beslag, de rest word opgevuld met andere dingen zoals de dombunker en een overig sporennet met troepenverplaatsing.
Ik zal de bouw van het diorama een beetje cryptisch gaan tonen qua foto’s, omdat het jammer zou zijn als ik alles al weg geef, maar stukjes laat ik hier soms zien. Een hobby is nou eenmaal leuker als je het kan delen met de mede modelspoor/bouw fanaten.
Dit is voor mij de eerste keer dat ik echt aan de slag ga met scenery. Ik heb eerder een start gemaakt met een digitale N baan, dit is echter gestrand wegens een tekort aan heel veel dingen. Dan dus maar een diorama. Dingen als ballasten, gras leggen etc. ga ik dus allemaal voor het eerst doen. Tips zijn meer dan welkom dus!
Wat ik wel kan is 3D tekenen en printen. Aangezien ik Panzer-Shop.nl run weet ik mijn weg goed rond tekenprogramma’s en weet ik uiteraard hoe printen het beste werkt met de bij mij beschikbare middelen. Dit diorama gaat dan ook gebouwd worden onder de vlieger van PS, met enkel voertuigen en figuren die ik daar beschikbaar heb gesteld. Deze zal t.z.t. ook dienen als fotodiorama voor de foto’s op de website van WW2 materiaal. Mocht ik verdere voertuigen en figuren tekenen die ik op het diorama plaats dan komen deze ook in de webshop.
Ik plaats hier spoedig de eerste bouw-update! Mochten jullie interesse hebben in meer historie rond het kanon en rond andere dingen die ik maak, laat het horen! Als het niemand interesseert bespaar ik het jullie graag, maar wellicht is er interesse.
Met vriendelijke groet,
Kevin Boogaard
Voor de Minidioramawedstrijd tijdens Digitale Demodag van N-Spoorstore ben ik een N spoor minidiorama aan het bouwen. De eisen aan het diorama is dat er minstens 1 trein digitaal rijdt en dat het diorama maximaal 80x80cm is. Meer info in link:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=43&t=13522
Als periode heb ik de Tweede Wereldoorlog gekozen, en dan met name de Duitse kant. Hobbytrain heeft een tijd geleden (en binnenkort opnieuw) de H23601 (en andere in andere kleurstellingen) uitgegeven. Ik ben trots eigenaar van 1 van deze wagons. Mijn diorama zal zich met name rond dit kanon afspelen.
Een stukje historie:
Tijdens de Tweede Wereldoorlog hadden de Duitsers groot geschut nodig. De opperbevelhebbers en met name Hitler zelf, hadden een voorliefde voor gigantisch geschut zoals ook de Karl Gerat en de Dora. Dat het allemaal niet zo effectief was voor de enorme investering die het nodig had was blijkbaar niet relevant. Om deze reden zijn er 25 Krupp (Tegenwoordig Thyssen-Krupp) K5 spoorwegkanonnen gebouwd. Deze kanonnen zijn op vrijwel elk deel van het Europese vaste land ingezet. Ze zijn onder andere in Italië, Rusland, Nederland, België en Frankrijk ingezet.
Dat het kanon niet erg kosten efficiënt was is wel duidelijk. 3 verschillende treinen reden voor een set K5 kanonnen, aangezien ze altijd per 2 werden ingezet. Voor die 2 kanonnen heb je heel wat mensen nodig om dat operationeel te maken en te houden. Denk aan schutters, bouwend en brekend personeel, dag en nacht ploegen, maar ook keukens, douchecabines en zelfs complete operatiekamers gingen mee in de treinen.
Interessant stukje tekst over de door Nederland rijdende K5’s:
http://k5e.nl/sluiskil-1944/
De treinen werden tijdens het transport getrokken door Kriegsloks, zoals de BR52. Eenmaal op locatie werd het kanon verplaatst door een Krupp WR360C14 Diesel locomotief. Deze voorloper van de bekende V36 is voor de Wehrmacht ontworpen voor dit exacte doel, aangezien een stoomloc door de vrij komende stoom de locatie zou vrijgeven aan vijandelijke vliegers.
Propogandafilmpje:
De K5 werd veelal geschoten vanaf een rails die in een bocht ligt, of vanaf een losse, verplaatsbare draaischijf. Aangezien het kanon intern horizontaal maar 2 graden kon draaien was een draaiend mechanisme nodig om dit kanon in de goede richting te krijgen. Dit was dus veelal met bestaand spoor gedaan, wanneer dit al in een goede bocht lag, of er werd speciaal een bocht voor aangelegd. Tegen het einde van de oorlog werd echter veelal de Vogele draaischijf ingezet. Een verplaatsbare draaischijf die apart is gemaakt voor spoorwegkanonnen, compleet met systeem om de terugslag van het kanon op te vangen. Voor deze spoorwegkanonnen werden in sommige gevallen dombunkers gemaakt, of dombunkers gebruikt die al bestonden. Na een salvo pikte de WR360C14 de K5 weer van de draaischijf, om hem voor vliegers te verbergen in de daarvoor bestemde dombunker.
Het diorama gaat zich vooral focussen om het kanon, gemaakt door Hobbytrain, en om de draaischijf die eronder ligt. Echter neemt dit slechts een klein deel van het diorama in beslag, de rest word opgevuld met andere dingen zoals de dombunker en een overig sporennet met troepenverplaatsing.
Ik zal de bouw van het diorama een beetje cryptisch gaan tonen qua foto’s, omdat het jammer zou zijn als ik alles al weg geef, maar stukjes laat ik hier soms zien. Een hobby is nou eenmaal leuker als je het kan delen met de mede modelspoor/bouw fanaten.
Dit is voor mij de eerste keer dat ik echt aan de slag ga met scenery. Ik heb eerder een start gemaakt met een digitale N baan, dit is echter gestrand wegens een tekort aan heel veel dingen. Dan dus maar een diorama. Dingen als ballasten, gras leggen etc. ga ik dus allemaal voor het eerst doen. Tips zijn meer dan welkom dus!
Wat ik wel kan is 3D tekenen en printen. Aangezien ik Panzer-Shop.nl run weet ik mijn weg goed rond tekenprogramma’s en weet ik uiteraard hoe printen het beste werkt met de bij mij beschikbare middelen. Dit diorama gaat dan ook gebouwd worden onder de vlieger van PS, met enkel voertuigen en figuren die ik daar beschikbaar heb gesteld. Deze zal t.z.t. ook dienen als fotodiorama voor de foto’s op de website van WW2 materiaal. Mocht ik verdere voertuigen en figuren tekenen die ik op het diorama plaats dan komen deze ook in de webshop.
Ik plaats hier spoedig de eerste bouw-update! Mochten jullie interesse hebben in meer historie rond het kanon en rond andere dingen die ik maak, laat het horen! Als het niemand interesseert bespaar ik het jullie graag, maar wellicht is er interesse.
Met vriendelijke groet,
Kevin Boogaard
Re: Krupp Am Vögele
Kevin,
Dit gaat een leuk projectje worden, een mooi thema, ondanks natuurlijk al de ellende die WO2 teweeg heeft gebracht.
Persoonlijk heb ik niet zo veel met militaire thema`s, maar vind het wel mooi zoals mensen dan dingen uitbeelden, en vooral ook daarvoor zich verdiept hebben in hoe het destijds was.
succes en ik blijf dit zeker volgen.
mvg
Freddy
Dit gaat een leuk projectje worden, een mooi thema, ondanks natuurlijk al de ellende die WO2 teweeg heeft gebracht.
Persoonlijk heb ik niet zo veel met militaire thema`s, maar vind het wel mooi zoals mensen dan dingen uitbeelden, en vooral ook daarvoor zich verdiept hebben in hoe het destijds was.
succes en ik blijf dit zeker volgen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
- Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Krupp Am Vögele
Ha Kevin,
Super tof idee! Hopelijk wordt het iets. Ik heb verschillende filmpjes gemaakt over scenery bouwen en technieken. Check m'n handtekening hieronder.
Oh en begrassen is niet moeilijk. Als je een Greenkeeper wil lenen, laat maar weten.
Groetjes
Hoontje
Super tof idee! Hopelijk wordt het iets. Ik heb verschillende filmpjes gemaakt over scenery bouwen en technieken. Check m'n handtekening hieronder.
Oh en begrassen is niet moeilijk. Als je een Greenkeeper wil lenen, laat maar weten.
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Krupp Am Vögele
Ben benieuwd Kevin, mijn andere hobby is Wo2 (ben medewerker van de website Traces of War) dus als je bepaalde historische tips of afbeeldingen zoekt, laat maar weten.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 722
- Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57
Re: Krupp Am Vögele
Hallo,
Ik ben inderdaad al verschillende how tos aan het kijken, Alwin! Het zijn handige filmpjes waarin rustig word uitgelegd hoe iets moet en dat is handig. Ik heb het zelf heel erg op de algemenere filmpjes waarin gewoon wat geknutseld word. Lekker rustig en veel info per minuut, heerlijk . Deze bijvoorbeeld: https://m.youtube.com/watch?v=eBu9pfufNyQ
Oeh, jij werkt bij Tracés of War, Wilco? Dat is wel interessant! Als jij toevallig nog wat foto’s in een hoek hebt liggen waarin je goed de infrastructuur rond het kanon ziet, zou ik die graag hebben! Dingen zoals de ligging van het smalspoor voor de munitie-aanvoer, de karretjes die erop staan en dat soort dingen. Het kanon word uitvoerig in oude propaganda filmpjes behandeld, maar de infra eromheen is soms pittig te vinden.
Binnenkort de eerste update, ik ben stiekem al even aan de knutsel dus het komt!
Ik ben inderdaad al verschillende how tos aan het kijken, Alwin! Het zijn handige filmpjes waarin rustig word uitgelegd hoe iets moet en dat is handig. Ik heb het zelf heel erg op de algemenere filmpjes waarin gewoon wat geknutseld word. Lekker rustig en veel info per minuut, heerlijk . Deze bijvoorbeeld: https://m.youtube.com/watch?v=eBu9pfufNyQ
Oeh, jij werkt bij Tracés of War, Wilco? Dat is wel interessant! Als jij toevallig nog wat foto’s in een hoek hebt liggen waarin je goed de infrastructuur rond het kanon ziet, zou ik die graag hebben! Dingen zoals de ligging van het smalspoor voor de munitie-aanvoer, de karretjes die erop staan en dat soort dingen. Het kanon word uitvoerig in oude propaganda filmpjes behandeld, maar de infra eromheen is soms pittig te vinden.
Binnenkort de eerste update, ik ben stiekem al even aan de knutsel dus het komt!
Re: Krupp Am Vögele
Ik zal eens kijken, heb nog wat liggen van het artikel over het spoorweggeschut. Foto's van de infra rond het geschut zijn zeldzaam omdat het geschut in situ zelden is opgesteld geweest als bedoeld. Door de gevoeligheid voor luchtaanvallen werd het geschut meestal gerangeerd op bestaand spoor en gebruikte men de spoorweginfrastructuur om het geschut te richten (wat het dan ook weer minder effectief maakte). Vaak werden bossen en/of tunnels gebruikt om na ieder schot het geschut weer te verbergen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 722
- Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57
Re: Krupp Am Vögele
De eerste bouw-update:
Ongeveer een week geleden ben ik begonnen met een aantal testprints voor de draaischijf, daarna gelijk gaan bouwen met de bak. Ik ben snel gegaan de eerste week, maar dat is ook wel nodig.
Mijn full time baan is dat van een pyrotechnicus. Ik doe dus, met name in de zomer, vuurwerk op festivals en evenementen. Dit neemt vanaf eind April al de tijd op die ik heb, samen met Panzer-Shop. Dit houd in dat het diorama voor eind april af moet zijn. Vandaar de rappe start. Een plaatje om een beeld te geven van wat ik doe naast Panzer-Shop:
Ik houd niet van het elektrische gebeuren en het aansluitwerk om en op de baan. Dit is voor mij iets wat uit de weg moet om zo snel mogelijk met de scenery te beginnen. Het rijden en het kijken naar mooi werk bevalt mij goed, maar het aansluiten vind ik dus niks.
Nadat het na een aantal test prints mogelijk bleek om het idee van de draaischijf te maken heb ik een bak in elkaar geknutseld van 80x61cm. Zwart schilderen en we hebben een basis om op te werken.
De voorkant van de bak is waar de K5 zal gaan staan op de draaischijf, samen met de domkoepel. Achterop de baan komt een verhoging met daarop wat doorlopende sporen. Een weg loopt onderlangs en gaat via de heuvel omhoog om daar door te lopen op de bovenverdieping. Heb ik tekeningen? Nee. Alles gaat vanuit de losse pols en word ter plekke bedacht. Ik heb een idee in mijn hoofd, maar een centimeter naar links of naar rechts kan ik prima mee leven. De heuvel is gemaakt van piepschuim, daarna heb ik hem ingesmeerd met flexibele tegellijm. Is ook best mooi geworden, in ieder geval beter dan wat ik verwachtte toen ik het piepschuim zag.
Na het maken van de bak de rails erop en het aansluiten kon beginnen. Een analoog pendelspoor aan de voorkant werkt, het digitale spoor op de heuvel word aangesloten zodra de lijm die de piepschuim heuvel op de plek houd goed droog is. Na het aansluiten en het vast zetten van de heuvel ook maar rap aan het ballasten gegaan. Het begin mag er zijn, al zeg ik het zelf. De WR360C14 vind het in ieder geval mooi.
De eerste keer ballasten voor mij dus. Ik heb dit gedaan met Minitec ballast die ik gisteren nog even snel bij Hans heb opgehaald. Ik twijfelde of 500g genoeg zou zijn, blijkt dat ik het waarschijnlijk ook nog wel gehaald zou hebben met een pot van 100 gram. Ala. Ik heb het nu vast gezet met de verdunde houtlijm methode en het viel mij mee. Is goed te doen.
Dus dat is waar ik nu ben. Hopelijk snel meer! Om het af te sluiten een foto van de draaischijf voor de K5 zoals die nu in testversie is. Ongeschilderd, uit meerdere losse delen om te kijken of het past en de details missen, dus veel verraden doet het ook niet. Tot snel!
Ongeveer een week geleden ben ik begonnen met een aantal testprints voor de draaischijf, daarna gelijk gaan bouwen met de bak. Ik ben snel gegaan de eerste week, maar dat is ook wel nodig.
Mijn full time baan is dat van een pyrotechnicus. Ik doe dus, met name in de zomer, vuurwerk op festivals en evenementen. Dit neemt vanaf eind April al de tijd op die ik heb, samen met Panzer-Shop. Dit houd in dat het diorama voor eind april af moet zijn. Vandaar de rappe start. Een plaatje om een beeld te geven van wat ik doe naast Panzer-Shop:
Ik houd niet van het elektrische gebeuren en het aansluitwerk om en op de baan. Dit is voor mij iets wat uit de weg moet om zo snel mogelijk met de scenery te beginnen. Het rijden en het kijken naar mooi werk bevalt mij goed, maar het aansluiten vind ik dus niks.
Nadat het na een aantal test prints mogelijk bleek om het idee van de draaischijf te maken heb ik een bak in elkaar geknutseld van 80x61cm. Zwart schilderen en we hebben een basis om op te werken.
De voorkant van de bak is waar de K5 zal gaan staan op de draaischijf, samen met de domkoepel. Achterop de baan komt een verhoging met daarop wat doorlopende sporen. Een weg loopt onderlangs en gaat via de heuvel omhoog om daar door te lopen op de bovenverdieping. Heb ik tekeningen? Nee. Alles gaat vanuit de losse pols en word ter plekke bedacht. Ik heb een idee in mijn hoofd, maar een centimeter naar links of naar rechts kan ik prima mee leven. De heuvel is gemaakt van piepschuim, daarna heb ik hem ingesmeerd met flexibele tegellijm. Is ook best mooi geworden, in ieder geval beter dan wat ik verwachtte toen ik het piepschuim zag.
