Roosenbosch
Roosenbosch
Eindelijk ben ik begonnen aan de nieuwe baan.
Als naam heb ik voorlopig voor Roosenbosch gekozen, een samenvoeging van Roosendaal en Oudenbosch. Het wordt wel een fantasiebaan gebaseerd op station Roosendaal met een aantal karakteristieke gebouwen uit beide plaatsen.
Ik ben begonnen aan het eerste schaduwstation. Deze wordt 16 sporen breed.
De peco code 55 flexrail heeft de eigenschap niet helemaal in de rechte stand terug te veren na een (lichte) buiging, dus het rechtleggen vergt extra aandacht.
Na het leggen van de eerste wissels heb ik eerst een lijn getrokken waar 1 van de spoorstaven van de middelste rails op komt te liggen. Daarna de flexrails gelegd en door het stevig aandrukken tegen een aluminium profiel de rails recht gemaakt.
Van een roerhoutje voor muurverf (brede houtjes) heb ik een mal gemaakt voor de spoorafstand. Hiermee kan ik overal mooi evenwijdige sporen aanleggen.
Na de nodige uurtjes ziet het er nu zo uit:
Elk opstelspoor wordt 275 cm lang.
De eerste 8 wissels zijn ondertussen voorzien van servo’s en werken prima.
Wordt vervolgd,
Groetjes,
Jos
Als naam heb ik voorlopig voor Roosenbosch gekozen, een samenvoeging van Roosendaal en Oudenbosch. Het wordt wel een fantasiebaan gebaseerd op station Roosendaal met een aantal karakteristieke gebouwen uit beide plaatsen.
Ik ben begonnen aan het eerste schaduwstation. Deze wordt 16 sporen breed.
De peco code 55 flexrail heeft de eigenschap niet helemaal in de rechte stand terug te veren na een (lichte) buiging, dus het rechtleggen vergt extra aandacht.
Na het leggen van de eerste wissels heb ik eerst een lijn getrokken waar 1 van de spoorstaven van de middelste rails op komt te liggen. Daarna de flexrails gelegd en door het stevig aandrukken tegen een aluminium profiel de rails recht gemaakt.
Van een roerhoutje voor muurverf (brede houtjes) heb ik een mal gemaakt voor de spoorafstand. Hiermee kan ik overal mooi evenwijdige sporen aanleggen.
Na de nodige uurtjes ziet het er nu zo uit:
Elk opstelspoor wordt 275 cm lang.
De eerste 8 wissels zijn ondertussen voorzien van servo’s en werken prima.
Wordt vervolgd,
Groetjes,
Jos
Laatst gewijzigd door Jos op 06 jul 2017 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Roosenbosch
Impressive Jos,
Een vraagje, die afstand van 27mm heb je die uit de NEM?? De afstand van de peco standaard is 28mm, die heb ik van de scissor.
Dat van die alu lat is een goede tip ik deed het nu op het oog, maar mijn lengtes recht zijn niet lang zoals bij jou dusver.
mooi draadje om in de gaten te houden ga zo door
groetjes
Een vraagje, die afstand van 27mm heb je die uit de NEM?? De afstand van de peco standaard is 28mm, die heb ik van de scissor.
Dat van die alu lat is een goede tip ik deed het nu op het oog, maar mijn lengtes recht zijn niet lang zoals bij jou dusver.
mooi draadje om in de gaten te houden ga zo door
groetjes
-
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
- Locatie: Enschede
Re: Roosenbosch
Jos dat ziet er indrukwekkend uit zo'n groot schaduw station,dat moet ook wel met zoveel materiaal.
Bij dit project krijgt je zelf gemaakte station eindelijk zijn plekje
Vr Gr Wim
Bij dit project krijgt je zelf gemaakte station eindelijk zijn plekje
Vr Gr Wim
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Roosenbosch
Bedoel je de scissor?? zo ja dan heb ik een meetfoutje gemaakt, mooi dat ik erachter kom dat het 27mm moet zijn. Heb ik nodig in fase II van mijn projectJos schreef:Deze mal is met de kruiswissel gemaakt.
Groetjes,
Jos
Re: Roosenbosch
Om rails recht te monteren heb ik div lengtes van wat overtollig legplankensysteem
Ik schroef deze vast en monteer de rails er langs
Mvg
Henk
Ik schroef deze vast en monteer de rails er langs
Mvg
Henk
De bouw van mijn N-Spoorbaan
Raptor
Raptor
Re: Roosenbosch
Om het nog moeilijker te maken, dacht ik dat de afstand 26,5 was. Zie Peco-gleise.de blz. 290 van de online-catalogus.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Roosenbosch
Jos,
we gaan je volgen!!
we gaan je volgen!!
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Roosenbosch
top jos, leuk dat je ook weer aan de gang kan
groetjes henry
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: Roosenbosch
Geweldig de eerste stukjes komen dan eindelijk op hun plek.
Ziet er ook al zo strak uit.
Weer een mooi topic om te gaan volgen.
Ziet er ook al zo strak uit.
Weer een mooi topic om te gaan volgen.
-
- Berichten: 1409
- Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43
Re: Roosenbosch
hallo jos
ben je eindelijk klaar met verbouwen?
zo wat een lengtes als opstelterrein
heb je ook al een baanplan?
ik ga je draadje weer met veel belangstelling volgen
groeten richard
ben je eindelijk klaar met verbouwen?
zo wat een lengtes als opstelterrein
heb je ook al een baanplan?
ik ga je draadje weer met veel belangstelling volgen
groeten richard
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Re: Roosenbosch
Eindelijk kun je weer lekker bouwen. Het eerste stuk ziet er goed uit. Ben benieuwd wat er allemaal uit je koker komt en wat jouw baanplan is. Of bouw je 'on the fly'?
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Roosenbosch
Hey Jos,
ziet er heerlijk strak uit. Slim om voor de railafstanden een malletje te gebruiken. Die tip had ik wel eerder willen horen.
In ieder geval weer veel plezier met het opbouwen van wat moois. Ik blijf hem volgen.
groet, Marcel
ziet er heerlijk strak uit. Slim om voor de railafstanden een malletje te gebruiken. Die tip had ik wel eerder willen horen.
In ieder geval weer veel plezier met het opbouwen van wat moois. Ik blijf hem volgen.
groet, Marcel
Re: Roosenbosch
Hoi Jos,
Dat is een leuk idee om Roosenbosch te gaan maken, ik zelf heb tot 4 jaar terug in Oudenbosch gewoond, dus ben benieuwd wat je zoal weg gaat zetten van dit dorp, zijn een hoop mooie gebouwen aldaar. (benieuwd of je de Basiliek ook in N gaat bouwen).
Ik ga je zeker volgen.....(ehhhh dit topic dan)
Groeten,
Arno
Dat is een leuk idee om Roosenbosch te gaan maken, ik zelf heb tot 4 jaar terug in Oudenbosch gewoond, dus ben benieuwd wat je zoal weg gaat zetten van dit dorp, zijn een hoop mooie gebouwen aldaar. (benieuwd of je de Basiliek ook in N gaat bouwen).
Ik ga je zeker volgen.....(ehhhh dit topic dan)
Groeten,
Arno
Re: Roosenbosch
Eindelijk jos ook ik volg je.
Nu krijgt je zelf gebouwde station een mooi plekje
Groetjes marco
Nu krijgt je zelf gebouwde station een mooi plekje
Groetjes marco
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 23 apr 2009 11:06
- Locatie: Dordrecht
Re: Roosenbosch
jaja en jos is los
gezien je vorige baan word dit weer om te smullen. heb je heel je baan afgebroken of maak je een deel opnieuw ben weer benieuwt naar de volgende foto's
gezien je vorige baan word dit weer om te smullen. heb je heel je baan afgebroken of maak je een deel opnieuw ben weer benieuwt naar de volgende foto's
op 8-10-2010 is onze zoon geboren STEPHANO
Re: Roosenbosch
Dank heren
De oude baan is helemaal afgebroken. Een baanplan is een absolute must om station Roosendaal vorm te geven. Het westelijke deel heb ik al getekend, ik wacht nog op nadere info om ook het oostelijke deel te kunnen ontwerpen.
Groetjes,
Jos
De oude baan is helemaal afgebroken. Een baanplan is een absolute must om station Roosendaal vorm te geven. Het westelijke deel heb ik al getekend, ik wacht nog op nadere info om ook het oostelijke deel te kunnen ontwerpen.
Groetjes,
Jos
Re: Roosenbosch
Yes
Op dit moment heb ik al tijden zitten wachten.
Mooi jos dat het begin er weer is, en het gaat vast weer een topper worden,
het schaduwstation beloofd al veel goeds.
Succes en vooral weer veel bouwplezier.
mvg
Freddy
Op dit moment heb ik al tijden zitten wachten.
Mooi jos dat het begin er weer is, en het gaat vast weer een topper worden,
het schaduwstation beloofd al veel goeds.
Succes en vooral weer veel bouwplezier.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Roosenbosch
Hallo Jos,
Het ziet er al prima uit!!!
Het zijn in iedergval al een flink aantal sporen die je aan het bouwen bent.
Succes!!!
Gr Chris
Het ziet er al prima uit!!!
Het zijn in iedergval al een flink aantal sporen die je aan het bouwen bent.
Succes!!!
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
- Locatie: sliedrecht
Re: Roosenbosch
Zoo Meneer Jos,
En dan heb ik maar 1,75 totaal lengte station en dat is dus inclusief wissels.
Maare je werk ziet er al strak uit.
Waneer komen de volgende foto's?
Succes en groetjes,
Rob
Zeker een landhuisJos schreef:Elk opstelspoor wordt 275 cm lang.
De eerste 8 wissels zijn ondertussen voorzien van servo’s en werken prima.
En dan heb ik maar 1,75 totaal lengte station en dat is dus inclusief wissels.
Maare je werk ziet er al strak uit.
Waneer komen de volgende foto's?
Succes en groetjes,
Rob
Bouwt modeltreinen van de NS
Re: Roosenbosch
Dank heren,
Het bouwen is momenteel beperkt tot de weekends. De volgende foto's komen zodra er weer wat te zien is, ik ben niet van plan om na elke meter rails nieuwe foto's te plaatsen
De planning is na dit schaduwstation aan de spiraal te beginnen. Boven dit schaduwstation komt waarschijnlijk nog zo'n zelfde te liggen. Daarna volgt het tweede deel van de spiraal (4 sporen) en de bovenbouw.
Groetjes,
Jos
Het bouwen is momenteel beperkt tot de weekends. De volgende foto's komen zodra er weer wat te zien is, ik ben niet van plan om na elke meter rails nieuwe foto's te plaatsen
De planning is na dit schaduwstation aan de spiraal te beginnen. Boven dit schaduwstation komt waarschijnlijk nog zo'n zelfde te liggen. Daarna volgt het tweede deel van de spiraal (4 sporen) en de bovenbouw.
Groetjes,
Jos
Re: Roosenbosch
Met bloed zweet en tranen (en hulp van vrienden) zijn de eerste servo’s voor de wissels aangesloten.
Omdat de handleiding niet uitblinkt in volledigheid leek het me wel handig hier een wat uitgebreider verslag van te maken. Hopelijk hebben jullie daar wat aan.
Ik gebruik de Uhlenbrock servodecoder met puntstukpolarisatie, en de miniservo’s van Uhlenbrock en de goedkopere miniservo’s van Conrad.
In de documentatie bij de UB servo’s staat een foto waarbij het verenstaaldraad tussen de servo-arm en de wisselschuif een haakse hoek heeft. Ik heb deze manier ook geprobeerd maar vind dat je hiermee precisie verliest en een minder mooi verloop van de wisseltongen krijgt.
Onderstaande montage van het verenstaaldraad vind ik veel stabieler en precieser werken:
Voor het plaatsen van de servo’s zag ik een tip om daarvoor de Duallock druksluiting van 3M te gebruiken (met dank aan Martin). Dit is een soort klittenband wat zeer sterk in elkaar grijpt. Zo sterk zelf dat als je de 2 delen weer los wilt halen de kleefband eerder loslaat dan de sluiting, dus eerst even een schroevendraaier er tussen steken voor je het weer loshaalt.
Conrad levert deze druksluiting.
Ik gebruik zelf de Twin Center van Fleischmann, daar is deze beschrijving op gebaseerd. Voor Intellibox gebruikers zal dit hetzelfde zijn.
Voordat je de servo onder het wissel monteert moet hij eerst in zijn ruststand gezet worden.
Sluit de decoder aan op het programmeerspoor en de wisselstroom voor het voeden van de servo op de aangegeven ingangen van de decoder.
Voordat je de servo’s aansluit heb ik eerst de adressen in de decoder geprogrammeerd, in dit geval 1 t/m 4 op resp. de CV’s 121, 131, 141 en 151.
Daarna de middenstand vastgelegd door de waarde 62 in de CV’s 122, 132, 142 en 152 en de waarde 63 in de CV’s 123, 133, 143 en 153.
Vervolgens de wisselinstellingen vastgelegd in de TC.
Voor de waardes van Vaddr, Daddr, U en F voer je 4 regels in, resp:
1 1 1 D
2 1 2 D
3 1 3 D
4 1 4 D
Haal nu de spanning van de TC af en steek de 4 servostekkertjes op de decoderaansluitingen.
Stop de stekkers van de TC en de wisselstroomtrafo nu in het stopcontact en zet de TC aan.
De servo’s bewegen allemaal na elkaar iets. Schakel elke servo een keer met de betreffende rode en groene toets. Omdat er bijna geen uitslag geprogrammeerd is kan het goed zijn dat je de servo niet hoort, wel hoor je de klik van het relais voor de puntstukpolarisatie.
Zet de TC nu uit, haal beide stekkers uit het stopcontact. Wacht 10 seconden en stop de stekker van de wisselstroomtransformator in het stopcontact. Alle 4 de servo’s bewegen weer even en staan nu in hun ruststand.
Sla je dit allemaal over dan heb je kans dat je de servo monteert met een ruststand die buiten het schuifbereik ligt en hij zal blijven duwen om die stand te bereiken zodra je de spanning aanzet. Dit zal leiden tot een defecte servo als dat te lang duurt.
Plaats nu de servo-arm met het verenstaaldraad haaks op de servo, en schroef deze vast. Zorg dat het verenstaaldraad nog minimaal 1 cm boven de wissel uitkomt na montage.
Plak de Duallock druksluiting op de servo en de bodemplaat onder je wissel (wel even de juiste plaats bepalen natuurlijk).
Steek het verenstaaldraad door het oogje van de wisselschuif en druk de servo aan zodat het klittenband hem vasthoudt.
Sluit nu de TC en trafo weer aan, de wissels moeten nu in de middenstand staan. Verlaag nu de waardes van de CV’s behorend bij de rode knop tot een waarde waarbij de wisseltong netjes tegen de railstaaf gedrukt wordt.
Verhoog de waardes behorend bij de groene knop op dezelfde wijze. Voor een N wissel is maar een beperkte uitslag nodig, bij mij is het verschil tussen de “rode” en “groene knop” waarden ongeveer 12.
Is dit alles goed ingesteld, dan knip je het verenstaaldraad af net boven de wisselschuif, het ziet er dan zo uit:
Je wissels schakelen nu goed, nu de puntstukpolarisatie nog.
Bij elke servo uitgang op de decoder zitten 3 pennetjes waar je de bijgeleverde stekkertjes op kunt doen. Ik prefereer echter solderen, dat geeft een stabielere verbinding. De middelste pen is voor het puntstuk, de buitenste voor de digitale spanning waar je ook je railstaven mee voedt. Ik gebruik hier zelf een bruine en een gele draad voor.
VOORDAT je de draadjes verbindt moet je eerst meten.
Zet de wissel in de rode stand. Kijk bij welke railstaaf de wisseltong nu aanligt en bepaal hiermee de kleur van de draad die nu het puntstuk moet voeden.
Meet op de decoder of de linker- of rechterpen nu kortgesloten is met de middelste pen.
De pen die kortgesloten is moet dus de kleur draad krijgen van de hierboven bepaalde railstaaf. Da andere pen dus de andere kleur.
Doe dit vervolgens voor alle wissels.
Het is wel een heel verhaal geworden, maar hopelijk is het wel een beetje duidelijk, dit haal je nl. niet uit de bijgeleverde handleidingen.
Tot slot mijn dank aan Rob en Wim die me hiermee ontzettend goed en geduldig geholpen hebben.
Nog een handige tip van Sjaak: Gebruik een verdeelblok en stekkertjes voor de digitale spanning van je decoders, als je ze wilt programmeren moet je hem immers weer op het programmeerspoor aansluiten.
Groetjes,
Jos
Omdat de handleiding niet uitblinkt in volledigheid leek het me wel handig hier een wat uitgebreider verslag van te maken. Hopelijk hebben jullie daar wat aan.
Ik gebruik de Uhlenbrock servodecoder met puntstukpolarisatie, en de miniservo’s van Uhlenbrock en de goedkopere miniservo’s van Conrad.
In de documentatie bij de UB servo’s staat een foto waarbij het verenstaaldraad tussen de servo-arm en de wisselschuif een haakse hoek heeft. Ik heb deze manier ook geprobeerd maar vind dat je hiermee precisie verliest en een minder mooi verloop van de wisseltongen krijgt.
Onderstaande montage van het verenstaaldraad vind ik veel stabieler en precieser werken:
Voor het plaatsen van de servo’s zag ik een tip om daarvoor de Duallock druksluiting van 3M te gebruiken (met dank aan Martin). Dit is een soort klittenband wat zeer sterk in elkaar grijpt. Zo sterk zelf dat als je de 2 delen weer los wilt halen de kleefband eerder loslaat dan de sluiting, dus eerst even een schroevendraaier er tussen steken voor je het weer loshaalt.
Conrad levert deze druksluiting.
Ik gebruik zelf de Twin Center van Fleischmann, daar is deze beschrijving op gebaseerd. Voor Intellibox gebruikers zal dit hetzelfde zijn.
Voordat je de servo onder het wissel monteert moet hij eerst in zijn ruststand gezet worden.
Sluit de decoder aan op het programmeerspoor en de wisselstroom voor het voeden van de servo op de aangegeven ingangen van de decoder.
Voordat je de servo’s aansluit heb ik eerst de adressen in de decoder geprogrammeerd, in dit geval 1 t/m 4 op resp. de CV’s 121, 131, 141 en 151.
Daarna de middenstand vastgelegd door de waarde 62 in de CV’s 122, 132, 142 en 152 en de waarde 63 in de CV’s 123, 133, 143 en 153.
Vervolgens de wisselinstellingen vastgelegd in de TC.
Voor de waardes van Vaddr, Daddr, U en F voer je 4 regels in, resp:
1 1 1 D
2 1 2 D
3 1 3 D
4 1 4 D
Haal nu de spanning van de TC af en steek de 4 servostekkertjes op de decoderaansluitingen.
Stop de stekkers van de TC en de wisselstroomtrafo nu in het stopcontact en zet de TC aan.
De servo’s bewegen allemaal na elkaar iets. Schakel elke servo een keer met de betreffende rode en groene toets. Omdat er bijna geen uitslag geprogrammeerd is kan het goed zijn dat je de servo niet hoort, wel hoor je de klik van het relais voor de puntstukpolarisatie.
Zet de TC nu uit, haal beide stekkers uit het stopcontact. Wacht 10 seconden en stop de stekker van de wisselstroomtransformator in het stopcontact. Alle 4 de servo’s bewegen weer even en staan nu in hun ruststand.
Sla je dit allemaal over dan heb je kans dat je de servo monteert met een ruststand die buiten het schuifbereik ligt en hij zal blijven duwen om die stand te bereiken zodra je de spanning aanzet. Dit zal leiden tot een defecte servo als dat te lang duurt.
Plaats nu de servo-arm met het verenstaaldraad haaks op de servo, en schroef deze vast. Zorg dat het verenstaaldraad nog minimaal 1 cm boven de wissel uitkomt na montage.
Plak de Duallock druksluiting op de servo en de bodemplaat onder je wissel (wel even de juiste plaats bepalen natuurlijk).
Steek het verenstaaldraad door het oogje van de wisselschuif en druk de servo aan zodat het klittenband hem vasthoudt.
Sluit nu de TC en trafo weer aan, de wissels moeten nu in de middenstand staan. Verlaag nu de waardes van de CV’s behorend bij de rode knop tot een waarde waarbij de wisseltong netjes tegen de railstaaf gedrukt wordt.
Verhoog de waardes behorend bij de groene knop op dezelfde wijze. Voor een N wissel is maar een beperkte uitslag nodig, bij mij is het verschil tussen de “rode” en “groene knop” waarden ongeveer 12.
Is dit alles goed ingesteld, dan knip je het verenstaaldraad af net boven de wisselschuif, het ziet er dan zo uit:
Je wissels schakelen nu goed, nu de puntstukpolarisatie nog.
Bij elke servo uitgang op de decoder zitten 3 pennetjes waar je de bijgeleverde stekkertjes op kunt doen. Ik prefereer echter solderen, dat geeft een stabielere verbinding. De middelste pen is voor het puntstuk, de buitenste voor de digitale spanning waar je ook je railstaven mee voedt. Ik gebruik hier zelf een bruine en een gele draad voor.
VOORDAT je de draadjes verbindt moet je eerst meten.
Zet de wissel in de rode stand. Kijk bij welke railstaaf de wisseltong nu aanligt en bepaal hiermee de kleur van de draad die nu het puntstuk moet voeden.
Meet op de decoder of de linker- of rechterpen nu kortgesloten is met de middelste pen.
De pen die kortgesloten is moet dus de kleur draad krijgen van de hierboven bepaalde railstaaf. Da andere pen dus de andere kleur.
Doe dit vervolgens voor alle wissels.
Het is wel een heel verhaal geworden, maar hopelijk is het wel een beetje duidelijk, dit haal je nl. niet uit de bijgeleverde handleidingen.
Tot slot mijn dank aan Rob en Wim die me hiermee ontzettend goed en geduldig geholpen hebben.
Nog een handige tip van Sjaak: Gebruik een verdeelblok en stekkertjes voor de digitale spanning van je decoders, als je ze wilt programmeren moet je hem immers weer op het programmeerspoor aansluiten.
Groetjes,
Jos
Laatst gewijzigd door Jos op 06 jul 2017 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.