Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

@MdD: Tnxs man, de baan zal niet af zijn maar wel een heel eind (gelukkig) :lol:

@bob: De oorzaak is een bocht die iets te dicht bij het andere spoor samen komt in een bocht. Ach maar ik heb het nog maar twee keer zien gebeuren. De kans dat het weer gebeurd is er wel maar is klein,


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Overdijk »

Zolang ze mekander niet uit de rails drukken is er niets aan de hand, want hoevaak zullen nu net op dat punt 2 treinen elkaar tegenkomen.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Precies ;)


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door bob vermeulen »

Martin,

Je hebt Itrain zie k dan kan je het daar ook oplossen eb regelen dat als die twee treinen elkaar nadere er een stopt :?:

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Dat is inderdaad mogelijk,


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door evo »

Overdijk schreef:Zolang ze mekander niet uit de rails drukken is er niets aan de hand, want hoevaak zullen nu net op dat punt 2 treinen elkaar tegenkomen.
Volgens de wet van Murphy is de kans dat dit gebeurt 100% :cry:
Maar als alles al ingepakt zit is er helaas niet veel meer aan te doen...


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3909
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Jeroen »

Joow Martin,

Jij hebt toch ook zo'n Peco-wisselkruis ingebouwd? Hoe heb jij dat ding aangestuurd qua schakeling van de puntstukken? Het gaat me meer om de logica en welk draadje wat is. Want dat is bij lastig te achterhalen. Ik kom er even niet uit. Weet jij raad? Ik kan per aangestuurde wissel (met servo) ook 'een' puntstuk schakelen, maar ik heb het gevoel dat bij dat wisselkruis meer dan enkel het punstuk wordt geschakeld....

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

Jeroen,

Hetzelfde principe als hier.

http://fantasia.nordkappe.nl/peco_aansluiten.html


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3909
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Jeroen »

Rob, jouw plaatje ken ik, maar zelfs hier ben ik nog iets te elektrisch onderontwikkeld voor :x . Het principe is me wel duidelijk, zag ook een plaatje van Wim Ros. Maar meer specifiek ook: de draden onder het kruiswissel van Peco, waar corresponderen die mee? Ik heb het ding al ingebouwd, en het enige waar ik nu mee moet werken zijn 4 anonieme draden. Feitelijk weet ik dus niet waar ik wat op aansluit met het idee, aangedragen door bijvoorbeeld jouw plaatje, in mijn achterhoofd.

Toch ga ik jouw plaatje eens printen en erbij houden.....


Afbeelding
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

Jeroen,

De middelste 2 zouden met de buitenzijden van de kruising moeten corresponderen de linkse met het linker puntstuk en de rechter met het rechter puntstuk.
Heb je een meter Jeroen? Kan je het ook even doormeten voor de zekerheid.
Laatst gewijzigd door Rob Fongers op 19 sep 2011 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3909
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Jeroen »

Hi Rob,

Dom van me, aan je laatste tip had ik nog niet eens gedacht. Maar ik heb het snel even geprobeerd, en je uitleg klopt! Nu weet ik in ieder geval wel wat meer, en kan ik ongeveer gaan uitvogelen hoe er geschakeld moet worden als de wissels omgelegd worden.

Best lastig allemaal, als je van Fleischmann-tjak komt... :oops:

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

Agh aan het einde van de rit ben je wijzer :lol: :lol: :lol:


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Whaha, ben weer te laat :) De eer aan Rob ;)

Ik zal mijn aansluitschema wel eens inscannen en hier posten :) Scheelt ook weer :lol:

Heb inmiddels de baan klaar en opgeruimd (Wat een ruimte ineens). Alleen heb ik nog een drie-tal storingen te evrhelpen alvorens ik echt kan gaan rijden. :roll:
Zal van de week even een verslag doen van de laatste dagen :)

Groetjes


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3909
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Jeroen »

Ja, graag Martin!


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Bij deze:

Afbeelding

Voor een grotere, mail me even op info@martinenellen.nl


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Het is maar weer eens tijd voor een update, helaas nog even zonder foto's. Er is een boel gebeurd de laatste tijd. De foto's komen verwacht ik morgen

Als laatste vertelde ik jullie dat ik bezig was met de perrons. Deze zijn erg goed gelukt al vind ik het zelf. Wel een paar foutjes gemaakt:

- lijm de balsahout eerst in met houtlijm voordat je gips giet. Nu komen ze los bij het schuren
- Als je de randjes afsnijd wees voorzichtig, door de nerven neem je soms meer weg dan je wilt. Het spul is zo zacht het snijd als boter

Ik heb de perrons opgeschuurd met 400 schuurpapier en het effect is goed. Nog een beetje afwerken later met verf en dan heb je ook wat :)

Vervolgens heb ik de blokken bedraad en aangesloten op de centrale en als klap op de vuurpijl heb ik de draaischijf besturing gemonteerd. Hij werkt nog niet, ik krijg de CPU nog van Frans. Deze krijgt nog wat last minute wijzigingen. Ik zla tzt een verslag schrijven van de montage en de werking hiervan.

Nadat ik zaterdag in Lochem was geweest waar ik mijn collectie goederenwagens flink heb uitgebreid, heb ik de zwijnestal eens flink uitgemest en de ruimte grondig schoon gemaakt. Zondag heb ik de PC, Dinamo centrale geïnstalleerd en de baan gereinigd.

Rond de middag nog even naar de Mustang meeting geweest in Ermelo (Blijven bloedmooie wagens 8-) ) Was het tijd om te rijden. Maar helaas kreeg ik te maken met 3 storingen.....

1) de RS232 verbinding van Dinamo naar de OC32 werkt niet. Er is geen signaal vanuit de centrale. Dit heb ik opgelost door de U485 communicatie vanaf de OC32 naar de PC te gebruiken in Itrain. Ik heb een extra interface aangemaakt en nu bestuurd Itrain de OC32's via de PC i.p.v. via Dinamo (Alles kan 8-) )

2) een hele vreemde bezetmelding in het paradespoor. In het deel wat ik onlangs van ballast heb voorzien geeft een bezetmelder telkens een melding. Soms wil deze doorslaan naar een andere melder. De bewuste melders hebben geen sluiting en ook de blokken functioneren goed. Alleen geeft Itrain nu telkens een melding en houd hij het blok bezet. Dit heb ik tijdelijk opgelost door de melder uit het schakelbord te halen en de stopmelder ook op te geven als binnenkomst melder. Ik vermoed dat er na 4 weken ballast nog steeds geleiding zit in de boekbinderslijm die ik heb gebruikt.

Kan niet anders want er is absoluut geen sluiting tussen de staven van de blokken en bezetmelders. Alleen een weerstand tussen de spoorstaven a en b van 25 KOhm (das veel pfff) Al heb ik de vorige week wel de stopmelder gerepareerd met verdund houtlijm.... de verbinding naar het vorige blok was verschoven.

Het kan ook geen fundamentele fout zijn want de locs gedragen zich normaal in het baanvak, alleen de melding blijft genereren. Ik wacht dit alles nog even af, mochten er ideeën zijn dan hoor ik het graag. kan het altijd proberen.

3) Ik heb een TM-H waarvan 1 blok niet aanstuurt. Er is wel een goede bezetmelding dus de draden zijn in orde. Dit word nog onderzocht.

Ach ja, het mag niet perfect gaan natuurlijk maar we komen er wel. Nu ben ik vooral druk om de baan perfect rijdend te krijgen. Zal wel even gaan duren want woensdag vertrek ik naar Italië en volgende week zit ik vanaf donderdag in Frankrijk......

Slecht leven is een straf :cry: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

BTW: dit draadje zit nu op pagina 100 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ben gisteren nog wel weer even bezig geweest met de spookstoring. Ik heb de secties opnieuw bedraad en een paar verplaatst. Hierdoor heb ik het zo gecreëerd dat beide blokken (die parallel liggen) naast elkaar beginnen met de detectiemelders en de ongedetecteerde middensecties naast elkaar liggen. Hierdoor verdwenen de ongewenste bezetmeldingen. Het linker deel is de bietschtall brug, rechter deel de rechterwand met de inhaalsporen en het middendeel is het paradespoor bij het raam. De scheidingen zitten nu onder de berg links en rechts.

Goed nieuws dus. Omdat ik het middendeel van en van de twee blokken gebruik om te stoppen vanwege het sein heb ik deze sectie aan de stopmelder van dat blok gehangen. Bij alle testen met loc en metalen blokje nog steeds geen bezetmelder. Alles in orde dus. Totdat ik een PWM, HFI of DCC signaal aanstuur over een van de twee blokken heen. Dan gaat de bezetmelder van het voorste blok aan welke ik de middensectie op aan heb gesloten. Zet ik de spanning weer uit dan is hij weg. Haal ik de middensectie weer los van de detectie dan is het probleem weg en werken de melders zoals het hoort.