Na het maken van de bak de rails erop en het aansluiten kon beginnen. Een analoog pendelspoor aan de voorkant werkt, het digitale spoor op de heuvel word aangesloten zodra de lijm die de piepschuim heuvel op de plek houd goed droog is. Na het aansluiten en het vast zetten van de heuvel ook maar rap aan het ballasten gegaan. Het begin mag er zijn, al zeg ik het zelf. De WR360C14 vind het in ieder geval mooi.
De eerste keer ballasten voor mij dus. Ik heb dit gedaan met Minitec ballast die ik gisteren nog even snel bij Hans heb opgehaald. Ik twijfelde of 500g genoeg zou zijn, blijkt dat ik het waarschijnlijk ook nog wel gehaald zou hebben met een pot van 100 gram. Ala. Ik heb het nu vast gezet met de verdunde houtlijm methode en het viel mij mee. Is goed te doen.
Dus dat is waar ik nu ben. Hopelijk snel meer! Om het af te sluiten een foto van de draaischijf voor de K5 zoals die nu in testversie is. Ongeschilderd, uit meerdere losse delen om te kijken of het past en de details missen, dus veel verraden doet het ook niet. Tot snel!
-
- Berichten: 5340
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Krupp Am Vögele
Goed bezig Kevin!
Als jij gister bij Hans bent geweest hebben we elkaar gister ook gezien, jammer dat je niet even hebt gezegd wie je was dan had ik een gezicht bij de naam gehad.
Groetjes Michiel
Als jij gister bij Hans bent geweest hebben we elkaar gister ook gezien, jammer dat je niet even hebt gezegd wie je was dan had ik een gezicht bij de naam gehad.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 722
- Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57
Re: Krupp Am Vögele
Als ik een gezicht bij jouw naam had had ik dat wellicht kunnen doen, haha! Jij was daar de hele dag begrijp ik?
-
- Berichten: 5340
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Krupp Am Vögele
Ik zit er 4 dagen te demoën en ik heb een badge met m'n naam op m'n schort zitten , groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 722
- Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57
-
- Berichten: 5340
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Krupp Am Vögele
We zien elkaar dan in ieder geval tijdens Lochem Digitaal en ik kijk uit naar hoe jou bouwwerk er uit gaat, ik vind het een mooi thema.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Krupp Am Vögele
Hoi Kevin,
misschien heb je hier nog wat aan. http://k5e.nl/
Er heeft op Zeeuws Vlaanderen ook eea plaatsgevonden met die apparaten. Ben er zelf verder niet in thuis, maar mijn zoontje is WW2 fan.
groeten Martin
misschien heb je hier nog wat aan. http://k5e.nl/
Er heeft op Zeeuws Vlaanderen ook eea plaatsgevonden met die apparaten. Ben er zelf verder niet in thuis, maar mijn zoontje is WW2 fan.
groeten Martin
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 722
- Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57
Re: Krupp Am Vögele
@martjo, ik link in het eerste bericht ook naar die site met een interessant stukje. Is inderdaad een interessante website
Re: Krupp Am Vögele
Zo, volgens mij was het vroeg vanmorgen Excuses. Linkje naar de wedstrijd gelukkig wel gezien.
Groeten Martin
Groeten Martin
Re: Krupp Am Vögele
Deze en deze ken je al?
Hier heb je ook nog een reeks afbeeldingen.
Deze pagina geeft ook heel veel details
Hier heb je ook nog een reeks afbeeldingen.
Deze pagina geeft ook heel veel details
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 722
- Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 722
- Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57
Re: Krupp Am Vögele
Hallo,
Vandaag, voordat ik aan het werk moet voor oud & nieuw, maar eens gaan oefenen met het mooi schilderen van een voertuig. Dingen moeten de juiste kleurnummers hebben voor mijn gevoel, daarom ben ik voor Vallejo Model Color verf gegaan. Vallejo heeft de meeste RAL kleurnummers wel omgezet naar een acrylic verf, waardoor dus dingen als outfits, camouflagepatronen en meer goed naar voren komen. Dat is althans de hoop.
Na een eerste testronde ben ik niet ontevreden. De zwarte randen op de wielen zijn drama, dus daar moet ik nog wat op verzinnen. Verder ben ik echter vrij tevreden voor een eerste proefmodel. Als iemand goede tips heeft mbt schilderen en precisiewerk dan hoor ik het graag!
De kleuren op de foto komen niet correct naar voren, maar qua basiskleur matched hij met Tiger 131 uit het Bovington Tank Museum. Op de foto is het model dus geler dan in de werkelijkheid.
Vandaag, voordat ik aan het werk moet voor oud & nieuw, maar eens gaan oefenen met het mooi schilderen van een voertuig. Dingen moeten de juiste kleurnummers hebben voor mijn gevoel, daarom ben ik voor Vallejo Model Color verf gegaan. Vallejo heeft de meeste RAL kleurnummers wel omgezet naar een acrylic verf, waardoor dus dingen als outfits, camouflagepatronen en meer goed naar voren komen. Dat is althans de hoop.
Na een eerste testronde ben ik niet ontevreden. De zwarte randen op de wielen zijn drama, dus daar moet ik nog wat op verzinnen. Verder ben ik echter vrij tevreden voor een eerste proefmodel. Als iemand goede tips heeft mbt schilderen en precisiewerk dan hoor ik het graag!
De kleuren op de foto komen niet correct naar voren, maar qua basiskleur matched hij met Tiger 131 uit het Bovington Tank Museum. Op de foto is het model dus geler dan in de werkelijkheid.
Re: Krupp Am Vögele
In eerste instantie dacht ik makkie, totdat ik besefte hoe klein dat zwarte randje is. Als je hier niet tevreden mee bent is een therapeut waarschijnlijk de beste oplossing. Ik denk niet dat je het mooier krijgt.
Hoe groot is ie? 40 x 20 mm?
Hoe groot is ie? 40 x 20 mm?
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: Krupp Am Vögele
Hallo Kevin,
Voor dunne randjes, misschien watervaste stiften van Edding bijvoorbeeld.Panzer-Shop schreef: ↑31 dec 2019 16:30 Als iemand goede tips heeft mbt schilderen en precisiewerk dan hoor ik het graag!
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Re: Krupp Am Vögele
Ik zou eerst het de rubber rond zwart verven en daarna de 'velg' stempelen met de (op maat gemaakte) punt van een cocktailprikker.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 722
- Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57
Re: Krupp Am Vögele
Oeh, stempelen is een goed idee. Watervaste stift is zo zwart. Ik vind de gebruikte verf ook te zwart, het zou iets grijziger moeten zijn. Wat minder hard. Ik ga stempelen proberen!
40x20mm ongeveer inderdaad zonder koepel.
40x20mm ongeveer inderdaad zonder koepel.
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 722
- Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57
Re: Krupp Am Vögele
@WilcoV, ik was die link naar dat fotoalbum al eens tegen gekomen en dacht dat ik al die foto’s gezien had. Niet dus! Ik keek er net nog eens op en daar zitten een paar behoorlijk goede foto’s tussen! Goede vondst, bedankt!
En zo dood ik de tijd tijdens het werken.
En zo dood ik de tijd tijdens het werken.
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: Krupp Am Vögele
Hallo Kevin,
https://edding-shop.nl/colour-pennen/
En er zullen vast nog andere merken zijn.
Die stiften heb je in allerlei kleuren hoor.Panzer-Shop schreef: ↑31 dec 2019 17:29 Watervaste stift is zo zwart. Ik vind de gebruikte verf ook te zwart
https://edding-shop.nl/colour-pennen/
En er zullen vast nog andere merken zijn.
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran