Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Marcel »

Bedankt Kristof voor de tip.



Onderwerp starter
Artologic
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:43

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Artologic »

Laat je weten hoe het loopt?


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Marcel »

Doe ik,zal nog wel even duren voor ik eraan begin i.v.m. tijdgebrek.


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 728
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door epocheales denken »

Tsja, wil ik ook nog wel een duit in het zakje doen. Ben fanatiek tijdperk III-rijder, dus stoom hoort er bij. Heb heel verschillende ervaringen met stoomlocs. De Minitrix 03 is een hele fijne en sterke loc, draaid hier voor verschillende D-treinen en "Eilzuge" zijn rondje. Wat mij bij Fleischmann regelmatig is gebeurd is het trager lopen van de stangen door vervuiling, waar Minitrix weer minder last van heeft.
Helaas stoot de aanschafprijs van een stoomloc wel eens af, zeker nu ik alleen digitaal aanschaf. Maar als je een locdepot hebt met draaischijf, zoals ik zelf ook heb, blijft het toch bijzonder mooi om een stoomloc (met wat fantasie) te laten water nemen, bekolen, bezanden en te laten draaien op de draaischijf of weg te zetten in de locloods.
En ja, voor goede stroomafname en trekkracht moet je toch meer in de diesel-en electrische hoek zijn..


Afbeelding

(nog steeds in aanbouw)

Groet,

Hans.


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door evo »

ModelspoorfaN schreef:Ik denk dat dit oa. te maken heeft met de veel grotere wielen van de stoomloc, ivm de aandrijving door een veel kleiner wormwiel. Ook het gewicht van een modelstoomloc speelt nog een rol.
Aangezien de meeste stoomloks de aandrijving in de tender hebben, speelt de grootte van de wielen geen rol zoals jij die beschrijft, want door de grotere diameter hebben de wielen een lagere rotatiesnelheid, wat eerder lagere dan hogere rolweerstand tot gevolg heeft.
In loks die wel op de assen met grote wielen aangedreven worden, gaat het wormwiel verhaal ook niet op, omdat ook daar het slippen van de wielen het probleem is, niet het koppel van de motor (tenminste dit is bij mijn Mtx BR01 zo).

Jouw tweede punt is waar het om gaat. De gemiddelde tender is minder dan half zo zwaar als een diesel of electrische lok, maar hij moet dan ook nog een (zware) loc voorzich uit duwen. Dit is het werkelijke probleem.

Ik ben wel gesjarmeerd van de Roco oplossing met motor in de tender en aandrijving op de loc wielen, maar heb hier geen ervaring mee. Als dit een beetje goed weggewerkt is, zou het een mooie oplossing moeten zijn.
Heeft iemand daar ervaring mee? Roco BR44 is het geloof ik?


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Overdijk »

evo schreef: Ik ben wel gesjarmeerd van de Roco oplossing met motor in de tender en aandrijving op de loc wielen, maar heb hier geen ervaring mee. Als dit een beetje goed weggewerkt is, zou het een mooie oplossing moeten zijn.
Heeft iemand daar ervaring mee? Roco BR44 is het geloof ik?
Is dat niet een beetje een pot nat, met de aandrijving in de loc met eventuele (extra) stroomafname via de tender zoals MTX die toepast. Het lijkt me dat je dan door het gewicht van de moter ook nog meer trekkracht genereert op de aandrijfwielen. Of vergis ik mij daar in?


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door evo »

Overdijk schreef:
evo schreef: Ik ben wel gesjarmeerd van de Roco oplossing met motor in de tender en aandrijving op de loc wielen, maar heb hier geen ervaring mee. Als dit een beetje goed weggewerkt is, zou het een mooie oplossing moeten zijn.
Heeft iemand daar ervaring mee? Roco BR44 is het geloof ik?
Is dat niet een beetje een pot nat, met de aandrijving in de loc met eventuele (extra) stroomafname via de tender zoals MTX die toepast. Het lijkt me dat je dan door het gewicht van de moter ook nog meer trekkracht genereert op de aandrijfwielen. Of vergis ik mij daar in?
In principe heb je gelijk, maar er is vaak (te) weinig ruimte voor de motor in de lok, vanwege de ketel. Verder is lood zwaarder dan een motor.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Overdijk »

evo schreef:
Overdijk schreef:
evo schreef: Ik ben wel gesjarmeerd van de Roco oplossing met motor in de tender en aandrijving op de loc wielen, maar heb hier geen ervaring mee. Als dit een beetje goed weggewerkt is, zou het een mooie oplossing moeten zijn.
Heeft iemand daar ervaring mee? Roco BR44 is het geloof ik?
Is dat niet een beetje een pot nat, met de aandrijving in de loc met eventuele (extra) stroomafname via de tender zoals MTX die toepast. Het lijkt me dat je dan door het gewicht van de moter ook nog meer trekkracht genereert op de aandrijfwielen. Of vergis ik mij daar in?
In principe heb je gelijk, maar er is vaak (te) weinig ruimte voor de motor in de lok, vanwege de ketel. Verder is lood zwaarder dan een motor.
OK, ik snap je redenering.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

fritske
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 jan 2011 12:02
Locatie: Elten Duitsland

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door fritske »

Ik heb 2 minitrixstoomloks, Br85 en de Br52, 1 fleischmann Br52, wat ouder model, bij alle drie is de stroomafname
een ramp op de wissels van fleischmann.
Ik ben nu zover dat ik geen stoomloks meer koop, ondanks mijn voorkeur voor de stomers.
gr Frits


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Jeroen »

Ik lees veel reacties hier die samenvatten dat een stoomlokomotief relatief duur is vanwege alle technische snuisterijen. Dat zal vast kloppen, maar wil je je e-lok even fatsoenlijk hebben rondrijden dan moet je eigenlijk gewoon weer bovenleiding gaan aanschaffen. Over duur gesproken....

Dus: dieselen maar!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

OBBinN
Moderator
Berichten: 1901
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door OBBinN »

Ik heb er 2 (digitaal) in de vitrine staan. Br65 en Br23 en lopen beide heel mooi. Op diverse wisselstraten geen problemen, enkel de trekkracht van de Br23 is minder dan die van de Br65, verder geen problemen met deze beestjes :)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door martinb »

Jeroen schreef:Wil je je e-lok even fatsoenlijk hebben rondrijden dan moet je eigenlijk gewoon weer bovenleiding gaan aanschaffen. Over duur gesproken.... Dus: dieselen maar!
Yep, ook mede daarom aan deze kant nog steeds diesels.... en met wat speakers onder de modelbaan (klik) met een extra subwoofer maak je ook met de meest simpele diesel een heerlijk geluidje. (sorry buren, de volgende baan wordt er één met vuurloze stoomlocs) :D Oh nee, toch niet... :lol: :lol:


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

m-spoor
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 jun 2008 21:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door m-spoor »

Misschien is het een leeftijdsprobleem?

Zoals twain zegt:"Stoom is zeker leuk... Toch voel ik me meer aangetrokken tot de treinen uit mijn jeugd.. Toevallig is dat tijdperk V."

Ten overvloede: h0 was er al jaren voor N-spoor. Bijna 100% zeker dat -relatief gezien- veel oudere h0-spoorders met stoom rijden en wij "N-jonkies" het meer doen met de treinen uit tijdperk IV of V.

Zelf rijd ik (geboren 1954) uitsluitend met stoomlocomotieven.
Deze vind ik mooier dan de huidige locomotieven. Meer vanuit de verschillen uit de Baureihen. In mijn beleving is een moderne loc nauwelijks herkenbaar. Je ziet tegenwoordig bij auto's op afstand ook niet meer of het een Opel is of een Mazda; dat was vroeger echt anders.
In mijn jeugd hielp ik mijn oom wel eens, stationschef te Vriezenveen. Daar reden toen uitsluitend de DE-II (Blauwe Engel) en 2400's met olietreinen uit Schoonebeek. Maar toch heb ik vanuit mijn jeugd absoluut niets met dieseltreinen.
Jeugdervaring kan een leidraad zijn voor de voorkeur van een bepaald type: het hoeft niet.
Uiteraard kunnen (slechte) ervaringen of (bijkomende reparatie)kosten een afweging zijn.

Terugkomend op de stelling van Artologic: ik zie tijdens de septemberbeurs in de Gudulakerk best veel stoomlocomotieven; het moderne materiaal is echter zonder meer in de meerderheid.


m-spoor.



Onderwerp starter
Artologic
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:43

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Artologic »

Hallo Iedereen,

dank je voor de veelvoud aan reacties, er zitten heel interessante punten in!

@fritske, ik heb zelf de br50 oud model, maar die heeft nooit stroomafname problemen gehad op de wissels van fl*, misschien zitten de wielslepers er niet goed op?

mvg Kristof



FidOo
Berichten: 5699
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door FidOo »

Ik heb denk ik 12 tot 15 stoomloks liggen. Helaas geen vaste baan waar ik langdurig kan rijden dus mijn ervaring is gebaseerd op spelen op een tijdelijk neergelegde baan.

Even summier: korte loks hebben vaak problemen met stroomafname. Ongeacht diesel elektrisch of atoom of combi van dit allen. :-D simpelweg meer assen met stroomafname is beter (to point the obvious)
Eigenlijk kun je niet zeggen merk A B of C is beter. Elk model kan zijn specifieke problemen hebben. Bv flm br23 met zijn zwakke tenderaandrijving (ook een Br01 van flm gehad met dit probleem). Zowiezo vind ik dit zwakker als motor in de ketel. (trix br52). Ook heb ik het idee dat trix loks met tenderaandrijving over het algemeen genomen beter zijn als hun flm broertjes.

Ik merk weinig verschil tussen oude en nieuwe modelen kwa voorstuwing (de motoren zijn wel stiller en de overbrenging minder tgv stijl). Maar de recente loks kunnen makkelijk net zoveel gedonder hebben als de oudjes.

Als laatst: onderhoud is ivm drijfwerk uitvoeriger, 2e hands loks zijn vaker slechtere staat dan een elok oid. Lees: vet dat tussen de assen of drijfstangen zit. Olie overal, vooral waar het niet hoort.

Dan als echt allerlaatst. Ik ben 26 dus stoom is niet bepaald mijn jeugd. Maar mijn voorkeur heeft het absoluut. Ik zie ook dagelijks ns rijden en hoe vaker ik het zie des te minder ik het vind.. overigens ook met de Duitse eenheids meuk hoor.
Mij trekt de pure uitstraling van zo'n lok de rauwe analoge kracht die ze hebben en het geluid.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

wnl
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2010 21:35

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door wnl »

FidOo schreef:Ik heb denk ik 12 tot 15 stoomloks liggen. Helaas geen vaste baan waar ik langdurig kan rijden dus mijn ervaring is gebaseerd op spelen op een tijdelijk neergelegde baan.

Even summier: korte loks hebben vaak problemen met stroomafname. Ongeacht diesel elektrisch of atoom of combi van dit allen. :-D simpelweg meer assen met stroomafname is beter (to point the obvious)
Eigenlijk kun je niet zeggen merk A B of C is beter. Elk model kan zijn specifieke problemen hebben. Bv flm br23 met zijn zwakke tenderaandrijving (ook een Br01 van flm gehad met dit probleem). Zowiezo vind ik dit zwakker als motor in de ketel. (trix br52). Ook heb ik het idee dat trix loks met tenderaandrijving over het algemeen genomen beter zijn als hun flm broertjes.

Ik merk weinig verschil tussen oude en nieuwe modelen kwa voorstuwing (de motoren zijn wel stiller en de overbrenging minder tgv stijl). Maar de recente loks kunnen makkelijk net zoveel gedonder hebben als de oudjes.

Als laatst: onderhoud is ivm drijfwerk uitvoeriger, 2e hands loks zijn vaker slechtere staat dan een elok oid. Lees: vet dat tussen de assen of drijfstangen zit. Olie overal, vooral waar het niet hoort.

Dan als echt allerlaatst. Ik ben 26 dus stoom is niet bepaald mijn jeugd. Maar mijn voorkeur heeft het absoluut. Ik zie ook dagelijks ns rijden en hoe vaker ik het zie des te minder ik het vind.. overigens ook met de Duitse eenheids meuk hoor.
Mij trekt de pure uitstraling van zo'n lok de rauwe analoge kracht die ze hebben en het geluid.



Onderwerp starter
Artologic
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:43

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Artologic »

Hey Joost (Fidoo),

Ik spreek nu niet uit een enorme ervaring, maar ik heb bv een fleischmann br80 (een heel kort locje) en de fleischmann br98 (4assertje met normaal stroomafname op 3 assen) en ik moet zeggen, die dingen hebben best een goede stroomafname, geen problemen met wisselstraten (op fleischmann rails), ik ben er best tevreden van, maar uiteraard kunnen ze niet op tegen een loc waar op 5 assen of iets dergelijk stroom word afgenomen, maar problematisch ervaar ik het zeker niet.

Ik lees hier verschillende opmerkingen over de trekkracht (of vooral het gebrek eraan) over locs met aandrijving in de tender, maar dat probleem heb ik zelf nog niet ervaren (ik heb geen vaste baan, maar wel al geexperimenteerd), alhoewel dat mijn pas aangeschafte br52 er inderdaad geen krachtpantser uitziet, ogen die met een kasttender me er wel ruimschoots toerijkend uit. Maar wat versta je dan onder een gebrek aan trekkracht en in welke situatie bedoel je dan?

Over je opmerking dat nieuwe dingen minder lawaai maken, ik moet eerlijk zijn dat dat voor mij absoluut geen reden zou zijn om een loc niet te kopen, de echte maken toch ook geluid? De tgv versnelling daartegen vind ik altijd doodjammer :-(

Dat het meer onderhoud meebrengt, vind ik ergens normaal, er zitten tot slot meer onderdelen op en als het in de tussentijd goed gaat, is dat in mijn ogen nog het minste...

De tip over je okkazies plan ik wel te onthouden, dat lijkt me nuttig!

@Joost, ik ben zelf ook 27, verzot op stoom (en de bijhorende klassiekers van die trein periode), met de ns heb ik geen ervaring, enkel met nmbs (en dat valt nog best mee momenteel), maar voor de rest, heb je helemaal gelijk!

Mvg Kristof



FidOo
Berichten: 5699
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door FidOo »

Artologic schreef:Hey Joost (Fidoo),

Ik spreek nu niet uit een enorme ervaring, maar ik heb bv een fleischmann br80 (een heel kort locje) en de fleischmann br98 (4assertje met normaal stroomafname op 3 assen) en ik moet zeggen, die dingen hebben best een goede stroomafname, geen problemen met wisselstraten (op fleischmann rails), ik ben er best tevreden van, maar uiteraard kunnen ze niet op tegen een loc waar op 5 assen of iets dergelijk stroom word afgenomen, maar problematisch ervaar ik het zeker niet.

Die hebt ik ook, BR80 (en zn 4assige grote broer) en die BR98 ook, beide FLM. moet zeggen doen het alle erg goed (ook stroomafname).
Maar neem bv een trix V60 (oud type = k*t), slechte aandrijving, veel herrie, slechte stroomafname. Nieuwe is al beter maar stroomafname blijft gevoelig.

Ik lees hier verschillende opmerkingen over de trekkracht (of vooral het gebrek eraan) over locs met aandrijving in de tender, maar dat probleem heb ik zelf nog niet ervaren (ik heb geen vaste baan, maar wel al geexperimenteerd), alhoewel dat mijn pas aangeschafte br52 er inderdaad geen krachtpantser uitziet, ogen die met een kasttender me er wel ruimschoots toerijkend uit. Maar wat versta je dan onder een gebrek aan trekkracht en in welke situatie bedoel je dan?

Ik heb zelf vooral problemen met de br23, deze tenderaandrijving is gewoon drama. de tender duwt zichzelf heel makkelijk in een bocht uit de rails, verliest dan zijn grip en blijft logischewijs staan. de Antislipbandjes zitten gekruist op de middelste 2 assen.
Ze hadden veel beter 1 of zelfs 2 assen volledig kunnen uitrusten met ASB. en de andere 2 assen iets bewegelijker moeten maken met zijdelingse beweging.
(FLM br01, had precies hetzelfde probleem met zn tender)

De Trix BR52 (recente versie met badkuiptender) is echt een perfect ding. Motor in de ketel. 5 assen aangedreven. stroomafname in lok + tender. Dus niks mis mee. En zo kan ik voor elk type lok wel wat gaan verzinnen.

Over je opmerking dat nieuwe dingen minder lawaai maken, ik moet eerlijk zijn dat dat voor mij absoluut geen reden zou zijn om een loc niet te kopen, de echte maken toch ook geluid? De tgv versnelling daartegen vind ik altijd doodjammer :-(

Ik vind de herrie ook niet zo'n probleem. Ok zon V60 is wel erg luidruchtig. Maar ik zal een lok heus niet laten liggen omdat er een 3 polig motortje in zit. Heb er zat genoeg die echt perfect lopen, met iets wat meer geluid dan een nieuwere lok. Ook heb ik niet zon probleem met de snelheid omdat bij mij nagenoeg alles digitaal is, en anders wordt het nog digitaal, daarmee kun je een heel hoop goed maken. zelfs analoog!

Dat het meer onderhoud meebrengt, vind ik ergens normaal, er zitten tot slot meer onderdelen op en als het in de tussentijd goed gaat, is dat in mijn ogen nog het minste...

De tip over je okkazies plan ik wel te onthouden, dat lijkt me nuttig!

Ik heb eens een mallet van arnold gekocht.. helemaal verliefd en 125 euro later had ik hem. Jammer joh. had ik wat beter opgelet: heel de lok glom van de olie.. t zat echt overal, alsof ie in een badje gelegen had. Dus heb toen het eerste draaistel van 4 assen compleet gedemonteerd en met wasbenzine schoongemaakt. Later heb ik eigenlijk de complete lok in de wasbenzine gemikt (zonder koolborstel in de motor!) en die een nachtje laten liggen. De volgende dat alles droog gemaakt en toen weer in elkaar gezet met decoder en sindsdien rijdt ie echt waanzinnig!

Dus tip: Als je bereid bent tot sleutelen, en bezit hebt over engelen geduld, kun je alles kopen. Heb je dat niet, kijk dan extra goed uit, en neem een 9V batterij mee en vraag of je even mag testen.


@Joost, ik ben zelf ook 27, verzot op stoom (en de bijhorende klassiekers van die trein periode), met de ns heb ik geen ervaring, enkel met nmbs (en dat valt nog best mee momenteel), maar voor de rest, heb je helemaal gelijk!

Mvg Kristof
Zo heel verhaal geluld.!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Frank_N »

Hoewel ik al eerder reageerde in dit draadje:
Geef mij maar stoom, en wat diesel.
Wat er voor mijn gevoel ook nog komt kijken is dat de modernere vooral electriesche tracties zowat een soort eenheidsworst is. Rechthoekige dozen, ofzoiets. Het moderne Nederlands materieel vind ik ronduit lelijk, met uitzondering van de diesels (Vosloh) voor goederen vervoer.
Schitterend vind ik dan weer bv. de Duitse BR103, Het karakeristieke Zwitserse materieel zoals Re4/4- Re6/6, etc. Probleem is de bovenleiding in het N spoor, maak dat maar eens netjes? En op zo'n manier dat je goed je sporen kan schoonmaken.
Ik vind het echt geen gezicht een E-loc te laten rijden zonder bovenleiding.
Hogesnelheidslijnen: Prima, maar heeft niets met nostalgie te maken. Wat is er nou aan een modelbaan te maken met dat moderne materieel? Geef mij maar een museumlijntje....... Lekker zelf de treinen besturen! Ieder zijn smaak denk ik dan.

Dus hoor ik bij die weinigen...


Groet van Frank
Gebruikersavatar

trainworld.nl
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 okt 2008 19:19
Locatie: hoogezand

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door trainworld.nl »

Ik heb ook wel wat stoom.
Alleen in de tijdperk waar ik het liefst in wil rijden is vanaf 1825 tot 1840
deze periode vaccineerden mij zo.
Want ze maakte van niets tot iets dat kon rijden.
Ik heb een twee trein setjes van der Adler (1985) en de Saxonia (1994) van Minitrix.

Grt Martin (trainworld.nl)


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door evo »

trainworld.nl schreef:deze periode vaccineerden mij zo.
Hoezo, was je ziek dan? :?: :o


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Artologic
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:43

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Artologic »

@evo: da s vast tegen een besmetting met het treinvirus :lol: :lol: :lol:

@joost: Ik merk dat je het beste van jezelf hebt gegeven ;-)

Het klinkt mij inderdaad een rare constructie, ben je zeker dat er niet aan geprutst is? Qua trekkracht, hoeveel wagons trekt dat ding bergop (genomen dat ie dus niet ontspoort)?

Ik heb de fleischmann versie van de br52, stroomafname is ok, maar de trekkracht, daar ben ik in dit geval dus niet helemaal overtuigd...

Wat het digitale betreft, ik heb al omgebouwd in HO, maar in n lijkt me dat zo een verschrikkelijke crime... Te meer als er gefreesd moet worden. Anders zou k het ook wel doen, maar ik zie het niet helemaal zitten om te beginnen slopen aan een loc, want digitaal zorgt inderdaad over het algemeen voor heel mooie rijeigenschappen.

Jammer dat die mallet zo verkocht werd, ook al is het een van de weinige dingen die me niet zo ligt qua stoom. Ik heb absoluut geen schrik om ergens aan te werken, zolang ik niet aan de drijfwielen moet beginnen prutsen, want dan loopt het mis. Om een of andere reden lukt het me niet om de drijfwielen gekwartierd te krijgen in n, op een manier dat het middenste drijfwiel niet van de grond komt. Ik heb voor die reden inmiddels 3 br01 aan de kant staan, gekocht voor de knutselaar, maar het ligt net iets buiten mijn kunnen :-(. Desondanks viel de trekkracht van dat ding me toch niet tegen (ik heb een versie met 4 en 8 asbandjes, en bij beide geen problemen), wat had jij er dan mee voor?

@Modelspoorfan: ik denk dat er veel mensen zijn die houden van stoom als ik het zo lees, maar het dus in n niet aandurven door de (mogelijke) problemen die het meebrengt. Zelf heb ik de br103 ook 2 keer, ze is gewoon te mooi om op de baan te missen, net als de bugelfalthe. Ik kan enorm genieten van modern materiaal, maar zoals jij ook zegt, het heeft niet dezelfde sfeer als dat stomende (zwarte) ros... Wat betreft bovenleiding kan ik alleen maar beamen wat je zegt: een eloc zonder bovenleiding, is ook maar niets...

Mvg Kristof


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door martinb »

Wat het digitale betreft, ik heb al omgebouwd in HO, maar in n lijkt me dat zo een verschrikkelijke crime... Te meer als er gefreesd moet worden. Anders zou k het ook wel doen, maar ik zie het niet helemaal zitten om te beginnen slopen aan een loc, want digitaal zorgt inderdaad over het algemeen voor heel mooie rijeigenschappen.
Er zijn sommige N loks waar ik in een kwartiertje een decoder in bak (zonder NEM stekker dus echt solderen en slijpen) en er zijn H0 loks waar ik mij niet meer aan waag..... Ligt hem m.i. niet zozeer aan de schaal, dan wel aan de constructie die soms meezit en soms een drama is....


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

trainworld.nl
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 okt 2008 19:19
Locatie: hoogezand

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door trainworld.nl »

evo schreef:
trainworld.nl schreef:deze periode vaccineerden mij zo.
Hoezo, was je ziek dan? :?: :o
Nee dat is het niet.
ik bedoel fascineert mijn zoooo.
dit komt door die woord correctie.
want ik tikte in vasieneerd en hij zij vaccineerden

Gtr Martin



Onderwerp starter
Artologic
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:43

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Artologic »

Hey Martin,

Ik zie dat slijpen niet echt zitten... Voor de rest zou het me wel lukken maar dat...

Mvg Kristof


Plaats reactie