Hallo allemaal,
Onlangs heb ik besloten om me (weer) te gaan bezighouden met mijn modelspoorbaan. Ik ben aan het ontwerpen geraakt met mijn toenmalige Fleischmann H0 baan en kwam op een enorme afmeting als ik mijn stoomlocdepot wilde realiseren. Omdat een nieuw huis kopen toch iets te duur was, heb ik besloten om alles te verkopen en opnieuw te beginnen met N.
Inmiddels heb ik mijn eerste echte baanontwerp gemaakt en ik zou graag (als beginner) feedback willen krijgen van de experts op deze site (waarvoor alvast mijn dank)
Mijn uitgangspunt was een stoomlocdepot met een klein station, zodat ik naast al het rangeerwerk ook met mijn treintjes rond zou kunnen rijden. Het schaduwstation en de bovenbaan zijn met een lange spiraal (lengte van de baan) met elkaar verbonden, waardoor een hoogte van 200 mm ontstaat (vroeg me af of dit voldoende is of dat ik beter nog een spiraal kan aanleggen?)
Tevens zou ik graag een advies willen hebben over de afstand van de rails tot de buitenkant van de baan (wat is de minimale afstand tussen rails en buitenkant baan?)
Hieronder mijn ontwerp, waarvan ik graag jullie kiritsche mening zou horen. Ik zal mijn ontwerp ook nog eens toetsen aan de (standaard Fleischmann) baan uit het vorige onderwerp.
Baanplan - afmeting 100 x 200 cm
Baanplan - afmeting 100 x 200 cm
- Bijlagen
-
- Bovenbaan
- Bovenbaan.jpg (122.63 KiB) 7893 keer bekeken
-
- Schaduwstation
- Schaduwstation.jpg (89.32 KiB) 7893 keer bekeken
-
- Moderator
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Baanplan - afmeting 100 x 200 cm
Hoi,
Het spoorplan ziet er al goed uit, vooral het depot is al erg goed uitgewerkt en ziet er mede door te toeloop van diverse sporen al behoorlijk doordacht uit. Of de lokatie tov het station helemaal handig is? Misschien iets krap, maar dat is smaaktechnisch.
Voor wat betreft de rest, een paar gedachtenpuntjes.
Uitgaande van een helling van 2% zou dat (op basis van de tekeningen) ongeveer een daling van ca 8 cm geven (12 bij 3%) zonder spiraal. Deze stijgingen/dalingen zijn door een groot deel van het materieel nog te behapstukken. Om 20cm te zakken (ik neem aan dat je dat bedoeld) op een lengte, van pak hem beet, 4 meter bekent 5 cm per meter, das echt te veel van het goede. Een spiraal toepassen is een betere optie. Probeer in dat geval ook zoveel mogelijk de lengte/diepte van de baan te gebruiken en de spiraal zo ruim mogelijk te houden. Spiralen met R1 bogen rijden meestal minder goed dan een spiraal met R2 of R3 (maw neem daarvoor de ruimte, zeker bij loks met veel gekoppelde assen zoals stoomloks).
Daarnaast nog een vraag over de tafel/plaat in de ruimte van de kamer. 1 meter is meestal net te behapstukken om te reiken, maar iets langdurig doen (landschapsbouw, etc) doen met een volledig uitgestrekte arm is vermoeiend en over de tafel hangen om ergens bij te kunnen is natuurlijk niet zo handig. Kijk voor jezelf of je (bij de door jou gewenste hoogte van de tafel tov de vloer) bij het diepste punt van de baan kunt zonder extreem veel moeite.
Voor wat betreft de afstand spoor-tafelranden. Zorg ervoor dat deze afstand minimaal gelijk is aan de hoogste lok/treinstel of dat de randen beveiligd zijn met een stuk plexiglas (of iets in die trand) zodat ze niet meteen ter aarde storten als ze uit de rails kukelen. Daarnaast nog het advies om sporen niet evenwijdig aan de randen van de treinentafel te leggen. Door ze net even iets onder een hoek te leggen voorkom je dat de tafelrand geaccentueerd wordt (heel irritant).
MvG
Robert
Het spoorplan ziet er al goed uit, vooral het depot is al erg goed uitgewerkt en ziet er mede door te toeloop van diverse sporen al behoorlijk doordacht uit. Of de lokatie tov het station helemaal handig is? Misschien iets krap, maar dat is smaaktechnisch.
Voor wat betreft de rest, een paar gedachtenpuntjes.
Uitgaande van een helling van 2% zou dat (op basis van de tekeningen) ongeveer een daling van ca 8 cm geven (12 bij 3%) zonder spiraal. Deze stijgingen/dalingen zijn door een groot deel van het materieel nog te behapstukken. Om 20cm te zakken (ik neem aan dat je dat bedoeld) op een lengte, van pak hem beet, 4 meter bekent 5 cm per meter, das echt te veel van het goede. Een spiraal toepassen is een betere optie. Probeer in dat geval ook zoveel mogelijk de lengte/diepte van de baan te gebruiken en de spiraal zo ruim mogelijk te houden. Spiralen met R1 bogen rijden meestal minder goed dan een spiraal met R2 of R3 (maw neem daarvoor de ruimte, zeker bij loks met veel gekoppelde assen zoals stoomloks).
Daarnaast nog een vraag over de tafel/plaat in de ruimte van de kamer. 1 meter is meestal net te behapstukken om te reiken, maar iets langdurig doen (landschapsbouw, etc) doen met een volledig uitgestrekte arm is vermoeiend en over de tafel hangen om ergens bij te kunnen is natuurlijk niet zo handig. Kijk voor jezelf of je (bij de door jou gewenste hoogte van de tafel tov de vloer) bij het diepste punt van de baan kunt zonder extreem veel moeite.
Voor wat betreft de afstand spoor-tafelranden. Zorg ervoor dat deze afstand minimaal gelijk is aan de hoogste lok/treinstel of dat de randen beveiligd zijn met een stuk plexiglas (of iets in die trand) zodat ze niet meteen ter aarde storten als ze uit de rails kukelen. Daarnaast nog het advies om sporen niet evenwijdig aan de randen van de treinentafel te leggen. Door ze net even iets onder een hoek te leggen voorkom je dat de tafelrand geaccentueerd wordt (heel irritant).
MvG
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Baanplan - afmeting 100 x 200 cm
Hallo Robert.
Dank voor je feedback. Ik denk dat ik middels deze lange spiraal het hoogteverschil goed kan opvangen, maar misschien moet ik nog een spiraal toevoegen en de bochten iets ruimer maken (de binnenbocht is nu R1)
Zou je het stoomlokdepot iets meer naar boven schuiven,zodat het station iets meer ruimte krijgt?
Mijn tafel staat straks op wieltjes en ik kan deze hierdoor van alle kanten makkelijk bereiken, waardoor de lengte van 1 meter geen probleem hoeft te zijn. Ik wil een stevig onderframe maken, met poten en wielen. (iemand hier ervaring mee?)
Goede tip voor wat betreft het parallel leggen van de rails, maar ik wilde zowiezo met flex rails gaan werken om vloeiende bochten te krijgen en niet al te rechte stukken want ik vind het een beetje onnatuurlijk ogen als alles perfect recht ligt.
Groet, Ron
PS: Heb nog een paar specifieke vragen:
Ik heb nu tussen de meeste bochten en wissels (zie station) eerst een recht stukje gelegd omdat ik gelezen heb dat de kans opontsporen kleiner is. Hebben jullie deze ervaring ook en zo ja, hoe lang moet dat rechte stukje zijn, want op een kleine baan kost dat natuurlijk meteen lengte.
Is het verstandig om een keerlus te maken of misschien beter om de oplossing te kiezen zoals in het vorige onderwerp is gedaan met een rondje en een aftakking naar een schaduwstation?
Dank voor je feedback. Ik denk dat ik middels deze lange spiraal het hoogteverschil goed kan opvangen, maar misschien moet ik nog een spiraal toevoegen en de bochten iets ruimer maken (de binnenbocht is nu R1)
Zou je het stoomlokdepot iets meer naar boven schuiven,zodat het station iets meer ruimte krijgt?
Mijn tafel staat straks op wieltjes en ik kan deze hierdoor van alle kanten makkelijk bereiken, waardoor de lengte van 1 meter geen probleem hoeft te zijn. Ik wil een stevig onderframe maken, met poten en wielen. (iemand hier ervaring mee?)
Goede tip voor wat betreft het parallel leggen van de rails, maar ik wilde zowiezo met flex rails gaan werken om vloeiende bochten te krijgen en niet al te rechte stukken want ik vind het een beetje onnatuurlijk ogen als alles perfect recht ligt.
