Een vakwerkhuisje - deel 7
Goed.... Inmiddels zijn we een halve dag verder. Ik heb nog niet met mijn kop tegen de muur lopen bonken of het huisje in de afvalbak gegooid...
Maar... het valt niet mee... Ten eerste lijkt mijn gips vandaag veel sneller uit te harden; een minuut of 5 a 7 en dan kan ik het niet meer gebruiken. Ik heb nu 3 keer een papje aangemaakt en daarmee enkele vakjes gevuld. Tussen de 10 en 15 per keer.
Daarbij is het ontzettend lastig om niet te knoeien. Onmogelijk eigenlijk (voor mij dan). Alle vakwerkbalken komen onder het gips te zitten. Met een nat penseeltje kan ik het nog wel wat fatsoeneren, maar het is veel werk om het weer redelijk in orde te krijgen. Daarnaast blijft er een grijze waas op de balken zitten, dus die moeten nog met verf een nabehandeling krijgen.
Maar ok, foto's zeggen meer dan mijn gebabbel alleen.
Vlak voordat ik begon, stond alles klaar op de keukentafel; gips, mengbakje, spateltjes, penseeltjes, bakje water en het huisje zelf.
Dan de resultaten na de eerste sessie:
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/49855087671_e90df897c1_b.jpg)
Ik kon 9 vakjes vullen in een minuut of 5. Het gips zit nagenoeg overal op de balken, maar met een nat penseeltje zijn de balken weer vrijgemaakt toen het gips nog nat was. Als het dan begint uit te harden, verschijnt alsnog een grijze waas op de balk. Die kun je met een hard kwastje verwijderen. Dat gaat behoorlijk goed zonder de gevulde vakjes te beschadigen.
Dit is het resultaat een half uur later. Het gips is redelijk hard maar nog niet helemaal droog. Het is al wel een stuk witter:
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/49854550653_5ac575d8b8_b.jpg)
Wat opvalt is dat de balken deels in het gips verdwijnen. Hierdoor lijken ze een stuk smaller/minder massief. Ik weet nog niet of ik dat wel of niet mooi vind. Voor de sierbalken is het wel ok denk ik. Voor de grotere dragende balken niet. Het wordt veroorzaakt door de structuur van de vakwerkbalkjes. Die zijn in het midden dikker dan aan de zijkanten. Ik ga toch nog eens proberen om de vakken met iets minder gips te vullen. Wie weet blijven de balken dan dikker.
Hieronder nog een foto van de harde kwast waarmee ik de balken weer beter zichtbaar maak als het gips al halfdroog is. In een 2e sessie had ik de volgende serie vakjes gevuld (16 stuks, waaronder enkele bijzonder kleine):
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/49855087581_256231d401_b.jpg)
Door over het bijna droge gips te poetsen, komt de balk weer tevoorschijn. Er blijft echter nog steeds een witte waas achter.
Tenslotte nog een foto na sessie 3 plus een uurtje drogen:
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/49854550503_8de335a4fb_b.jpg)
Linksonder heb ik ook wat opgevuld. Evenals de hoeken bij het ronde raam op de 1e verdieping. Die moet ik nog in vorm schuren als het gips helemaal is uitgehard.
Conclusie tot nu toe: het lijkt veel meer op echt vakwerk. De voorkant is gewoon glad; de balken liggen verzonken in de gevel (ipv er bovenop). Ook is de structuur van het gips bijzonder goed. Het lijkt - ook zonder verf - al op steen. Ik ben niet ontevreden.
Nadeel van deze methode is dat het erg veel werk is. Ik had natuurlijk niet het meest eenvoudige model gekozen voor mijn test. Zo'n 400 vakjes voor het hele gebouw zal me ongeveer 30 gipssessies gaan kosten. Vanmiddag heb ik er 3 gedaan...
Beter was een wat simpeler vakwerkhuis geweest, maar ja, in de haast om snel voor het ingaan van de lockdown wat hobbyspullen mee te nemen, heb ik dit model gegrepen. Direct in het diepe dus...
Daarbij vergt het vakwerk nog behoorlijk wat nabehandeling met verf. Dat valt me tegen, maar het is niet anders. Ik weet nog niet of ik de balken met dezelfde bruine verf ga nabehandelen, of dat ik met wat poeder aan de slag ga. Of alleen wat drybrushen met een iets andere kleur verf. Sowieso wilde ik geen vakwerk dat net in de verf is gezet.
Wel een voordeel van het gips: er is geen enkele glans van plastic meer te bekennen!
Het lijkt dus een geschikte methode, maar het vergt dan ook flink wat extra werk. Ik weet dan ook niet of ik het voor alle vakwerkhuizen zal toepassen. Misschien alleen die huizen die op de voorgrond in het zicht staan. Maar goed, eerst deze maar eens afmaken. Daar ben ik nog wel een tijdje zoet mee.
Groet, Wim