Helemaal nieuw

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Alfaten

Helemaal nieuw

Bericht door Alfaten »

Beste leden,

25 jaar geleden had ik een plaat van 1.5x1.5 op zolder bij mijn ouders gemaakt met van alles en nog wat.

Toen mijn ouders gingen verhuizen, was ik zelf op de open zee met de marine.
Ze hebben de plaat weggegooid, maar de rails e.d. wel bewaard.

Nu heb ik de doos weer gevonden en het begon meteen weer te kriebelen.
Ik heb een zolder met gelukkig aardig wat ruimte.

Om een start te maken dacht ik aan een L vorm te denken aan 150 cm x 290 cm en de breedte ongeveer 100 cm (het gele gedeelte).
Later kan ik er eventueel nog iets op uitbreiden, maar dat voor later...

Ik heb nog echt geen idee voor een baanplan. Best moeilijk moet ik zeggen, want ik ben al een tijdje aan het zoeken en spitten.
Ik denk dat ik periode II, III en IV wil, dus de stoomlocs en wat diesellocs.

Ik zit er aan te denken om een schaduwstation onder het geheel te maken met een spiraal naar de bovenverdieping.
Aan de rode kant heb ik een schuin dak en begint op 100 cm hoogte.

Ik ben gebruiker van een Apple en heb het programma RailModeller op de computer staan.
Nu probeer ik daar een baanplan in te teken, maar weet niet zo goed hoe het werkt en waar ik op moet gaan letten.

Ik begrijp zowieso van een spiraal dat je buiten naar boven moet en binnen naar beneden (mits je niet dubbel hebt), dat klopt?
Ik wil voornamelijk Trix rails gebruiken, omdat ik daar al een aardige partij van heb.

ik begrijp ook voor een spiraal om R2 minimaal aan te houden, klopt dat?
Ik heb een radius van max 100 cm, kan dat uit?
Met welke bochtnummer moet ik zo'n radius tekenen?

Hebben jullie misschien baanplannen die ik kan openen in RailModeller? (zodat ik eens kan proberen en kijken hoe het zit)

Dit zijn zo mijn eerste vraagjes, maar er zullen er waarschijnlijk nog heel wat gaan worden.

Ik ga een 'dagboek' bij houden en zal ook met foto's gaan komen de komende tijd.
Ik ga mijn best doen een beetje vlot te zijn, maar ik beloof niks. Het gezin wil ook wat he ;-)

Ik hoor graag jullie antwoorden en ben blij dat jullie mij kunnen steunen in mijn nieuwe project....

dank alvast
Bijlagen
baanplan1.jpg
baanplan1.jpg (76.11 KiB) 4550 keer bekeken

Robert_N-Nm
Moderator

Re: Helemaal nieuw

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi Alfaten,

Het belangrijkste om op te letten is de bereikbaarheid en hoever je prettig kan reiken en wat een prettige werkhoogte is. Deze zijn bepalend voor de bovenkant (niveau 0, schaduwstation in de diepte is bijv. 30 centimeter lager dus -30) qua lengte breedte en hoogte van de vloer. Dat gezegd hebbende kan je dit inpassen in je zolder. Denk aan een werkhoogte van 100/120 cm (staand) of een breedte van de plaat met ongeveer 75-85 cm, een meter is namelijk een beetje kritisch en werkt meestal niet prettig.

Advies is ook om de CV-ketel niet volledig te blokkeren met modelbaan (zo te zien niet gebeurd, dus das prima) want als die kaduuk gaat dan zit je daar maar mooi mee. Dat is even heel erg basic en praktisch.

Voor wat betreft de radius/straal een meter is erg ruim, als ik het echter zo lees bedoel je, denk ik, 1 meter als diameter (dus een straal van 50 cm) en dat is op zich prima. De R2 van minitrix heeft bijvoorbeeld een straal van +/- 23cm. Je zou qua minitrix in de spiraal uit de voeten kunnen met meer dan R4 van minitrix (R5 is net te groot/krap voor een spiraal met een radius van 50 cm). Om te beginnen zou je met 14917/14927 kunnen tekenen van trix (R3/R4).

Buiten/binnen rijden in de spiraal. Het is inderdaad waar dat buiten beter is, maar wat ook belangrijk is, is de stijging per meter (meestal percentage. Probeer hiervoor ca 2-2,5% (2-2,5 cm op 100 cm spoorlengte) aan te houden met 3% als bovengrens. Meer kan wel maar gaat problemen geven met kleinere loks. Bij 2% stijging is de relevantie van binnen of buiten stijgen niet zo heel groot meer. Echter de leidraad is gewoon testen. Het voordeel van het gekozen thema (Tp II-III evt IV) is dat de treinen niet zo extreem lang zijn als tegenwoordig (zeker bij Tp II-III) en de meeste loks er wel mee de "berg" op komen.

Voor een goed voorbeeld van onder het schuine dak bouwen bekijk eens deze draad. Wel eens waar is het niet het juiste tijdperk maar het geeft een beetje een beeld van hoe je je baan kan wegwerken onder de kap van het dak.

Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
Alfaten

Bericht door Alfaten »

Super,

dank je wel.

Ja de Cv hou ik vrij, altijd makkelijk voor onderhoudt ;-)
Misschien hou ik nog wel iets meer ruimte vrij voor de cv, want een meter diepte leek mij ook iets aan de verre kant, te kunnen werken.

De diameter wat je zegt, bedoel ik inderdaad, maar als ik dus iets minder diep ga, dan wordt deze diameterook kleiner. maar als R2 een straal heeft van 23 cm minimaal, dan kom ik daar wel mee uit de voeten als ik naar de 80 cm oid ga.

Met de stijging ga ik absoluut rekening houden, had ik al gelezen dat 3% al aan de 'zware' kant is...
Ik heb de ruimte, dus kan wel rustig stijgen...

Ik ga eens rustig tekenen, jullie zullen hem wel tegen gaan komen.

dank voor de reactie!

Onderwerp starter
Alfaten

Bericht door Alfaten »

ik ga het geheel toch iets aanpassen, zodat ik toch beter en makkelijker bij de CV kan komen.

Ook hou ik bij deze meer rekening met de hoogte.
De rode lijn kant is maar 100 meter hoog, dan begint het schuine dak.
Ben bang dat ik niet mooi uit ga komen, voor bergen e.d.

Nu heb ik aan de 'bovenzijde' een muur tot aan het raam.
Daar heb ik weliswaar ook wel wat schuin, maar is alleen in de hoek...

Wat voor hoogte hebben jullie aangehouden? Ik zit te denken aan 70cm hoogte. net zo hoog als de tafel die er staat.
Heb ik alles dezelfde hoogte, werkt wel prettig denk ik.

Ik ga nog een baanplan uitzetten, maar wil op een verlaagd niveau een schaduwstation maken.
Die maak ik dan rond de 50/55 cm? dan moet ik een hoogte van ongeveer 15/20 cm overbruggen.
Welke maten hebben jullie daarvoor gebruikt?

dank weer!
Bijlagen
baanplan1.jpg
baanplan1.jpg (53.38 KiB) 4367 keer bekeken

Onderwerp starter
Alfaten

Bericht door Alfaten »

Hier mijn eerste tekening van een schaduwstation.

Helaas heb ik nog geen goed tekenprogramma om het spoor goed te kunnen tekenen, maar Illustrator heeft me goed geholpen :P .

Graag hoor ik jullie reacties over het schaduwstation, en of dit haalbaar is.

De 20 cm overbrugging van de ene naar de andere kant, wil ik 'los' kunnen halen, hebben jullie daar oplossingen voor?

dank alvast!
Bijlagen
schaduwstation_1.jpg
schaduwstation_1.jpg (35.13 KiB) 4272 keer bekeken

Onderwerp starter
Alfaten

Bericht door Alfaten »

Met al een kleine aanpassing,

toch wel een rondje kunnen maken denk ik?
Bijlagen
schaduwstation_2.jpg
schaduwstation_2.jpg (35.41 KiB) 4268 keer bekeken

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Zo gaat die boog niet werken, en tevens zul je niet die combinatie van wissels en sporen kunnen halen.

Mim. radius die ik je kan aanraden is 40 cm, zeker als je met stoomloks wilt rijden. En dat kun je dus aan beide kanten van die 183-4 (=aan 2 kanten je 'val'marge) afhalen. Daartussen dus een paar centimeter rechte rail voor je bij de wissels komt. En dan de wissels.

Dus: 2 van die schaduwemplacementen ga je niet kunnen halen. Maar eentje wel, met een stuk of 6 sporen.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

En oja: leg je sporen diagonaal in je schaduwstation. Dan kun je er nog wat meer kwijt, en worden je sporen langer. Bij Boppard heb ik dat ook gedaan.

Onderwerp starter
Alfaten

Bericht door Alfaten »

Ok dank je,

was er al een beetje bang voor.

Ik ga verder tekenen, diagonaal lijkt mij ook wel een mooie optie.

spoor65

Bericht door spoor65 »

Hallo Alfaten ( heb je trouwens ook een naam waar wij je mee aan kunnen spreken, kon die nog niet zo snel vinden, maar dat zou wel zo fijn zijn)

Nog een tip, probeer de opstelsporen als het ware in een ruit te leggen, zodat al je sporen gelijke lengte hebben.

Zo dus.

En wat betreft een tekenprogramme, probeer anyrail eens, kun je gratis proberen tot 50 railstukken.
Licentie koop je voor een paar tientjes voor geheel gebruik.

Wat betreft het uitneembare deel, bouw hem er als module tussen, ondersteun hem aan beide vaste delen door er een balk onder te maken
als je een rechtopstaand Pin/gat constructie daar op maakt, zou je het deel zo recht omhoog er uit kunnen pakken.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Alfaten

Bericht door Alfaten »

Uhmmm, het is trouwens niet 183, maar 283 cm!

is het dan te halen?
Ik zie wel meer van deze soort schaduwbanen...

Onderwerp starter
Alfaten

Bericht door Alfaten »

Dank je Freddy,

Ik heb mijn naam even in de Ondertekst geschreven, wel zo handig inderdaad.
Maar mijn naam is Martijn...

Ik heb inmiddels Railmodeller voor de mac gedownload.. Helaas kan je die alleen (voor een normale prijs) aanschaffen met een creditcard.
Ik zal eens kijken naar anyrail, dank!

De ruit begrijp ik niet helemaal, tenminste ik begrijp de bedoeling wel van gelijke lengte, maar hoe krijg ik die in mijn formaat zeg maar..
Is dat zoals deze tekening?
Bijlagen
schaduwstation 3.png
schaduwstation 3.png (30.75 KiB) 3725 keer bekeken

Onderwerp starter
Alfaten

Bericht door Alfaten »

spoor65 schreef: En wat betreft een tekenprogramme, probeer anyrail eens, kun je gratis proberen tot 50 railstukken.
Licentie koop je voor een paar tientjes voor geheel gebruik.

Freddy,

lees net dat dit programma niet op de mac kan, tenminste kan wel, maar dan moet ik ook windows installeren, en dat doe ik liever niet..

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Dat is al beter, maar je ziet dat je vrij korte sporen hebt. Als je ze van linksonder naar rechtboven laat lopen heb je wat meer lengte lijkt me. Heb je wel minder sporen, maar goed.

Dit programma lijkt me toch OK om mee te tekenen.

Onderwerp starter
Alfaten

Bericht door Alfaten »

Jeroen schreef:Dat is al beter, maar je ziet dat je vrij korte sporen hebt. Als je ze van linksonder naar rechtboven laat lopen heb je wat meer lengte lijkt me. Heb je wel minder sporen, maar goed.

Dit programma lijkt me toch OK om mee te tekenen.

De lengte van 1 sppor is ongeveer 130 cm, is dat te kort?

Ja hoor, dit programma is te doen.. Alleen kan ik door de lecentie niet opslaan helaas. Maar goed een schermafbeelding werkt ook wel voor een keertje!

dank

Met vriendelijke 'Kerst' groet

Martijn

Schachbrett

Bericht door Schachbrett »

Proficiat Martijn!!

Gr Chris

Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Onderwerp starter
Alfaten

Bericht door Alfaten »

Schachbrett schreef:Proficiat Martijn!!

Gr Chris

Dank je wel Chris!

Onderwerp starter
Alfaten

Bericht door Alfaten »

Zo, hierbij de eerste opzet voor een baan!

Verneem graag jullie reacties!

groet

Martijn
Bijlagen
Baanplan_1.jpg
Baanplan_1.jpg (81.19 KiB) 3561 keer bekeken

shoven

Bericht door shoven »

Martijn, even nog over je vraag over hoogtes: je geeft aan op plm 70 cm je baan te willen maken. Dat is vrij laag, bedenk dat je er ook nog onder moet werken. 15-20 cm tussen baan en schaduwstation is niet al te ruim, bedenk ook daar dat je tussen schaduwstation en baan ook moet werken. Ik heb zelf 30cm ertussen, en daar past mijn schroefmachine maar net tussen.

Ziehier mijn schaduwstation.
Afbeelding

Je vraagt naar een manier om de "20cm" te overbruggen. Is dat het smalle stuk links op je tekening, bij het knieschot? Zo ja, je kunt dat uitneembaar maken zodanig dat het (als het op zijn plek ligt) rust op metalen stukken die stroom/digitaal signaal geleiden. Zorg dat die metalen delen contact maken met je rails. Eventueel kun je een zekering aanbrengen zoals je dat ook bij modules doet om verschuiven e.d. te voorkomen.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Alfaten

Bericht door Alfaten »

Hallo Steven,

Ik heb nu een start gemaakt met het frame, dis heb ik op 70cm.
Op dit frame komt het schaduwstation, lijkt me op zich een redelijke hoogte.
Nu wil ik de baan zelf op een hoger nivo. Ik dacht zelf inderdaad aan ongeveer 20 cm, maar als dat te krap is, dan kan ik ook nog wel wat hoger.

Maar onder het schuine dak heb ik maar 1 meter, maar iets naar binnen is dat al hoger...

Ik zie op jouw foto dat jij het schaduwstation op een dichte plaat hebt. Dit wil ik zoveel mogelijk open houden, zodat ik er eventueel van onder nog bij kan.
Het zijn dan geen optimale afstanden, maar het is dan voor noodzaak zeg maar.

Mijn laatste afbeelding is dus van de baan zelf, wat dan boven het schaduwstation komt te 'liggen'.

Hoe breedt heb jij het schaduwstation? ik zie dat ik ongeveer hetzelfde wil als jij hebt liggen... en hoe lang is die kant van het schaduwstation?
Heb je daar tekeningen van? kan ik dat eens bestuderen vindt ik leuk!

dank alvast!

groet

Martijn

shoven

Bericht door shoven »

Het schaduwstation ligt op een plaat van 40cm breed.
Ik heb geen tekening, maar het zijn 2 'ruiten' die aan elkaar zitten met een lus. Ter plaatse van de verbindingslus is de plaat breder. De sporen zijn plm. 1m20 lang.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie