Mijn eerste baanplan op N spoor
Mijn eerste baanplan op N spoor
Hallo ik ben Lucas en nieuw op dit forum. Ik wil graag een modelspoor gaan opbouwen en heb in Anyrail mijn eerste ontwerp gemaakt. Graag zou ik willen vragen of er verbeter punten zijn voor mijn baanplan. Hoop op adviezen waar ik dan mee aan de slag kan.
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2361
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Hallo Wouter,
Dank je wel voor het compliment.
Mvg. Lucas
Dank je wel voor het compliment.
Mvg. Lucas
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2361
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Verder kunnen we er denk ik niet veel mee omdat er geen uitleg bij staat. Ik denk een groot hoofdstation met draaischijf en wat goederenspul(?), op de andere kant een (dal)station aan een doorgaande lijn en dat andere een berglijn met station on de berg ofzo?
Misschien als je wat uitleg geeft over je idee hierbij kunnen wij er ook wat meer mee.
Misschien als je wat uitleg geeft over je idee hierbij kunnen wij er ook wat meer mee.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Ja daar heb je gelijk in. Het is inderdaad een hoofdstation met loc onderhouds depot. En dan dubbelspoor naar het dorpstation aan doorgaande lijn. Mijn idee is dat er vanaf hoofdstation naar dorpstation gereden gaat worden en dan van dorpstation naar schaduwstation eronder. Vanuit schaduwstation weer andere trein naar dorpstation en van daar naar hoofdstation. Van hoofstation dan weer verder gaat naar schaduwstation daar onder. En het enkelsporig baandeel gaat van hoofdstation naar berg halte en weer terug naar hoofdstation. Daar kan hij ook weer naar schaduwstation om eventueel andere treinset weer te voorschijn te laten komen die weer naar berghalte gaat. Ik hoop dat me uitleg duidelijk is, anders hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Ik geef nog even de maten door van de baan. De lengte van de rechter poot is 300 cm en van de linker poot is 240 cm. De breedte van beide poten is 75 cm. De tussenruimte is ook 75 cm.
Mvg. Lucas
Mvg. Lucas
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2361
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Ik zit nog eens te kijken, je hebt vanaf het hoofdstation maar 1 mogelijkheid om de bergbaan op te komen. Hier kan je er 2 van maken zodat er een trein staat te wachten op de trein die naar beneden komt.
Ik probeer op mn telefoon nog wel ff een kladje te maken.
Ik probeer op mn telefoon nog wel ff een kladje te maken.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Dank je wel weer voor je advies. Wacht je idee even af
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2361
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Zie het rode lijntje bij het hoofdstation. Zo heb je 2 sporen die de bergbaan kunnen bereiken en je wat flexibeler bent kwa treinen loop.
De rechtse wissel vervangen voor een (half) engelse wissel en de rechtse wissel in bet spoor naar het bergstation plaatsen, dan die wissel en de engelse wissel verbinden met een bocht.
De rechtse wissel vervangen voor een (half) engelse wissel en de rechtse wissel in bet spoor naar het bergstation plaatsen, dan die wissel en de engelse wissel verbinden met een bocht.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Bij een onderhoudsdepot horen volgens mij behandelsporen, waar o.a. wordt ontslakt, water en kolen worden bevoorraad. Dat doen ze volgens mij meestal voordat ze de lokloods ingaan. Nu heb je wel ruimte voor behandelsporen, maar kun je die alleen bereiken via de draaischijf. Dat is onhandig in het dagelijks gebruik.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Hallo Wim,
Ja die twee sporen vanaf het station zijn de behandelsporen en aan het eind van de draaischijf staat de locloods voor vier locs
Ja die twee sporen vanaf het station zijn de behandelsporen en aan het eind van de draaischijf staat de locloods voor vier locs
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Dank je wel Wouter. Ik ga het aanpassen in Anyrail en dan plaats ik weer ff foto met aanpassing.
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Hallo Lucas,
Als je dan toch opnieuw gaat tekenen is mijn dringende advies om de daadwerkelijke afstand tussen de rails van de perronsporen op te meten én de breedte van de toekomstige perrons uit te zoeken. Je zult niet de eerste zijn die na het leggen van de rails er achter komt dat er geen danwel onvoldoende ruimte is voor het leggen van de perrons.
Groetend,
Rob
Als je dan toch opnieuw gaat tekenen is mijn dringende advies om de daadwerkelijke afstand tussen de rails van de perronsporen op te meten én de breedte van de toekomstige perrons uit te zoeken. Je zult niet de eerste zijn die na het leggen van de rails er achter komt dat er geen danwel onvoldoende ruimte is voor het leggen van de perrons.
Groetend,
Rob
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
De breedte van de perron kun je nog verbreden. Het is niet op schaal.
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Dankje wel Rob voor het advies, ga ik zeker meenemen in de nieuwe tekening.
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Hallo Marco,
Ook bedankt voor je advies en tekening. Ga ik ook zeker meenemen in het nieuwe ontwerp. Ik heb nu nog twee nachtdiensten, maar ga na het weekend ermee aan de slag.
Ook bedankt voor je advies en tekening. Ga ik ook zeker meenemen in het nieuwe ontwerp. Ik heb nu nog twee nachtdiensten, maar ga na het weekend ermee aan de slag.
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Hier wat aanpassingen gemaakt. Is dit wat je bedoelde Wouter met het bergspoor? En Rob ik heb idd de perrons aangepast. Er zit nu 4,3 cm tussen waar de perrons komen. Heb even in me boek van Faller gekeken voor de maten.
Dank jullie voor het advies, maar mochten jullie nog op of aan merkingen hebben hoor ik het graag.
Dank jullie voor het advies, maar mochten jullie nog op of aan merkingen hebben hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2361
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Ja, dat bedoelde ik. Nu kan je vanaf het bergspoor 2 sporen gebruiken in het station, zeker omdat ze dan doorrijden naar het schaduwstation. De andere die dan uit het schaduwstation komt, kan dan via het andere spoor als in het station aan komen en wachten op de trein die naar beneden komt
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Een paar vrijblijvende suggesties:
- Je zou de ligging van je wissels kunnen aanpassen zodat de sporen aan de stadskant wat korter worden en de sporen aan de andere kant van het station wat langer. Immers op het eerste spoor komt het bergtreintje en die zal niet zo veel perronlengte nodig hebben.
- je gebruikt in de doorgaande sporen nu engelse wissels om te zorgen dat alle sporen bereikbaar zijn. Bij de echte spoorwegen doen ze dat liever niet. Je kunt er ook voor kiezen om wissels voor de bogen neer te leggen zodat bij het station zelf minder wissels nodig zijn en dus de sporen langer kunnen worden. Ik heb in het plaatje een voorbeeldje geschetst met 1 overloop voor de bocht maar dat kan ook met beide. Nadeel is dat ze wel in de tunnel komen te liggen.
- In de tekening ook wat uithaalspoortjes toegevoegd. Die zijn heel handig bij het rangeren. Als de lok van het bergtreintje naar de andere kant van de trein moet (omlopen) dan kan deze keren op het uithaalspoortje zonder dat het treinverkeer op de hoofdsporen er last van heeft.
- Probeer nog wat extra goederensporen toe te voegen. Zou proberen zeker twee (goederen)sporen zonder perron in te tekenen. Ook aan deze kant wat uithaalsporen toevoegen.
- Beperk de omvang van het depot, dus niet te veel spoortjes aan de draaischijf. Het station is niet zo groot dus zal het depot ook niet zo groot hoeven te zijn.
- Je zou de ligging van je wissels kunnen aanpassen zodat de sporen aan de stadskant wat korter worden en de sporen aan de andere kant van het station wat langer. Immers op het eerste spoor komt het bergtreintje en die zal niet zo veel perronlengte nodig hebben.
- je gebruikt in de doorgaande sporen nu engelse wissels om te zorgen dat alle sporen bereikbaar zijn. Bij de echte spoorwegen doen ze dat liever niet. Je kunt er ook voor kiezen om wissels voor de bogen neer te leggen zodat bij het station zelf minder wissels nodig zijn en dus de sporen langer kunnen worden. Ik heb in het plaatje een voorbeeldje geschetst met 1 overloop voor de bocht maar dat kan ook met beide. Nadeel is dat ze wel in de tunnel komen te liggen.
- In de tekening ook wat uithaalspoortjes toegevoegd. Die zijn heel handig bij het rangeren. Als de lok van het bergtreintje naar de andere kant van de trein moet (omlopen) dan kan deze keren op het uithaalspoortje zonder dat het treinverkeer op de hoofdsporen er last van heeft.
- Probeer nog wat extra goederensporen toe te voegen. Zou proberen zeker twee (goederen)sporen zonder perron in te tekenen. Ook aan deze kant wat uithaalsporen toevoegen.
- Beperk de omvang van het depot, dus niet te veel spoortjes aan de draaischijf. Het station is niet zo groot dus zal het depot ook niet zo groot hoeven te zijn.
(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Dank jullie wel voor de adviezen Wouter en Martin. Ik ga er zeker weer mee aan de slag. Als ik een en ander weer heb aangepast, plaats ik weer een foto. En ik ben ook nog even aan het nadenken over het dorpstation of vier sporen niet te veel zijn?
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2361
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Wat Martin zegt klopt, zelf heb ik wel engelse wissels in het station liggen omdat ik anders niet uit ging komen met de wisselstraten. In groot bedrijf wordt het gemeden indien mogelijk.
Maar je moet niets doen van wat wij zeggen, het blijft jou baan en bouwsel. Ikzelf heb ook veel adviezen opgevolgd omdat ik gewoon zo realistisch mogelijk wilde bouwen, uitzonderingen en concessies daargelaten omdat je altijd ergens tegen aan loopt.
Maar je moet niets doen van wat wij zeggen, het blijft jou baan en bouwsel. Ikzelf heb ook veel adviezen opgevolgd omdat ik gewoon zo realistisch mogelijk wilde bouwen, uitzonderingen en concessies daargelaten omdat je altijd ergens tegen aan loopt.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Op Utrecht Centraal liggen best veel engelse wissels.
Op deze foto zie ik er al 5: https://app.pdok.nl/viewer/#x=135761.29 ... el_orthoHR
Op deze foto zie ik er al 5: https://app.pdok.nl/viewer/#x=135761.29 ... el_orthoHR
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Ja ik probeer ook zoveel mogelijk adviezen te volgen, maar idd kun je soms niet anders dan af te wijken van het grootbedrijf.
Maar ik ga zeker even stoeien met de adviezen om te kijken hoe het uitkomt.
Mijn baanplan ga ik leggen met Fleischmann zonder bedding, heb nu ook met papier de tafel maat uitgelegd. Dan heb ik idee hoe alles past in mijn hobbykamer.
Dank jullie wel voor feedback
Maar ik ga zeker even stoeien met de adviezen om te kijken hoe het uitkomt.
Mijn baanplan ga ik leggen met Fleischmann zonder bedding, heb nu ook met papier de tafel maat uitgelegd. Dan heb ik idee hoe alles past in mijn hobbykamer.
Dank jullie wel voor feedback
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas