R Fongers schreef:Waarom een decoder met 4 functie uitgangen (045) die je toch niet gebruikt? De 025 is bewezen en uitstekend wel wat dikker als de 045.
pp4trains schreef:Ik heb ook goede ervaringen met de genoemde N025 van Kuhn.
Het voordeel van N045 is inderdaad 4 functieuitgangen maar dit wordt pas handig als je bijvoorbeeld digitale koppelingen gaat inbouwen.
Voor de rest heb je voor de locs voldoende aan twee functieuitgangen voor de verlichting.
Mja, die 4 functies is misschien wat overdreven. Digitale koppelingen ga ik voorlopig nog niet gebruiken. Daar is
mijn baantje nog te simpel voor en op de club wordt er alleen gereden op de baan, niet automatisch gerangeerd oid. Misschien wel leuk om zelf eens mee te gaan spelen thuis. Ik wil wel stroomvoerende koppelingen gaan gebruiken (Krois oid), zodat de trein minder last heeft van vuile stukken rails.
Als ik mijn baantje uitbreid met die 3 opstelsporen, dan is ooit naar digitale koppelingen gaan wel leuk, kan ik helemaal automatisch rangeren ed.
Maar goed, dat is allemaal toekomst muziek (ik zit hier hardop te denken
). Ik moet dat nog allemaal gaan uitzoeken hoe dat werkt en wat de mogelijkheden zijn en wat binnen mijn budget past. Maar het zou dan wel een beetje jammer zijn om dan eerst m'n decoders te moeten vervangen.
Dat hij wat dikker is (1 mm, zie ik) kan misschien lastig worden in m'n FLM BR212. Daar is maar 1 plek waar de decoder past: in de cabine. Ik hoop dat daar dan voldoende ruimte is voor die decoder. Moet ik ff gaan uitmeten dan.
Verder vind ik het wel een pre dat de 045 RailCom ondersteund. Ik weet dat de IntelliBox 1 daar geen ondersteuning voor heeft (en DINAMO ook niet, als ik het me goed herinner), maar ik sluit zeker niet uit dat er in de toekomst een andere centrale bij komt oid. Deze IntelliBox is vooral bedoeld voor m'n Kato baantje. Nu is dat m'n enige baantje, maar ik wil hier thuis ook een grotere, permantente baan gaan maken. Moet ik eerst op mezelf gaan wonen, dat wel. Die baan gaat waarschijnlijk aangestuurd worden vanaf de computer met Rocrail. Ik denk dat er dan DINAMO tussen de computer en baan komt. Ik denk dat er voor DINAMO dan wel een upgrade beschikbaar is om RailCom uit te lezen. DINAMO wordt immers nog doorontwikkeld. En anders kan ik altijd nog wat Lenz apparatuur kopen om dat uit te lezen.
R Fongers schreef:Hier rijd vrijwel alles met Kühn.
OK. Das positief
. Jij rijd met een TwinCenter als ik het goed zie. Das wel positief, want de TwinCenter is toch zo ongeveer hetzelfde als de IntelliBox? Als ik naar beide apparaten kijk zien ze er iig vrijwel hetzelfde uit
.
R Fongers schreef:Alle hedendaagse decoders ondersteunen 128 stappen maar is volledig doelloos omdat het met 28 stappen net zo mooi gaat.
Hmm, ok. Toch vind ik 128 stappen hebben wel prettig. Je kan de treinen preciezer instellen kwa snelheid. Als ik het beredeneer kan je daarmee een mooier effect krijgen. Maar goed, ik heb alleen m'n redenaties, jij hebt praktijkervaring
. Maar zoals je al zegt, ik heb altijd 128 stappen, dus deze "eis" wordt altijd aan voldaan.
R Fongers schreef:Buiten dat zijn er hier al de nodige discussies geweest over welke decoder, zoekt en gij zult vinden..
Dat zal ik ook nog eens doen ja. Had ik ff moeten doen
.
pp4trains schreef:128 rijstappen is vast leuk, maar met DINAMO gebruik je die niet.
Klopt, maar met m'n IntelliBox wel
.
pp4trains schreef:Op welke club trouwens?
Baroniespoor, in Etten-Leur (een groot dorp tussen Breda en Roosendaal in).
shoven schreef:Zou je uitgangspunt niet moeten zijn wat je wilt met je baan en wat voor eisen aan de decoder daaruit volgen? Dan kun je vervolgens selecteren welke decoder(s) daaraan voldoen.
Kun je ons inzicht verschaffen in dit proces en hoe dat bij jou verloopt?
Eerder in deze reactie heb ik al een link geplaatst naar m'n eigen baantje. Verder gaat mijn materieel ook rijden op de Beeckbaan van de club. Het is dus vooral rijden, en verder geen spannende dingen (zoals rangeren ed). Misschien wel in de toekomst, maar dat zie ik wel gebeuren
.
Ook ga ik hier thuis nog een keer een eigen baan bouwen, maar dat duurt nog wel ff. Eerst wil ik op mezelf gaan wonen (ik woon nu nog bij m'n ouders), wat ook de nodige kosten met zich meebrengt. Ik weet dus nog totaal niet wat ik met die baan kan gaan doen. Ik weet niet hoeveel ruimte ik ga krijgen en hoeveel ik eraan uit kan geven. Daar is dus nog lastig iets over te zeggen.
Zeker omdat ik nog niet weet wat ik met mijn baan ga doen, wil ik de mogelijkheden in m'n decoders open houden. Beetje jammer als ik dat allemaal moet gaan vervangen. Verder is het prijsverschil tussen de N025 en de N045 ook niet enorm te noemen. Voor mijn 3 locs ben ik in totaal 10 EUR meer kwijt voor de N045 ipv de N025. Geen wereld bedrag
.
Verder zie ik ook nog dat de N025 wat minder kan leveren. Maar 700 mA aan de motor ipv 800 mA. Ook kan er minder op de functie uitgangen staan, maar 150 mA ipv 200 mA. Nu maakt dat bij de functieuitgangen niet echt uit, aangezien lampjes niet zo heel veel vragen. Op het moment hebben alle 3 de locs van mij nog echte lampjes. De Roco BR101 gaat zoiezo verbouwd worden naar SMD LEDs, de FLM BR212 misschien ook, ben ik nog niet uit. De FLM BR39 blijft op lampjes werken, dat vind ik natuurlijker.
Ga ik die 700 mA ipv 800 mA merken? Wat voor soort treinen hebben zoveel stroom nodig? Of wordt dat pas gebruikt op redelijk steile hellingen?