Groet, Ron
PS: Heb nog een paar specifieke vragen:
Ik heb nu tussen de meeste bochten en wissels (zie station) eerst een recht stukje gelegd omdat ik gelezen heb dat de kans opontsporen kleiner is. Hebben jullie deze ervaring ook en zo ja, hoe lang moet dat rechte stukje zijn, want op een kleine baan kost dat natuurlijk meteen lengte.
Is het verstandig om een keerlus te maken of misschien beter om de oplossing te kiezen zoals in het vorige onderwerp is gedaan met een rondje en een aftakking naar een schaduwstation?
- Bijlagen
-
- Spiraal (tussen bovenbaan en schaduwstation)
- Spiraal.jpg (53.14 KiB) 7877 keer bekeken
Re: Baanplan - afmeting 100 x 200 cm
Hallo Ron,
Ik ben nu ook mijn eerste baan aan het leggen met n-spoor had eerder HO van Fleismann en moest wel even doorzetten met die flexrails ik kreeg het advies hier op het forum om de stukken die aan elkaar komen zoveel mogelijk op het rechte stuk vast te zetten na veel ervaring lukt het wel om in een bocht de stukken te verbinden maar het is een heel gepruts.
Ik heb ook een aantal R1 bochten en de locs lopen er wel door(6-assen) maar iets ruimer is wel beter.
Voor je andere vragen moeten de ervaren mensen hier maar even reageren wel veel succes met de aanleg mooie plannen heb je
Ik ben nu ook mijn eerste baan aan het leggen met n-spoor had eerder HO van Fleismann en moest wel even doorzetten met die flexrails ik kreeg het advies hier op het forum om de stukken die aan elkaar komen zoveel mogelijk op het rechte stuk vast te zetten na veel ervaring lukt het wel om in een bocht de stukken te verbinden maar het is een heel gepruts.
Ik heb ook een aantal R1 bochten en de locs lopen er wel door(6-assen) maar iets ruimer is wel beter.
Voor je andere vragen moeten de ervaren mensen hier maar even reageren wel veel succes met de aanleg mooie plannen heb je
Re: Baanplan - afmeting 100 x 200 cm
Mooi plan.
Ik heb een proefbaan van ongeveer dezelfde afmetingen.
Je wilt natuurlijk veel lengte en rails en dus is R1 het makkelijkst. Helaas als er treinen over rijden, zeker personenwagons, ziet het er niet mooi uit (onnatuurlijk) en niet alle het materieel kan er even goed mee overweg.
Ik zou je aanraden minimaal R2 of meer te gebruiken.
Vr Gr
Jos
Ik heb een proefbaan van ongeveer dezelfde afmetingen.
Je wilt natuurlijk veel lengte en rails en dus is R1 het makkelijkst. Helaas als er treinen over rijden, zeker personenwagons, ziet het er niet mooi uit (onnatuurlijk) en niet alle het materieel kan er even goed mee overweg.
Ik zou je aanraden minimaal R2 of meer te gebruiken.
Vr Gr
Jos
Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Re: Baanplan - afmeting 100 x 200 cm
Hallo Ron,
Ik klim op mijn eigen baan 2 cm per meter dus je extra klimlengte is wel welkom en heb zelf ook 2 keerlussen in de baan gebouwd en heb er veel plezier van maar sommigen vinden het niks of niet nodig
Ik klim op mijn eigen baan 2 cm per meter dus je extra klimlengte is wel welkom en heb zelf ook 2 keerlussen in de baan gebouwd en heb er veel plezier van maar sommigen vinden het niks of niet nodig
Re: Baanplan - afmeting 100 x 200 cm
Zowel R1 als R2 ziet er nogal onnatuurlijk uit, idd vooral bij personenrijtuigen valt dat op. R1 is technisch ook nog wel eens een probleem (ontsporingen). Ik gebruik zelf beperkt R2, en alleen op plaatsen waar het niet in het zicht zit.ouwerling schreef:Mooi plan.
Ik heb een proefbaan van ongeveer dezelfde afmetingen.
Je wilt natuurlijk veel lengte en rails en dus is R1 het makkelijkst. Helaas als er treinen over rijden, zeker personenwagons, ziet het er niet mooi uit (onnatuurlijk) en niet alle het materieel kan er even goed mee overweg.
Ik zou je aanraden minimaal R2 of meer te gebruiken.
Vr Gr
Jos
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan