De afgelopen tijd een paar storingen gehad die me veel tijd kostten om de oorzaak te vinden en op te lossen.
Het begon met een storing bij automatisch rijden in iTrain. Treinen verloren hun route en ik kreeg de melding 'trein in onverwacht blok'. Na lang zoeken bleek dat 2 blokken een onterechte verbinding hadden. De oorzaak bleek een kraampje dat was blijven zitten op de plek waar ik de rails had doorgeslepen. Bij schoonmaken van de rails had ik kennelijk het stukje metaal verschoven waardoor er een verbinding ontstond. Met het blote oog was het niet te zien.
Een paar dagen later was er weer zo'n storing nadat ik de blokmelder van een stukje rails het weggehaald en op een ander stuk had aangesloten. Er ontstond een verbinding tussen blokken die zelfs niet met elkaar in verbinding stonden. Draadje losgehaald en weer aangesloten . De storing is weg, maar ik kan niet verklaren wat de oorzaak was.
Nog een storing. Deze keer op een drieweg wissel in een rangeerblok. Bij langzaam rijden met een train over het wissel ontstond kostsluiting. Snel er over heen rijden gaf geen kortsluiting. Gekeken, gezocht, maar ik kon de oorzaak niet ontdekken. Een rigoureuze oplossing: drieweg wissel er uit en een tweeweg wissel er in en opnieuw opbouwen. Het voordeel is dat ik nu meer rangeerlengte heb.
Ik heb weer veel tijd in moeilijke houding onder de tafel doorgebracht. Had ik de tafel maar opklapbaar gemaakt.
Rangeerblok afgebroken.
Nu met gebogen tweeweg wissel
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/Kj7tY1Hz/IMG-5458.jpg)