Het origineel staat in Buffalo NY en is vandaag de dag het onderkomen van het Alleyway Theater. De Pylon (paal) met de letters is helaas gesloopt en staat niet meer op het gebouw. Architect van dit gebouw is William S. Arrasmith, hij is jarenlang de huis-architect geweest van de Greyhound company en heeft vele busterminals ontworpen in deze stijl. In die tijd gold dat als ultra modern en dat was ook precies de uitstraling die men zocht. Je ziet dat ook terug in de bus-ontwerpen van die tijd, vaak streamline modellen met glimmende aluminium panelen. Tot zover de geschiedenisles.

Dit is mijn impressie:

De perronzijde heb ik (relatief) simpel gehouden om 2 redenen, ten eerste omdat ik er geen referentie van heb kunnen vinden. En ten tweede, minstens zo belangrijk, je ziet er straks niets van. Die zijde staat niet naar de zichtkant.
Als je nu denkt: "dit komt me bekend voor..." Dat kan, ik heb hem al eens (gedeeltelijk) gemaakt uit styreen met bij Shapeways geprinte ramen, deuren en pylon. Daar ben ik nu niet meer zo tevreden over, vandaar dat ik hem in zijn geheel opnieuw maak.

In werkelijkheid (leve google maps) is het pand veel dieper (langer) maar zoveel ruimte heb ik niet. Hij is eigenlijk eens zo lang. Ik heb het dus ingekort, er is nu nog plaats voor 4 bussen en daar moeten de Preisertjes het maar mee doen. De bussen stonden/staan zo geparkeerd dat de deur van de bus onder de luifel staat zodat de passagiers droog in en uit konden stappen. In die tijd hadden bussen alleen aan de voorzijde een toegangsdeur.

De karakteristieke totem, of pylon zoals ze hem noemen, ga ik hol uitvoeren.

Door hem te printen met doorzichtige (clear) resin kan ik er ledjes in stoppen. In zijn geheel ga ik hem spuiten maar de verf op de letters schuur ik er dan weer af. Als de ledjes branden geven alleen de letters dan licht, zoals ooit in het echt. Dat is de theorie in ieder geval.

Oh ja, wederom getekend in Sketchup.