Er zit in het net aangelegde en ballaste paradespoor een lekkage. waardoor de bezetmelder (indien de middensectie si aangesloten op een van de bezetmelders) een melding geeft. Ik ga hier vanmiddag nog even wat op proberen maar ik kan in ieder geval weer rijden zonder problemen. Dan zou je zeggen, lekker laten zo.... Ik heb de stopsectie nodig op het middengedeelte vanwege de seinen....

Pluspunt: ik heb eindelijk een luik gezaagd in de rotswand van de schaduwberg.... Daar zit een probleemwissel waar ik niet goed bij kan komen :) Heb weer wat om af te werken.

Vanavond ga ik nog wat dingen proberen, niet te lang want ik wil de wissels gaan instellen van het depot gedelte en de sporen goed rijdbaar maken. Intussen tuffen twee schoonmaak locs rond om de baan te cleanen.

Gaat lekker zo 8-)

De andere storing aan het blok wat niet werkt ligt waarschijnlijk aan een defect in de TM-H. Deze word omgewisseld door Frans. Goede service!!!!
Laatst gewijzigd door martindomburg op 21 sep 2011 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

Ja ennnnnnnnnnnn


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

R Fongers schreef:Ja ennnnnnnnnnnn
Nou.... :roll:


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door bob vermeulen »

De foto's komen verwacht ik morgen
hebben ze de trein gemist :mrgreen: :mrgreen:

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door HTteG »

Heren even over het middenstuk, kijk goed en neem een multimeter. Volgens mij is dit stuk namelijk volledig geïsoleerd, ergo als beide sporen eenzelfde polariteit hebben hoef je dus ook niet te wisselen, zie tekening van Martin. In de peco beschrijving wordt juist aangegeven dat je moet schakelen omdat hier wordt aangegeven dat de polariteit verschilt. Zie tekening die is bijgevoegd in het doosje of download de handleiding bij peco. Heb er drie en deze muntstukken worden dus niet geschakeld en de treinen rijden er vrolijk overheen, voor alle zekerheid nog even nagemeten en dit klopt.

Groet Henk


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3909
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Jeroen »

Als ik de puntstukken niet schakel, dan rijden de treinen of niet (want stroomloos) of ze maken sluiting.....


Afbeelding
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

Henk,

Forget it, Als je met een trein analoog rijdt misschien wel, maar heb geen zin om me daar in te verdiepen.

De punstukken links en recht wisselen van polariteit. Dit is afhankelijk van welke zijde je de kruising berijdt.

Ga maar eens kleurtjes geven aan de kruising en kijk dan ook nog eens zoals ik het heb uitgelegd.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Henk,

Rob heeft echt gelijk, dit is de enige manier waarop je geen sluiting krijgt. Het is ook logisch als je vier wissels hebt je ook vier kruisende puntstukken moet schakelen. Je schakelt altijd twee puntstukken tegelijk. maar dan toch heb je nooit altijd dezelfde polariteit ook niet bij analoog.

maak maar eens een tabel van Hartstuk 1 tot 4 tegen over de staaf a en de staaf b dan zal je het zien. Komt omdat je met twee sporen gaat kruisen die beide andere gepolariseerd zijn. Schakel je niet alle 4 de puntstukken dan zou je een keerlus kunnen creëren.

Maar misschien dat je een andere oplossing hebt gebruikt, ik zou zeggen teken er eenzelfde schema van en plaats die.

Groetjes

@Jeroen: je moet de hartstukken van de wissels wel apart polariseren. Peco gaat ervan uit dat de polarisatie die ingebouwd is in de wissel werkt en dat je alleen de kruising hoeft te polariseren.
Dit werkt goed als de veer er nog in zit. Werk je met servo's heb je niet genoeg kracht op de tong dat hij een gegarandeerd contact maakt. Dus zul je de wissel zelf ook moeten polariseren.
Deze schakeling is puur voor het kruisstuk.



HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door HTteG »

Martin ga geen andere tekening maken dan jij presenteert dit is duidelijk genoeg zet maar eens met rood en blauw lijnen op je tekening dan zul je zien dat uitsluitend van het middenstuk de sporen nimmer wisselen van spanning, tenzij het bovenste en onderste spoor gewisseld zijn aangesloten, einde discussie en ik heb het echt niet anders opgelost. Uiteraard dienen de twee buitenste wel geschakeld te worden deze wisselen wel met het omleggen van de wissel. Maar als jullie willen schakelen prima.

Groet Henk en geen betweter.


Plaats reactie