25 jaar geleden had ik een plaat van 1.5x1.5 op zolder bij mijn ouders gemaakt met van alles en nog wat.
Toen mijn ouders gingen verhuizen, was ik zelf op de open zee met de marine.
Ze hebben de plaat weggegooid, maar de rails e.d. wel bewaard.
Nu heb ik de doos weer gevonden en het begon meteen weer te kriebelen.
Ik heb een zolder met gelukkig aardig wat ruimte.
Om een start te maken dacht ik aan een L vorm te denken aan 150 cm x 290 cm en de breedte ongeveer 100 cm (het gele gedeelte).
Later kan ik er eventueel nog iets op uitbreiden, maar dat voor later...
Ik heb nog echt geen idee voor een baanplan. Best moeilijk moet ik zeggen, want ik ben al een tijdje aan het zoeken en spitten.
Ik denk dat ik periode II, III en IV wil, dus de stoomlocs en wat diesellocs.
Ik zit er aan te denken om een schaduwstation onder het geheel te maken met een spiraal naar de bovenverdieping.
Aan de rode kant heb ik een schuin dak en begint op 100 cm hoogte.
Ik ben gebruiker van een Apple en heb het programma RailModeller op de computer staan.
Nu probeer ik daar een baanplan in te teken, maar weet niet zo goed hoe het werkt en waar ik op moet gaan letten.
Ik begrijp zowieso van een spiraal dat je buiten naar boven moet en binnen naar beneden (mits je niet dubbel hebt), dat klopt?
Ik wil voornamelijk Trix rails gebruiken, omdat ik daar al een aardige partij van heb.
ik begrijp ook voor een spiraal om R2 minimaal aan te houden, klopt dat?
Ik heb een radius van max 100 cm, kan dat uit?
Met welke bochtnummer moet ik zo'n radius tekenen?
Hebben jullie misschien baanplannen die ik kan openen in RailModeller? (zodat ik eens kan proberen en kijken hoe het zit)
Dit zijn zo mijn eerste vraagjes, maar er zullen er waarschijnlijk nog heel wat gaan worden.
Ik ga een 'dagboek' bij houden en zal ook met foto's gaan komen de komende tijd.
Ik ga mijn best doen een beetje vlot te zijn, maar ik beloof niks. Het gezin wil ook wat he

Ik hoor graag jullie antwoorden en ben blij dat jullie mij kunnen steunen in mijn nieuwe project....
dank alvast