Het idee is flink aangepast.
Het dubbel spoor dat van het (kop)station komt, komt nu het schaduwstation binnen op de 2 lichtblauwe sporen links in de afbeelding. Daar vandaan kunnen de treinen parkeren op de oranje sporen boven in de afbeelding.
Of op het bovenste spoor doorrijden en zo via een omweg (gele spoor) helemaal onderaan de klimspiraal komen.
Een andere optie is om alle oranje sporen voorbij te rijden en zo op de eenna hoogste verdieping van de klimspiraal te komen. (de klimspiraal gaat tegen de klok in omhoog).
Vanuit de vitrine (donkerblauwe sporen onder in de afbeelding) kunnen de treinen naar de oranje sporen rijden in het schaduwstation. (en daar vandaan naar het zichtbare station).
Of de klimspiraal helemaal omhoog rijden en dan helemaal rechts op de baan boven de grond komen. (zie afbeelding van baanplan bovengronds).
Door de ze aanpassingen heb ik helemaal geen keerlus module meer nodig.
Ik zit wel met een kopstation boven de grond en een kopstation als schaduw station.
Maar dat is niet echt een probleem.
Gr, Michel
(http://www.1op160.nl)
Ontwerp voor zichtbare laag van mijn modelbaan
Re: Ontwerp voor zichtbare laag van mijn modelbaan
Het spagettie gehalte, om het zo maar even te noemen, is flink gedaalt dus dat lijkt me en goedezaak!
Alleen wil ik wel een kantetekening zetten bij die kopsporen on je schaduwstation...
duw/trektreinen zonder stuurstand zullen dus achteruit je baan weer opkomen en dat lijkt me niet zo gaaf om te hebben en verder zijn geduwde treinen altijd een ontsporingsrisico omdat het gewicht achterop zit en de lichte bakken over de wissels geduwt worden....
En dan kom ik meteen bij mijn laatste opmerking: Mocht het een keer fout gaan hoe kom je dan helemaal daar achter onderin je schaduwstation bij?
Met andere woorden in denk dat doorgaande sporen voor een schaduwstation bedrijfszekerder zijn en je niet verplihten met een duw/trektrein verkeerdom de hoofdbaan op te rijden.
m.v.g.
Mark

Alleen wil ik wel een kantetekening zetten bij die kopsporen on je schaduwstation...
duw/trektreinen zonder stuurstand zullen dus achteruit je baan weer opkomen en dat lijkt me niet zo gaaf om te hebben en verder zijn geduwde treinen altijd een ontsporingsrisico omdat het gewicht achterop zit en de lichte bakken over de wissels geduwt worden....
En dan kom ik meteen bij mijn laatste opmerking: Mocht het een keer fout gaan hoe kom je dan helemaal daar achter onderin je schaduwstation bij?
Met andere woorden in denk dat doorgaande sporen voor een schaduwstation bedrijfszekerder zijn en je niet verplihten met een duw/trektrein verkeerdom de hoofdbaan op te rijden.
m.v.g.
Mark
Love to build realistic... ...let's be kind.
Een kopstation als schaduwstation lijkt me in automatische operatie inderdaad niet evident. Manueel zou je treinen achteruit kunnen inrijden en klaar zetten, maar in automatische werking lijkt me dit vrij problematisch. Op een schaduwstation zou je "blind" moeten kunnen vertrouwen, dacht ik.
Dat je de keerlussen eruit heb gekregen is natuurlijk tof. Dat komt de betrouwbaarheid ten goede... Of, je had kunnen opteren voor een kortsluitloos type van keerlusmodule, zoals die van Müt. Had ja dat al overwogen?
Dat je de keerlussen eruit heb gekregen is natuurlijk tof. Dat komt de betrouwbaarheid ten goede... Of, je had kunnen opteren voor een kortsluitloos type van keerlusmodule, zoals die van Müt. Had ja dat al overwogen?
ben je al begonnen aan je baan

Groet Olaf
Modelspoor is leuk!
mijn nieuwe baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10711
Modelspoor is leuk!
mijn nieuwe baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10711